De grote BBQ thread

De paar keren dat ik zalm heb bereid op een cederhouten plank rookte dat bij mij ook niet echt hoor.
De smaak van het hout zat wel serieus in de zalm dus mij leek het wel gelukt. En dat was meteen de reden waarom ik het nooit meer doe, ik vind het echt zonde van de zalm :laugh: dat cederhout overheerste veel te hard.

Idem eergisteren bij het lamskroontje dat ik maakte: klassieker is een kruidenkorst en ja dat is lekker maar ik vind dat zo zonde van het vlees. Dat is natuur (met een klein beetje kruiding) zo lekker, zonde dat je daar een hele koek aan kruiden aan gaat plakken.

Gisteren was het tijd voor philly cheesesteak sandwich 🤤

De paar keren dat ik zalm heb bereid op een cederhouten plank rookte dat bij mij ook niet echt hoor.
De smaak van het hout zat wel serieus in de zalm dus mij leek het wel gelukt. En dat was meteen de reden waarom ik het nooit meer doe, ik vind het echt zonde van de zalm :laugh: dat cederhout overheerste veel te hard.

Idem eergisteren bij het lamskroontje dat ik maakte: klassieker is een kruidenkorst en ja dat is lekker maar ik vind dat zo zonde van het vlees. Dat is natuur (met een klein beetje kruiding) zo lekker, zonde dat je daar een hele koek aan kruiden aan gaat plakken.

Gisteren was het tijd voor philly cheesesteak sandwich 🤤
Zonde van de steak, die kaas!

Iemand een link naar de brioche broodjes van Spar? Ik kan ze precies nergens vinden online.
Zou er volgende week nodig hebben dus zou ergens willen bestellen. Of iemand een link naar even goede broodjes online?

Iemand een link naar de brioche broodjes van Spar? Ik kan ze precies nergens vinden online.
Zou er volgende week nodig hebben dus zou ergens willen bestellen. Of iemand een link naar even goede broodjes online?
Gewoon langsgaan in de winkel? Meestal liggen die met redelijke aantallen in voorraad en blijven toch enkele weken/maanden goed.

Met mijn verjaardag heb ik er altijd rond de 70 nodig. Elk jaar zonder te bestellen kunnen kopen zonder problemen.

Gewoon langsgaan in de winkel? Meestal liggen die met redelijke aantallen in voorraad en blijven toch enkele weken/maanden goed.

Met mijn verjaardag heb ik er altijd rond de 70 nodig. Elk jaar zonder te bestellen kunnen kopen zonder problemen.
Heb er een 100 tal nodig. In de winkel waar ik vorige week was, hadden ze 2 pakjes dus daar kom ik niet ver mee. :)
Edit: Was wel een Spar Express. Grootste probleem is gewoon dat ik zelf geen enkele Spar in de buurt heb, anders ging ik er uiteraard regelmatig even langs.

Laatst bewerkt:
Heb er een 100 tal nodig. In de winkel waar ik vorige week was, hadden ze 2 pakjes dus daar kom ik niet ver mee. :)
Edit: Was wel een Spar Express. Grootste probleem is gewoon dat ik zelf geen enkele Spar in de buurt heb, anders ging ik er uiteraard regelmatig even langs.
Hmm, I see. Bij ons liggen er al snel 20+ verpakkingen die wekelijks worden aangevuld. 4 buns per pak en je zit snel aan 100.

Langsgaan en vragen of je er kan bestellen tegen volgende week?

Even de hulp van jullie inschakelen. Ik heb mij al redelijk zitten inlezen in de zaak maar even wat extra uitleg vragen kan nooit kwaad. Voor de moment BBQ ik op een Weber kettle 47cm. Dat is vooral een goeie basis bbq en vooral dus grillen met het standaard worstje, brochette of ribbetjes. Maar ik zou toch wel wat andere zaken ook eens een kippetje of pizza of gebraad ofzo willen klaarmaken. Gezien de beperkte update mogelijkheden van die kettle zou ik dus naar iets anders willen overschakelen.

Kamado is voor mij out of range. Voor mij persoonlijk als beginner vind ik dat ten eerste overkill, budget wat te groot en ook niet optimaal om hier thuis in mijn tuinhuis te zetten gezien het gewicht.
Daarom dacht ik zelf aan een
Weber Master-Touch GBS Premium E-5775. Volgens wat ik lees kan ik daar zowat alle richtingen mee uit. Ik denk dat dat qua allround zowat het beste is waar ik naartoe kan. Wat denken jullie?

Even de hulp van jullie inschakelen. Ik heb mij al redelijk zitten inlezen in de zaak maar even wat extra uitleg vragen kan nooit kwaad. Voor de moment BBQ ik op een Weber kettle 47cm. Dat is vooral een goeie basis bbq en vooral dus grillen met het standaard worstje, brochette of ribbetjes. Maar ik zou toch wel wat andere zaken ook eens een kippetje of pizza of gebraad ofzo willen klaarmaken. Gezien de beperkte update mogelijkheden van die kettle zou ik dus naar iets anders willen overschakelen.

Kamado is voor mij out of range. Voor mij persoonlijk als beginner vind ik dat ten eerste overkill, budget wat te groot en ook niet optimaal om hier thuis in mijn tuinhuis te zetten gezien het gewicht.
Weber Master-Touch GBS Premium E-5775. Volgens wat ik lees kan ik daar zowat alle richtingen mee uit. Ik denk dat dat qua allround zowat het beste is waar ik naartoe kan. Wat denken jullie?
Klopt, op die mastertouch kan je alles doen, top aankoop :thumb:

Ik heb die vorig jaar ook aangekocht, ik kwam van een simpele Barbecook en dat toestel is idd fantastisch, niet twijfelen.

Ik maak pizza's op m'n 47cm Weber :unsure:

Allez, eindelijk ook eens de tijd genomen om een low & slow te doen.
De zoon was jarig en mocht kiezen, zijn keuze viel dus op BBQ. De week er voor ook al bij de schoonouders gaan BBQ'en en da's daar echt: gloeiend hete kolen en daar zo rap mogelijk, zo veel mogelijk vlees door jagen. Echt ni m'n ding.
Ze hadden ribbekes in huis gehaald: van die voorgegaarde die je dan maar moet afgrillen. Maar als je die dingen op een hete BBQ gooit, krijg je verkoolde stokjes. Ik heb daar beleefd voor gepast wegens weinig honger.

Mezelf voorgenomen om dan afgelopen weekend goeie ribben te serveren. Dat was toch het plan, of het zou lukken was afwachten :)
Dus wat in gelezen en wat filmpjes bekeken. Uiteindelijk m'n barbecue geprepped voor de Minion methode, zoals hier uitgelegd.
Ribbetjes op de 3-2-1 methode bereid, zoals ook uitgelegd op zijn site.

En ik moet zeggen: het was een succes, ondanks een paar kleine foutjes.
De BBQ werd iets te warm, uiteindelijk op zo'n 150 gekomen. Ik had de onderste schuiven nog wel iets dichter kunnen zeggen maar 150 leek me nu ook niet zo waanzinnig hoog. Gevolg was dat ze na 3 uur al vrij gaar waren. Daarom ook de raad opgevolgd om ze er daarna wat minder lang op te laten liggen.

Tweede fout was ze in de laatste fase: te veel BBQ saus en iets te lang te laten liggen. Gevolg: minder mooie kleur en vrij donker.
Ik heb zelf uiteindelijk het meest donkere stuk opgegeten en qua smaak was dat zeker nog wel goed. Gelukkig geen verbrande smaak!
Iedereen vond het geslaagd en ze moeten volgende keer weer op de menu komen. Mission acclompished dus :)

Opmerking bij de foto': ik was al aan het eten voordat ik een foto van het resultaat had. Zoals gezegd heb ik zelf de minst geslaagde genomen. De anderen waren iets lichter van kleur (meer richting hetgeen je op de linker kant van het bord ziet).

kwestie dat het er niet vaak van komt met 2 kleine koters in huis moet er soms dedicated BBQ time gemaakt worden..
En kwestie dat ik geen 2.5k wil uitgeven aan een grote keramische BBQ staat dat niet bij mij thuis.

Dus overlaatst nog eens op cursus geweest bij Rymbu in sint-amands, dan heb je een 6tal uur cursus met alle kamado's, ofyrs en al wat je maar wil.
Thema "american" gedaan met een paar kameraden.

€125 is al wat, maar het was degoutant veel eten.
Zelfs restjes mee naar huis dus op het werk de collega's zot kunnen maken met brisket, pulled pork, tootsie steak en ribben te eten.
Drank ook inclusief dus pakt nen bob mee.

Ze hadden daags ervoor den brisket al begonnen, die had enkel de laatste uren nog nodig.
Dan wel nóg nen brisket gestart zodat ze konden tonen hoe je een stuk voorbereid.

Idem met de boston but voor de pulled pork.

Bij het starten Philly cheese steak gemaakt op nen ofyr, want al de rest is low & slow gegaan dus dan was er toch al iets binnen.
Ribben op de kamado, met refried beans (verrassend goed)
Tootsie steaks op kamado, dé revelatie voor mij, ok ik nam al spiering boven koteletten, maar die 2,5cm dik laten snijden maakt em zo veel beter.

En fenomenale brisket uiteraard, daar zou ik thuis niet aan beginnen.. ge zijt toch ook rap €100 kwijt aan vlees om "eens te proberen" of het lukt.
Dan ga ik graag een cursuske doen voor dat geld.

ik sta er niet veel met de GSM in de hand dus 4 sfeerbeelden
Fotoverslag

Als je wil kan je er veel bijleren denk ik, lesgevers zijn er allemaal wel competitief mee bezig..
Maar als je wil kan je ook wijnen en eten en wa zeveren, 'tis maar hoe serieus je het aanpakt.

Aanrader alleszins

In het kader van de workshops, toevallig ook iemand die naar deze gaat?

Ik ben present alvast :)
Ah dju, die heb ik gemist! Ik zit ook regelmatig te kijken naar hun workshops, is hier vlakbij en Tom is ook wel een fijne kerel. Geniet er van!

Ah dju, die heb ik gemist! Ik zit ook regelmatig te kijken naar hun workshops, is hier vlakbij en Tom is ook wel een fijne kerel. Geniet er van!
13/05 zijn er 2 plaatsen vrijgekomen (die wou ik origineel doen maar al volzet), FYI.

En merci, hun workshops zijn altijd dik in orde, dus benieuwd naar deze :)

Terug
Bovenaan