De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dit jaar ook nieuwe wagen kiezen.
Keuze is tussen deze 4 modellen. Opties nog onduidelijk, ga eens naar de garage moeten gaan
in budget
bmw ix2 67kwh 150kwh M-edition
Peugeot 5008 73kwh Allure

1 keer fippen op 13e maandbudget
audi Q4 Etron 45 corporate
VW ID5 82kwh 210kw pro business.

momenteel de eerste generatie ID4 en ik twijfel serieus om niet gewoon bij VW te blijven. De crappy infotainment zal wel opgelost zijn en het batterijverwarmingssysteem zit er nu wel in denk ik?
Moeilijk moeilijk.
De audi is wel mooi vanbuiten en blijkbaar de corporate S versie die wat overeenkomt met de id5 pro business....
Wel raar dat in hetzelfde budget een wagen van 55k en een van 70.6k zit...
Denk dat die kerel van de garage een fout gemaakt heeft.

Laatst bewerkt:
Ik heb 860 budget per maand en krijg er niks in. Een benzine past erin maar 400 500 VAA voor random auto.

Elektrisch krijg ik niks in budget, zelfs als ik alle opties achterwege laat. Peugeot 5008, vw id buzz, skoda eniaq.

En de 40k/y contracten zijn non negotiable...

Ik heb 860 budget per maand en krijg er niks in. Een benzine past erin maar 400 500 VAA voor random auto.

Elektrisch krijg ik niks in budget, zelfs als ik alle opties achterwege laat. Peugeot 5008, vw id buzz, skoda eniaq.

En de 40k/y contracten zijn non negotiable...
Had je geen Q4?

Zijn er hier feitelijk Q4 rijders die er content van zijn. Ik ken een iemand met eerste generatie Q4 en die doet hem vervroegd weg wegens softwareproblemen. Gps die uitvalt, knipperende achteruitrijcamera etc...

Sinds een paar dagen toegang tot de Ayvens configurator. Wat een onhandige boel seg, eerst auto configureren en dan pas zie je of het ik orde is en hoeveel ik zelf nog moet opleggen bovenop het voorziene maandbudget. Als het te veel is krijg ik geen enkele indicatie van hoeveel ik boven het maandbedrag zit. Dan naar een key dealer garage te trekken voor een offerte die dan nog tig keer gevalideerd moet worden.

Dit weekend eerste keer naar Mercedes geweest, daar exact dezelfde korting gekregen als de fleet korting in Ayvens configurator. Komende week verdere afspraken. Wat zou daar tegenwoordig nog mogelijk zijn? Collega's kregen betere offertes bij diverse merken tegenover de tool maar dat is ondertussen al tijd geleden.

Zijn er hier feitelijk Q4 rijders die er content van zijn. Ik ken een iemand met eerste generatie Q4 en die doet hem vervroegd weg wegens softwareproblemen. Gps die uitvalt, knipperende achteruitrijcamera etc...
Wij hebben hier een Q4 40 van bijna 3j en al dat soort problemen hebben we niet. Het enige is de smartphone app die meer niet dan wel verbinding kan maken met de wagen. En misschien (het uit-/inklappen van) de trekhaak dat soms niet reageert.

Infotainment vind ik verschrikkelijk maar door Apple Carplay gebruiken we dat toch nooit.

Wij hebben hier een Q4 40 van bijna 3j en al dat soort problemen hebben we niet. Het enige is de smartphone app die meer niet dan wel verbinding kan maken met de wagen. En misschien (het uit-/inklappen van) de trekhaak dat soms niet reageert.

Infotainment vind ik verschrikkelijk maar door Apple Carplay gebruiken we dat toch nooit.
Thx.
Meestal gebruik ik hier ook gewoon Apple CarPlay. Voor roadtrips of langere reizen twijfel ik echter nog.
In de offerte zit de standaard MMI (dus niet de Plus-versie). Zoekt het systeem zelf laadpunten onderweg, of ben ik dan opnieuw verplicht om ABRP te gebruiken?

Thx.
Meestal gebruik ik hier ook gewoon Apple CarPlay. Voor roadtrips of langere reizen twijfel ik echter nog.
In de offerte zit de standaard MMI (dus niet de Plus-versie). Zoekt het systeem zelf laadpunten onderweg, of ben ik dan opnieuw verplicht om ABRP te gebruiken?
Wat dat betreft geen idee eigenlijk. De Q4 gebruiken we nooit voor langere trips omdat onze tweede wagen, ook elektrisch, daarvoor veel geschikter is en bijgevolg gaan we dus maar zelden snelladen met de Q4.

Dat is ook meteen hét zwakke punt imo, de range. Voorts best een fijne kwalitatieve wagen, maar wel een stevig prijskaartje.

Hier ook een Q4 voor +-1 jaar ondertussen. Wagen zelf is iets meer dan 2 jaar oud. Het rijden zelf in het algemeen is prettig, niks mis mee. Beetje hard afgeveerd en zompig remmen wel.

Het EV-stuk is, zeker voor de prijs, de dag van vandaag minder dan de concurrentie. Hoog verbruik, zeker in de winter, en geen batterijvoorbereiding voor laden. Reken bij autosnelweg op 200-250km echte range van 100% bij echt koud weer en 350km max in de zomer. De laadsnelheid is laag maar de curve is wel goed en dat maakt veel goed. In de zomer is 5-80% in 30min realistisch. Ruimte binnenin is OK, afwerking kan iets beter (toch voor die prijs). Redelijk wat harde materialen en ook wel wat geratel hier en daar ondertussen.

Het softwarestuk is niet goed. Ook hier meer niet dan wel mogelijk om de app te gebruiken. Heel vervelend als je wil voorverwarmen. Software in de wagen is te traag, start dikwijls heel traag op, reageert slecht en inconsistent. Mogelijkheden zijn ook beperkt: geen mogelijkheid om laadsnelheid in te stellen, auto op afstand te bedienen, etc. Android auto werkt 1/10 keer met geen mogelijkheid draadloos, tijd staat soms verkeerd en animatie is meestal heel schokkerig. Radio soms zijn favorieten kwijt of plots random verkeersinformatie terug aan. Dat soort dingen. Heel jammer dat VW/Audi dat na al die jaren nog altijd niet op orde heeft.

Al met al is het geen straf om met de wagen te rijden, zeker niet. Maar ik heb toch opnieuw voor iets anders gekozen, toen ik de mogelijkheid heb gekregen. Vooral in de winter is de range toch een breekpunt.

Op dit moment denk ik wel dat de Q4, voor zijn prijs, ivm. de concurrentie wel één van de slechtste deals is alles meegenomen.

Ja die afstand is wat ik nu ongeveer haal bij mijn ID4 77kwh. De update van het MEB platform, waar zowel de id5 als Q4 op staat zou nu wel iets efficiënter zijn.
Beide gaan beter zijn dan de huidige ID4 dus daar ga ik me niet aan enerveren.
Voorverwarming batterij zou normaal gezien op de Q4 (2024) moeten staan? Qua vering zit in die corporate S lijn wel een 'sportophanging' en ik weet nu niet of deze nog harder afgeveerd gaat zijn dan de klassieke vering. Ook 20 duims wielen.
Prijs is geen breekpunt momenteel wegens bedrijfswagen. Ze kosten me beide evenveel.

Is er eigenlijk 1 wagen op de markt waar de software goed is? Nog even en er moet een IT er mee, gewoon om den airco ofzo te bedienen.
Dat stukje heeft BMW wel op orde nu.
Kan er niets verkeerd over zeggen.

In mijn huidige wagen nog maar één probleempje gehad met de internet/gsm module.
Kreeg dan elke keer een melding dat het nood bel systeem niet werkte, en de app kon ook geen verbinding maken met de wagen.
Afspraak gemaakt, naar garage, koffietje of 2 later was die module uitgewisseld en alles terug OK.

Ix3 ook foutloos op 1 storing na op 120k
Polestar 3 elke dag wel een fout, maar die mag volgende maand binnen. Terugroepactie voor alle p3’s en EX90’s: compleet nieuwe computer die alles zou moeten oplossen 😆

Is er eigenlijk 1 wagen op de markt waar de software goed is? Nog even en er moet een IT er mee, gewoon om den airco ofzo te bedienen.

Mijn madam heeft een ex30 en daar heb ik niks op aan te merken eigenlijk.

Enige achterlijke is dat je letterlijk alles met de touch screen alles moet doen. Ruitenwissers regelen of mistlamp aanzetten via de touch. Weinig meerwaarde. Aan een hendeltje trekken is net iets gemakkelijker dan 17 menus door te moeten touchen terwijl je aan het rijden bent.

Ja die afstand is wat ik nu ongeveer haal bij mijn ID4 77kwh. De update van het MEB platform, waar zowel de id5 als Q4 op staat zou nu wel iets efficiënter zijn.
Beide gaan beter zijn dan de huidige ID4 dus daar ga ik me niet aan enerveren.
Voorverwarming batterij zou normaal gezien op de Q4 (2024) moeten staan? Qua vering zit in die corporate S lijn wel een 'sportophanging' en ik weet nu niet of deze nog harder afgeveerd gaat zijn dan de klassieke vering. Ook 20 duims wielen.
Prijs is geen breekpunt momenteel wegens bedrijfswagen. Ze kosten me beide evenveel.
Ik heb nu een dikke maand een Enyaq 85, mijn verste rit tot nog toe was 151km met 90% autostrade aan 125km/u op de teller bij 4-5°C. Het was heen en terug, dus wind zal minder een rol hebben gespeeld, wel droog.

Ik kwam toen op een verbruik van 19,2kWh/100km, wat neerkomt op net meer dan 400km range 0-100%, dat is toch stevig meer dan wat @DSK en jouw ervaring is met de eerste generaties van het MEB platform. In de zomer moet dat toch richting 450+km gaan dan?

Mijn madam heeft een ex30 en daar heb ik niks op aan te merken eigenlijk.

Enige achterlijke is dat je letterlijk alles met de touch screen alles moet doen. Ruitenwissers regelen of mistlamp aanzetten via de touch. Weinig meerwaarde. Aan een hendeltje trekken is net iets gemakkelijker dan 17 menus door te moeten touchen terwijl je aan het rijden bent.
Ik merk wel 1 groot issue op bij de versie v/d software die op mijn wagen zit, welke geen probleem was in de vorige versie (e.g. pre-facelift versie, 1 iDrive versie lager).

Deze heeft wss een of andere cloud sync feature zitten, welke volgens mij regelmatig voor problemen zorgt.
Het hoofdsymptoom? Verloren settings.

In de winter bv. als ik de zetelverwarming & stuurverwarming aan zet komt die direct af met 'ja, mor ja ... ge kunt dat instellen dat da automatisch gebeurd'. OK, zo gezegd, zo gedaan. Maar x-aantal dagen/weken nadien is die dat weer vergeten.
Heb zo eens een aantal weken/maanden tientallen keren dat opnieuw ingesteld & tush was ik het gewoon beu. Nu negeer ik z'n 'stel het automatisch in' bericht telkens.

Waarom verwacht ik dat het nen idiote programmeur is die 't concept van een cloud backup niet verstaan heeft?
Omdat er regelmatig iets gelijkaardig gebeurd met het infotainment.
Ik stap uit 's avonds, luisterend naar Album #1. En normaal gezien moet je dan 's ochtends de wagen starten & die moet verder doen waar die zat op Album #1.
Vaak is dat zo, maar ook regelmatig niet. Dan is het Album #2.

Eerst zou je denken, OK, hij is de weg kwijt, dus start telkens van 'af' (e.g. plaat #1 globaal gezien). Maar da's dus niet waar.
Tegen dat ik 's avonds weer de wagen in stap, dan is em weer mee & start die weer aan Album #1, waar die gestopt was.

En de volgende keer dat em weer de weg kwijt is, dan doet die verder waar de gelaten was op Album #2. So euuuuh?

't Is gelijk die 2 onafhankelijke opslagplaatsen heeft voor 't zelfste. Dus mijn gedacht is dat het enerzijds een of andere cloud storage is & anderzijds wat die 'lokaal' bijhoudt. Waar Album #2 dan 'local storage' zal zijn.

En in 't geval van car settings zoals die verwarming, zal die telkens z'n settings op die manier verliezen.

En by the by, nee da's niet hoe een cloud backup zou moeten werken. Local is in feite altijd primary & zou altijd onderhouden moeten worden.
't Is ook niet alsof die settings moet syncen van meerdere bronnen (e.g. meerdere wagens), die elk op zich kunnen aangepast worden (zoals op uw verschillende mobiele devices bv.).
Kan ik dat bevestigen dat het die'n idiote programmeur is die zo'n basic fout maakte? Nope. Maar 't lijkt er toch op. 😅

Laatst bewerkt:
Ik merk wel 1 groot issue op bij de versie v/d software die op mijn wagen zit, welke geen probleem was in de vorige versie (e.g. pre-facelift versie, 1 iDrive versie lager).

Deze heeft wss een of andere cloud sync feature zitten, welke volgens mij regelmatig voor problemen zorgt.
Het hoofdsymptoom? Verloren settings.

In de winter bv. als ik de zetelverwarming & stuurverwarming aan zet komt die direct af met 'ja, mor ja ... ge kunt dat instellen dat da automatisch gebeurd'. OK, zo gezegd, zo gedaan. Maar x-aantal dagen/weken nadien is die dat weer vergeten.
Heb zo eens een aantal weken/maanden tientallen keren dat opnieuw ingesteld & tush was ik het gewoon beu. Nu negeer ik z'n 'stel het automatisch in' bericht telkens.

Waarom verwacht ik dat het nen idiote programmeur is die 't concept van een cloud backup niet verstaan heeft?
Omdat er regelmatig iets gelijkaardig gebeurd met het infotainment.
Ik stap uit 's avonds, luisterend naar Album #1. En normaal gezien moet je dan 's ochtends de wagen starten & die moet verder doen waar die zat op Album #1.
Vaak is dat zo, maar ook regelmatig niet. Dan is het Album #2.

Eerst zou je denken, OK, hij is de weg kwijt, dus start telkens van 'af' (e.g. plaat #1 globaal gezien). Maar da's dus niet waar.
Tegen dat ik 's avonds weer de wagen in stap, dan is em weer mee & start die weer aan Album #1, waar die gestopt was.

En de volgende keer dat em weer de weg kwijt is, dan doet die verder waar de gelaten was op Album #2. So euuuuh?

't Is gelijk die 2 onafhankelijke opslagplaatsen heeft voor 't zelfste. Dus mijn gedacht is dat het enerzijds een of andere cloud storage is & anderzijds wat die 'lokaal' bijhoudt. Waar Album #2 dan 'local storage' zal zijn.

En in 't geval van car settings zoals die verwarming, zal die telkens z'n settings op die manier verliezen.

En by the by, nee da's niet hoe een cloud backup zou moeten werken. Local is in feite altijd primary & zou altijd onderhouden moeten worden.
't Is ook niet alsof die settings moet syncen van meerdere bronnen (e.g. meerdere wagens), die elk op zich kunnen aangepast worden (zoals op uw verschillende mobiele devices bv.).
Kan ik dat bevestigen dat het die'n idiote programmeur is die zo'n basic fout maakte? Nope. Maar 't lijkt er toch op. 😅
Ik denk dat jij nog een oudere versie van de iDrive hebt? Een 6 of 7? Ik denk zelfs een 6 omdat ik ergens had gelezen dat je liever de ingebouwde GPS gebruikt (in tegenstelling tot Android Auto) voornamelijk voor de integratie in je instrumentencluster.

In de huidige versie (iDrive 8) is die integratie er ook volledig wanneer je Android Auto gebruikt, heb in mijn instrumentencluister (dus vlak achter mijn stuur) de volledige kaart, en ook in mijn heads up display.
Als ik niet mis ben had je in iDrive 7 en Android Auto de eerste wat beperkte integratie waar je niet de volledige kaart had maar wel al de pijlen en rijvakken voor je volgende afslag.

Met mijn vorige wagen (2019 330e G30) met iDrive 7 rondreed had ik dat van die musiek zoals je beschrijft ook, maar enkel met de ingebouwde Spotify app, dus dacht eerder dat het aan Spotify lag.
Muziek was sowieso alleen Spotify en radio dat ik gebruikte.

Van die andere "vergeten" instellingen nooit last gehad in de 330e.

In de EX30 was het vroeger wel hilarisch soms. Zat ik in mijn account van de EX30, start spotify, maar speelde dat mijn madam haar playlist af zonder dat die telefoon in de auto lag. Of 2 spotify menus op 1 scherm.

Maar dat lijkt tegenwoordig allemaal OK te zijn.

Voor de rest ben ik een simpel persoon. Ik stap in, ik zet spotify aan. Werkt dat niet, stubru. Ik kan me daar niet meer in opjagen.

In mijn Touran gebeurt het 1 op 5 keer dat mijn telefoon gewoon niet connecteert. Auto herstarten, nope. Telefoon herstarten, nope. En dan ben je aan het rijden en na 10min automagically vinden ze elkaar toch. It is what it is.

Ik maak me weinig illusies. Het zijn autoboeren die proberen software te maken. Super zal het nooit zijn :laugh:

Terug
Bovenaan