De grote BBQ thread

Staat ook al 2 maanden stil. Roosters en plates liggen binnen enkel de kolenmand en roosterhouder zit er in.
Binnenkort toch eens openen om te zien of veel schimmel ofzo in zit.

Dit weekend he gastjes. Weinig wind en volle bak zo'n blijkbaar zaterdag en zondag. We gaan hem ook nog eens aanzwengelen! Morgen 2 kippetjes gaan halen, vlinderen en op de kamado zondag.

Vorig weekend jammer genoeg niet thuis, dan maar dit weekend! De Iberico presa ligt klaar om morgen een paar uurtjes in de rook te liggen.
Side dishes in Koreaanse stijl (kimchi, aubergine, rijst, ...) :drool:

1000046692.jpg

Heerlijk stukje vlees :drool:

Ik heb hier een standaard barbecook major en een ofyr.
Tegen de zomer wil ik mss toch iets in de stijl van een BGE/Bastard/.. aanschaffen. Maar wil er niet onmiddellijk zo veel geld aan uitgeven.
Wat zijn de alternatieven? Eens door deze thread gescrold, maar weinig goedkope alternatieven.
Mag echt cheap zijn om te testen als het mij wel bevalt.

Tegen de zomer wil ik mss toch iets in de stijl van een BGE/Bastard/.. aanschaffen. Maar wil er niet onmiddellijk zo veel geld aan uitgeven.
Wat zijn de alternatieven? Eens door deze thread gescrold, maar weinig goedkope alternatieven.
Misschien makkelijker om dan gewoon eens een workshop oid te doen? Zelfs voor de "goedkope" zit ge toch eerder richting de € 1000 te kijken, dus goedkoop is het allemaal niet. Dan kan je beter eens een workshop doen, lekker eten, en tegelijkertijd alle vragen stellen (loopt daar toch altijd vol enthousiastelingen).

Afin, my 2 cents :)

https://www.amagard.com/be/the-colu...BJHvpPeNwjt3KKwewQ_HfiF1EXX48jioaAgYdEALw_wcB

al twee jaar dolgelukkig mee. Ook gekocht om te testen of het iets voor mij was, maar dat ding is gewoon mega goed.
Als hij ooit kapot gaat komt er een BGE, because BGE

Misschien makkelijker om dan gewoon eens een workshop oid te doen? Zelfs voor de "goedkope" zit ge toch eerder richting de € 1000 te kijken, dus goedkoop is het allemaal niet. Dan kan je beter eens een workshop doen, lekker eten, en tegelijkertijd alle vragen stellen (loopt daar toch altijd vol enthousiastelingen).

Afin, my 2 cents :)
Dikke 2 voor workshop. Voor 100€ kan je je uitleven en onder begeleiding enkele uren met een kamado werken. Vaak is dat voldoende om een idee te vormen, en indien niet heb je je goed geamuseerd en lekker gegeten!

Iemand originele suggesties voor hot & fast gerechten voor veel man, het is eerder als een soort snackje dan als volwaardige maaltijd.
Technische beperking het is op een BBQ zonder deksel te doen.

Iemand originele suggesties voor hot & fast gerechten voor veel man, het is eerder als een soort snackje dan als volwaardige maaltijd.
Technische beperking het is op een BBQ zonder deksel te doen.
Eerste gedacht zijn burgers of gepimpte hotdogs, maar dat is natuurlijk minder origineel.

Ik heb ooit eens frikandellen burnt ends op een broodje gemaakt, dat moet ook wel lukken zonder deksel (Grillen boven wat rookhout en daarna in een bakje met bbqsaus verder garen).

Edit: of dit
Je kan daar een hoop sides bij serveren en eventueel kleine wraps om alles tussen te steken.

Laatst bewerkt:
Super goedkope Kamado's bestaan niet want ze zijn gewoon duur om te maken en zwaar om te verschepen.
Masterbuilt is een zusterbedrijf van Kamado Joe en heeft een model rond de 900 euro, dat is normaal wel nog goed materiaal voor de prijs.
Grill Guru is ook een bekende die nog iets goedkoper gaat IIRC.

Grill Guru is ook een bekende die nog iets goedkoper gaat IIRC.
maar dat is wel absolute bagger. Wankele scharnieren, slechte vent, slecht seals.

Een typische auplex, die je in de brico voor €350 ook kan kopen. Maar dan ervaar je niet hoe je met temperaturen kan spelen.

Met die Columbus bv wel

Als je van een barbecook Major komt is een Weber kettle al een serieuze upgrade imho. Op zo'n keteltje kan je alles maken dat op een kamado gaat hoor.

Wat zijn de ervaringen hier met goedkopere alternatieven stukken vlees?
Voorlopig redelijk veel online bij gustor gekocht maar onze vaste kwalitatieve 'huisslager' eens aangesproken en die wil nu ook eens stukken spieringgebraad aanleveren voor pulled pork en dikbevleesde ribben afsnijden volgens fotos en online filmpjes die ik getoond heb. Allemaal aan prijzen minder dan de helft dan bij de online slagers.
Ok je zit dan niet met een specifiek ras ofzo maar toch eens het proberen waard want bij vele low en slow varkens stukken is het toch de bereiding en kruiding die de grootste smaak verschillen opleveren denk ik.

25euro voor een stuk spiering vind ik toch gigantisch veel worden. Mijn slager nu sprak van 7 euro/kg vanaf 4kg afname.

Terug
Bovenaan