De energiethread

Ik heb nog laagcalorisch gas tot september, volgens mij komt dat van Nederland, niet?

Voor het grootste deel ja.
Toen Nederland besliste om Groningen te sluiten heeft men in België besloten om het laagcalorisch net om te bouwen naar een hoogcalorisch. De laatste aansluitingen worden in september omgezet.
In Nederland zelf heeft men echter besloten om laagcalorisch gas te blijven gebruiken. In plaats van het zelf uit de grond te halen wordt hoogcalorisch gas daar nu op industriële schaal omgezet in laagcalorisch door toevoeging van stikstof.

Auch, 2 miljard voor een energieeiland, daar reviseer je toch al wel een deftig stuk van uw kerncentrales voor :p.

Auch, 2 miljard voor een energieeiland, daar reviseer je toch al wel een deftig stuk van uw kerncentrales voor :p.

Lol, wat een vraag: zullen wij meebetalen via onze factuur?

Nee joh, we krijgen dat allemaal gratis!

Reactor waar een van de zwaarste kernongevallen ooit plaatsvond, heropent... om stroom te leveren aan techreus Microsoft

En zo is de eerste stap gezet waarbij technologische vooruitgang botst op de limitaties van de energietransitie.
Ter info unit 1 in TMI is een PWR reactor van de 2de generatie die in dienst kwam in 1974. Die dus nu 20 jaar bijkrijgt (als de waakhond goedkeurt wat wel zal gebeuren) waardoor hij alles bij elkaar 59 jaar elektriciteit zal geproduceerd hebben.

Hier ook es posten. Europa zorgt voor de duurdere gasprijs.

“Iedereen moet aan de warmtepomp en de elektrische auto”: aardgasfactuur dreigt tot 800 euro duurder te worden door Europese regels

“Iedereen moet aan de warmtepomp en de elektrische auto”: aardgasfactuur dreigt tot 800 euro duurder te worden door Europese regels

Paywall

chatgpt samenvattingske:

In een recent rapport wordt gewaarschuwd dat de aardgasfactuur van huishoudens in Europa tot 812 euro kan stijgen door nieuwe Europese uitstootregels die in 2027 ingaan. Deze regels maken deel uit van het emissiehandelssysteem (ETS), dat ook van toepassing zal zijn op de verwarming van gebouwen en transport. Huishoudens die aardgas of stookolie gebruiken, zullen extra kosten moeten betalen voor de CO2-uitstoot. Dit kan resulteren in een jaarlijkse verhoging van meer dan 50% voor gasgebruikers, met een verwachte extra kost van minimaal 183,6 euro per jaar in de eerste jaren en mogelijk tot 812 euro per jaar tegen 2030.

Experts benadrukken dat deze veranderingen gezinnen moeten aanmoedigen om over te schakelen naar elektrische verwarming en auto’s. De gevolgen kunnen vooral zwaar zijn voor kwetsbare huishoudens, en er is bezorgdheid over mogelijke maatschappelijke onrust als deze veranderingen niet goed worden georganiseerd. De opbrengsten van het ETS moeten terugvloeien naar de lidstaten en kunnen gebruikt worden om getroffen gezinnen te ondersteunen. Het is essentieel dat mensen zich bewust zijn van deze aanstaande kosten, vooral als ze renovaties of vervangingen van verwarmingssystemen overwegen.

De gevolgen kunnen vooral zwaar zijn voor kwetsbare huishoudens, en er is bezorgdheid over mogelijke maatschappelijke onrust als deze veranderingen niet goed worden georganiseerd.
M.a.w.: Wie het kan betalen (goed geïsoleerd huis, warmtepomp, zonnepanelen, batterij) profiteert. De sukkelaars in hun oude huis met gasketel of stookolie mogen nóg meer betalen en hebben nog minder centen op overschot voor de broodnodige aanpassingen. "Maar hé, we geven wel subsidies die we anderhalf jaar na uw investering die je niet kan betalen op uw rekening storten. Mits je voldoet aan voorwaarden x, y en z die uw initiële investering nóg duurder maken en nadat je dit gedrocht van een aanvraagformulier waarbij de gemiddelde hoogopgeleide persoon spontaan zijn haren wil uittrekken doorworstelt."

Zelfde verhaal als OV financieel doodknijpen maar wel subsidie geven voor EV's. Mjah.

Paar jaar terug was energie uit een gascentrale nog groene energie, vanaf 2027 gaan we minder bedeelde mensen eens goed financieel pijn doen en in de kou gaan zetten... Die subsdies achteraf zijn die idd niets mee. Ik heb vrienden met een huis met EPC600 en die betalen zich nu al blauw en hebben niets over om te investeren. Ze hebben ook geen extra leencapaciteit om nog te verbouwen. Niet zo slim van hun natuurlijk, want ze hebben hun eigen wat vastgezet, maar dan nog.

800 euro extra op een factuur die al quasi verdubbeld is over de laatste jaren, hoe haal je het als politieker in je hoofd eigenlijk. Bedrijven en mensen nog wat doodknijpen en onzelf tov China verarmen en doodreguleren.

Enfin, ik zal mijn swithpoint wel bepalen wanneer ik van gas naar warmtepomp ga. En als dat kan met subsidies zal ik dat allicht wat sneller doen, maar opzich met 6000kWh gasverbruik op een jaar zal dat niet zo nijpend zijn om mij te haasten.

en ondertussen mag mijn buur hier maar tegen 100 per uur bomen in zijn stoof zwieren.

als de wind slecht zit blaast die recht in in de aanvoer van mijn systeem D . joy.

edit: holy crap heb ik nu wint geschreven ipv wind :')

Laatst bewerkt:
en ondertussen mag mijn buur hier maar tegen 100 per uur bomen in zijn stoof zwieren.

als de wint slecht zit blaast die recht in in de aanvoer van mijn systeem D . joy.
Dat daar niets aan gedaan wordt begrijp ik ook niet. Hier stookt de halve straat op hout (boomer verkaveling), dus ik begrijp volledig jouw ergernis.

Dat daar niets aan gedaan wordt begrijp ik ook niet. Hier stookt de halve straat op hout (boomer verkaveling), dus ik begrijp volledig jouw ergernis.
ja inderdaad. wij slapen ook graag met ons raam open, want dat systeem D zorgt er voor dat het in huis overal ongeveer even warm is, waardoor de slaapkamer vaak te warm is, dus raam staat eigenlijk heel het jaar door open.. maar als ze stoken moet dat helaas dicht. Echt triest dat wij die kanker moeten inademen.

Wees blij dat het enkel via je raam is en je het dus kan buitenhouden.
Bij mij komt het ook gewoon via mijn ventilatie naar binnen wat ik soms al straf vind gezien de plaats waar mijn toevoer zit.

Ik stook ook op pêllets en mijn stoof is A+ dus laat het gas maar duurder worden maar vergeet niet dat er nog veel elektriciteit centrales op gas draaien . ;)

(Het gevolg hebben we al mogen merken bij de eerste gascrisis maar mensen vergeten snel . ;) )

Zoals de verbrandingsmotor vanaf 2035 dus binnen 10j. Zie dit niet gebeuren...

Paar jaar terug was energie uit een gascentrale nog groene energie, vanaf 2027 gaan we minder bedeelde mensen eens goed financieel pijn doen en in de kou gaan zetten... Die subsdies achteraf zijn die idd niets mee. Ik heb vrienden met een huis met EPC600 en die betalen zich nu al blauw en hebben niets over om te investeren. Ze hebben ook geen extra leencapaciteit om nog te verbouwen. Niet zo slim van hun natuurlijk, want ze hebben hun eigen wat vastgezet, maar dan nog.

800 euro extra op een factuur die al quasi verdubbeld is over de laatste jaren, hoe haal je het als politieker in je hoofd eigenlijk. Bedrijven en mensen nog wat doodknijpen en onzelf tov China verarmen en doodreguleren.

Enfin, ik zal mijn swithpoint wel bepalen wanneer ik van gas naar warmtepomp ga. En als dat kan met subsidies zal ik dat allicht wat sneller doen, maar opzich met 6000kWh gasverbruik op een jaar zal dat niet zo nijpend zijn om mij te haasten.

Mja als we niets doen dan knijpen we de volgende generatie dood. Of dat was toch de redenering erachter. We moeten iets doen om ervoor te zorgen dat het klimaat niet naar de zak is. Of anders gezegd dat we een kans hebben...

Voor de rest is het het kip of het ei verhaal. Als er geen incentive is. Dan krijg je mensen die zeggen isoleren... energie is spotgoedkoop ik denk er niet aan. Een warmtepomp zetten ? Gas is goedkoper en ik krijg die investering niet terugverdiend.

Het moment dat die prijsprikkels er zijn... het kot te klein. Want allez ja hadden ze dat geweten hadden ze geïsoleerd. En het is nu niet alsof er al geen 10 - 20 jaar subsidies zijn om mensen aan te zetten om te isoleren, ... inclusief groene/goedkope leningen

Mijn compassie en empathie zit op dit moment in de tijd hieromtrent op een laag punt.

En ik ben een enorme voorstander van het verplichten bij erfenissen, verkopen, etc... van energieeisen in de richting van niveau A. Om ervoor te zorgen dat die zaken zo snel mogelijk aangepakt worden.

Mja als we niets doen dan knijpen we de volgende generatie dood. Of dat was toch de redenering erachter. We moeten iets doen om ervoor te zorgen dat het klimaat niet naar de zak is. Of anders gezegd dat we een kans hebben...

Voor de rest is het het kip of het ei verhaal. Als er geen incentive is. Dan krijg je mensen die zeggen isoleren... energie is spotgoedkoop ik denk er niet aan. Een warmtepomp zetten ? Gas is goedkoper en ik krijg die investering niet terugverdiend.

Het moment dat die prijsprikkels er zijn... het kot te klein. Want allez ja hadden ze dat geweten hadden ze geïsoleerd. En het is nu niet alsof er al geen 10 - 20 jaar subsidies zijn om mensen aan te zetten om te isoleren, ... inclusief groene/goedkope leningen

Mijn compassie en empathie zit op dit moment in de tijd hieromtrent op een laag punt.

En ik ben een enorme voorstander van het verplichten bij erfenissen, verkopen, etc... van energieeisen in de richting van niveau A. Om ervoor te zorgen dat die zaken zo snel mogelijk aangepakt worden.

Idem eigenlijk. Hier enorm veel isolatie en warmtepomp. Gingen we nooit terugverdienen ten opzichte van een gasketel, maar toch gedaan met het oog op de toekomst en uit ideologie. Resultaat is een kleine bescheiden nieuwbouwwoning. Achteraf bekeken eigenlijk te krap om met binnenkort 2 kinderen te wonen. Moest ik opnieuw beginnen, ik zou gewoon een groot huis kopen en me niks aantrekken van hoe ik verwarm of hoeveel ik verbruik.

Met de energiecrisis zijn mijn ogen opengegaan. Voor iedereen een premie, zelfs voor stookolie. Maar wie elektrisch verwarmt met warmtepomp kreeg enkel de elektriciteitspremie die iedereen kreeg, niet de extra premie voor verwarming zoals gas of stookolie wel kreeg. Ik heb ook geen terugdraaiende teller trouwens. Toen onze investering eindelijk een beetje had kunnen renderen zei de overheid: "nope! We gaan cheques geven voor wie geen duurzame keuzes gemaakt heeft".

En ik weet uiteraard dat niet iedereen die keuze heeft en dat zwakkeren ondersteund moeten worden. Maar anderen hebben bewust minder energiezuinige keuzes gemaakt en het bleek dat ze gelijk hadden. Achteraf bekeken had ik beter ook wel andere keuzes gemaakt.

Op de koop toe ook last van de kachel van de buren hier. Dankzij onze ventilatie type D mogen we vaak meegenieten van de rookstank hier in huis. Lekker gezond ook.

Laatst bewerkt:

Het probleem is dat je momenteel een groot deel, zelfs heel groot deel, mensen hebt die niet in die situatie zitten hé.

Mensen die al langer dan die 10~20 jaar ergens wonen, zitten in veel gevallen niet in een situatie waar dit makkelijk aangepakt kan worden.
Rijhuis hier in't straat die momenteel te koop staat: Bouwjaar zal ergens jaren 70 zijn, gerenoveerd in 2010, geen zonnepanelen, EPC C. Enige manier om dat genoeg geïsoleerd te krijgen om een warmtepomp mogelijk te maken is volledig strippen en overal (inclusief vloer en geval) isoleren. Nu dat het verkocht wordt, gaat dat. Maar de meeste mensen gaan er niet aan beginnen als ze er in wonen. En dat is al als ze het budget hebben voor een totaalrenovatie...

En versta mij niet verkeerd, ik ben ook voorstander van het aanpakken ervan bij aankoop (verplichte renovatie bij bestaande woningen en normen bij nieuwbouw), maar retroactief mensen kloten die al jaar en dag ergens wonen en waar het niet altijd haalbaar is om dit aan te pakken; dat gaat er bij mij niet in. Zeker als je beseft dat klimaat een globaal fenomeen is en de grote winsten niet te halen zijn bij de gewone inwoners van Europa...

Ik stook ook op pêllets en mijn stoof is A+ dus laat het gas maar duurder worden maar vergeet niet dat er nog veel elektriciteit centrales op gas draaien . ;)

(Het gevolg hebben we al mogen merken bij de eerste gascrisis maar mensen vergeten snel . ;) )
vergas je daar eigenlijk ook heel de buurt mee of is dat beter dan hout?

Terug
Bovenaan