De grote BBQ thread

Top cadeau! Als je goeie recepten hebt voor burger buns mag je die zeker delen!

Volgende week opnieuw volk over de vloer, ik ben geneigd wederom pork belly burnt ends en rib fingers te maken. Ik vond het vorige keer wel een uitdaging met de tijden:

Eens iets totaal anders, maar met de feestdagen in zicht & volk over de vloer: hier onlangs kreeft op de BBQ gezwierd met njuja boter. Uiteraard eerst koken (of gekookt kopen), dan even de vleeskant afgrillen en omdraaien en besmeren met nduja boter. Op de BBQ klaar op een kleine 5 minuten en groot showgehalte :unsure:.

Recept nduja boter (not mine):

• 50 gr. ‘nduja (te verkrijgen in Italiaanse speciaalzaken of op bestelling bij de slager)
  • 150 gr. gezouten boter
  • 1/2 sjalot, fijngesneden
  • 2 teentjes look, fijngesneden
  • 2 takjes geritste tijm (zonder de takjes)
  • 2 takjes verse dragon, fijngesneden
  • 5 draaien van de pepermolen

• Haal de boter tijdig uit de koelkast, zodat ze zacht genoeg is.
  • Bak de ‘nduja in een pan op een matig vuur zonder vetstof, en plet de worst tot fijne stukjes met een vork. Het vet dat vrijkomt uit de ‘nduja giet je weg.
  • Meng alle ingrediënten (‘nduja, sjalot, look en kruiden) met de boter en kneed goed. Maak een rolletje dat je inpakt in huishoudfolie en laat minstens 1 uur in de koelkast opstijven.

Bestelling binnengekregen van Atelier Francois, heb 4,8 kg ribfingers gekregen ipv de 2,4 die ik besteld had :woohoo: iemand aanraders voor bereidingswijze?

Bestelling binnengekregen van Atelier Francois, heb 4,8 kg ribfingers gekregen ipv de 2,4 die ik besteld had :woohoo: iemand aanraders voor bereidingswijze?
Rub erop, goed mengen en BBQ opstoken tot 150°C en indirect garen. Na een anderhalf uur zijn die klaar. That's it. De laatste keer heb ik er wel extra lak op gedaan (zelfgemaakte BBQ-saus) om het een zoet-pikante-umami-toets te geven.

Vrijdag BBQ! Doen jullie iets anders als het zo koud is? Langere gaartijden of wijkt dat niet zo af?
Wijkt niet af, ik vind in de winter/herfst het meestal zelfs leuker om low and slow te doen. Enkel als er een pak wind staat is het wel wat moeilijker om de temperatuur constant te houden.

Wijkt niet af, ik vind in de winter/herfst het meestal zelfs leuker om low and slow te doen. Enkel als er een pak wind staat is het wel wat moeilijker om de temperatuur constant te houden.
Mijn BBQ staat onder de carport en uit de wind, dus daar heb ik gelukkig geen pech mee.

1 kg rib fingers en 2,3 kg buikspek. Daar krijg ik wel 4 mensen gevoederd neem ik aan. De zwoerd moet van het spek af en er smelt ook nog wat vet van weg.

Kamado staat klaar in de garage maar ik wacht nog op mijn buitenmeubel 😭 dus de doop zal nog niet voor dit weekend zijn.

Misschien ribs dit weekend.. nog niet over nagedacht, we zijn pas woensdag!

Voor welk meubel ben je gegaan?
Niet van het merk zelf, al vind ik die frames van BGE ook wel mooi.
Bij een schrijnwerker een eiken meubel besteld met ingewerkt kastje en keramische tegel in het werkblad, 200x75cm. Ben dus zelf ook nog in volle afwachting van het eindresultaat.

Fuck ik heb spijt dat ik die KJ Classic 3 niet gekocht heb met Black Friday.

€700 korting op iets waar ik al zo lang naar zit te verlekkeren

De huidige x-mas deal op een BGE medium is ook wel echt supergoed, maar ik vrees dat ik mij te vaak ga ergeren aan het formaat.

dat gaat eigenlijk 90% van de keren groot genoeg zijn, maar de momenten om uit te pakken voor een groep vrienden zou ik al een extra Q moeten gebruiken.

Ik ergerde mij al aan het formaat van een 57cm kettle 😂

De huidige x-mas deal op een BGE medium is ook wel echt supergoed, maar ik vrees dat ik mij te vaak ga ergeren aan het formaat.

dat gaat eigenlijk 90% van de keren groot genoeg zijn, maar de momenten om uit te pakken voor een groep vrienden zou ik al een extra Q moeten gebruiken.

Ik ergerde mij al aan het formaat van een 57cm kettle 😂
Pelletsmoker kopen dan? Daar kan je wel redelijk wat op leggen.

Een medium vind ik toch ook wat te klein als 'main' bbq. Ik heb bij mijn large nu meteen ook het 3-level systeem gekocht om zo wat extra volume te creëren en dan is dat redelijk perfect voor mijn gebruik.
Dat is meteen ook een groot 'nadeel' van een medium: een kleinere selectie aan accessoires.
Natuurlijk, als een 57cm kettle al te klein is... 😛 kijk dan naar de Primo Oval, BGE (X)XL, Big Joe, Bastard XL, ... maar dan nog.
Zoals Avondland zegt, pellets en smijt er maar meteen een gans speenvarken op!

Een medium vind ik toch ook wat te klein als 'main' bbq. Ik heb bij mijn large nu meteen ook het 3-level systeem gekocht om zo wat extra volume te creëren en dan is dat redelijk perfect voor mijn gebruik.
Dat is meteen ook een groot 'nadeel' van een medium: een kleinere selectie aan accessoires.
Natuurlijk, als een 57cm kettle al te klein is... 😛 kijk dan naar de Primo Oval, BGE (X)XL, Big Joe, Bastard XL, ... maar dan nog.
Zoals Avondland zegt, pellets en smijt er maar meteen een gans speenvarken op!
Haha, tis eigenlijk overdreven hoor, maar mijn main dish zijn smashburgers, en dan heb je gewoon zeer veel ruimte nodig. Een gad-bbq (die heb ik) icm een plancha is daarvoor ook veel logischer. Maar het leuke aan een kamado is dat het ook gewoon een prachtig element is om op het terras te hebben, waar een gasbbq hondslelijk is

Terug
Bovenaan