De grote BBQ thread

Even dit plaatje van het net gehaald.
Een traditionele pizza-oven heeft zijn hitte-bron achteraan in de oven en dus nooit direct onder de steen waar de pizza op ligt.
In een BBQ kunnen we dit wat simuleren door de hitte naast de steen naar boven te laten komen en via het deksel naar de bovenkant te krijgen.
Vaak is dat met een extra hitteschild (extra steen of platesetter) zodat de steen geen bakplaat wordt. Ik heb die BonPizza eens bekeken en daar heb je dus enkel hitte via de onderkant wat dus nooit het zelfde resultaat kan geven.
1693550039715.png

Er is wel een opening rondom de steen volgens mij. Ik zou dus het deurtje open laten staan en hopen dat je zo de vlammen over de koepel kan trekken.

Zaterdag om 14u nog naar de slager gereden achter ribben. 6 uren op de grill gesmeten. Ik kan daar hard van genieten. Flesje rode wijn opendoen en met m'n glazeke af en toe naar buiten wat staan gapen naar de zonsondergang en mijn temperatuur eens controleren. Ondertussen een film opleggen met mijn vrouw en ergens in 't midden een pauze inlassen om te eten. Lekker biertje opendoen. Verse frietjes afbakken. Tafel dekken zoals op restaurant.

Ze waren perfect. Nog een goede bite waarmee je het vlees heel makkelijk van het bot trekt. Maar niet zo erg dat ze uit elkaar vallen.

Zaterdag om 14u nog naar de slager gereden achter ribben. 6 uren op de grill gesmeten. Ik kan daar hard van genieten. Flesje rode wijn opendoen en met m'n glazeke af en toe naar buiten wat staan gapen naar de zonsondergang en mijn temperatuur eens controleren. Ondertussen een film opleggen met mijn vrouw en ergens in 't midden een pauze inlassen om te eten. Lekker biertje opendoen. Verse frietjes afbakken. Tafel dekken zoals op restaurant.

Ze waren perfect. Nog een goede bite waarmee je het vlees heel makkelijk van het bot trekt. Maar niet zo erg dat ze uit elkaar vallen.
Jij had toch kinderen? Die heb je bij de grootouders gedumpt, dan? :unsure:

Maar een ideale BBQ-dag ziet ook wel zo uit, maar in plaats van een film lees ik gewoon een boek in de lounge aan de BBQ. Dat flesje rode wijn is voor bij het eten, ervoor is het eerst koffie en nadien bier. Wat sides klaarmaken, maar niets te zwaar. Het vlees primeert, de sides mogen luchtig zijn. Wat die Amerikanen hebben met hun loodzware mac 'n cheese en andere warme bijgerechten ... ik weet het niet.

Jij had toch kinderen? Die heb je bij de grootouders gedumpt, dan? :unsure:

Maar een ideale BBQ-dag ziet ook wel zo uit, maar in plaats van een film lees ik gewoon een boek in de lounge aan de BBQ. Dat flesje rode wijn is voor bij het eten, ervoor is het eerst koffie en nadien bier. Wat sides klaarmaken, maar niets te zwaar. Het vlees primeert, de sides mogen luchtig zijn. Wat die Amerikanen hebben met hun loodzware mac 'n cheese en andere warme bijgerechten ... ik weet het niet.
Ja hoor. Maar die zaten al in bed aangezien ik om 14u nog naar de slager moest. We hebben pas na 21u gegeten.

BBQ met de kinderen is ook altijd plezant. Pressure want ze mogen niet te laat in bed. 'Papa ik heb hongeeeeeer'. Chaos en met 5 dingen tegelijkertijd bezig zijn waardoor het vlees aanbrandt. 'Niet te dicht bij de BBQ hé'. Altijd gezellig.

Onlangs heeft m'n vrouw het laatste potje pulled pork uit de diepvries gehaald om te geven tussen een broodje aan de kinderen. Ze vonden het niet lekker. Dan toch gezegd aan m'n vrouw dat ze die potjes als heilig moet behandelen.

Dat is dan gewoon 6 uur zonder meer, niet ingepakt ofzo?

Ik heb er zaterdag ook nog eens gemaakt. Bewust iets korter dan anders: 1,5u op 100gr, 2u ingepakt en dan nog een kwartier gelakt en ze waren nu ook weer helemaal fall of the bone. Lekker, maar ik wou een bite.

Dat is dan gewoon 6 uur zonder meer, niet ingepakt ofzo?

Ik heb er zaterdag ook nog eens gemaakt. Bewust iets korter dan anders: 1,5u op 100gr, 2u ingepakt en dan nog een kwartier gelakt en ze waren nu ook weer helemaal fall of the bone. Lekker, maar ik wou een bite.
Jawel jawel, dry rub erop en 3 uur op 120 graden, ondertussen worden ze gerookt op eik gedrenkt in whisky. Dan inpakken met appelsap, boter en bruine suiker en nog eens 2 uur. Daarna eindigen met een lak en ze er nog een uurtje opgooien.

Jawel jawel, dry rub erop en 3 uur op 120 graden, ondertussen worden ze gerookt op eik gedrenkt in whisky. Dan inpakken met appelsap, boter en bruine suiker en nog eens 2 uur. Daarna eindigen met een lak en ze er nog een uurtje opgooien.
Amai, en dat waren gewone spareribs?
Ik krijg die dan zelfs niet op mijn snijplank gelegd zonder dat de rack uit elkaar valt, zelfs al hebben die maar 3,5u gegaard. Toch eens wat verder experimenteren met dat inpakken, daar zit het probleem volgens mij :p

Morgen nog eens BBQ
  • cote a l'os van eigen kweek, de zesrib, 6-7cm dik, 1h30 in de oven @ 48°C, grillen en kruiden (zwarte/witte peper + fleur de sel)
  • Pluma Iberico - eerste maal ooit dat ik zoiets koop en zal klaarmaken - tips welkom
  • Stukje vis of kip (nog niet beslist)
  • Sla met bieslook en lente -ui, Roma tomaten, komkommer, Gourmandine aardappelen (koud en warm) - allen uit de eigen tuin
  • Homemade pepersaus (fond/room/cognac/groene peper), Provençaalse saus
In tegenstelling tot veel posts vrij basic maar ben dan ook een amateur

Amai, en dat waren gewone spareribs?
Ik krijg die dan zelfs niet op mijn snijplank gelegd zonder dat de rack uit elkaar valt, zelfs al hebben die maar 3,5u gegaard. Toch eens wat verder experimenteren met dat inpakken, daar zit het probleem volgens mij :p
Na de inpakfase moet ik ook wel goed opletten hoe ik ze er uit haal. Ik doe dat met m'n bbq tang in de lengte. Voorzichtig leg ik ze op de rooster en dan lak ik ze af. Na een uurtje is de lak schoon vast en is het vlees al weer wat 'stugger' zodat heel den boel niet uit elkaar valt.

Morgen nog eens BBQ
  • cote a l'os van eigen kweek, de zesrib, 6-7cm dik, 1h30 in de oven @ 48°C, grillen en kruiden (zwarte/witte peper + fleur de sel)
  • Pluma Iberico - eerste maal ooit dat ik zoiets koop en zal klaarmaken - tips welkom
  • Stukje vis of kip (nog niet beslist)
  • Sla met bieslook en lente -ui, Roma tomaten, komkommer, Gourmandine aardappelen (koud en warm) - allen uit de eigen tuin
  • Homemade pepersaus (fond/room/cognac/groene peper), Provençaalse saus
In tegenstelling tot veel posts vrij basic maar ben dan ook een amateur
Mmm, pepersaus met cognac. Ik durf het vlees ook wel te flamberen met cognac op 't einde.

Op welke temperatuur zet je uw oven? Ik ga ervan uit dat die 48 °C uw kerntemp. is die ingesteld staat? Of zet je letterlijk uw oven op 48 °C, aangezien er een @ staat?

Op welke temperatuur zet je uw oven? Ik ga ervan uit dat die 48 °C uw kerntemp. is die ingesteld staat? Of zet je letterlijk uw oven op 48 °C, aangezien er een @ staat?
Effectief de oven op 48°C - vlees zal enkel warm worden zonder te garen, aangezien ik voor bleu chaud ga kan ik deze quasi steeds perfect grillen in feite, daarna nog 15 min rusten en aansnijden. Het rundsvlees zal super zijn - een koe van uitzonderlijke kwaliteit en één van de beste stukjes. Hopelijk verknoei ik de pluma niet - zou zonde zijn.

Effectief de oven op 48°C - vlees zal enkel warm worden zonder te garen, aangezien ik voor bleu chaud ga kan ik deze quasi steeds perfect grillen in feite, daarna nog 15 min rusten en aansnijden. Het rundsvlees zal super zijn - een koe van uitzonderlijke kwaliteit en één van de beste stukjes. Hopelijk verknoei ik de pluma niet - zou zonde zijn.
Waarom maak je dan 2 a 3 verschillende dingen? Imo concentreer je je beter op 1 iets en dat zo goed mogelijk proberen te krijgen.

Welk ras is dat beestje?

Met die Iberico stukken (pluma, secreto, cabilla, ...) kan je weinig mis doen imho. Gewoon peper en zout en kort grillen. Door al het vet krijg je een heerlijke krokante buitenkant en super sappig vlees.

Terug
Bovenaan