De grote BBQ thread

Het leuke aan kolen is die vuurbeheersing, dat is toch zo'n primitief oergevoel dat je blij maakt. Kolen of briketten aansteken, rangschikken, rookhout toevoegen of wat dan ook. Af en toe wat rommelen zodat het vuur opgestookt wordt. Die typische geur, dat roet aan je handen. Die grote zak openscheuren. En zelfs die assen wegdoen. Dat zou ik met een gas-BBQ wel missen. Maar met een gas-BBQ zijn er oplossingen om die rooksmaak erin te krijgen en je hebt tegenwoordig ook pellet-BBQ's die ook heel gebruiksvriendelijk zijn.

Zoals Avondland zegt, ervaar ik dat ook.

Gisteren de BBQ aangesmeten toen de kindjes in bed zaten. Dat was echt eens even ontspannen. :)

Het leuke aan kolen is die vuurbeheersing, dat is toch zo'n primitief oergevoel dat je blij maakt. Kolen of briketten aansteken, rangschikken, rookhout toevoegen of wat dan ook. Af en toe wat rommelen zodat het vuur opgestookt wordt. Die typische geur, dat roet aan je handen. Die grote zak openscheuren. En zelfs die assen wegdoen. Dat zou ik met een gas-BBQ wel missen. Maar met een gas-BBQ zijn er oplossingen om die rooksmaak erin te krijgen en je hebt tegenwoordig ook pellet-BBQ's die ook heel gebruiksvriendelijk zijn.
Dat zijn eigenlijk net zowat de aspecten die ik minder leuk vind aan bbq 😅.
Aansteken? Snelstarter en laat maar roken die handel, ik kom binnen een kwartier eens kijken of ik kan beginnen.
Rangschikken? Gewoon wat kolen op een hoopje kappen en klaar, lang leve minion!
En als ik de bbq van onder de hoes haal moet ik meestal de assen van de vorige keer nog opkuisen 😁

Nee, voor mij draait het om de handelingen met voedsel, het koken op zich. Ik sta heel graag in de keuken en de bbq is voor mij een verlengde daarvan, een extra dimensie als het ware. Net zoals het 'buiten'-aspect ook een meerwaarde geeft aan de ervaring.
De geur van vuur vind ik leuk, maar ik word veel wilder van de geur van vet/vlees! En die ervaring heb je even goed op een gas-bbq.

Hangt er toch ect van af wat je er mee doet. Je krijgt me niet overtuigd dat je op gas een even goed low & slow resultaat kan krijgen.

Voor gewoon een stukje vlees te grillen zoals in het filmpje zal het verschil wel miniem zijn.

Kies dus gewoon adhv je eigen use-case.

Hangt er toch ect van af wat je er mee doet. Je krijgt me niet overtuigd dat je op gas een even goed low & slow resultaat kan krijgen.

Voor gewoon een stukje vlees te grillen zoals in het filmpje zal het verschil wel miniem zijn.

Waarom niet? Roken kan je op gas ook. En het gaarproces bij low&slow is voor zover ik weet temperatuur-gedreven, ongeacht wat de warmtebron is.
Hoe kijk je dan naar pellets? Onlangs nog brisket van op een Traeger gegeten, om van mijn stoel te vallen!

Dat de ervaring anders is en er steeds een subjectief gegeven aan verbonden is zal ik niet ontkennen, dat is goesting.

Ik denk dat het net makkelijker is om de temperatuur te regelen en er is een constante toevoer van brandstof bij een gasbbq.

Waarom niet? Roken kan je op gas ook. En het gaarproces bij low&slow is voor zover ik weet temperatuur-gedreven, ongeacht wat de warmtebron is.
Hoe kijk je dan naar pellets? Onlangs nog brisket van op een Traeger gegeten, om van mijn stoel te vallen!

Dat de ervaring anders is en er steeds een subjectief gegeven aan verbonden is zal ik niet ontkennen, dat is goesting.
Pellets vind ik nog iets anders. Daar heb je ook wel constant rook.

Ik denk dat het net makkelijker is om de temperatuur te regelen en er is een constante toevoer van brandstof bij een gasbbq.
Maar dan moet je wel constant rookhout toevoegen om de rook te blijven houden?

Een sous-vide apparaat zit ook in het zelfde schuitje.
Je kan daar een tot de perfectie gegaarde steak in klaarmaken die je dan met een brander een kleurtje geeft, maar het zelfde resultaat behalen op kolen geeft mij veel meer voldoening...

Zo'n pelletBBQ is voor mij ook al minder charmant (je stelt de temperatuur/timer in en klaar).

Je kan tegenwoordig zelfs liquid smoke kopen om de rooksmaak in je eten te krijgen :crazy:

Een sous-vide apparaat zit ook in het zelfde schuitje.
Je kan daar een tot de perfectie gegaarde steak in klaarmaken die je dan met een brander een kleurtje geeft, maar het zelfde resultaat behalen op kolen geeft mij veel meer voldoening...

Zo'n pelletBBQ is voor mij ook al minder charmant (je stelt de temperatuur/timer in en klaar).

Je kan tegenwoordig zelfs liquid smoke kopen om de rooksmaak in je eten te krijgen :crazy:
Nostalgie kan zo zijn meerwaarde hebben.

Zoals @shiftyke impliciet zegt: je kan een goed album beluisteren via Spotify en de oortjes van je GSM, maar je kan ook een vinylplaat uit de kast halen, leggen op de platenspeler, de naald zetten en genieten van je surroundsysteem. Zelfde verhaal met een boek of een ereader: een meerwaardezoeker vindt daarin wel degelijk een verschil, ook al is de inhoud krèk hetzelfde.

Dit gaat in essentie om belevingswaarde. Niet iedereen heeft daar evenveel boodschap aan.

Nostalgie kan zo zijn meerwaarde hebben.

Zoals @shiftyke impliciet zegt: je kan een goed album beluisteren via Spotify en de oortjes van je GSM, maar je kan ook een vinylplaat uit de kast halen, leggen op de platenspeler, de naald zetten en genieten van je surroundsysteem. Zelfde verhaal met een boek of een ereader: een meerwaardezoeker vindt daarin wel degelijk een verschil, ook al is de inhoud krèk hetzelfde.

Dit gaat in essentie om belevingswaarde. Niet iedereen heeft daar evenveel boodschap aan.
Vooral die laatste zin. Elk doet wat hij wil en waar hij voldoening uit haalt. Ik stoor me enorm in die online forums en facebookgroepen met de continue commentaar als gas is voor de borden te warmen, pelletbarbecue's zijn voor vrouwen, het is altijd barbecueseizoen, echte mannen gebruiken houtskool etc. Het is niet omdat je een hobby hebt die je serieuzer neemt dan een ander dat je daarom neerbuigend hoeft te doen naar iemand die zich daar minder mee bezig houd/ een andere visie op heeft. Als ge content zijt met een zwart geblakerde sate en een rauwe kippenbout, wie zijn wij om daarover te oordelen, net zoals we ook niet oordelen over een of andere zot die een wagyu grade 5 steak die 500 euro kost op zijn barbecue knalt of een of andere blitse barbecue koopt van 7000 euro. Als ge daar voldoening uit haalt, so be it, daarom hoef ik mij daar nog niks van aan te trekken en commentaar op te leveren.

Als ge content zijt met een zwart geblakerde sate en een rauwe kippenbout, wie zijn wij om daarover te oordelen,
De moment dat er zo een exemplaar u schoonvader wordt gaat ge wel anders praten :unsure: ik heb het daarin vlaggen. Heb hem een kleine kamado aan de hand gedaan nu & mijn schoonma belt mij op voorhand om te zeggen datk mijn barbecueschort moet meepakken, dus nu ist wel te doen.

Maar die eerste bbq's ginder hebben ze toch chance gehad datk die dochter graag zag :p

De moment dat er zo een exemplaar u schoonvader wordt gaat ge wel anders praten :unsure: ik heb het daarin vlaggen. Heb hem een kleine kamado aan de hand gedaan nu & mijn schoonma belt mij op voorhand om te zeggen datk mijn barbecueschort moet meepakken, dus nu ist wel te doen.

Maar die eerste bbq's ginder hebben ze toch chance gehad datk die dochter graag zag :p

Dat was 2 keer op een avond rauwe kip eten dus. :coolbrows:

Sorry voor de aangebrande mop

Snapt ge, aangebrande mop, hahaha

Volledig akkoord met bovenstaande. Er is voor mij helemaal niks mis met een gas bbq, maar ik zou er lang niet zo veel plezier aan beleven.

Ik heb ook zo'n schoonouders hoor. Schoonvader zit te klooien met naft om hem aan te krijgen, legt er een steak op, draait hem 2 keer in 1 min en haalt hem er weer af, nog niet eens bleu chaud, eet dat op als "aperitief" samen met een halve bak bier. Ondertussen zit schoonmoeder een gans assortiment verschillend prefab vlees te brengen en te pochen hoe goed dat vlees allemaal wel niet is om dan enkel een worst op te eten. En de rest van het vlees heeft de schoonpa ondertussen ofwel laten vallen, aanbranden of veel te vroeg van de barbecue gehaald. Het enige wat ik daar eet zonder schrik te hebben om ziek te zijn zijn de frieten of de aardappelen in de schil. De vrouw en ik zitten daar gewoon te wachten tot we naar huis kunnen maar laten ze wel in de waan dat het lekker en o zo gezellig was terwijl we eigenlijk nog liever zouden gaan werken ipv te gaan barbecueën. Maar het is met de bovenste beste bedoelingen dus laten we ze maar in de waan.

Gisteren was dat butcher paper weer eens deal van de dag op vuur en rook. Heb nu eindelijk eens een rol aangeschaft en ben benieuwd als dat een groot verschil gaat zijn.

75cm x100m aan 35 euro, dus ga wel effe toekomen denk ik :D

Vooral die laatste zin. Elk doet wat hij wil en waar hij voldoening uit haalt. Ik stoor me enorm in die online forums en facebookgroepen met de continue commentaar als gas is voor de borden te warmen, pelletbarbecue's zijn voor vrouwen, het is altijd barbecueseizoen, echte mannen gebruiken houtskool etc. Het is niet omdat je een hobby hebt die je serieuzer neemt dan een ander dat je daarom neerbuigend hoeft te doen naar iemand die zich daar minder mee bezig houd/ een andere visie op heeft. Als ge content zijt met een zwart geblakerde sate en een rauwe kippenbout, wie zijn wij om daarover te oordelen, net zoals we ook niet oordelen over een of andere zot die een wagyu grade 5 steak die 500 euro kost op zijn barbecue knalt of een of andere blitse barbecue koopt van 7000 euro. Als ge daar voldoening uit haalt, so be it, daarom hoef ik mij daar nog niks van aan te trekken en commentaar op te leveren.
Dit zo hard.

Mijn schoonbroer vindt dat makkelijk. 'Ah, gaan we beginnen?' BBQ op gas aan, vlees erop, klaar. Geen gepruts.

Een maat van mij wil dan weer alles vanaf 0 doen. Vuurtje starten, tijd nemen. Weigert een kolenstarter te kopen want voor hem is de ontspanning en het plezier van het bbq'n dan weg.

Als ik 's avonds een BBQ wil doen begin ik ook het liefst om 9u 's morgens. Beetje vet wegsnijden, peper en zout mengen, BBQ aansteken en koffietje erbij. Nadien stilaan beginnen met wat bijgerechten en rond 11u denken dat een eerste pintje er wel af kan. Als mijn vrouw dan komt vragen om nog ergens heen te gaan zeg ik dat ik bij de BBQ moet blijven. :p

Terug
Bovenaan