De grote BBQ thread

Iemand ervaring met de barbecook kamal 2.0? Lijkt me wel een degelijke kamado voor die prijs en zou hem volgende maand eventueel willen bestellen. Het zou mn eerste kamado worden, hiervoor een gewone bbq gehad. De duurdere kamados liggen buiten budget als beginner.
Ervaring niet maar imo gaat ook weer hier de raad op om eerst eens enkele kamado's te gaan vergelijken, enkele toonzaalmodellen gaan bekijken. Volg eens een kamadoworkshop om te kijken of het je ding is. Elk merk en model heeft zijn plus en minpunten en welke je koopt is een persoonlijke keuze. Het is van belang dat jij achter die keuze staat en dat werken met een kamado ook je ding is. 5 a 10 jaar terug was de hype een offset smoker en iedereen moest toen een "oklahoma" hebben en kon je nergens komen zonder te moeten aanhoren hoe iedereen een smoker gekocht had want roken en smoken met echt hout was natuurlijk iets wat echte mannen deden. Ondertussen zijn er hopen oklahoma's aan het wegroesten in de tuin en als ze nog eens gebruikt worden is het om een brochette en een wordt te grillen. Ik wil maar zeggen dat als het je ding is, ga er gewoon voor maar koop geen kamado om een kamado te hebben.

Bij ons staat doorheen de lente en zomer de bbq wekelijks aan, maar ik mis mogelijkheden aan de gewone bbq. De kamado spreekt me al lang aan omdat die zo veelzijdig is. Vooral het slow cooking spreekt me al lang aan, een goed stuk vlees vroeg op de dag opleggen en zodat die tegen savonds lekker gegaard is. En bij zo een kamado kan je de temperatuur toch beter controleren en behouden.

Dus nee het is niet een aankoop om de hype volgen. Het is een aankoop om hopelijk de komende jaren nog veel van te genieten en wil ik eens een snellere bbq , de mogelijkheid is er gewoon ook bij een kamado.

Zo was ik toevallig op die kamal 2.0 uitgekomen, waar ik bovendien met de benefits app (via het werk) nog eens 20% korting op zou hebben. Het large model zou dan iets van een 680 euro kosten waardoor ik dan ook nog ruimte heb om wat accesoires bij te kopen. Bij barbecook zou er op het keramiek ook alvast 20 jaar garantie zijn. Ik vraag me gewoon af of de kwaliteit degelijk is, ook de andere onderdelen. Die topmerken zoals the bastard of green egg, zullen zowiezo wel kwalitatiever zijn, maar dat betaal je er uiteraard voor.

Maar ik ga alvast je raad opvolgen om komende weken, verscheidene zaken te bezoeken om de modellen eens in het echt te zien. En hopen dat die van barbecook ook ergens te vinden is. Gisteren bij een tuinwinkel, was die er jammer genoeg niet en stonden er enkel kamados van the bastard.

Bij ons staat doorheen de lente en zomer de bbq wekelijks aan, maar ik mis mogelijkheden aan de gewone bbq. De kamado spreekt me al lang aan omdat die zo veelzijdig is. Vooral het slow cooking spreekt me al lang aan, een goed stuk vlees vroeg op de dag opleggen en zodat die tegen savonds lekker gegaard is. En bij zo een kamado kan je de temperatuur toch beter controleren en behouden.

Dus nee het is niet een aankoop om de hype volgen. Het is een aankoop om hopelijk de komende jaren nog veel van te genieten en wil ik eens een snellere bbq , de mogelijkheid is er gewoon ook bij een kamado.

Zo was ik toevallig op die kamal 2.0 uitgekomen, waar ik bovendien met de benefits app (via het werk) nog eens 20% korting op zou hebben. Het large model zou dan iets van een 680 euro kosten waardoor ik dan ook nog ruimte heb om wat accesoires bij te kopen. Bij barbecook zou er op het keramiek ook alvast 20 jaar garantie zijn. Ik vraag me gewoon af of de kwaliteit degelijk is, ook de andere onderdelen. Die topmerken zoals the bastard of green egg, zullen zowiezo wel kwalitatiever zijn, maar dat betaal je er uiteraard voor.

Maar ik ga alvast je raad opvolgen om komende weken, verscheidene zaken te bezoeken om de modellen eens in het echt te zien. En hopen dat die van barbecook ook ergens te vinden is. Gisteren bij een tuinwinkel, was die er jammer genoeg niet en stonden er enkel kamados van the bastard.
Bekijk zeker ook het roosteroppervlak van diegene die je wil kopen, als je enkel vlees wil klaar maken is een large meestal wel groot genoeg maar als je complete maaltijden wil gaan klaar maken is een grotere maat nog zo fijn. En ook de hoogte van de dome is wel een ding (afstand tussen rooster en deksel). En ook welke materialen er gebruikt worden. Gietijzer is leuk maar wel veel kritischer naar onderhoud toe dan rvs bijvoorbeeld.

Het large model heeft een grill met diameter van 46 cm, mn huidige bbq is wel groter, maar valt waarschijnlijk niet te vergelijken. Ze adverteren dat die voor 6 tot 8 man is, dat zou ideaal zijn. Maar idd is dat dan enkel vlees of met bijgerechten. Ik vind het soms moeilijk in te schatten.

Die domehoogte vind ik niet direct terug. Materiaal zou rvs zijn, dus zou mss wel de betere optie zijn qua onderhoudsgemak.

Ondertussen al enkele weken in bezit van de kamal 2.0 large en ik ben er super tevreden over.

Ik heb al enkele keren ribbetjes op de 3 2 1 methode gemaakt, zalig ze vielen zo van het bot!

Gisteren pizzas gebakken, waren ook super goed gelukt en vandaag pulled chicken met buikspek als voorgerecht.

De mogelijkheden zijn uitgebreid en het is toch telkens goed gelukt. Maar het is vooral nog proberen en experimenteren op het moment. In de toekomst toch eens zien voor een skillet en dutch oven.

Iberico rib fingers en iberico varkenswangen, kunnen die gelijktijdig klaargemaakt worden? 1.5u/150°c met wat rookhout en naar het einde toe met laksaus voorzien.

Wat is hier de consensus over diepgevroren vlees dat eigenlijk vervallen is maar nooit ontdooid geweest is.

Ik vermoed dat de smaak wat minder is maar toch nog bruikbaar of niet? Kwam hier nog mooie beefrib tegen tussen de calipo's en fishsticks.

Wat is hier de consensus over diepgevroren vlees dat eigenlijk vervallen is maar nooit ontdooid geweest is.

Ik vermoed dat de smaak wat minder is maar toch nog bruikbaar of niet? Kwam hier nog mooie beefrib tegen tussen de calipo's en fishsticks.
Is diepgevroren vlees niet altijd vervallen?

Hoe lang bewaren?​

De meeste producten kan je ongeveer 3 maanden invriezen zonder kwaliteitsverlies.
Er zijn een aantal uitzonderingen:

• Brood: 4 weken
  • Rauw vlees: 12 maanden
  • Geblancheerde groenten en zacht fruit: 12 maanden
  • IJs: 12 maanden
  • Magere vis: 6 maanden
  • Restjes: 1 maand

Zoals @Wilcao al aangaf. Vlees blijft toch sowieso vers niet lang goed?

Is normaliter geen probleem. Zolang het geen vriesbrand heeft is het normaliter wel nog goed
🤷‍♂️

Bedorven als in giftig door bacteriën etc. gaat dat niet zijn. Die datum is vooral voor vriesbrand en oxidatie wat zorgt voor een slechtere structuur en smaak. Ruikt het niet ranzig na ontdooien kan je het perfect opeten.
Zeker beefribs die je serieus doorgaart, in tegenstelling tot bvb een steak, zou ik gewoon opeten. Daarom dat ze die zaken meestal vacuum verpakken, dan helpt tegen bovenstaande zaken.

Hier net een stuk spieringgebraad en kalkoengebraad gekocht. Morgen pulled pork en pulled turkey maken. Hopelijk valt het weer wat mee in de voormiddag.

Bedorven als in giftig door bacteriën etc. gaat dat niet zijn. Die datum is vooral voor vriesbrand en oxidatie wat zorgt voor een slechtere structuur en smaak. Ruikt het niet ranzig na ontdooien kan je het perfect opeten.
Zeker beefribs die je serieus doorgaart, in tegenstelling tot bvb een steak, zou ik gewoon opeten. Daarom dat ze die zaken meestal vacuum verpakken, dan helpt tegen bovenstaande zaken.

Ik ga het er toch op wagen, de THT is 9/2 maar tis zelfs een dubbele shortrib zie ik nu net, zou zonde zijn. Extra rub er op en gaan :unsure:

Heb het al meegemaakt met "gewoon" verpakt supermarktvlees. De kip leek wel gaar te zijn aan bepaalde stukken, dus dat zal vriesbrand zijn. Ik heb het weggegooid, al rook het naar niets maar dat zal ook wel door de koude zijn.

Heb dus nog rib fingers en varkenswangen van vorige zomer nog in de diepvries steken, wel vacuum verpakt.

Door de ijskristallen gaat de volledige structuur van de cellen kapot en hou je dus droog vlees over. Door vacuum te verpakken hou je dat proces goed tegen.

Hier net mijn vlees in de rub gezet voor morgen. De kalkoen ga ik injecteren met bouillon en boter omdat dat toch wel mager vlees is. Het varkensvlees krijgt de klassieke behandeling.

1000068238.jpg

We zijn vertrokken...
Paar uurtjes in de rook, straks inpakken en vanavond tussen een broodje met een hoop sides...

nog aan het gaar kijken?
Compleet vergeten om nog foto's te nemen en n hier te posten... De pulled pork was perfect gelukt, de kalkoen heb je toch iets meer vet nodig om mooi te kunnen pullen, heb er dunne plakken van gesneden, die waren wel goed mals en sappig. Volgende keer eens met kalkoenbouten proberen.

Thuiswerkdag = low & slow dag!

Shortrib ligt er op, zag er nog perfect uit om eerlijk te zijn. Het was zelfs een black angus dus dat had pijn gedaan mocht die er slecht uitgekomen zijn. Wel een zeer klein en dun exemplaar dus ik vermoed dat die niet zo heel lang nodig heeft.

Meestal maak ik m'n rubs zelfs maar nu toch eentje gekocht, lokale BBQ kampioen Tom Bertels heeft een gamma van rubs en sauzen uitgebracht, we zullen zien wat het geeft je kan maar één keer gefopt zijn.

edit: Potverdikke er staat hier wel veel wind

Laatst bewerkt:
Het was een zeer klein beefribje maar na een middagje garen bleef er niets meer van over.
:laugh:

Rub was goed maar niet veel specialer dan SPG om eerlijk te zijn. Beefrib blijft toch iets speciaals hoor, zeker Black Angus. Lekker mals, sappig en heerlijk van smaak. Bark was ook nog redelijk voor ingepakt te zijn. Wel nog veel vet tussen het vlees, niet traag genoeg gegaard of wat het gewoon te veel?

20260519_163442.jpg

Terug
Bovenaan