De grote BBQ thread

Heb mij toch ook al eens verbrand tijdens het bakken van pizzas op de kamado :/ Het opendoen van dat deksel is niet te onderschatten.

Ik zat wel altijd met het probleem dat ik bij temperaturen rond de 300°C toch met verbrande bodems zat. Heb eigenlijk nooit echt een oplossing gevonden, buiten dan lager in temperatuur blijven en een minuutje of 2 langer bakken (wat toch niet helemaal de bedoeling zou mogen zijn).

Voor pizzas gebruik ik eigenlijk altijd de goeiekope-rommel-kolen omdat die makkelijk heel heet te stoken zijn (in tegenstelling tot de iets kwalitatievere die voor low&slow bedoeld zijn)
Hoe leg je uw pizzasteen?

PizzaBBQ.png

Heb de setup die ik gebruik voor pizza simpel geschetst.
De pizzasteen wordt van directe hitte afgeschermd door je deflector (in mijn geval een crappy steen van den aldi) daarop een paar steuntjes (kunnen dikke moeren, bakstenen of iets anders hittebestendig zijn) met daarop de pizzasteen.
Op deze manier kan de hitte bovenaan komen zodat je toppings garen voordat je bodem verbrand.

Need help. Vanavond volk en ik doe 3-2-1 ribben.

Ik had geen briquetten meer en in de winkel waar ik altijd ga ook op. Long story short: ribben liggen er nu pas op en BBQ is zelfs ng niet op temperatuur.

M.a.w. het gaat snel 22u zijn tegen dat we kunnen eten en dat wil ik vermijden. Maar ik wil het ook niet om zeep helpen. We hebben nogal graag 'fall of the bone'.

Kan ik dat forceren? (Hogere temp, kortere tijden,...?) Of ben ik eraan voor de moeite?

De inpakfase zal respecteren, 2 uren in folie. Maar valt er te spelen met de rest?

Ik had geen briquetten meer en in de winkel waar ik altijd ga ook op. Long story short: ribben liggen er nu pas op en BBQ is zelfs ng niet op temperatuur.

M.a.w. het gaat snel 22u zijn tegen dat we kunnen eten en dat wil ik vermijden. Maar ik wil het ook niet om zeep helpen. We hebben nogal graag 'fall of the bone'.

Kan ik dat forceren? (Hogere temp, kortere tijden,...?) Of ben ik eraan voor de moeite?

De inpakfase zal respecteren, 2 uren in folie. Maar valt er te spelen met de rest?
Tijd van de 3 en 1 wegnemen en langer inpakken. Met een uurtje zonder folie ga je normaal al veel rook hebben opgedaan. Tijdens het inpakken kan je de temperatuur ook iets hoger doen gezien ze dan niet snel gaan uitdrogen, ik zou op 140 of 150 durven mikken.
Gewoon ingepakt laten tot ze (bijna) gaar genoeg zijn en dan nog zonder folie tot uw lak er genoeg aanplakt naar uw goesting.

Tijd van de 3 en 1 wegnemen en langer inpakken. Met een uurtje zonder folie ga je normaal al veel rook hebben opgedaan. Tijdens het inpakken kan je de temperatuur ook iets hoger doen gezien ze dan niet snel gaan uitdrogen, ik zou op 140 of 150 durven mikken.
Gewoon ingepakt laten tot ze (bijna) gaar genoeg zijn en dan nog zonder folie tot uw lak er genoeg aanplakt naar uw goesting.
Alright! Merci, het geeft hoop!

easterwood methode gebruiken, als je goeie vette spare ribs heb kan je ze ook gewoon 2 uur op 160 graden garen.

Voor vleesribben kan je ze eerst een uur in de oven steken aan 200 graden met enkel wat natuurazijn (afgedekt in ovenschaal). Dan zijn die normaal wel mals. En dan gewoon op de BBQ met laksaus voor een half uur. Maar: rookgeur erin krijgen weet ik niet of het werkt als je ze alleen in dat laatste half uur op de BBQ legt dan en ik heb die methode enkel gebruikt voor vleesribben. Toch op anderhalfuur klaar gekregen, toen.

Deze week bestelling plaatsen bij Atelier François zodanig dat we klaar zijn voor wanneer de mooie dagen komen.
Dit jaar wel geen brisket doen.

Hier aan het experimenteren met visballetjes. Scampi en kabeljauw gemixt met wat aziatische kruiden en panko. Ze liggen nu met cederhout te roken
:love:

Babi panggang was geen succes spijtig genoeg, al was ik misschien te hard gefocust op wat ik bij de chinees krijg :unsure:
Ik heb onderstaand recept gevolgd maar dat zat toch niet helemaal goed. Hoeveelheden kloppen absoluut niet, smaakverhoudingen zitten niet goed dus daar ga ik volgende keer wat meer mee spelen.

Gelukkig was ik gisteren al wat achterdochtig dus ik heb maar 0,5kg buikspek gebruikt. De overige 1kg heb ik gisteren in lappen gesneden, goeie rub op, langzaam gegaard naar 90gr en dan afgegrild. Groentjes en puree bij en 🤤

Terug
Bovenaan