De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Buitenblad van mijn Grizl is er zeer slecht aan toe. Zoveel km's heeft-ie niet gedaan, ketting altijd ontvet en lube op gedaan. Is dit louter slechte afstelling?
1000015939.jpg

Zo stil hier in het gravel-topic...

Vandaag de DDW-classic gereden, de mtb rit van 130km met de gravelbike. Ideaal, want weinig mtb aan. Dan is een gravelbike het ideale wapen!

Eerste gravel bike is besteld, de Orbea Terra Race

Zou in de toekomst wel een aantal gravel races willen rijden ook.
Maar eerst lokaal wat ritjes doen, ideaal als afwisseling met de koersfiets denk ik zo :)

Eerste gravel bike is besteld, de Orbea Terra Race

Zou in de toekomst wel een aantal gravel races willen rijden ook.
Maar eerst lokaal wat ritjes doen, ideaal als afwisseling met de koersfiets denk ik zo :)
Direct ambitieus :). Heb je al wat ervaring off road? Je zou niet de eerste "roadie" zijn die na een paar ritten al hotsend en botsend over stenen, putten en sporen van gedacht verandert.

Direct ambitieus :). Heb je al wat ervaring off road? Je zou niet de eerste "roadie" zijn die na een paar ritten al hotsend en botsend over stenen, putten en sporen van gedacht verandert.
Heb mijn MTB verkocht. Mijn eerste fiets was een MTB en daar een jaar veel met gereden.
Sinds de koersfiets er gekomen is is dat wel veel verminderd.

Jaar of 2 geleden nog een Xterra gedaan met MTB. Dat was wel heftig :oink:

De Xterra Ardennes overweeg ik wel, maar moet ik nog bezien.

Afgelopen weekend reed ik ook de Ginger Jack Gravel.

Twee mensen met MTB achtergrond en 2 met koersfietsachtergrond.

Eigenlijk frappant hoe ver die 2 op ons terugvielen op "technischere" offroad stukken.

En "technischere" tussen quotes want er was compleet niks technisch. Maar als je die gaten in een wedstrijd moet dichtrijden kan je het wel schudden.

Afgelopen weekend reed ik ook de Ginger Jack Gravel.

Twee mensen met MTB achtergrond en 2 met koersfietsachtergrond.

Eigenlijk frappant hoe ver die 2 op ons terugvielen op "technischere" offroad stukken.

En "technischere" tussen quotes want er was compleet niks technisch. Maar als je die gaten in een wedstrijd moet dichtrijden kan je het wel schudden.
Was het parcours de moeite?

Op de Terra Race liggen de Vittoria Terreno T30 40mm banden. Iemand ervaring mee?

Wat zijn over het algemeen genomen goede gravel banden voor in België? Kga niet zo direct de nattigheid gaan opzoeken :p

Op de Terra Race liggen de Vittoria Terreno T30 40mm banden. Iemand ervaring mee?

Wat zijn over het algemeen genomen goede gravel banden voor in België? Kga niet zo direct de nattigheid gaan opzoeken :p

Dat lijkt mij de oude "Terreno Dry" te zijn? Die lagen ook standaard op mijn SuperSix maar dan in 38mm variant. Op zich geen slechte band maar ik ben naar de de Pirelli cinturato gravel M 45mm overgestapt en ik vond dat op alle vlakken een betere band. Zelfs op asfalt.

Gravel is een breed spectrum, en dat geldt evenzeer voor de bijhorende banden. Maar blijkbaar zou er tot 50mm in passen (wordt in dit artikel vermeld), dus zou ik sowieso opteren voor bredere banden. Meer comfort, meer grip.

Ik rij zelf met een Vredestein Aventura achteraan en een Aventura Grezo vooraan (grotere noppen, meer grip in bochten), in 44mm (op een velg met 25mm interne breedte). Dat bolt goed op asfalt, op grind en in het bos (ik rij er ook mtb-ritten mee). Moest ik kunnen, ik zou nog bredere banden leggen...

Dat lijkt mij de oude "Terreno Dry" te zijn? Die lagen ook standaard op mijn SuperSix maar dan in 38mm variant. Op zich geen slechte band maar ik ben naar de de Pirelli cinturato gravel M 45mm overgestapt en ik vond dat op alle vlakken een betere band. Zelfs op asfalt.
Ik denk dat het wel de nieuwe zijn, Terreno T30 Fine Loose Gravel Endurance

Deze ochtend PlugPlugArenberg 63km gereden. Ik ben wat vertrouwd met de streek maar toch nog nieuwe wegen ontdekt. Blijft imo een schitterende streek voor MTB/Gravel.

Is het nutteloos om carbon onderdelen te plaatsen op een aluminium frame (vork is reeds carbon)?
Zou mijn Topstone 1 willen upgraden met carbon stuur, zadelpen en wielen. Ook laten ombouwen naar 1 blad ipv. 2.
Is dat de kost waard of beter laten voor wat het is... Zou het doen voor meer comfort en niet persé voor gewichtsbesparing.

Of beter deze fiets proberen verkopen en gaan voor de deze... Hmm, moeilijke keuzes.

Nutteloos. Comfort bij een fiets komt voornamelijk door het frame en de banden. Als je denkt met een ander stuur en zadelpen plots een comfortabelere fiets te krijgen ga je teleurgesteld zijn.

Happy new bike day 👍🏻

Terug
Bovenaan