De grote BBQ thread

Gisteren pizza's gemaakt maar kreeg hem niet echt voorbij de 300 graden.

Ik had drie wokkeltjes aangestoken, maar op twee plaatsen vertrok mijn 'brandhaardje' precies niet goed. Was een mix van oude en nieuwe houtskool. Voor echte hoge temperaturen misschien in het vervolg een volledig nieuwe mand houtskool gebruiken?
Ik heb daarnet voor de eerste keer pizza's gebakken en kreeg hem ook maar tot 290°C. Houtskool is marabu maar wel vrij veel kleinere stukken dus inderdaad misschien te weinig luchttoevoer.

Nu ik terug ben, toch eens tijd om wat meer met de kettle te experimenteren. Ik heb dus die kleine 47 cm original kettle van Weber. Heb hem al paar keer gebruikt met de resten houtskool van vorig jaar. Op het vlees niks aan te merken, doch was het even wennen om alles goed te regelen. Heb toen telkens de houtskool in een bijgeleverd alu schaaltje laten branden in het midden omdat anders de kleine stukken er door vallen. Ik heb echter wat vragen:

*Gebruik ik beter de briketten van weber met brikettenstarter?

*Voor het klassieke bbq vlees: worst, kippenbout, rib ben ik dan beter met de briketten indirect te plaatsen in de charcoal baskets?

* Hoe is de vleessmaak met de weber briketten?

De zon ontbreekt wat, maar foert:

IMG_4251.jpeg

Hangt er wat van af inderdaad. Voor die pancakes bv neem ik boter want het wordt niet te heet. Voor bv steakreepjes of ajuin ofzo neem ik arachide.
Spek is dan weer zonder vetstof, dat is al vet van zichzelf.

Had vandaag pizza op BBQ gemaakt, ne simpele Weber 47 CM met Pizzasteen. Had kokosbriketten van Boni gebruikt maar kreeg de temperatuur in het deksel niet boven 170 graden. Desondanks wel lekkere pizza maar duurde me wat lang.

Volgende keer ga ik gewone kolen gebruiken en de kolen wat meer rondom leggen, maar is er nog iets anders dat ik zou kunnen proberen?
Heb ook al gedacht dat de steen te groot is voor de bbq.

Gewone kolen gaat inderdaad al veel doen, briketten worden iets minder warm.
Voor de rest gewoon veel geduld tot uw steen is opgewarmd.

Nu ik terug ben, toch eens tijd om wat meer met de kettle te experimenteren. Ik heb dus die kleine 47 cm original kettle van Weber. Heb hem al paar keer gebruikt met de resten houtskool van vorig jaar. Op het vlees niks aan te merken, doch was het even wennen om alles goed te regelen. Heb toen telkens de houtskool in een bijgeleverd alu schaaltje laten branden in het midden omdat anders de kleine stukken er door vallen. Ik heb echter wat vragen:

*Gebruik ik beter de briketten van weber met brikettenstarter?

*Voor het klassieke bbq vlees: worst, kippenbout, rib ben ik dan beter met de briketten indirect te plaatsen in de charcoal baskets?

* Hoe is de vleessmaak met de weber briketten?

Er is verschil in briketten maar voor 'hot & fast' maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit. Voor de smaak al helemaal niet, dat proeft geen mens.

In onderstaande filmpje zie je hoe je best te werk gaat voor de klassieke BBQ.

Ik vind het wel vreemd dat je houtskool door die rooster viel? Dat moeten dan toch echt gruis van onderaan de zak geweest zijn of zo?

Vandaag nog eens een poging om zelf buns te maken (recept joshuaweissman). So far so good, deeg is gekneed, was wel plakkerig maar met beetje bloem op aanrecht en handen een mooie bol kunnen maken ^^ Ik denk dat het soort bloem heel belangrijk is, ik heb deze keer Suprima Plus van Aveve gebruikt (13g eiwit/100g) i.p.v standaard bloem uit de winkel.

Suprima Plus van Aveve gebruikt (13g eiwit/100g) i.p.v standaard bloem uit de winkel.
deze gebruik ik ook voor die buns.

Mss nog een tip:
Laat gerust lang genoeg rijzen na het vormen, en als het kan, bak met stoom. Want ze groeien heeeeel snel in de oven en kunnen anders barsten

Had vandaag pizza op BBQ gemaakt, ne simpele Weber 47 CM met Pizzasteen. Had kokosbriketten van Boni gebruikt maar kreeg de temperatuur in het deksel niet boven 170 graden. Desondanks wel lekkere pizza maar duurde me wat lang.

Volgende keer ga ik gewone kolen gebruiken en de kolen wat meer rondom leggen, maar is er nog iets anders dat ik zou kunnen proberen?
Heb ook al gedacht dat de steen te groot is voor de bbq.

Een pizza op de BBQ zou eigenlijk binnen de paar minuten moeten goed zijn.

Ik zou in de eerste plaats al geen briketten gebruiken en al zeker geen kokos. Houtskool zelf wordt veel warmer, maar ook daar zijn gradaties. Je neemt best geen goedkope kolen van een huismerk. Je geeft best iets meer uit, waardoor je er minder moet gebruiken en ze warmer worden met grotere stukken.
Daarnaast leg je uw kolen best niet onder uw steen maar errond zodat de onderkant van uw steen niet warm kan worden door straling maar uw ketel warm wordt door omgevingstemperatuur. En als laatste leg je uw steen al op uw rooster ruim voor je uw pizza op de Q legt. Op die manier is uw steen al mooi warm waardoor uw pizza ook meteen zal beginnen bakken.

Protip: gebruik zo weinig mogelijk bloem aan de onderkant van uw deeg. Bloem verbrand meteen bij hitte waardoor uw pizzabodem zwart wordt en verbrand smaakt.

deze gebruik ik ook voor die buns.

Mss nog een tip:
Laat gerust lang genoeg rijzen na het vormen, en als het kan, bak met stoom. Want ze groeien heeeeel snel in de oven en kunnen anders barsten
Ik heb ze 15 min geleden terug in de oven gezet op 25°, nog laten rijzen tot 17u30 en dan afbakken, langer gaan de kinderen niet kunnen wachten om te eten denk ik :p Helaas geen stoom functie in de oven maar ga er wel een bakje kokend water inzetten, bedankt voor de tip!

Een pizza op de BBQ zou eigenlijk binnen de paar minuten moeten goed zijn.

Ik zou in de eerste plaats al geen briketten gebruiken en al zeker geen kokos. Houtskool zelf wordt veel warmer, maar ook daar zijn gradaties. Je neemt best geen goedkope kolen van een huismerk. Je geeft best iets meer uit, waardoor je er minder moet gebruiken en ze warmer worden met grotere stukken.
Daarnaast leg je uw kolen best niet onder uw steen maar errond zodat de onderkant van uw steen niet warm kan worden door straling maar uw ketel warm wordt door omgevingstemperatuur. En als laatste leg je uw steen al op uw rooster ruim voor je uw pizza op de Q legt. Op die manier is uw steen al mooi warm waardoor uw pizza ook meteen zal beginnen bakken.

Protip: gebruik zo weinig mogelijk bloem aan de onderkant van uw deeg. Bloem verbrand meteen bij hitte waardoor uw pizzabodem zwart wordt en verbrand smaakt.
Had al griesmeel gebruikt ipv bloem voor uit te rollen. Dat was niet slecht en niet verbrand.

Zal eens goede kolen gebruiken.

Ik heb ze 15 min geleden terug in de oven gezet op 25°, nog laten rijzen tot 17u30 en dan afbakken, langer gaan de kinderen niet kunnen wachten om te eten denk ik :p Helaas geen stoom functie in de oven maar ga er wel een bakje kokend water inzetten, bedankt voor de tip!
Stuur eens een verslagje hé

Terug
Bovenaan