De buren van BeyondGaming

Ik snap @Bompaization 100%. Ik woon nu al 5 jaar afgelegen, maar daarvoor in een stadsrand. De eerste jaren staat er effectief niemand voor je deur buiten jijzelf en plots staan daar nieuwe bewoners. Dat is objectief gezien banaal, maar ergens stoort dat als je dat niet gewoon bent.

Ik kan het ook wel snappen. Zeker als het gaat voor overburen die blijkbaar genoeg plaats hebben om voor hun eigen deur te parkeren.

Zelf vind ik het wel positief dat er overdag auto's voor mijn deur geparkeerd staan, dat geeft wat meer de indruk dat er iemand thuis is wanneer ik er niet ben. Ook al is het ook maar een gevoel, toch een fractie minder kans dat ze net bij mij proberen in te breken.

Dit verhaal is niet bepaald flatterend voor mij, ma bon.

Mijn buurman kwam langs, hij was werken aan het doen en er was iets met een waterbuis via mijn perceel. Something something erfdienstbaarheid.

Ergens terloops bevestig ik mijn rol als de socialy awkward pengiun:

"dus, u woont samen met uw moeder daar?"

-"dat is mijn vrouw..."

Dat gesprek werd plots wel heel genant.

Eerste keer dat ik de volle 23 pagina's lees en nul skip. Man man wat voor buren haha.

Lang lang geleden woonde ik in een herenhuis (appartement) en zat op 2de verdiep. Steile houten trap naar boven, best wel hevig als je met uw gb zakken naar boven moest gaan. 2de verdiep is op zich niks, maar in zo'n oud herenhuis met plafonds tot 5 meter hoog, en dan steile smalle trap, begint dat te wegen. Mijn bovenbuur was een zware roker en werkte als supervisor aan de haven, dus die kwam regelmatig laat thuis. Ik hoorde toen al hem beneden starten aan zijn avontuur.. boem boem boem en dan pauze en dan terug boem boem. Tot hij dan op mijn verdiep kwam en opzettelijk zei "komaan Peter, ge zijt er bekan.. PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF" en meestal was ik nog wakker, dus deed ik de deur open en begon ik maar een klappeke te doen, maar het stopte altijd wederzijds op tijd en niet een half uur.. Echter kon dat dus zijn die om 4u wakker nog was en dan begon die te hoesten, maar te hoesten dat wij zelf wakker werden. Op een gegeven moment gigantische bonk na zijn hoesten. Mijn vrouw en ik dachten dat hem dood was. Was die van zijn hoesten van zijne stoel gevallen.. Bij de verhuis vond hij het wel jammer dat we vertrokken aangezien we zo'n stille buren waren.

Nieuw huis dan gekocht in "den buiten". Zeer goede buren, en iedereen houdt een oogje in het zeil. Huis naast mij wordt verkocht (open bebouwing) en nieuwe buren trekken in. Zijn binnenschepers dus echt niet veel thuis.. "jong koppel" en 3 kinderen, maar die zitten op kostschool. Dus 9/10 zijn ze er niet en is het leeg huis wat top is want ons huis heeft qua isolatie létterlijk niks tussen beide huizen.. (den bouwer dacht dat hij het allemaal wist).. Ik doen een praatje met de buurman terwijl ik de wagens kuis en kom ik te weten dat ze dat huis gekocht hebben om uit te blazen en voor mensen uit te nodigen.. Ik euh oh oh, partyhuis toch ni... Dus als die thuis komen, staan er wel meestal wat wagens in de straat en dan weet ik al hoe laat het is. Nu op zich blijft dat zeer rustig en als dat niet is, dan meldt ik dat wel, maar die isolatie in onze huizen is ZOO DUN, dat ik de deuren hoor dicht gaan bij hen, ik hoor de scheten door de muren en als ik in bad zit en die zit te stofzuigen, dan denk ik dat het bij ons is. Dus als ons huis nu eens deftig gebouwd zou zijn dan hoorde ik die mensen niet.. Nogmaals goede en vriendelijke mensen maar soms toch wel raar kantje aan.

Recent lag hun oprit, omdat ze zo weinig thuis zijn, verwoekerd erbij. Dus wel wat groen op de oprit. Buurman zegt dat hij dit zo graag eens wilt kuizen maar dat hij zo weinig thuis is dat hij er écht geen tijd voor heeft. Dus ik laat vallen dat als ik mijn oprit kuis dat ik dit erbij pak wel. De vrouw lachend "maar nee!! dat moet je niet doen hoor" (tussen de lijnen was dat wel van aah ok is goed hoor) Ik kuis beide opritten, blinkt als ne spiegel. Die komt die avond opgereden op zijn oprit en zie mij staan, lacht vriendelijk en gaat gewoon binnen. Ik van alé dan.

Volgende keer was ik de auto aan het kuizen, maar dan wel met goede autoproducten (gene dreft é). Komt hij af en zegt hij "ja ik heb een goed productje voor je autovelgen gekocht" - Professionele reiniger van Dasty voor op vetten van boten te gebruiken. Ik denk toch niet dat ik dit op Porsche velgen gaan gebruiken :laugh: Maar ik apprecierde het gebaar van hem.

Dus onze buren van het straat zijn zekers goed, echter heb ik mij wel uit de whatsapp groep gegooid. Dat was een nachtmerrie want iedereen zit daar in ne straal van 800 meter zit erin en dat zijn mensen dat wij niet kennen.. De laatste keer was de druppel en dan heb ik mij eruit gesjot: er stond een bouwkraan in de straat en er scheen een klein lampje van de kraan. Niks was storend. Om 1u zet daar ne pipo in de groep: DAT LICHT STOORT MIJ KEIHARD! mijn reactie: doet uw gordijnen dan dicht hé en ga slapen. Man man man.

Ik ben wel ni mee: open bebouwing en dan zo veel horen?

Qua buren: nu wonen we in een half open woning in de Antwerpse rand. Kalme, kleine straat, fijne buren.
Vroeger in Mechelen gewoond in een blok met een appartement of 10. Al bij al ook wel vrij oké. Paar gekke avonturen met wat buren.
  • nieuwe buurvrouw die aanbelt om te vragen effe iets te mogen printen vanuit haar mail. Die gaf ineens haar levensverhaal: Zweedse afkomst, werkend voor het Europees parlement, vechtscheiding aan de gang, veel te veel info eigenlijk. We hoorden die ook regelmatig tegen haar dochter brullen.

Dat was ook wel een speciaal kind. Die heeft bv ooit eens ne paraplu gepikt die op gang stond. Die was nog nat, dus op de gang gezet om uit te lekken. Ineens was die weg. Toevallig een paar later in't stad, zien we die dochter in de verte lopen met dieje paraplu.
    Soit, 's avonds thuis: die staat ni op z'n plek. Briefke aan de deur met de vraag die terug te geven.
    Dag erop een gebrul en iets later de bel. Een huilend kind dat ne paraplu kwam terug geven.

• Boven ons waren de twee dakappartement. Twee grote en vrij chique dingen. Bewoners in alle twee de appartementen hadden een alcoholprobleem. Weinig last mee eigenlijk, af en toe kwamen we ze zat tegen in de lift. Grappig dat den ene kloeg over de anderen. Dat dat zatte marginalen waren. Hij had daar wel een punt. Op nen avond ging de bel: buurvrouw stond te wauwelen aan de parlofoon beneden. We openen de deur en denken dat het in orde is. Gewone parlofoon, gene met ne camera. Minuut later: weer de bel. De buurvrouw kreeg de deur ni open. Weer open gedaan, weer 't zelfde. M'n vriendin dan maar beneden.

Paar minuten later komt ze met tranen van't lachen in haar ogen terug boven. Blijkbaar was de buurvrouw er in geslaagd zich naakt buiten te sluiten in den inkom beneden. Dat mens woonde op het 6e. Echt no clue wat daar gebeurd is.

Ik heb een overbuur die volgens mij zowat als enige hobby heeft om auto's te wassen.
Die gast is dus elk weekend als het goed weer is continu bezig met auto's te wassen.
Ik ben iemand die het op zondag graag rustig heeft zodat ik eens aan de drukte van de week kan ontsnappen en rustig wat buiten kan zitten.
Met het uren aan een stuk geblaas van een hogedrukreiniger is dat natuurlijk wat moeilijk.
Daarnaast zitten we ook met aan aantal zondagsmaaiers dus een rustige namiddag kan ik vaak vergeten, wat ik toch wel jammer vind.
Zeker als ge weet dat daar leerkrachten tussen zitten die nu geen hol te doen hebben door de week.

(sorry voor mijn gegrommel, ik moest het even kwijt 😀)

Laatst bewerkt:
Deze nog eens wat leven inblazen.
We hebben leuke nieuwe achterburen! Die vinden het blijkbaar normaal om als buitenverlichting een gigantische verstraler te gebruiken.
En ze krijgen dan ook nog eens vaak het lumineuze idee om om 11 uur 's avonds een schommel te gaan verplaatsen of weet ik veel wat te gaan doen.
Resultaat. Heel mijn huis in de spotlights! Gans de woonkamer verlicht. Erg gezellig als ge ne film aan het kijken zijt of al wilt gaan slapen.

Moet ik dit nu echt weer gaan aankaarten. Hebben sommige mensen nu echt dat besef niet dat zoiets stoort.

Deze nog eens wat leven inblazen.
We hebben leuke nieuwe achterburen! Die vinden het blijkbaar normaal om als buitenverlichting een gigantische verstraler te gebruiken.
En ze krijgen dan ook nog eens vaak het lumineuze idee om om 11 uur 's avonds een schommel te gaan verplaatsen of weet ik veel wat te gaan doen.
Resultaat. Heel mijn huis in de spotlights! Gans de woonkamer verlicht. Erg gezellig als ge ne film aan het kijken zijt of al wilt gaan slapen.

Moet ik dit nu echt weer gaan aankaarten. Hebben sommige mensen nu echt dat besef niet dat zoiets stoort.

Die lamp is nog nie het grote probleem zo te horen.
Maar waarom richten ze die niet richting tuin? Toch nie de bedoeling om vliegtuigen uit de lucht te halen 😅

Anders gewoon eens hun aanspreken met de vraag of ze die verstraler wat kunnen aanpassen? Dat die recht bij jou binnen schijnt? Misschien staat die gewoon slecht afgesteld?

Over verstralers gesproken: hier >100m in vogelvlucht verder is er een huis met zo'n felle verstraler aan hun muur dat er even veel licht daarvan komt als bij volle maan - ik kan me niet voorstellen hoe dat moet zijn voor de bewoners van de huizen ertussen...
Ik zal niet zeggen dat ik er een boek bij kan lezen, maar het scheelt niet veel.

Mijn "overburen" hebben led-reclamepanelen die tussen 22u en 6u op volle brightness groen licht gaven waardoor mijn woonkamer 's avonds precies de wei van Werchter was. Getelefoneerd, maar geen resultaat. Dan toch eens persoonlijk gaan aankloppen en sinds die dag gaan de panelen om 22u netjes in nachtmode en heb ik geen overlast meer.

Anders gewoon eens hun aanspreken met de vraag of ze die verstraler wat kunnen aanpassen? Dat die recht bij jou binnen schijnt? Misschien staat die gewoon slecht afgesteld?
Bwa, het is gewoon een overkill ding. Eerder voor een bouwwerf ofzo. Dus qua afstellen gaan ze daar niet veel aan kunnen veranderen.
T zijn gewoon zo van die mensen die in hun eigen bubbel leven heb ik de indruk.
Afgelopen zaterdag zaten ze om half 7 's morgens al te boren in de tuin. Om 9 uur waren ze klaar.

Dan vraag ik mij toch ook af waarom dat zo vroeg moet. Ik let daar toch wel op hoor. Mijn naaste buren hebben ook nachtshiften dus dan ga ik echt niet om half zeven 's morgens al lawaai zitten maken. Doet ge gewoon niet tenzij het echt nodig is.
Of als het een firma is die aan huis komt natuurlijk. Daar hebt ge niet altijd invloed op.

Mijn buren hun woning staat te koop. 6 jaar lang onkruid meter hoog, waar ze dan 2-3x op een jaar eens met de grasmaaier doorgingen (hoe ze het telkens nog gedaan kregen vraag ik mij ook af). Ook 6 jaar lang: ja volgend jaar gaan we de tuin aanleggen.
Nu goed, het huis staat te koop. Op de foto's van de Immo is de tuin compleet gefotoshopt: biljartvlak, knalgroen Gras, mesthoop weg, kippenren weg.
De werkelijkheid: Gra....onkruid staat er gemillimeterd bij. Vorige week hebben ze een vrachtwagen boomschors laten aanrukken, 2 dagen bezig geweest om dat uit te voeren over de tuin. Gewoon een dun pelletje over het grootste deel van het onkruidgazon. Daar nog een boompje geplant, nog wat plantjes in de haastig omgespitte en zo onkruid camouflerende aardepercelen. Met de kantenmaaier het onkruid van tussen de terrastegels gemaaid.
Want ja dit weekend was het kijkdag.

En dan vraag ik mij af: waarom die moeite doen? Puur voor de schone schijn. En dan die Immo die de foto's nog wat aanpast is pure oplichting, voor zover de kamers al niet 3x zo groot dan de werkelijkheid lijken met de juiste lens. Nou ja ik vind dat je als koper door zo'n zaken moet doorkijken, dat is net als binnenkomen in die living die een blauwe muur heeft terwijl dat je daar liever een groene muur hebt. Ja dan moet je verven he.

Mijn buurman is tegelijk mijn huisbaas, in het begin dacht ik ook zo van hmm die ziet alles. Maar dat valt reuze mee veel onderhouds kosten neemt die op zich omdat hij zelf die firma's en mensen kent. Snoeien van de haag etc doen ze ook als ze bij hem het komen doen. Daartegenover staat wel dat we het huis tiptop onderhouden. En als er een probleem is staat hij hier direct vb verwarming die eens niet werkte. Ook voor hulp hoef ik hem maar te bellen echt crème van een persoon.

De buren en overburen hebben allemaal een hond aangeschaft. Precies of ze hebben een groepsaankoop gedaan waar ze beesten kwijt wilden van het type "heel de dag keffen".

Ik heb echt niks tegen dieren. Maar continu gekef rondom u is er toch wat teveel aan soms. Kwestie van opvoeden. Heb zelf een hond gehad en die deed dat niet hoor.

Hier heeft er sinds een week of 2 iemand een haan aangeschaft in de buurt. Zeker met de warme dagen en we met beide Veluxen open slapen valt het toch wel redelijk hard op.
Waarom zou je als partucilier eigenlijk een haan houden?

Bij ons is de buurthaan vervangen door een buurthond. Dat beest blaft bij het minste. Very gezellig zo, midden in een stad.

Terug
Bovenaan