De BeyondGaming boardgame top 100

want iedereen weet toch hoe je Monopoly moet spelen. Ni
Heb samen met een collega eens aan ons team gevraagd hoe je Monopoly moet spelen.. niemand wist van de bieding, iedereen denkt nog altijd dat gratis parkeren de 'pot' winnen is en sommigen dachten zelfs dat je al mocht bouwen ook al had je nog niet de volledige set..

Wat ik me wel blijf afvragen is of er effectief ook mensen zijn die al die Monopoly varianten kopen om te spelen... of dat die ergens in een kast belanden als foute cadeaus... Oma wist dat Timmy van Fortnite hield, en hadden ze in de lokale speelgoedwinkel toch wel niet Monopoly de Fortnite editie... dat zal die geweldig vinden! Timmy was echter niet zo blij als oma verwacht had...

Ongetwijfeld is er ergens een verzamelaar die al die Monopoly versies verzamelt en koestert, geld dat hij/zij beter zou uitgeven aan een psycholoog.

Wanneer is de deadline? Moet er eens grondig over nadenken. Ga Catan er wel inzetten om tegendraads te zijn. :cool:
Die is er niet.
Alle PM's staan nog ongelezen in de mailbox. Maar de helft leest de eerste post zelfs niet en plaats het gewoon hier in plaats van ook een PM te sturen :p

Late to the party! Ik ben geen fan van top 10 lijstjes :geek:

Gloomhaven
Agricola
Clans of Caledonia
Anachrony
CO2 Second Chance
Architects of the West Kingdom
Five Tribes
Terraforming Mars
On Mars
Underwater Cities

Oops... daarom dat ik geen fan van top 10 lijstjes ben, ik kan maar tot 9 tellen blijkbaar.

Edit: er stonden er 10 maar Five Tribes was bij Architects gekropen. Anyway mijn nummer 10 heeft ook nog plaats moeten maken voor iets anders.

Die is er niet.
Alle PM's staan nog ongelezen in de mailbox. Maar de helft leest de eerste post zelfs niet en plaats het gewoon hier in plaats van ook een PM te sturen :p
Pffffft, als ze hier staan is het toch ook goed, ik vind het wel interessant om de anderen hun inzendingen te lezen, weer voer voor discussie en opzoekwerk.

1. Dominant Species
2. Gloomhaven
3. Rising Sun
4. Spirit Island
5. Root
6. Pax Pamir
7. Modern Art
8. Cosmic Encounter
9. Tammany Hall
10. Nemesis

Gloomhaven
Dwellings of Eldervale
Eclipse Second dawn for the Galaxy
Mansions of Madness
Wingspan
Everdell
7th Continent
War of the Ring
Nemesis
Search for Planet X

Geen volgorde (Spirit Island, Root, Anachrony, Scythe kunnen hier evengoed staan maar 10 is 10)

Gloomhaven
Dwellings of Eldervale
Eclipse Second dawn for the Galaxy
Mansions of Madness
Wingspan
Everdell
7th Continent
War of the Ring
Nemesis
Search for Planet X

Geen volgorde (Spirit Island, Root, Anachrony, Scythe kunnen hier evengoed staan maar 10 is 10)
Eclipse was nog best verrassend goed :D

Catan was -zoals reeds verschillende keren aangehaald- een game voor velen die de brug naar "next level" openzette, ook voor mij trouwens (samen met TTR (alle versies behalve Europe)). Het probleem met Catan is gewoon dat er telkens één de pineut is die gewoon niet op gang geraakt en het frustrerend spelen is als je in die positie verzeild geraakt. Daarom ook Catan al in jaren niet meer uitgehaald, maar hoort zeker en vast thuis in een algemene bordspellen top-100.

Monoploy was toch net bedoeld om een slecht spel te zijn om aan te geven dat een monopolie niet werkt, of heb ik dat nu verkeerd op?

Soit, als ik een top 10 moet maken, waar ik geen fan van ben, maar waarmee ik me gerust wil voorstellen voor zij die mij niet kennen van 9lives of gt.be/forum, dan zitten volgende spellen daar zeker en vast in: Caylus, Viticulture, Ticket To Ride: United Kingdom, Wingspan, 7 Wonders Duel, Smallworld, Istanbul, El Grande, Tapestry en het recentere Mariposas mag daar gerust ook al bij - volgorde heb ik niet, doet dat er toe? :p

1. Cosmic Encounter
2. Mansions Of Madness
3. 7 Wonders duel
4. Root
5. Terraforming Mars
6. Fuji Koro
7. Bloodrage
8. Azul
9. Catan Steden en Ridders (tegenwoordig de online versie wekelijks met een groep vrienden aan het spelen en uiteindelijk mijn eerste "echte" boardgame)
10. Berenpark

1. Cosmic Encounter
2. Mansions Of Madness
3. 7 Wonders duel
4. Root
5. Terraforming Mars
6. Fuji Koro
7. Bloodrage
8. Azul
9. Catan Steden en Ridders (tegenwoordig de online versie wekelijks met een groep vrienden aan het spelen en uiteindelijk mijn eerste "echte" boardgame)
10. Berenpark
Blij Fuji Koro hier te zien :p dat spel krijgt veel te weinig aandacht.

Catan was -zoals reeds verschillende keren aangehaald- een game voor velen die de brug naar "next level" openzette, ook voor mij trouwens (samen met TTR (alle versies behalve Europe)). Het probleem met Catan is gewoon dat er telkens één de pineut is die gewoon niet op gang geraakt en het frustrerend spelen is als je in die positie verzeild geraakt. Daarom ook Catan al in jaren niet meer uitgehaald, maar hoort zeker en vast thuis in een algemene bordspellen top-100.

Monoploy was toch net bedoeld om een slecht spel te zijn om aan te geven dat een monopolie niet werkt, of heb ik dat nu verkeerd op?

Soit, als ik een top 10 moet maken, waar ik geen fan van ben, maar waarmee ik me gerust wil voorstellen voor zij die mij niet kennen van 9lives of gt.be/forum, dan zitten volgende spellen daar zeker en vast in: Caylus, Viticulture, Ticket To Ride: United Kingdom, Wingspan, 7 Wonders Duel, Smallworld, Istanbul, El Grande, Tapestry en het recentere Mariposas mag daar gerust ook al bij - volgorde heb ik niet, doet dat er toe? :p

Bekijk het eens zo: je mag 10 spellen meenemen om voor de rest van je leven te spelen op een onbewoond eiland. Veel plezier met je Catan he moat, maar mij vind je op een ander eiland. :p

genuaceerder: Het is toch niet omdat het spel de intro gaf in boardgames dat het een topper is en blijft die thuishoort in de top 100. Voor mij was de introgame carcassonne en dat zou ik - mocht het op tafel komen en in tegenstelling tot catan, nu nog met plezier spelen.

Viticulture, zelf nog niet gespeeld, maar is dat een meerwaarde om te spelen boven Caylus/agricola?

Blij Fuji Koro hier te zien :p dat spel krijgt veel te weinig aandacht.
Blijf ik echt een topper vinden, nog altijd spijt dat ik de deluxe niet gekocht heb, had zijn meerwaarde zeker waard geweest, heb wel de playmat bijgekocht. Alleen spijtig dat ik er niet vaak genoeg volk voor geronseld krijg :D.

Blijf ik echt een topper vinden, nog altijd spijt dat ik de deluxe niet gekocht heb, had zijn meerwaarde zeker waard geweest, heb wel de playmat bijgekocht. Alleen spijtig dat ik er niet vaak genoeg volk voor geronseld krijg :D.
Ik heb gelukkig wel de deluxe versie :)
Heb het wel nog maar 1 keer kunnen spelen, toen covid vorige zomer op zijn laagtepunt stond. Verder is mensen ronselen nu helaas niet aan de orde.

Bekijk het eens zo: je mag 10 spellen meenemen om voor de rest van je leven te spelen op een onbewoond eiland. Veel plezier met je Catan he moat, maar mij vind je op een ander eiland. :p

genuaceerder: Het is toch niet omdat het spel de intro gaf in boardgames dat het een topper is en blijft die thuishoort in de top 100. Voor mij was de introgame carcassonne en dat zou ik - mocht het op tafel komen en in tegenstelling tot catan, nu nog met plezier spelen.

Viticulture, zelf nog niet gespeeld, maar is dat een meerwaarde om te spelen boven Caylus/agricola?

'k heb nooit gezegd dat ik het zou meenemen op mijn onbewoond eiland hé moat - of in mijn top 10 - dus wees nog steeds welkom op mijn eiland om Viticulture te spelen 😛. Wil ik maar zeggen: als het in de top 100 zou staan, zou ik absoluut niet gaan vingerwijzen naar de voters, want het is gewoon een instapspel voor velen (geweest).

Ik ben wel een fan van worker placement games, dus in dat opzicht is Viticulture zeker een meerwaarde om te spelen naast Caylus of Agricola - of eender welk andere (iets geavanceerdere) worker placement. Ieder spel heeft wel zijn eigen insteek om 'uniek' genoeg te zijn in die type games vind ik.

'k heb nooit gezegd dat ik het zou meenemen op mijn onbewoond eiland hé moat - of in mijn top 10 - dus wees nog steeds welkom op mijn eiland om Viticulture te spelen 😛. Wil ik maar zeggen: als het in de top 100 zou staan, zou ik absoluut niet gaan vingerwijzen naar de voters, want het is gewoon een instapspel voor velen (geweest).

Ik ben wel een fan van worker placement games, dus in dat opzicht is Viticulture zeker een meerwaarde om te spelen naast Caylus of Agricola - of eender welk andere (iets geavanceerdere) worker placement. Ieder spel heeft wel zijn eigen insteek om 'uniek' genoeg te zijn in die type games vind ik.
Dan ist goe! @bRahms net een playtest van viticulture gedaan. Eigenlijk wel leuk. Al zie ik in de basic niet echt veel paths to victory. Je moet wel echt geluk hebben met je kaarten om te kunnen winnen - zonder/ door weinig -wijn te verkopen. En heel frustrerend als je geen rode / witte wijndruiven draft om te starten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan