@M°°nblade:
dit is het recept voor die scampi's, zelf heb ik het ook van een ander hoor.
Al het onderstaande is praktisch volledig overgenomen uit het boek ‘Eigentijds Barbecuen’ van Peter De Clerck uit 2001.
Eerst en vooral de vismarinade (Ik heb de hoeveelheden in verhouding verkleind, want PDC is gewend van met liters te werken)
0,2l Olijfolie
0,2l zonnebloemolie
8g venkelzaad (bij ons in België verkrijgbaar in de natuurvoedingswinkel), niet gekneusd.
3 teentjes knoflook, fijn versnipperd.
2 blaadjes laurier
2 takjes citroentijm (ik neem altijd takjes gewone tijm)
4g kerrie
4g oregano (gedroogde)
Ik doe alles in een mayonaisebokaal met deksel, na een aantal dagen is de marinade klaar voor gebruik. Omdat vis er enkel wordt mee ingepenseeld gaat deze vrij lang mee. Mijn marinade staat enkele maanden (donker bewaard) en ruikt nog steeds goed.
Voor de Scampi’s
1 kg (800g)Scampi’s, ik gebruik steeds de zeewatergarnalen van Metro of Ocean Pride van de Makro maat 16/20, er zitten er tussen de 30 en 40 in een zak van 1kg
2 koffielepels Sambal Oelek(een klein potje voor de forummeetings)
2 eetlepels gehakte krulpeterselie
Laat de scampi’s ontdooien, knip met een schaar de rug open en pel de scampi tot aan de laatste ring voor de staart (dient om de scampi vast te nemen)
Verwijder het darmkanaal
Voeg bij de helft van bovenstaande marinade, de Sambal en de peterselie toe.
Giet alles samen met de scampi’s in een kom en meng het geheel goed.
Giet alles over in een Zip-Lock zak en laat +/- 12-24h marineren in de koelkast.
Vöör het grillen, lichtjes droogdeppen met keukenpapier.
Grillen op een zacht vuurtje, met gebruik van een beetje vuurkruiden, tot ze mooi oranje zijn.
Smakelijk