Catan was -zoals reeds verschillende keren aangehaald- een game voor velen die de brug naar "next level" openzette, ook voor mij trouwens (samen met TTR (alle versies behalve Europe)). Het probleem met Catan is gewoon dat er telkens één de pineut is die gewoon niet op gang geraakt en het frustrerend spelen is als je in die positie verzeild geraakt. Daarom ook Catan al in jaren niet meer uitgehaald, maar hoort zeker en vast thuis in een algemene bordspellen top-100.
Monoploy was toch net bedoeld om een slecht spel te zijn om aan te geven dat een monopolie niet werkt, of heb ik dat nu verkeerd op?
Soit, als ik een top 10 moet maken, waar ik geen fan van ben, maar waarmee ik me gerust wil voorstellen voor zij die mij niet kennen van 9lives of gt.be/forum, dan zitten volgende spellen daar zeker en vast in: Caylus, Viticulture, Ticket To Ride: United Kingdom, Wingspan, 7 Wonders Duel, Smallworld, Istanbul, El Grande, Tapestry en het recentere Mariposas mag daar gerust ook al bij - volgorde heb ik niet, doet dat er toe?