De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets, en aanvankelijk was ik er niet echt uit of ik mee wou gaan wielrennen (verschillende maten hebben hun groepje waarmee ze serieus wat kilometers malen) of meer voldoening zou halen uit het "mountainbiken" (lees/ chille single track) in ons lokaal bos.

Na wat opzoeken kwam ik er achter dat er iets bestond zoals een gravelbike, leek me meteen interessant en misschien wel de ideale tussenweg!
Canyone is een goed merk dat al een paar keer werd aangeraden, maar dan zie ik plots op hun website dat de gravelbike nog een keer is opgedeeld in de Grizl en de Grail 😅 Andere merken mogen ook uiteraard.

Kan er iemand me wat wegwijs maken in heel dat bos? Ik zou dus graag in het lokaal bos wat kunnen toeren (niet te technisch) maar ook nog met een groepje wielrenners meekunnen. Is dat mogelijk met dezelfde fiets? (mits bandenwissel)

Aankoop van 2 fietsen is niet te verantwoorden, daardoe ik het te weinig voor. maar 1 goede all-rouder daar zou ik me nog in kunnen vinden.
Wat is je budget dat je er aan wil spenderen?

Wat is je budget dat je er aan wil spenderen?
Is mijn eerste ervaring met dit soort fietsen dus ik zou zeker niet in het hoge segment willen shoppen (misschien zelfs tweedehands, of niet ideaal voor gravelbikes?). Maar ik zie dat je al snel 1500-2000€ mag rekenen voor een nieuwe van Canyon.

Ik heb wel een redelijk grote kader nodig (1m93 en lange benen), dus dat maakt het waarschijnlijk wel wat moeilijk op de tweedehands markt.

Is mijn eerste ervaring met dit soort fietsen dus ik zou zeker niet in het hoge segment willen shoppen (misschien zelfs tweedehands, of niet ideaal voor gravelbikes?). Maar ik zie dat je al snel 1500-2000€ mag rekenen voor een nieuwe van Canyon.

Ik heb wel een redelijk grote kader nodig (1m93 en lange benen), dus dat maakt het waarschijnlijk wel wat moeilijk op de tweedehands markt.
Kijk ook eens op websites zoals Bike Exchange. Daar zijn nieuwe fietsen te koop van vorige jaren, meestal aan mooie korting.

(volgens chatgpt):
  • Cervélo Áspero
  • Specialized Diverge
  • Trek Checkpoint
  • Canyon Grail
  • 3T Exploro
  • Giant Revolt

Leuk wel zo een gravelfiets kopen, alleen jammer dat het u dan een rib of 2 kost.
ChatGPT zal het wel zeggen. De aspero start vanaf 3,6k en de diverge vanaf 3,5k voor de carbon. De racemax zelf vanaf 5k

Alles hangt af van wat je ervan verwacht natuurlijk.
Voor mij persoonlijk zou elektrisch geschakeld altijd een no-brainer zijn. Maar dan ben je niet voor 2k gesteld. En zoals hier al vaker gezegd allemaal leuk en aardig een gravelfiets, maar het is totaal niet te vergelijken met een MTB.
Comfort is echt wel merkbaar een stuk minder.

of de connondale SuperX

wat een beauty

Had mij bijna laten verleiden onlangs toen ik met super6 binnenstak.
Maar gelukkig toch nog tijdig bij zinnen gekomen. Maar in het echt nog stukken knapper!

Leuk wel zo een gravelfiets kopen, alleen jammer dat het u dan een rib of 2 kost.
ChatGPT zal het wel zeggen. De aspero start vanaf 3,6k en de diverge vanaf 3,5k voor de carbon. De racemax zelf vanaf 5k

Alles hangt af van wat je ervan verwacht natuurlijk.
Voor mij persoonlijk zou elektrisch geschakeld altijd een no-brainer zijn. Maar dan ben je niet voor 2k gesteld. En zoals hier al vaker gezegd allemaal leuk en aardig een gravelfiets, maar het is totaal niet te vergelijken met een MTB.
Comfort is echt wel merkbaar een stuk minder.

Los van het feit dat een racefiets ook een rib of 2 (of meer) kan kosten, zitten die andere voorbeelden wel +- in de prijsrange (die eigenlijk nog niet ter sprake was gekomen, maar soit).

En ik heb voor mijn racemax geïnvesteerd in een tweede wielset voor op de weg, waardoor ik eigenlijk 2 fietsen in 1 heb. Op die manier is het zelfs een "koopje" :woohoo:.

Voor mij persoonlijk zou elektrisch geschakeld altijd een no-brainer zijn.
Ik ben ook wel benieuwd waarom.

Zelf heb ik mijn Grizl 7 AL nu een 9 maanden en ben daar toch wreed content van. Ik doe nu ritten van 30-60km op asfalt, gravel, gras, bos, ... en hou mij ook niet in voor modder etc, en dat ding geeft mij een pak plezier!
Ik had kunnen opleggen voor carbon kader, of een Grail, of of of, en de verleiding was er toen wel maar ik ben blij dat ik het niet gedaan heb, ik mis het niet (alez, ik weet niet wat ik mis zal correcter zijn :unsure: ).

Misschien dat ik binnen een aantal jaar voor een upgrade ga als ik mezelf wat beter ken, maar als eerste gravelbike vond ik dit perfect qua prijs/kwaliteit.

Ik zie nu toch ook niet meteen in waarom een gravelbike elektronisch geschakeld zou moeten zijn. Mechanisch schakelen lijkt mij toch iets zekerder. En als ik zie waar ik soms zit met de gravelbike… Krijg daar maar eens af te rekenen met een platte /kapotte batterij.

Ik heb gisteren mijn eerste gravelrit gedaan (666gravel in Bierbeek, heel leuk georganiseerd). Toch wat verschoten hoe technisch sommige stukken waren, boerenwegen lagen zeer glad door de regen. Toch maar 1x gevallen :unsure: Ook eerste keer met SPD ipv SPD-SL en vreemd genoeg geraakte ik niet uitgeklikt tijdens het vallen.

Voor de gelegenheid had ik een Guava Spot getest en dat viel reuze mee. Lagen 45mm banden op en het is, komende van een koersfiets met max 28mm, wel zalig om op elk soort terrein uit de voeten te kunnen. Comfortabel op kasseien, zonder problemen door gladde boerenwegen en op het asfalt bolt dat nog meer dan behoorlijk.
Ik kan ook wel enkel vergelijken met een Canyon Endurace van in 2017, ik ga ervan uit dat recente fietsen sowieso wel beter bollen. Maar mijn volgende fiets wordt wel sowieso een gravel.

Toffe fietsen die Guava, kende het merk niet. Zijn daar lokale dealers van (vind er alvast geen op hun site)?

Waarom precies?
Over het algemeen gewoon gemak en betrouwbaarheid.
Elektronisch schakel je altijd precies en met weinig moeite of je nu met of zonder load schakelt. Of je nu over een biljartvlak of door diepe putten rijdt.
Mechanisch vergt toch wat meer kracht en is ook gewoon onderhevig aan wat meer ruimte voor fouten door de kabelspanning etc.
Loopt het toch niet vlot even de gsm en lichtjes tweaken, zonder geklooi of tools zeer precies gewoon even een beetje fijnregelen.

Platte batterij is een vaak gehoord argument en ik snap dat. Maar een beetje ermee bezig zijn en je hebt dat niet voor.
Uw headunit geeft het ruim op voorhand aan, en bij SRAM is het super easy om een reservebatterij in uw zadeltas of shirt mee te nemen. En ook kan je wel al wat schakelacties doen voor uw batterij leeg is.

Buiten meerprijs zie ik persoonlijk alleen maar voordelen, en zelfs serieus grote voordelen.

Toffe fietsen die Guava, kende het merk niet. Zijn daar lokale dealers van (vind er alvast geen op hun site)?
Tegenwoordig ontdek ik een nieuw merk van fietsen en Chinese wielen elke keer ik Instagram open 😂.

Guava kende ik nu al wel door de gatlelijke versie waar Perry de Traka mee reed 🫢

Vandaag de gravelrit gereden van ‘Fietsen es fietsen’ in Eke. Mooie tocht doorheen de Vlaamse Ardennen (wat blijft de Fiertelmeers toch een beest). Maar na een ganse week maagproblemen was het vat toch goed af (na een kleine 140km en 1350hm’s ook niet zo raar)…

Die Schwalbe G one RS pro zijn banden die toch serieus "bloeden", ik zie overal miniscule druppeltjes sealant door de band komen, weliswaar zonder noemenswaardig drukverlies.

Wat zijn evenwaardige alternatieven van andere fabrikanten. Een gravelfiets op Vlaamse wegen ziet best veel asfalt, dus wil je ook geen trage band.

Die Schwalbe G one RS pro zijn banden die toch serieus "bloeden", ik zie overal miniscule druppeltjes sealant door de band komen, weliswaar zonder noemenswaardig drukverlies.

Wat zijn evenwaardige alternatieven van andere fabrikanten. Een gravelfiets op Vlaamse wegen ziet best veel asfalt, dus wil je ook geen trage band.
Ik heb recent ook een setje opgelegd, ik kan ook om de week, soms sneller bijpompen, had ik bij mijn vorige schwalbes niet.

Btw, over die discussie over gravelfietsen en weg/bos. Ge maakt overal compromissen. Ik heb nog steeds het plezier niet gevonden om daarmee in t bos over single tracks te gaan rijden, en alleen maar gravelwegen bieden ook geen plezier. Dus ik zoek de weg steeds vaker op. Als ge graag in het bos of onverhard rijdt zou ik sowieso aanraden om toch ook een mountainbike te gaan kopen.

Terug
Bovenaan