De grote BBQ thread

De varkensnek ligt erop. Voor de eerste keer met ecobrasa briketten, ik moet zeggen dat het tot nu toe wel zeer goed werkt. Zeer stabiel en gemakkelijk aan te krijgen.

Voor vanmiddag wordt het beenhesp op de BBQ. Beetje verandering van plannen maar ja, het is zo. Heb ik ook wel zin in

De varkensnek ligt erop. Voor de eerste keer met ecobrasa briketten, ik moet zeggen dat het tot nu toe wel zeer goed werkt. Zeer stabiel en gemakkelijk aan te krijgen.
Idem hier. Hebt gij ook met ecobrasa day ge meer briketten moet aansteken om temp te krijgen?

Moinkballs liggen er ook op 😀

Ik heb al 10 jaar een barbecook die ik aansteek met krantenpapier in de schacht, vol met kolen en dat werkt perfect.

Echter als ik mijn bbq aansteklen lijkt het of mijn huis in de fik staat, enorm veel rookontwikkeling.

Welke houtskool kan ik best gebruiken voor zo min mogelijk rook? Of briketten? Ik koop meestal ne grote zak in de Carrefour maar da zal kwaliteitsgewijs niet het beste zijn zeker :unsure:

Ik heb al 10 jaar een barbecook die ik aansteek met krantenpapier in de schacht, vol met kolen en dat werkt perfect.

Echter als ik mijn bbq aansteklen lijkt het of mijn huis in de fik staat, enorm veel rookontwikkeling.

Welke houtskool kan ik best gebruiken voor zo min mogelijk rook? Of briketten? Ik koop meestal ne grote zak in de Carrefour maar da zal kwaliteitsgewijs niet het beste zijn zeker :unsure:
Hoelang duurt de rookontwikkeling? Want eenmaal er voldoende hitte in zit dan zou het wel goed moeten zijn.

Restaurantshoutskool is over het algemeen een goede keuze, er worden hier in het topic wel wat merken genoemd. O.a. dammers, peko, maar ook de huismerken van bv vuur en rook doen het wel goed.
Prijs per kg is meestal tussen de 1 en 2, met een paar uitschieters. Soms kan je wel wat acties doen

Zo stond er bij mijn ouders ook lang een. Ik denk dat de rook vooral samen hangt met de methode. Dat krantenpapier rookt van zichzelf al hard en de kolen gaan ook vrij traag aan waardoor ze langer roken.
Als je dat irritant vindt kan je misschien ook gewoon een kolenstarter kopen en dan gewoon de warme kolen op je BBQ kappen.
Gaat heel veel schelen in rook.

Zo stond er bij mijn ouders ook lang een. Ik denk dat de rook vooral samen hangt met de methode. Dat krantenpapier rookt van zichzelf al hard en de kolen gaan ook vrij traag aan waardoor ze langer roken.
Als je dat irritant vindt kan je misschien ook gewoon een kolenstarter kopen en dan gewoon de warme kolen op je BBQ kappen.
Gaat heel veel schelen in rook.
Of zoals sommigen hier doen, aansteken met de gasbrander/looftlighter.

Zelf houd ik meer van een vuurtje en zijn het dus ecologische aanmaakblokjes. Bij de laatste bestelling kolen zaten er 4 winkeltjes bij, dus dat gaan we ook eens proberen.

Rookontwikkeling duurt toch een minuutje of 7, op zich geen probleem maar als er vrienden komen met hun klein mannen dan zitten ze mee in de rook (naargelang de wind).

Eens da voorbij is worden de kolen rap wit maar de warmte is ook snel gedaan, halfuurtje bbq’en en dan is de grootste warmte wel weg.

Daarom mss ook andere houtskool gebruiken die langer meegaat.

Of briketten maar dat is dan eerder voor low en slow wat ik niet doe.

Rookontwikkeling duurt toch een minuutje of 7, op zich geen probleem maar als er vrienden komen met hun klein mannen dan zitten ze mee in de rook (naargelang de wind).

Eens da voorbij is worden de kolen rap wit maar de warmte is ook snel gedaan, halfuurtje bbq’en en dan is de grootste warmte wel weg.

Daarom mss ook andere houtskool gebruiken die langer meegaat.

Of briketten maar dat is dan eerder voor low en slow wat ik niet doe.
Briketten kan je perfect gebruiken voor te grillen hoor. Gaat ook langer meegaan.

Of kijken naar restaurant graden houtskool, dat zijn stukken soms zo dik als je arm, maar blijven wel lekker lang branden

Vraagje, wat doen jullie met de assen na de bbq? Thuis heb ik een ijzeren emmer en na een jaar kan ik die wel in de tuin zwieren.
Maar op een appartement is dat niet evident. Tips?
Met gas / elektriciteit gaan we niet bbq'n aan zee.

Alles zeer goed gelukt vandaag. Wel een paar keer puntjes

Snake was niet breed genoeg. Nu was het een dubbele rij met een enkele erbovenop. Na 5 u moest ik bijvullen want hij was grotendeels op z'n begon de temperatuur wat in te lakken. => Volgende keer 3 onder en 2 boven doen denk ik.

Nadien dan wat moeten vechten omdat de tempo regelmatig naar 140 doodschoot. Een gevolg van iets teveel kooltjes tegelijkertijd. Dus een paar keer alles volledig toe moeten zetten om de temp te knijpen.

Ecobrasa is zijn geld wel waard. Mooi opgebrand, geen enkel kooltje dat niet aangestoken werd door zijn voorganger. Topmateriaal voor low en slow in een Weber 57.

Voor de eerste keer geïnjecteerd. Nu maar eens kijken voor een deftige injectienaald.

Het wedstrijdrecepr van noskos is echt wel top. Dat in combinatie met een eub van uit Smokey goodness zorgde voor een licht prikkertje in de saus. Lekker!

Natuurlijk nu weer veel te veel over, dus dat ligt mooi in de diepvries voor een volgende keer.

Als ik morgen tijd heb zal ik de foto's ook nog uploaden😄

Alles zeer goed gelukt vandaag. Wel een paar keer puntjes

Snake was niet breed genoeg. Nu was het een dubbele rij met een enkele erbovenop. Na 5 u moest ik bijvullen want hij was grotendeels op z'n begon de temperatuur wat in te lakken. => Volgende keer 3 onder en 2 boven doen denk ik.

Nadien dan wat moeten vechten omdat de tempo regelmatig naar 140 doodschoot. Een gevolg van iets teveel kooltjes tegelijkertijd. Dus een paar keer alles volledig toe moeten zetten om de temp te knijpen.

Ecobrasa is zijn geld wel waard. Mooi opgebrand, geen enkel kooltje dat niet aangestoken werd door zijn voorganger. Topmateriaal voor low en slow in een Weber 57.

Voor de eerste keer geïnjecteerd. Nu maar eens kijken voor een deftige injectienaald.

Het wedstrijdrecepr van noskos is echt wel top. Dat in combinatie met een eub van uit Smokey goodness zorgde voor een licht prikkertje in de saus. Lekker!

Natuurlijk nu weer veel te veel over, dus dat ligt mooi in de diepvries voor een volgende keer.

Als ik morgen tijd heb zal ik de foto's ook nog uploaden😄
Staat je BBQ goed beschut tegen tocht en wind? Aanvankelijk zette ik de mijne op het gras, maar ik hou de temperatuur beter onder controle als ik de BBQ onder de carport laat staan waar die beter beschut staat. Op vlak van rookontwikkeling valt dat goed mee en omdat er weinig extra lucht in de luchttoevoer kan, blijft de temperatuur ook beter onder controle. Ik steek zelf altijd een achttal briketten aan en maak mijn snake dubbel onderaan en bovenaan 1 rij. Ik zet die wel zo dat ze geschrankt staan, zodat ze elkaar zeker goed aansteken. Tot hiertoe is het altijd gelukt om die langer dan 8 uur brandende te houden. Ik gok dat 10u zelfs haalbaar is, want de laatste 5 of 6 kan ik gewoon hergebruiken als ik omschakel naar hot & fast.

Hoi
Ik heb deze Bbq gisteren van mijne schoonpa gekregen.
Zijne vaste werkcompanion (Pool) had die op overschot liggen in zijn werkplaats.
Echter ontbreekt er de rookpijp (juiste benaming?) alsook een thermometer.
Een thermometer vinden is geen probleem maar voor die pijp heb ik al wat proberen te zoeken op internet maar ik kan dit precies niet vinden.
Misschien dat hier iemand mij op weg kan helpen?

Kent er iemand een webshop of winkel (in de buurt van Antwerpen) waar je een bbq met ecocheques kan betalen?

Hoi
Ik heb deze Bbq gisteren van mijne schoonpa gekregen.
Zijne vaste werkcompanion (Pool) had die op overschot liggen in zijn werkplaats.
Echter ontbreekt er de rookpijp (juiste benaming?) alsook een thermometer.
Een thermometer vinden is geen probleem maar voor die pijp heb ik al wat proberen te zoeken op internet maar ik kan dit precies niet vinden.
Misschien dat hier iemand mij op weg kan helpen?
Al eens gekeken voor een RVS buis met de juiste diameter? En dan een spuitbus hittebestendige verf.

Terug
Bovenaan