De grote BBQ thread

Niet nodig inderdaad, ik heb de vorige versie ervan en daarbij was dat ook niet nodig. Idem voor de Weber skillet.

Vanavond de kamado eindelijk inwijden, ‘t is een stukje Holstein rib-eye geworden, kwestie van het laatste beetje budget er door te jagen 😎

Edit: off we go
Bekijk bijlage 16292

Edit 2: hoe fijn werken is dit zeg. Eerst een goed uur aan 150gr laten draaien zoals aangeraden door BGE voor de eerste keer. Dan hitteschild erin voor reverse sear en op ‘t gemak laten gaan. Ondanks de stevige wind perfect te regelen.
Dan hitteschild eruit, gietijzer rooster erin en boel opstoken. Letterlijk 10min en ik zat op 250gr en klaar om te grillen. Wat een gemak.
Hij is nog maagdelijk wit, maar ik geloof dat dit niet zo lang zo zal blijven. Erg mooie combinatie in ieder geval: Hoe is het hout behandeld?

Hij is nog maagdelijk wit, maar ik geloof dat dit niet zo lang zo zal blijven. Erg mooie combinatie in ieder geval: Hoe is het hout behandeld?
Branden zal hij doen 😎 is nu inderdaad al aan het kleuren, dit weekend ribbetjes dus dan zal hij zeker wat zwart pakken.

Tafel is eik en dan 2x behandeld met Woca exterior wood oil naturel.

CDD93C01-705D-461C-B4DF-154E2D49E9AA.jpeg

Rub erop, goed mengen en BBQ opstoken tot 150°C en indirect garen. Na een anderhalf uur zijn die klaar. That's it. De laatste keer heb ik er wel extra lak op gedaan (zelfgemaakte BBQ-saus) om het een zoet-pikante-umami-toets te geven.
Serveren jullie daar nog iets van saus erbij (als apero)?? Kga die vrijdag maken 😋

edit: ->> betreft Iberico ribfingers

BBQ-saus of chimmichurri, hoewel ik dat laatste liever gebruik voor een steak of short ribs.

Als je er lak op doet hangt er in feite al saus op.

Iberico Ribfingers uit de Hanos = big success!!
Pork Rub van burn bbq erop gegooid en idd anderhalf uur in bbq.
Kwa happekes beste so far gemaakt.
1) iberico ribfingers
2) moink balls
3) buikspek
4) spareribs

Top 4 voorlopig.. Nog iemand aanrader?

Iberico Ribfingers uit de Hanos = big success!!
Pork Rub van burn bbq erop gegooid en idd anderhalf uur in bbq.
Kwa happekes beste so far gemaakt.
1) iberico ribfingers
2) moink balls
3) buikspek
4) spareribs

Top 4 voorlopig.. Nog iemand aanrader?
Hier maak ik regelmatig een nacho schotel op de Q, de rooksmaak geeft daar iets extra aan.
Wat ik nog kan aanraden: frikandellen burnt ends (super simpel), chicken wings en atomic buffalo turds.

Hier gaat er vandaag een stuk beefrib op 🤤

Na jaren nu voor het eerst eens pizza gemaakt op de bbq en verdorie, zonde dat ik dat niet eerder heb gedaan.
Zeer leuk om te doen en niet moeilijk!
Enkel het deeg wordt nog wat oefenen en experimenteren maar voor een eerste keer was het al bij al best ok 😁

Na jaren nu voor het eerst eens pizza gemaakt op de bbq en verdorie, zonde dat ik dat niet eerder heb gedaan.
Zeer leuk om te doen en niet moeilijk!
Enkel het deeg wordt nog wat oefenen en experimenteren maar voor een eerste keer was het al bij al best ok 😁
Loeiheet op de green egg?

Tegen 320° ben ik het beginnen tegenhouden, anders ging 'm volgens mij vlot naar de 400° :p verbazend hoe makkelijk dat ding op te stoken is.
Ja maar toch vond ik het bij mijn eerste keer wel benauwelijk. Als je die cijfers ziet denk je van komt wel goed, tot je effectief eens dat deksel optilt. Je mag zeggen wat je wilt maar dat is niet normaal heet. Maar ook dat went en imo geeft dat echt wel een verbluffend resultaat voor pizza's. Heb je ook gewerkt met plate setters en pizzasteen of gewoon enkele pizzasteen? Dat laatste vind ik niet echt top werken tenzij je een fredstone hebt.

Ja maar toch vond ik het bij mijn eerste keer wel benauwelijk. Als je die cijfers ziet denk je van komt wel goed, tot je effectief eens dat deksel optilt. Je mag zeggen wat je wilt maar dat is niet normaal heet. Maar ook dat went en imo geeft dat echt wel een verbluffend resultaat voor pizza's. Heb je ook gewerkt met plate setters en pizzasteen of gewoon enkele pizzasteen? Dat laatste vind ik niet echt top werken tenzij je een fredstone hebt.
Veel heter dan je kan verdragen inderdaad, maar goeie handschoenen + pizzaschep met deftige steel doen wonderen. En opletten bij het openen natuurlijk.

Apart hitteschild (conveggtor), wat afstand tussen tot het rvs rooster en daarop een pizzasteen exact ter hoogte van het begin van de dome. Standaard BGE setup met de basket eigenlijk.
Ik vond het alleszins perfect! Pizza gebakken op 5min, bodem niet aangebrand, lekker krokant, toppings ook mooi gaar.

Houtskool vliegt er wel door 😛 ik gebruik nu nog de BGE houtskool maar ga eens andere merken beginnen testen.

Veel heter dan je kan verdragen inderdaad, maar goeie handschoenen + pizzaschep met deftige steel doen wonderen. En opletten bij het openen natuurlijk.

Apart hitteschild (conveggtor), wat afstand tussen tot het rvs rooster en daarop een pizzasteen exact ter hoogte van het begin van de dome. Standaard BGE setup met de basket eigenlijk.
Ik vond het alleszins perfect! Pizza gebakken op 5min, bodem niet aangebrand, lekker krokant, toppings ook mooi gaar.

Houtskool vliegt er wel door 😛 ik gebruik nu nog de BGE houtskool maar ga eens andere merken beginnen testen.
Dat is inderdaad de best werkende manier, jammer genoeg was die nog niet zo wijdverspreid in mijn begindagen met een kamado. Pizza's bakken is inderdaad wel hevig voor de houtskool, hier kan ik er max 10 bakken zonder bijvullen. En dat bijvullen doe ik ook niet meer, zelfs met serieus hittebestendige handschoenen is me dat toch wat te warm. Wel heb je het grote voordeel dat je barbecue terug mooi proper is door die hoge hitte (en ook het emaille van de roosters weggebrand wordt, ik heb al een paar roosters voor pizza en een nieuwe set voor low and slow, BGE heeft hier wel het voordeel met die rvs roosters).

Heb mij toch ook al eens verbrand tijdens het bakken van pizzas op de kamado :/ Het opendoen van dat deksel is niet te onderschatten.

Ik zat wel altijd met het probleem dat ik bij temperaturen rond de 300°C toch met verbrande bodems zat. Heb eigenlijk nooit echt een oplossing gevonden, buiten dan lager in temperatuur blijven en een minuutje of 2 langer bakken (wat toch niet helemaal de bedoeling zou mogen zijn).

Voor pizzas gebruik ik eigenlijk altijd de goeiekope-rommel-kolen omdat die makkelijk heel heet te stoken zijn (in tegenstelling tot de iets kwalitatievere die voor low&slow bedoeld zijn)

Terug
Bovenaan