De energiethread

Ja sorry die is wat te hoog. Rats vergeten dat je de distributiekost van gas moet nemen. Zo gewend om in de mindset te zitten van elektriciteit...

Ik heb nooit gas gehad, dus niet echt idee wat die distributiekost exact is. Maar 3 - 5cent/kwh ? If so die daarmee even vervangen en herberekenen... Mijn initiële opmerking dat je er een factor 10 langs zit klopt echter wel ;).
Voor gas moet je er tussen de 1 en 2 cent per kWh bijtellen voor de distributiekost en taksen/heffingen. Hangt af van je verbruik (doordat het grote deel een vaste jaarlijkse kost is) en je netbeheerder.

Ik zag in mijn Luminus app 8.9 euro staan voor 5.8 m3 + 0.20 cent vaste kosten = 9.19 euro. Mijn contract is 13 of 14 cent per kwh.
Daarom dat ik die 17 euro wat veel vond. Kwestie dat @Rubberen de verwarming niet onmiddellijk uitzet na het lezen van de prijzen 😉. Als je denkt 1 euro per 12u te betalen en plots lees je dat het 17 euro is.

Ik heb inderdaad mij CV onmiddellijk afgezet na het lezen dat het me 17euro zou kosten :D

Renegadexxripxx gaf volgende aan als formule.
6.039 * (0.112271 + 0.16(==distributiekost)) * 10.26 = 17,3488392€.

Maar die 0.16 dient dus eerder 0.5? te zijn? Klopt dit? Ik vind namelijk die info nergens ( duidelijk ) terug?!

IK vind het wel opmerkelijk hoe moielijk het men maakt om eens uit te reken hoeveel je nu eigenlijk betaald..

Ik heb inderdaad mij CV onmiddellijk afgezet na het lezen dat het me 17euro zou kosten :D

Renegadexxripxx gaf volgende aan als formule.
6.039 * (0.112271 + 0.16(==distributiekost)) * 10.26 = 17,3488392€.

Maar die 0.16 dient dus eerder 0.5? te zijn? Klopt dit? Ik vind namelijk die info nergens ( duidelijk ) terug?!

IK vind het wel opmerkelijk hoe moielijk het men maakt om eens uit te reken hoeveel je nu eigenlijk betaald..
Volgens mij is het het volgende voor vb easy Gas in Vlaanderen MAAR de daar vermelde gasprijs vervangen door de door u vermelde contractuele versie. Aangezien die volgens dit contract voor de huidige maand op 24 cent staat (en vast gelegd was voor 3 maanden). Ik weet niet welke modifiers/parameters voor uw contract van toepassing zijn, maar normaliter wijzigen die niet in de contractformule doorheen het jaar. Dus je zou die moeten aanpassen door degene die voor uw contract van toepassing is. Maar dan zie je het principe.

Uitgaande van een gasverbruik >5000kwh en dat het voor Limburg is.

6.039 * (0.112271 + 0,0107001(==0.00766 + 0.00141 + 0.0010577 + 0.0005724)) * 10,26 = 7,6193€.
Waarbij dit respectievelijk de distributiekosten, transportkosten en de toeslagen (energiebijdrage en federale accijns) zijn.
OPGELET op uw contract zien of die modifier (10,26) niet moet aangepast worden omdat je hoogcalorisch gas geleverd krijgt ipv het voorziene laagcalorisch gas.

Denk er wel aan dat je voor de totale kostprijs te berekenen van uw verbruik in principe nog het volgende er moet bijtellen om de totale factuur te krijgen : 40.81+ 45.48 + 12.22 + 88.89 == 187,4. Maar dan volgens de versie van uw regio en uw contract. EDIT : er moet ofwel 12.22 OF 88.89 van deze prijs afgetrokken worden. Indien je namelijk een jaaropname hebt dan betaal je die 12.22, heb je een maandopnamemeter dan betaal je die 88.89. Bij elektriciteit is het verschil veel minder (12 of 13€ op jaarbasis)

Laatst bewerkt:
Elektriciteitsprijs voor komende koude week gaat moordend zijn.
We zitten zo goed als aan de hoge piek in augustus. Mama mia

Vraag mij af in welke mate de kerncentrale die onverwacht uit lag een impact heeft op deze prijszetting. En pas rond december 18 zou ingeschakeld worden ipv december 14 zoals eerst gedacht.

Dacht namelijk ergens gelezen te hebben dat er een tekort leek te zijn hierdoor (en de onderbenuttiging van de kerncentrales in Frankrijk).

Misschien nog eens extra nadenken of we de kerncentrales niet 20j verlengen. Beter te veel capaciteit dan te weinig...

Die ene kerncentrale is nu het probleem niet, het probleem gaat over het hele Europese wanbeleid.
Deze avond om 19u kost stroom in de UK €2,5 per kWh :crazy: (enkel opwekken, geen taksen, btw,...)
In Belgie 65c.

Vraag mij af in welke mate de kerncentrale die onverwacht uit lag een impact heeft op deze prijszetting. En pas rond december 18 zou ingeschakeld worden ipv december 14 zoals eerst gedacht.

Dacht namelijk ergens gelezen te hebben dat er een tekort leek te zijn hierdoor (en de onderbenuttiging van de kerncentrales in Frankrijk).

België exporteert momenteel maximaal naar Frankrijk en de UK, dus het onbeschikbaar zijn van één reactor heeft eigenlijk enkel invloed op de prijzen in België.
Voornaamste redenen voor de hoge prijzen in België zijn dus de nog hogere prijzen in Frankrijk en de UK (waardoor we dus exporteren), de lage windproductie, en het onbeschikbaar zijn van een kernreactor.

Hoge prijzen in Frankrijk zijn het gevolg van de nucleaire onbeschikbaarheid én de afhankelijkheid van elektriciteit voor verwarming. Frankrijk zit eigenlijk in een lastige situatie als het koud is.

Hoge prijzen in de UK zijn het gevolg van de ongewoon koude temperaturen (nog meer onder het langjarig gemiddelde dan bij ons) en het complete gebrek aan wind (UK is relatief gezien afhankelijker van wind dan bijvoorbeeld België. Logisch ook, aangezien wij maar een beperkt potentieel aan offshore wind hebben door onze korte kustlijn).
Sinds Brexit is hun markt ook ontkoppeld van de Europese markt. Vrees voor extreme prijzen in Frankrijk hebben de vrees aangewakkerd dat de UK niet zou kunnen importeren wat op zijn beurt weer aanleiding heeft gegeven tot extreme prijzen. Achteraf bleek dan de prijsschok in Frankrijk uit te blijven waardoor ze toch kunnen rekenen op maximale Franse import. Desondanks staan er voor vanavond een paar kolencentrales op stand-by in de UK. Hadden ze nog deel uitgemaakt van de grote Europese balanceringsmarkt waren de prijzen in de UK zonder twijfel een pak lager gebleven.

Volgens mij is het het volgende voor vb easy Gas in Vlaanderen MAAR de daar vermelde gasprijs vervangen door de door u vermelde contractuele versie. Aangezien die volgens dit contract voor de huidige maand op 24 cent staat (en vast gelegd was voor 3 maanden). Ik weet niet welke modifiers/parameters voor uw contract van toepassing zijn, maar normaliter wijzigen die niet in de contractformule doorheen het jaar. Dus je zou die moeten aanpassen door degene die voor uw contract van toepassing is. Maar dan zie je het principe.

Uitgaande van een gasverbruik >5000kwh en dat het voor Limburg is.

6.039 * (0.112271 + 0,0107001(==0.00766 + 0.00141 + 0.0010577 + 0.0005724)) * 10,26 = 7,6193€.
Waarbij dit respectievelijk de distributiekosten, transportkosten en de toeslagen (energiebijdrage en federale accijns) zijn.
OPGELET op uw contract zien of die modifier (10,26) niet moet aangepast worden omdat je hoogcalorisch gas geleverd krijgt ipv het voorziene laagcalorisch gas.

Denk er wel aan dat je voor de totale kostprijs te berekenen van uw verbruik in principe nog het volgende er moet bijtellen om de totale factuur te krijgen : 40.81+ 45.48 + 12.22 + 88.89 == 187,4. Maar dan volgens de versie van uw regio en uw contract. EDIT : er moet ofwel 12.22 OF 88.89 van deze prijs afgetrokken worden. Indien je namelijk een jaaropname hebt dan betaal je die 12.22, heb je een maandopnamemeter dan betaal je die 88.89. Bij elektriciteit is het verschil veel minder (12 of 13€ op jaarbasis)
Ik wil u bedanken voor de moeite die u er al heeft ingestoken om mij te helpen bij mijn oefening om eens te weten wat ik nu uiteindelijk verbruik. Ik heb het al eens vermeld, maar het is werkelijk ongelofelijk wat je dus moet doen om dit eens te weten te komen..

Zelf woon ik in omstreke Gent, daardoor zit ik onder Fuvious imewo.

Aangezien ik een vast contract heb zijn de distributiekosten blijkbaar niet per Kwh maar p/jaar. Uit het contract haal ik deze bedragen:
Distrubutiekosten:
Fluvius (Imewo) variabel: 2,07 // vast:14,26

Het type gas die bij mij binnekomt kon ik op geen enkel manier te weten komen. Niet op mijn contract en niet te vinden via het web, ze sturen je letterlijk van de ene site naar de andere.. uiteindelijk maar eens gebeld naar fluvious, het is hoogcalorisch gas die bij mij binnenkomt. Dus voor de omzetting van m3 naar Kwh dien ik dus 11.51 te doen.

Ik durf het bijna niet te vragen maar kan je met de gegevens die ik je nu aangeef, nog eens de berekening maken?:support:

Bijkomende vraag omtrent de elektriciteit prijs die ik momenteel hanteer en probeer te bereken ( toch iets makkelijker zo lijkt het )

Als je prosumententarief betaalt. Dien je dan nog netvergoeding te betalen voor de te geleverde stroom? Of zit dit alles onder die prosumententarief?

Laatst bewerkt:
Ik wil u bedanken voor de moeite die u er al heeft ingestoken om mij te helpen bij mijn oefening om eens te weten wat ik nu uiteindelijk verbruik. Ik heb het al eens vermeld, maar het is werkelijk ongelofelijk wat je dus moet doen om dit eens te weten te komen..

Zelf woon ik in omstreke Gent, daardoor zit ik onder Fuvious imewo.

Aangezien ik een vast contract heb zijn de distributiekosten blijkbaar niet per Kwh maar p/jaar. Uit het contract haal ik deze bedragen:
Distrubutiekosten:
Fluvius (Imewo) variabel: 2,07 // vast:14,26

Het type gas die bij mij binnekomt kon ik op geen enkel manier te weten komen. Niet op mijn contract en niet te vinden via het web, ze sturen je letterlijk van de ene site naar de andere.. uiteindelijk maar eens gebeld naar fluvious, het is hoogcalorisch gas die bij mij binnenkomt. Dus voor de omzetting van m3 naar Kwh dien ik dus 11.51 te doen.

Ik durf het bijna niet te vragen maar kan je met de gegevens die ik je nu aangeef, nog eens de berekening maken?:support:

Bijkomende vraag omtrent de elektriciteit prijs die ik momenteel hanteer en probeer te bereken ( toch iets makkelijker zo lijkt het )

Als je prosumententarief betaalt. Dien je dan nog netvergoeding te betalen voor de te geleverde stroom? Of zit dit alles onder die prosumententarief?
1) ik kan geen berekening maken aangezien ik de productfiche niet kan bekijken om te zien van welke parameters er allemaal van toepassing zijn voor u specifiek. Ik moet uitgaan van de informatie die jij neerpent, en dat kan tgv onvolledigheid gewoon volledig fout zijn.

2) Indien je een analoge meter hebt betaal je het prosumententarief. Indien je een digitale meter hebt betaal je het nettarief. Al dacht ik wel dat je nog altijd distributie en transportkosten betaalt op de energie die je verbruikt hebt op het stuk dat eindigt BOVEN de vorige tellerstand. Terwijl bij een digitale meter betaal je dat enkel op het stuk dat je effectief van het net hebt gehaald. https://lumiworld.luminus.be/up-to-...et-prosumententarief-en-het-nieuwe-nettarief/

Afwachten wanneer dit effectief in voege gaat treden. Aangezien men op landelijk niveau dit gaat moeten veranderen in Wet.

Maar de tools om het mogelijk te maken heeft onze overheid al in de hand. Zowel voor brandstoffen (aan de pomp) als voor gasverbruik (verwarming woning). Aangezien men voor beiden nu ondertussen de mogelijkheid heeft om accijnzen te verhogen. Terwijl spelen met de BTW om zwaardere heffingen te stellen niet mogelijk is.

Let wel op dat er voorlopig geen aanpassing is voor elektriciteit. Dit zou dus wel willen zeggen dat op termijn de kostprijs van gas en elektriciteit korter bij elkaar zullen gaan moeten eindigen. En dat op termijn (2030 denk ik?) een warmtepomp mogelijks een betere investering is als een gasketel.

Dat wil niet zeggen dat je holderdebolder een warmtepomp zult gaan moeten installeren. Maar als je aan het denken bent om uw ketel te vervangen, is het wel mogelijks een goed idee om dit een warmtepomp te maken in de nabije toekomst.
Al blijft het natuurlijk nog wel een goede 7 jaar voordat we daar zijn en heb je dus nog wel een beetje tijd. Als mijn aanname correct blijkt te zijn. En moeten we hopen dat de prijzen op korte termijn nog gaan dalen zodanig dat er ruimte is (want momenteel leek die er niet te zijn) om de accijnzen te doen stijgen...

En hop, qatar dreigt met ons niet meer van LNG te voorzien omdat we de corruptie aangekaart hebben. :rolleyes:
Net ook gelezen - zalige mentaliteit daar in het Midden Oosten, mochten die geen natuurlijke energiebronnen hebben is dat gewoon een zone waar je liefst zo ver mogelijk omheen gaat. Het is ook geen toeval dat deze landen populair zijn voor misdaad, celebs met aanzienlijk vermogen - maar ja, zoiets luidop zeggen is not done natuurlijk.

En hop, qatar dreigt met ons niet meer van LNG te voorzien omdat we de corruptie aangekaart hebben. :rolleyes:
Gelukkig zijn we Uber woke en spenderen we ons geld aan debiliteiten.

Wanneer gaan de politiekers eens beseffen dat we ons belachelijk afhankelijk maken van apenlanden en by definition hun bitch zijn. Rusland, China, Saudi Arabic, qatar. De volgende zal ook zo zijn...

Misschien moeten wat respectvoller omgaan met engie en de andere niet kapotbelasten zodat ze weglopen en we weer naar verwegistan mogen kijken. Just an idea...

Laatst bewerkt:
Misschien moeten wat respectvoller omgaan met engie en de andere niet kapotbelasten zodat ze weglopen en we weer naar verwegistan mogen kijken. Just an idea...
Engie haalt zijn gas en nucleaire brandstof ook maar van apenlanden he...

Ik snap uberhaupt niet dat je iets als energievoorziening aan een vrije markt wil overlaten.
Dt zijn m.i. op alle niveaus (militair, economisch en sociaal) strategische belangrijke zaken die je toch wel als overheid in de hand wil kunnen houden.

Zo te zien een aanpassing van de wetgeving voor windparken rekening houdende met overwinstbelasting maar er toch voor te zorgen dat er een gegarandeerd investeringsklimaat aanwezig blijft.

Zo te zien een aanpassing van de wetgeving voor windparken rekening houdende met overwinstbelasting maar er toch voor te zorgen dat er een gegarandeerd investeringsklimaat aanwezig blijft.
Dat lijkt me eigenlijk heel sensibel om het zo aan te pakken.

Enige dat ik hiertegen heb is dat je als overheid nu het investeringsrisico neemt, en uiteindelijk het bedrijf zou moeten instaan voor het risico verbonden aan de bouw, onderhoud en uitbating. Ik hoop dat hier toch genoeg algemeenheden meegenomen worden om die inherente bedrijfsrisico's uit de overheidsbegroting te houden.

Elektriciteitsprijs voor komende koude week gaat moordend zijn.
We zitten zo goed als aan de hoge piek in augustus. Mama mia

Als je terugkijkt naar een jaar geleden kan je nog net de piek van dik 400 zien in die grafiek, als je wat foefelt met de web UI krijg je 21 december 2021 er ook nog uit en die komt op base 433 peak 515 dus ik zou eigenlijk argumenteren dat er niets uitzonderlijk gebeurd in december.

Stroom is gewoon moeilijker te sourcen uit goedkopere renewables in de koude donkere wintermaanden...

Als je terugkijkt naar een jaar geleden kan je nog net de piek van dik 400 zien in die grafiek, als je wat foefelt met de web UI krijg je 21 december 2021 er ook nog uit en die komt op base 433 peak 515 dus ik zou eigenlijk argumenteren dat er niets uitzonderlijk gebeurd in december.

Stroom is gewoon moeilijker te sourcen uit goedkopere renewables in de koude donkere wintermaanden...
True true, zo dramatisch wat het niet.
Al had je wel een piek van 2500eur in de UK :crazy:

Terug
Bovenaan