De grote BBQ thread

Ik ga morgen buikspek (500 gr) maken op de kamado. Heeft iemand een tip op welke temperatuur ik hem het beste low and slow maak? En tot welke kerntemperatuur? En hoelang het ongeveer gaat duren? Als ik het wil opzoeken zie ik zoveel verschillende meningen qua kerntemperatuur als temperatuur voor de kamado.
Ik heb nog nooit problemen gehad wanneer ik de recepten van Meath church en turn don't burn heb gevolgd.

120-130 graden tot kerntemp van 60 er is, en dan even naar 260-280 graden voor 't knapperig te krijgen.

Heb het wel zelf nog niet gemaakt, maar staat op't lijstje om hopelijk deze zomer nog eens te doen dus ben ook wel benieuwd naar je resultaten van vandag en hoe je 't hebt aangepakt

Ik heb nog nooit problemen gehad wanneer ik de recepten van Meath church en turn don't burn heb gevolgd.

120-130 graden tot kerntemp van 60 er is, en dan even naar 260-280 graden voor 't knapperig te krijgen.

Heb het wel zelf nog niet gemaakt, maar staat op't lijstje om hopelijk deze zomer nog eens te doen dus ben ook wel benieuwd naar je resultaten van vandag en hoe je 't hebt aangepakt
Merci voor het recept, maar heb hem net erop gelegd. Ik heb zonder zwoerd genomen. Mijn plan is op hem te laten roken op 110-120 graden tot een temperatuur van 60-65 en daarna in te pakken met wat cola en whiskey en verder te laten garen tot een 85-95 graden.

Ik vrees alleen dat ik te vroeg begonnen ben. Dus ben nog even af aan het wachten wat mijn Meater aangeeft qua tijd.

Het buikspek heeft nog wat aanpassingen nodig. Toen mijn Meater aangaf dat het over een uur klaar ging zijn, heb ik hem snel nog even van het vuur gehaald en later opnieuw begonnen. Dat was al geen goed begin :unsure: . Uiteindelijk had ik hem ook meer moeten aflakken en misschien nog iets verder laten garen tot 90 graden. Hij was nu 85 graden. Soit, was zeker niet slecht, maar toch lichtjes teleurgesteld aangezien ik er onnodig een hele middag mee bezig was en het lekkerder kon. Maar weer iets bijgeleerd. En ik moet mijn Meater ook wat beter leren kennen.

Bij low&slow gebruik ik wel nog een temperatuurprobe, maar bij de laatste check vertrouw ik altijd op de good old priktest. Heb al pp gehad die bij 85°C botermals was, maar ook al moeten doorgaren tot 95°C.

1000052892.jpg

1000052936.jpg

1000052937.jpg

Kip Döner op de bbq vandaag.
Ik moet mij dringend eens een spit aanschaffen.
Sides: tomatensalsa, ijsbergsla, feta, gepekelde sjalot, mais en een zelfgemaakte looksaus.
De kip op de spiezen met puntpaprika, dikke speklappen en ajuin.

1000053157.jpg

1000053160.jpg
1000053163.jpg

Vandaag stukje 6 weken dry aged Limousin op de BBQ van bij de lokale slager. Eerst indirect met wat eikenhout tot 45°C en vervolgens een korstje gegeven op de soapstone tot 52°C kern.
Schitterend stukje vlees :drool: , bijna op mijn eentje binnengespeeld 😅 (de vrouw was meer fan van het begeleidend buratta slaatje)

Bekijk bijlage 42850
Bekijk bijlage 42851Bekijk bijlage 42852
Vandaag stukje 6 weken dry aged Limousin op de BBQ van bij de lokale slager. Eerst indirect met wat eikenhout tot 45°C en vervolgens een korstje gegeven op de soapstone tot 52°C kern.
Schitterend stukje vlees :drool: , bijna op mijn eentje binnengespeeld 😅 (de vrouw was meer fan van het begeleidend buratta slaatje)
Nice one, uw vrouw afleiden met een slaatje terwijl jij dat vlees in je eentje binnenspeelt.

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend verjaardag van de jongste en zij wilde graag BBQ voor het familiefeest.
Die frikandel burnt ends eens geprobeerd die hier al een paar keer gepasseerd zijn:
1753688343311.png

Zeker een geslaagd experimentje, alleen iets te zoet maar dat was mijn fout. Net te kwistig met de suiker geweest.

Verder ook low en slow ribs. Veel te weinig foto's gemaakt, de enige die ik heb ik is van rib die klaar ligt om van de BBQ te worden gehaald :D
1753688450630.png

Tweede keer dat ik ze zo maak en imo beter geslaagd dan vorige keer.

Gisteren buikspek burnt ends gemaakt en waren qua smaak enorm lekker. Had de Jack & Coke versie gemaakt. Alleen waren ze wat aan de harde kant. Zou dit liggen aan het te lang roken (op de RVS rooster)? Ik heb ze 3u gerookt op ongeveer 110 graden en dan nog 2u in een bakje met honing, bruine suiker en boter en daarna nog een kwartier met bbq-saus.

Vandaag eens frikandel burnt ends gemaakt. Uiteraard niet zo goed als het buikspek, maar een goed alternatief als het wat makkelijker en sneller mag. Door een glutenallergie bij één van de gasten, moeten opletten met de saus en daardoor kan het wel nog wat beter.

Als hoofdgerecht gevulde varkenshaas geprobeerd en het was enorm goed gelukt. Was echt een heerlijk gerechtje.

Laatst bewerkt:
De vrouw staat op en zegt “rij je eens naar de slager, ik heb zin in een puur stukje rund vanavond”. Ok, wie ben ik om te weigeren :biglaugh:

Stukje Danish Crown Masterpiece, 8j oude Jersey melkkoeien, 6 weken gerijpt. Kan niet slecht zijn 🤤

IMG_7364.jpeg

Tevreden van de soapstone eigenlijk?

Na 2j mijn kamado onder een regenhoes te bewaren + een cafe paraplu te moeten gebruiken telkens als ik wil bbq'en (because fuck belgian weather) wil ik upgraden naar een afdak.

We hebben een speelplein in de tuin staan maar dit moet volgens mijn vrouw mijn vrouw nog minstens 5j blijven staan voor er een tuinhuis (met afdak komt)

Ik ben aan het rondkijken naar van die buitenkeukens waarbij je het deksel als afdak kan gebruiken. Kost ook veel geld maar zelfbouw lijkt me ook wel nog te doen. Iemand toevallig ervaring mee?

De vrouw staat op en zegt “rij je eens naar de slager, ik heb zin in een puur stukje rund vanavond”. Ok, wie ben ik om te weigeren :biglaugh:

Stukje Danish Crown Masterpiece, 8j oude Jersey melkkoeien, 6 weken gerijpt. Kan niet slecht zijn 🤤

Bekijk bijlage 43449

Tevreden van de soapstone eigenlijk?
Geweldig, je krijgt een mooie korst en de steen behoud zijn warmte veel beter dan gietijzer. Bovendien geen onderhoud aan, gewoon afschrapen na gebruik zonder risico op roest ofzo.

Ik ben hier de laatste tijd nogal fan van smashburgers maar ik zoek m'n workflow wat te verbeteren want nu gebruik ik gewoon een grote gietijzeren pan en dat is natuurlijk heel tijdrovend.

Kunnen de Kettle-kenners hier een goeie plancha aanraden?

Laatst bewerkt:
Ik ben hier de laatste tijd nogal fan van smashburgers maar ik zoek m'n workflow wat te verbeteren want nu gebruik ik gewoon een grote gietijzeren pan en dat is natuurlijk heel tijdrovend.

Kunnen de Kettle-kenners hier een goeie plancha aanraden?
De soapstone die ik heb (en gebruik op mijn Weber kettle) is daar perfect voor imho.
Ik heb deze:

De soapstone die ik heb (en gebruik op mijn Weber kettle) is daar perfect voor imho.
Ik heb deze:

Interessante optie, hoe ervaar je die krasgevoeligheid?

Je hebt voor de weber kettle een plancha voor de hele diameter (57)

Die was ik ook tegengekomen, wel wat aan de prijs maar zal wel degelijk materiaal zijn.

Ik leg dit op het rooster van mn kamado, ooit eens voor 30€ ofzo op de kop kunnen tikken. Intussen iets duurder zie ik.

Ribbelkant nog nooit gebruikt maar bied wel mogelijkheden voor andere dingen

Mijn collega is zeer tevreden van de Basterd plancha ring, maar is ook weer +100 natuurlijk dus hangt van je budget af

Je voelt wel dat het iets 'zachter' materiaal is maar ik schraap die gewoon af met een platte spatel. Zolang je daar niet met een mes ofzo op zit valt dat goed mee.

Dan zou het wel eens de soapstone kunnen worden. Ik heb hier al drie gietijzeren pannen liggen en om eerlijk te zijn, is dat onderhoud ervan niet aan mij besteed.

Terug
Bovenaan