De grote BBQ thread

Daarom is regel nummer 1 BBQ voor mij: er blijft altijd iemand bij het vuur staan

Het is heel verleidelijk dat degene die bakt zich snel even neerzet aan tafel voor een snelle hap. Doe dat niet. Vraag dan aan iemand om het even over te nemen of plaats dan een tafeltje bij de BBQ om staan te kunnen eten.

Het enige dat ik durf alleen laten op de BBQ in opgevulde inktvis. Dat kan niet aanbakken tenzij door een of andere speciale marinade met suiker.
Akkoord bij het afgrillen van vlees, maar zo'n stukken zijn vrij snel klaar en dan kan je beter in twee of drie keer alles opbakken. Voorzie eventueel een indirecte "koude" zone om bepaalde stukken warm te houden, dan brandt dat niet aan. Bij low & slow kan je de BBQ gerust urenlang met rust laten, op voorwaarde dat je een BBQ hebt met een degelijke luchtstroombeheersing en die op een windstille plaats zet.

Hier is het probleem altijd als we ergens gaan bij iemand die niet echt met BBQ bezig is zoals wij.

Dat is gewoon vleesjes op de gril zonder nadenken op een BBQ (die eigenlijk veel te heet gestookt is en geen indirecte zone heeft) en waar de worsten en sates al na 1 min verbranden. Dan gaat die persoon een babbeltje slaan met de andere die erbij staat of effe een nieuwe pint pakken en de eerste volledig verbrande stukken zijn een feit.

PS. heeft er iemand een goede marinade voor scampi's?

Ik heb al van alles geprobeerd: chili, loempiasaus, gember, limoen, etc ... maar smaakt allemaal veel te flets. Wat nog steeds het meeste succes heeft zijn scampi's gemarineerd in ouderwetse viskruiden (eventueel met wat knoflook- of paprikapoeder).

Als je je BBQ een beetje kent kan je die toch makkelijk even alleen laten?!
Voor Low&Slow kan je bijna niet anders en bij High&Fast bak ik meestal een groot deel dat ik dan indirect of in een afgedekte schaal warm kan houden...
Idem.

Daarom is regel nummer 1 BBQ voor mij: er blijft altijd iemand bij het vuur staan

Het is heel verleidelijk dat degene die bakt zich snel even neerzet aan tafel voor een snelle hap. Doe dat niet. Vraag dan aan iemand om het even over te nemen of plaats dan een tafeltje bij de BBQ om staan te kunnen eten.

Het enige dat ik durf alleen laten op de BBQ in opgevulde inktvis. Dat kan niet aanbakken tenzij door een of andere speciale marinade met suiker.
Onlangs aan den lijve ondervonden: jalapeño cheddar worsten. Op de rooster gelegd (direct), schoon dikke worsten dus dat kan wel een minuutje of 10 verdragen: den deze terug naar binnen want het was koud.
Ik was echter wel de impact van cheddar vergeten. Die dingen zijn binnen enkele minuten gescheurd, die kaas is op het vuur beginnen druipen met steekvlammen en zwarte worsten tot gevolg 😁. Té nonchalant...

Onlangs aan den lijve ondervonden: jalapeño cheddar worsten. Op de rooster gelegd (direct), schoon dikke worsten dus dat kan wel een minuutje of 10 verdragen: den deze terug naar binnen want het was koud.
Ik was echter wel de impact van cheddar vergeten. Die dingen zijn binnen enkele minuten gescheurd, die kaas is op het vuur beginnen druipen met steekvlammen en zwarte worsten tot gevolg 😁. Té nonchalant...
Awel, jalapeno gevuld met cheddar wil ik nog eens doen als bijgerecht, maar dan op ALU schotel voor deze reden.
Gebruikt iedereen eigenlijk opgelegde jalapeño uit blik? Want zelf in Leuven zijn verse jalapeño bij speciaalzaken niet te vinden.

Rap tussendoor eten als ik bak gaat bij mij niet. De kleine trekt juist dan aan uw mouw voor een nieuwe cola, aanschuiven aan de groenten en sauskes, de buurman die na zijn 2de duvel maar blijft lallen, snel alles moeten binnenwurgen. Ik jaag mij daar teveel in op en eet pas als alles afgebakken is of indirect warm houden.

Dat is voor mij toch enkel bij grillen zo. Ik heb al meermaals in mij bed gekropen terwijl er een brisket of een boston butt op het rooster ligt. Om dan om de 3 uur eens wakker te worden om de boel te checken. No way dat ik nog een ganse nacht doortrek om een stuk vlees in de gaten te houden dat meer dan 12 uur nodig heeft om de beoogde malsheid te bereiken.

En op uw vraag ivm scampi's, peter de clercq heeft een heel goed recept. Er is wel wat werk aan de marinade en ge moet ze toch min een week op voorhand klaar maken (de marinade, niet met de scampi's er al in) maar ik (en een hoop anderen) vind het toch echt de moeite. Ik ga het anders eens opzoeken.

Morgen vliegen we er hier ook in. Terrasje, BBQ, pintjes en goed wat lekker vlees. Ik kijk er best naar uit. Het is wel een gasbbq, maar dat kan de pret niet drukken.

@M°°nblade:

dit is het recept voor die scampi's, zelf heb ik het ook van een ander hoor.

Al het onderstaande is praktisch volledig overgenomen uit het boek ‘Eigentijds Barbecuen’ van Peter De Clerck uit 2001.

Eerst en vooral de vismarinade (Ik heb de hoeveelheden in verhouding verkleind, want PDC is gewend van met liters te werken)

0,2l Olijfolie
0,2l zonnebloemolie
8g venkelzaad (bij ons in België verkrijgbaar in de natuurvoedingswinkel), niet gekneusd.
3 teentjes knoflook, fijn versnipperd.
2 blaadjes laurier
2 takjes citroentijm (ik neem altijd takjes gewone tijm)
4g kerrie
4g oregano (gedroogde)

Ik doe alles in een mayonaisebokaal met deksel, na een aantal dagen is de marinade klaar voor gebruik. Omdat vis er enkel wordt mee ingepenseeld gaat deze vrij lang mee. Mijn marinade staat enkele maanden (donker bewaard) en ruikt nog steeds goed.

Voor de Scampi’s

1 kg (800g)Scampi’s, ik gebruik steeds de zeewatergarnalen van Metro of Ocean Pride van de Makro maat 16/20, er zitten er tussen de 30 en 40 in een zak van 1kg
2 koffielepels Sambal Oelek(een klein potje voor de forummeetings)
2 eetlepels gehakte krulpeterselie

Laat de scampi’s ontdooien, knip met een schaar de rug open en pel de scampi tot aan de laatste ring voor de staart (dient om de scampi vast te nemen)
Verwijder het darmkanaal
Voeg bij de helft van bovenstaande marinade, de Sambal en de peterselie toe.
Giet alles samen met de scampi’s in een kom en meng het geheel goed.
Giet alles over in een Zip-Lock zak en laat +/- 12-24h marineren in de koelkast.

Vöör het grillen, lichtjes droogdeppen met keukenpapier.

Grillen op een zacht vuurtje, met gebruik van een beetje vuurkruiden, tot ze mooi oranje zijn.

Smakelijk

Lol ik hoor het Peter al zeggen

GGGGRillen op een zacht vUUrtje, met ggggebruik van een beetje vuurkruiden.

Ik heb eens gekeken naar BBQ Street op VTM.
Is dat enkel Peter die het presenteert? Want in begingeneriek en aftiteling staan er nog namen bij waaronder Jord Althuizen (smokey goodness)

Ik hoor Peter eigenlijk liever niet meer bezig, net zoals veel tv chefs als het over bbq gaat. Die houden enkel de belachelijke mythes mee in stand.

Zou het niet kunnen dat bbqstreet een format is dat jord althuizen en anderen mee bedacht hebben zodat ze in de generiek komen.

Ik hoor Peter eigenlijk liever niet meer bezig, net zoals veel tv chefs als het over bbq gaat. Die houden enkel de belachelijke mythes mee in stand.

Zou het niet kunnen dat bbqstreet een format is dat jord althuizen en anderen mee bedacht hebben zodat ze in de generiek komen.
Ik neem het hier nog elke week op, maar telkens na 5 min zet ik het dan af. Dit is 1 van de slechtste kookprogrammas die er zijn.

Het begint al bij de begin generiek. Mannen die niks anders doen dan pinten zuipen en flesjes tegen elkaar kletsen... 🙄

BBQ street bestaat al een paar jaar in Nederland. Daar zit jord in.

Helaas wel dezelfde kritieken, niet noodzakelijk goed om iets bij te leren. Wel entertainend

Youtube staat vol met informatieve kanalen.
Daar heb je vaak veel meer aan dan aan die entertainmentprogramma's...
Ik denk aan Noskos, Pitmaster X, Nasq, ... en dan zijn er nog een hele hoop Amerikanen.

Youtube staat vol met informatieve kanalen.
Daar heb je vaak veel meer aan dan aan die entertainmentprogramma's...
Ik denk aan Noskos, Pitmaster X, Nasq, ... en dan zijn er nog een hele hoop Amerikanen.
Inderdaad, en meestal kunnen die ook wel wat beter met de bbq overweg dan onze vlaamse "topchefs". Plus gebruikt men ook wel wat meer echt barbecuevlees ipv altijd maar weer terug te grijpen naar dat belgisch wit-blauw.

Spieringske van 2,5 - 3 kilo besteld voor vrijdag. Pulled pork blijft toch echt mijn favoriet.

Hopen op droog weer zaterdag 🤞

@BearPils gisteren de burnt ends gemaakt volgens het door jou aanbevolen recept. M'n vrouw stond er wat sceptisch tegenover. Gezond is het niet, maar wel super lekker. Ook de vrouw vond het top. Leuk hapje dat ik deze zomer zeker nog eens zal maken.

Ook voor de eerste keer zo'n banaan gevuld met chocolade en rum gemaakt. Heel lekker.

De côte à l'os daarentegen viel tegen. Ik heb nu al verschillende manieren geprobeerd en ik heb de indruk dat, hoe meer spel ik ervan maak, hoe slechter het resultaat.

Volgende keer gewoon direct zonder deksel, 6 min. per kant. 10 minuten laten rusten in alu folie en serveren.

Hoe maken jullie een biefstuk of côte à l'os klaar?

@BearPils gisteren de burnt ends gemaakt volgens het door jou aanbevolen recept. M'n vrouw stond er wat sceptisch tegenover. Gezond is het niet, maar wel super lekker. Ook de vrouw vond het top. Leuk hapje dat ik deze zomer zeker nog eens zal maken.

Ook voor de eerste keer zo'n banaan gevuld met chocolade en rum gemaakt. Heel lekker.

De côte à l'os daarentegen viel tegen. Ik heb nu al verschillende manieren geprobeerd en ik heb de indruk dat, hoe meer spel ik ervan maak, hoe slechter het resultaat.

Volgende keer gewoon direct zonder deksel, 6 min. per kant. 10 minuten laten rusten in alu folie en serveren.

Hoe maken jullie een biefstuk of côte à l'os klaar?
Indirect garen tot de kerntemperatuur 40 graden bereikt en dan kort afgrillen. Maar ik moet zeggen dat dit wel goed lukt in de oven en op het gasvuur, maar op een BBQ is dat andere koek en zelf nog niet geprobeerd. Het indirecte gedeelte moet goed onder controle zijn en het directe gedeelte mag echt hot & fast zijn. Knalrood van binnen en een fraaie korst aan de buitenkant. In het slechtste geval heb je een grijze buitenkant en een grijze binnenkant.

Misschien een mini-kamadootje kopen voor het indirecte gedeelte? :p

Bij zo'n stukken van pakweg >750gr/stuk doe ik het ook zoals Avondland. Wel steeds op de Spirit waar ik ruimte genoeg heb, op de MT heb ik 't nog niet gedaan.
Deze manier geeft mij toch een iets beter gevoel van controle dan de klassieke directe methode. Bovendien is de madam niet zo zot van de klassieke manier (bleu-saignant: buitenkant goed gegrild, binnenkant zeer rood), en met reverse sear kan ik het geheel iets egaler laten garen.

Terug
Bovenaan