De grote BBQ thread

En dat is vooral jammer van uw rookhout.

Ik bouw m'n snake als volgt op: 1 halve cirkel (of langer) aaneen tegen de buitenkant. Daarnaast (naar binnenkant toe) nog een rij. Op die 2 rijen hetzelfde. Dus in feit zijn er telkens 4 nieuwe briketten die aanschieten. Aan het uiteinde leg ik 4-5 hete briketten.

Daarmee haal ik heel makkelijk temperatuur van 150 en meer. Bijregelen onderaan en soms bovenaan.

In het midden van de snake zet ik altijd 2-3 aluminium bakjes met een klein beetje water op de bodem. Dat neemt wat energie op en zorgt dat de temperatuur sneller en langer constant blijft. Zo hoef je minder bij te regelen eens je hem goed krijgt.

O ja, en enkel helemaal in 't begin wat rookhout (snippers).
Ik leg twee rijen briketten naast elkaar en daar bovenop nog 1 rij, die elkaar mooi aansluiten zodat alles geleidelijk begint te gloeien. Aan het uiteinde leg ik 8 gloeiende briketten, maar daarmee haal ik eerder temperaturen van een 110-120 graden dan veel hoger tenzij ik mijn luchtroosters helemaal open zet. Weber Performer, trouwens.

Ik zet maar 1 bakje met water in het midden. En ik had houtsnippers, maar heb nu grotere chunks. Die leg ik altijd in het begin, want het heeft geen zin om die in het midden of op het einde te leggen.

Ik gebruik dan weer het Weber bakje (met Minion methode) zonder iets van waterbakje en kan makkelijk de temperatuur op een 130°C roostertemperatuur houden zonder al te veel moeite.
Het is gewoon een kwestie van aanvoelen wat voor jou het beste werkt en leren hoe je met de luchtschuiven kan spelen. Een aparte thermometer (met bluetooth voor de gsm) is wel van goudwaarde voor low&slow bereidingen, dan kan je veel sneller met kleine aanpassingen ingrijpen waar nodig.

Mijn methode met 8 gloeiende briketten bij aanvang van de snake werkt wel goed voor short ribs, maar die liggen er dan ook 8 uur op. Een aparte thermometer gebruik ik wel bij pulled pork (of bij steaks die ik inverse sear bereid), maar niet bij ribben. Daar doe ik de priktest. Bij de St. Louis cut was echter etenstijd, dus ik kon ze niet opnieuw inpakken. Het laatste uur zal ik wel sterker inperken naar een kwartier of half uur.

r op m'n Weber rond 150 te houden. Dan zal dat op de rooster een goede 120 zijn. Doe dan compleet hetzelfde zoals je gedaan hebt en ze zijn wel fall of the bone.
Say whut?

De dome temp is altijd pakken lager dan de rooster temperatuur hé.

Als mijn dome (kamado) 110 aangeeft zit ik meestal op 130 aan het rooster. Dus is 110 dome (compleet nutteloos om daar naar te kijken overigens) ideaal voor ribben.

EDIT: bij een Snake/minion kan dat natuurlijk verschillen afhankelijk van de richting van uw deksel (thermometer pal/half/niet boven de kolen heeft natuurlijk een mega invloed). Maar het kan nooit warmer worden door verder van de kolen te gaan hé

Mijn methode met 8 gloeiende briketten bij aanvang van de snake werkt wel goed voor short ribs, maar die liggen er dan ook 8 uur op. Een aparte thermometer gebruik ik wel bij pulled pork (of bij steaks die ik inverse sear bereid), maar niet bij ribben. Daar doe ik de priktest. Bij de St. Louis cut was echter etenstijd, dus ik kon ze niet opnieuw inpakken. Het laatste uur zal ik wel sterker inperken naar een kwartier of half uur.
Ik bedoel een aparte roosterthemometer, in het vlees bij ribben is compleet overbodig (priktest is de beste graadmeter). Die domethermometers wijken veel te hard af van de temperatuur bij je vlees.
Ribben (varkensvlees) zijn veel vergevingsgezinder dan runds, daar mag de temperatuur wel wat hoger (en meer schommelen). Ik mik voor varkensvlees tussen de 120-140.

Say whut?

De dome temp is altijd pakken lager dan de rooster temperatuur hé.

Als mijn dome (kamado) 110 aangeeft zit ik meestal op 130 aan het rooster. Dus is 110 dome (compleet nutteloos om daar naar te kijken overigens) ideaal voor ribben.

EDIT: bij een Snake/minion kan dat natuurlijk verschillen afhankelijk van de richting van uw deksel (thermometer pal/half/niet boven de kolen heeft natuurlijk een mega invloed). Maar het kan nooit warmer worden door verder van de kolen te gaan hé
Bij indirect/low 'n slow leg je uw vlees toch niet boven de kolen? Dus de BBQ fungeert als oven. Waarbij de warmte altijd naar boven gaat, waardoor de temperatuur in de top hoger is dan ter hoogte van de rooster. Eens je weet wat het verschil ongeveer is, vind ik die koepelthermometer zeker niet 'compleet nutteloos'.

Uiteraard is dat bij direct grillen boven de kolen niet het geval, maar we waren bezig over de snake.

Bij indirect/low 'n slow leg je uw vlees toch niet boven de kolen? Dus de BBQ fungeert als oven. Waarbij de warmte altijd naar boven gaat, waardoor de temperatuur in de top hoger is dan ter hoogte van de rooster. Eens je weet wat het verschil ongeveer is, vind ik die koepelthermometer zeker niet 'compleet nutteloos'.

Uiteraard is dat bij direct grillen boven de kolen niet het geval, maar we waren bezig over de snake.
Fair enough. Met een snake (en daar ging het inderdaad wel over) kan dat wel. Bij een kamado is de dome altijd kouder dan boven de kolen, maar daar is indirect ook rechtstreeks boven de kolen (met een hitteschild).

Ik heb hier nog een stuk picanha van 1.6kg in de diepvries zitten. Hij ligt daar al 1 jaar ingevroren. Zou ik deze nog op de bbq durven leggen?
Ja zeker? Toch zeker als die vacuüm verpakt is? Laten ontdooien en ruik er eens aan? Ik heb ook nog een stuk spiering dat een jaar in de diepvries zit, die wil ik volgende week klaarmaken.

Ja zeker? Toch zeker als die vacuüm verpakt is? Laten ontdooien en ruik er eens aan? Ik heb ook nog een stuk spiering dat een jaar in de diepvries zit, die wil ik volgende week klaarmaken.

Idd vacuum verpakt. Ik zal er allesinds niet ziek van worden, maar heb eerder schrik dat de smaak/structuur verpest zal zijn.

Idd vacuum verpakt. Ik zal er allesinds niet ziek van worden, maar heb eerder schrik dat de smaak/structuur verpest zal zijn.
De Iberico Presa die ik afgelopen weekend klaargemaakt heb zat langer dan een jaar in m'n diepvries. Donderdag uitgehaald en in de frigo gelegd om zaterdagavond klaar te maken.

Was goed. Ik merkte wel wat verschil i.v.m. een 'verse'. Maar ik ben er absoluut niet slecht van geweest ofzo.

Grillen die handel!

De Iberico Presa die ik afgelopen weekend klaargemaakt heb zat langer dan een jaar in m'n diepvries. Donderdag uitgehaald en in de frigo gelegd om zaterdagavond klaar te maken.

Was goed. Ik merkte wel wat verschil i.v.m. een 'verse'. Maar ik ben er absoluut niet slecht van geweest ofzo.

Grillen die handel!
Je kan hem moeilijk nog een jaar laten liggen vind ik, dan zal het verschil nog wel wat groter worden.

Ik gebruik dan weer het Weber bakje (met Minion methode) zonder iets van waterbakje en kan makkelijk de temperatuur op een 130°C roostertemperatuur houden zonder al te veel moeite.
Het is gewoon een kwestie van aanvoelen wat voor jou het beste werkt en leren hoe je met de luchtschuiven kan spelen. Een aparte thermometer (met bluetooth voor de gsm) is wel van goudwaarde voor low&slow bereidingen, dan kan je veel sneller met kleine aanpassingen ingrijpen waar nodig.

Ik heb 2x2 op elkaar gestapeld in een snake, en wat ik voor heb is dat nu verloop van tijd de temperatuur toch te hoog oploopt (140-150 aan het rooster) waardoor ik briketten die aan zijn uit de bbq haal waardoor de temperatuur dan wel terug daalt naar 120-130.
Dus ik denk dat ik beter minder briketten stapel (gebruik de standaard weber briketten) omdat ze te lang warmte geven en er dus teveel tegelijk aanzijn.

Sinds ik ben overgestapt van snake naar minion is mijn temperatuur veel stabieler. Je hebt dan wel genoeg ruimte nodig. In de 47 was dat met een zelfgemaakt hitteschild van een pizzasteen. In de nieuwe 57'er kan dat ook door het mandje te gebruiken aan een kant van de BBQ

Ik heb 2x2 op elkaar gestapeld in een snake, en wat ik voor heb is dat nu verloop van tijd de temperatuur toch te hoog oploopt (140-150 aan het rooster) waardoor ik briketten die aan zijn uit de bbq haal waardoor de temperatuur dan wel terug daalt naar 120-130.
Dus ik denk dat ik beter minder briketten stapel (gebruik de standaard weber briketten) omdat ze te lang warmte geven en er dus teveel tegelijk aanzijn.
Gebruik je bakjes met water? Meer water toevoegen kan uw temp. ook doen zakken.

Ik gebruik eigenlijk nooit waterbakjes, de luchtschuif een fracte verder open of dicht zetten kan al veel verschil maken. Ik heb geleerd van zacht bij te sturen om de controle te kunnen houden. Bij echte uitschieters is het gewoon alles dicht en dan dooft de BBQ gewoon na verloop van tijd hoor.

Nadeel van low & slow is dat je tijd moet vinden om dat te doen. De weekends zijn vaak zo druk dat ik eerder moet gaan kijken naar thuiswerkdagen, maar dat is ook niet ideaal.

Sinds ik ben overgestapt van snake naar minion is mijn temperatuur veel stabieler. Je hebt dan wel genoeg ruimte nodig. In de 47 was dat met een zelfgemaakt hitteschild van een pizzasteen. In de nieuwe 57'er kan dat ook door het mandje te gebruiken aan een kant van de BBQ
Bedoel je gewoon 1 mandje vullen en dan een aantal gloeiende briketten daarop? Is dat voldoende om lange tijd bvb 120-150 te houden?
Ik vind het nog altijd moeilijk om te schatten met hoeveel briketten te starten bij eender welke methode. Al paar keer te gierig geweest waardoor het zeer lang duurde om m'n temp te bereiken. De keer erna gebruik ik dan meer om dan natuurlijk direct richting 170 te gaan zelfs met de onderste schuif praktisch dicht.

Terug
Bovenaan