De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Nutteloos. Comfort bij een fiets komt voornamelijk door het frame en de banden. Als je denkt met een ander stuur en zadelpen plots een comfortabelere fiets te krijgen ga je teleurgesteld zijn.

Happy new bike day 👍🏻
Thx, goede reden om een nieuwe fiets te kopen dus :biglaugh:

Ik had er tot nu toe nooit van gehoord (my bad) maar ineens staan al mijn socials vol met die Traka content.
Precies wel cool, maar ook heel (te?) prijzig.

Ik had er tot nu toe nooit van gehoord (my bad) maar ineens staan al mijn socials vol met die Traka content.
De naam zei me vooraf iets maar plots lijkt dit wel het nieuwste influence feestje te zijn. 😆 ik had just hetzelfde op instagram

Dan heb je toch wel onder een steen geleefd de laatste jaren :P
Is de “belangrijkste” gravelrace die er in Europa is. Is de Europese unbound.
Gaan ook zo een beetje de UTMB toer op met andere gravelraces “by the trakka” te labelen. Waaronder the river in Bouillon

Is het nutteloos om carbon onderdelen te plaatsen op een aluminium frame (vork is reeds carbon)?
Zou mijn Topstone 1 willen upgraden met carbon stuur, zadelpen en wielen. Ook laten ombouwen naar 1 blad ipv. 2.
Is dat de kost waard of beter laten voor wat het is... Zou het doen voor meer comfort en niet persé voor gewichtsbesparing.

Of beter deze fiets proberen verkopen en gaan voor de deze... Hmm, moeilijke keuzes.
Zoals al gezegd, carbon onderdelen gaan weinig doen voor comfort (behalve veel kosten). Als je toch wil upgraden zijn carbon-wielen met bredere velgen m.i. de beste optie. Een lage carbon velg gaat iets meer compliance bieden, en velgbreedte zorgt ervoor dat banden wat breder vallen. En bredere banden (op lagere druk) zijn de beste optie voor comfort.

Of een andere fiets natuurlijk :oi22:.

Deze ochtend PlugPlugArenberg 63km gereden. Ik ben wat vertrouwd met de streek maar toch nog nieuwe wegen ontdekt. Blijft imo een schitterende streek voor MTB/Gravel.

Moh, ik heb die ook vrijdagochtend gereden! Wel de 111km variant, maar die eerste lus van 63km is wel veruit het mooist.
Die terril vlot opgereden?

Moh, ik heb die ook vrijdagochtend gereden! Wel de 111km variant, maar die eerste lus van 63km is wel veruit het mooist.
Die terril vlot opgereden?

Die terril heb ik geskipt 8). Geen zin om op mijn smoel te gaan tussen al dat volk. Ik ben vanuit conde l’escaut gestart. Dus ik was pas rond 11u in raismes. Maar ging die sowieso niet oprijden.

Die terril heb ik geskipt 8). Geen zin om op mijn smoel te gaan tussen al dat volk. Ik ben vanuit conde l’escaut gestart. Dus ik was pas rond 11u in raismes. Maar ging die sowieso niet oprijden.
Die was pittig. Steil en technisch door erosie. Maar wel een mooi uitzicht!
1 van de mooiere gravelritten die ik al gereden heb.

Deze voormiddag opnieuw een tochtje van 60km gedaan in Frankrijk (Maing-Valenciennes). +85% offroad. Echt in het hol van Pluto... Voornamelijk brede onverharde wegen (deed me wat aan Unbound denken) met helaas een paar grasstroken waardoor ik na 3km al kletsnatte voeten had. Opnieuw een zeer leuke gravelrit maar iets monotoner qua omgeving vergeleken met die van vorige week.

Zou deze een goede fiets zijn voor de prijs of zijn er betere fietsen op de markt voor ongeveer dezelfde prijs.
Ik twijfel momenteel tussen de Cannondale Topstone Carbon 2, Scott Addict Gravel 20 (al is deze SRAM en ik heb al goede wielen met Shimano body -> gemakkelijk aan te passen?) en dan deze van Canyon...

Zou dat niet die endurace zijn dat ze ook voor Parijs Roubaix gemaakt hebben, maar dan met gravel banden?
Het is een kopie van de endurace maar met tire clearance tot 2.25 en enkel 1x.
Eind van de maand is het unbound. Dan zullen er wel enkele officiële releases volgen.

Zou deze een goede fiets zijn voor de prijs of zijn er betere fietsen op de markt voor ongeveer dezelfde prijs.
Ik twijfel momenteel tussen de Cannondale Topstone Carbon 2, Scott Addict Gravel 20 (al is deze SRAM en ik heb al goede wielen met Shimano body -> gemakkelijk aan te passen?) en dan deze van Canyon...
Specialized Diverge 4 zie ik ook vaak terugkomen. Echter heb ik 0 ervaring in de fiets scene. Door fietsleasing via het werk ben ik nu plots beginnen kijken om een gravelbike aan te kopen. Lijkt mij de perfecte combinatie om af en toe naar het werk mee te commuten, en in het weekend op avontuur te trekken. De meeste gravelbikes hebben voldoende bevestiging opties om een achterrek te monteren.

Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets, en aanvankelijk was ik er niet echt uit of ik mee wou gaan wielrennen (verschillende maten hebben hun groepje waarmee ze serieus wat kilometers malen) of meer voldoening zou halen uit het "mountainbiken" (lees/ chille single track) in ons lokaal bos.

Na wat opzoeken kwam ik er achter dat er iets bestond zoals een gravelbike, leek me meteen interessant en misschien wel de ideale tussenweg!
Canyone is een goed merk dat al een paar keer werd aangeraden, maar dan zie ik plots op hun website dat de gravelbike nog een keer is opgedeeld in de Grizl en de Grail 😅 Andere merken mogen ook uiteraard.

Kan er iemand me wat wegwijs maken in heel dat bos? Ik zou dus graag in het lokaal bos wat kunnen toeren (niet te technisch) maar ook nog met een groepje wielrenners meekunnen. Is dat mogelijk met dezelfde fiets? (mits bandenwissel)

Aankoop van 2 fietsen is niet te verantwoorden, daardoe ik het te weinig voor. maar 1 goede all-rouder daar zou ik me nog in kunnen vinden.

Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets, en aanvankelijk was ik er niet echt uit of ik mee wou gaan wielrennen (verschillende maten hebben hun groepje waarmee ze serieus wat kilometers malen) of meer voldoening zou halen uit het "mountainbiken" (lees/ chille single track) in ons lokaal bos.

Na wat opzoeken kwam ik er achter dat er iets bestond zoals een gravelbike, leek me meteen interessant en misschien wel de ideale tussenweg!
Canyone is een goed merk dat al een paar keer werd aangeraden, maar dan zie ik plots op hun website dat de gravelbike nog een keer is opgedeeld in de Grizl en de Grail 😅 Andere merken mogen ook uiteraard.

Kan er iemand me wat wegwijs maken in heel dat bos? Ik zou dus graag in het lokaal bos wat kunnen toeren (niet te technisch) maar ook nog met een groepje wielrenners meekunnen. Is dat mogelijk met dezelfde fiets? (mits bandenwissel)

Aankoop van 2 fietsen is niet te verantwoorden, daardoe ik het te weinig voor. maar 1 goede all-rouder daar zou ik me nog in kunnen vinden.
Kortom: Grizl is voor als je echt zwaardere offroad wil gaan doen en wil gaan bikepacken met je fiets (vandaar dat je er tot 50mm banden in kwijt kan). Wil je dat niet doen en gewoon hier en daar eens een grind/offroadstukje mee pakken en toch nog deftig tempo kunnen rijden op asfalt dan is de Grail wat je wil.

Dat kan zeker. Ik zou dan inderdaad eerder uitkijken naar een sportievere gravelbike, zoals (volgens chatgpt):
  • Cervélo Áspero
  • Specialized Diverge
  • Trek Checkpoint
  • Canyon Grail
  • 3T Exploro
  • Giant Revolt
Ik doe het zelf ook en een belangrijke tip is om je beide wielsets goed op elkaar af te stemmen, zodat je eenvoudig kan wisselen zonder gedoe: zelfde naven, cassette, rotors,..

of de connondale SuperX

wat een beauty

1778498999693.png

Terug
Bovenaan