Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik heb nog laagcalorisch gas tot september, volgens mij komt dat van Nederland, niet?
.
Auch, 2 miljard voor een energieeiland, daar reviseer je toch al wel een deftig stuk van uw kerncentrales voor.
![]()
Eerste ‘energie-eiland’ ter wereld komt voor de Belgische kust: hoeveel miljoen gezinnen zal het van stroom voorzien?
In het Nederlandse Vlissingen is gestart met de bouw van het Prinses Elisabeth Eiland. Dat energie-eiland - het eerste ter wereld - moet over twee jaar voor de Belgische kust opdoemen. Het project zal meer dan twee miljard euro kosten. Zullen wij via onze factuur meebetalen voor het eiland? En...www.hln.be
![]()
Milieuvergunning voor het kunstmatig energie-eiland voor onze kust goedgekeurd: brengt energie vanop zee naar vasteland | VRT NWS Nieuws
De milieuvergunning voor het kunstmatig energie-eiland dat voor onze kust komt is goedgekeurd. Het Prinses Elisabeth Eiland zal de elektriciteit van de windmolens op zee verbinden met het hoogspanningsnet Elia en zo naar het vasteland brengen. Het wordt een groot energieknooppunt op 45 kilometer...www.vrt.be
Hier ook es posten. Europa zorgt voor de duurdere gasprijs.
“Iedereen moet aan de warmtepomp en de elektrische auto”: aardgasfactuur dreigt tot 800 euro duurder te worden door Europese regels
![]()
“Iedereen moet aan de warmtepomp en de elektrische auto”: aardgasfactuur dreigt tot 800 euro duurder te worden door Europese regels
Betalen we binnenkort fors meer om te verwarmen op aardgas of stookolie en onze auto vol te tanken met benzine of diesel? Daar ziet het in ieder geval wel naar uit als in 2027 het nieuwe Europese uitstootsysteem van kracht wordt. Volgens een nieuwe studie kan dat een gemiddeld gezin wel...www.hln.be
Paywall
M.a.w.: Wie het kan betalen (goed geïsoleerd huis, warmtepomp, zonnepanelen, batterij) profiteert. De sukkelaars in hun oude huis met gasketel of stookolie mogen nóg meer betalen en hebben nog minder centen op overschot voor de broodnodige aanpassingen. "Maar hé, we geven wel subsidies die we anderhalf jaar na uw investering die je niet kan betalen op uw rekening storten. Mits je voldoet aan voorwaarden x, y en z die uw initiële investering nóg duurder maken en nadat je dit gedrocht van een aanvraagformulier waarbij de gemiddelde hoogopgeleide persoon spontaan zijn haren wil uittrekken doorworstelt."De gevolgen kunnen vooral zwaar zijn voor kwetsbare huishoudens, en er is bezorgdheid over mogelijke maatschappelijke onrust als deze veranderingen niet goed worden georganiseerd.
Dat daar niets aan gedaan wordt begrijp ik ook niet. Hier stookt de halve straat op hout (boomer verkaveling), dus ik begrijp volledig jouw ergernis.en ondertussen mag mijn buur hier maar tegen 100 per uur bomen in zijn stoof zwieren.
als de wint slecht zit blaast die recht in in de aanvoer van mijn systeem D . joy.
ja inderdaad. wij slapen ook graag met ons raam open, want dat systeem D zorgt er voor dat het in huis overal ongeveer even warm is, waardoor de slaapkamer vaak te warm is, dus raam staat eigenlijk heel het jaar door open.. maar als ze stoken moet dat helaas dicht. Echt triest dat wij die kanker moeten inademen.Dat daar niets aan gedaan wordt begrijp ik ook niet. Hier stookt de halve straat op hout (boomer verkaveling), dus ik begrijp volledig jouw ergernis.

)Zoals de verbrandingsmotor vanaf 2035 dus binnen 10j. Zie dit niet gebeuren...Hier ook es posten. Europa zorgt voor de duurdere gasprijs.
![]()
Betalen we binnenkort fors meer om te verwarmen op aardgas of stookolie en onze auto vol te tanken met benzine of diesel? Daar ziet het in ieder geval wel naar uit als in 2027 het nieuwe Europese uitstootsysteem van kracht wordt. Volgens een nieuwe studie kan dat een gemiddeld gezin wel...www.hln.be
Paar jaar terug was energie uit een gascentrale nog groene energie, vanaf 2027 gaan we minder bedeelde mensen eens goed financieel pijn doen en in de kou gaan zetten... Die subsdies achteraf zijn die idd niets mee. Ik heb vrienden met een huis met EPC600 en die betalen zich nu al blauw en hebben niets over om te investeren. Ze hebben ook geen extra leencapaciteit om nog te verbouwen. Niet zo slim van hun natuurlijk, want ze hebben hun eigen wat vastgezet, maar dan nog.
800 euro extra op een factuur die al quasi verdubbeld is over de laatste jaren, hoe haal je het als politieker in je hoofd eigenlijk. Bedrijven en mensen nog wat doodknijpen en onzelf tov China verarmen en doodreguleren.
Enfin, ik zal mijn swithpoint wel bepalen wanneer ik van gas naar warmtepomp ga. En als dat kan met subsidies zal ik dat allicht wat sneller doen, maar opzich met 6000kWh gasverbruik op een jaar zal dat niet zo nijpend zijn om mij te haasten.
Mja als we niets doen dan knijpen we de volgende generatie dood. Of dat was toch de redenering erachter. We moeten iets doen om ervoor te zorgen dat het klimaat niet naar de zak is. Of anders gezegd dat we een kans hebben...
Voor de rest is het het kip of het ei verhaal. Als er geen incentive is. Dan krijg je mensen die zeggen isoleren... energie is spotgoedkoop ik denk er niet aan. Een warmtepomp zetten ? Gas is goedkoper en ik krijg die investering niet terugverdiend.
Het moment dat die prijsprikkels er zijn... het kot te klein. Want allez ja hadden ze dat geweten hadden ze geïsoleerd. En het is nu niet alsof er al geen 10 - 20 jaar subsidies zijn om mensen aan te zetten om te isoleren, ... inclusief groene/goedkope leningen
Mijn compassie en empathie zit op dit moment in de tijd hieromtrent op een laag punt.
En ik ben een enorme voorstander van het verplichten bij erfenissen, verkopen, etc... van energieeisen in de richting van niveau A. Om ervoor te zorgen dat die zaken zo snel mogelijk aangepakt worden.
Het probleem is dat je momenteel een groot deel, zelfs heel groot deel, mensen hebt die niet in die situatie zitten hé.Mja als we niets doen dan knijpen we de volgende generatie dood. Of dat was toch de redenering erachter. We moeten iets doen om ervoor te zorgen dat het klimaat niet naar de zak is. Of anders gezegd dat we een kans hebben...
Voor de rest is het het kip of het ei verhaal. Als er geen incentive is. Dan krijg je mensen die zeggen isoleren... energie is spotgoedkoop ik denk er niet aan. Een warmtepomp zetten ? Gas is goedkoper en ik krijg die investering niet terugverdiend.
Het moment dat die prijsprikkels er zijn... het kot te klein. Want allez ja hadden ze dat geweten hadden ze geïsoleerd. En het is nu niet alsof er al geen 10 - 20 jaar subsidies zijn om mensen aan te zetten om te isoleren, ... inclusief groene/goedkope leningen
Mijn compassie en empathie zit op dit moment in de tijd hieromtrent op een laag punt.
En ik ben een enorme voorstander van het verplichten bij erfenissen, verkopen, etc... van energieeisen in de richting van niveau A. Om ervoor te zorgen dat die zaken zo snel mogelijk aangepakt worden.
vergas je daar eigenlijk ook heel de buurt mee of is dat beter dan hout?Ik stook ook op pêllets en mijn stoof is A+ dus laat het gas maar duurder worden maar vergeet niet dat er nog veel elektriciteit centrales op gas draaien .
(Het gevolg hebben we al mogen merken bij de eerste gascrisis maar mensen vergeten snel .)