De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
double wrappen verdorie, dat ik daar nog niet aan gedacht heb. 'k Heb wel wijvenhanden, dus dat wordt wellicht niet zo praktisch
Wolftooth Supple Bar tape!
Verkrijgbaar in 5mm of 2,5mm - naar mijn opinie is de 5mm een pak comfortabeler dan een simpele dubbele bar tape.
De wijven-variant (2,5mm) heb ik liggen voor op mijn koersfiets (voorlopig nog in de verpakking)

Wat ik ook al eens gedaan heb, is een stuk oude binnenband over mijn stuur tapen en dan stuurlint leggen. Snel, kost niks, scheelt 1,5mm, dempt misschien iets minder dan een echt stuurlint maar het verschil is al duidelijk merkbaar. Ook gemakkelijk om bv enkel bovenaan of in de drops te gebruiken.

Ik heb het niet zozeer gedaan vanwege de extra demping (want 50mm banden), maar omdat zo'n Ritchey-stuur een smallere diameter heeft dan een normaal stuur, en dat dat gewoon te klein aanvoelde voor mijn handen.

Die canyon tape van op de grizl is precies ook maar brol. Heb hem nu exact 1 jaar en er zit al een hele scheur in net boven de shifter.

Zal ook een beetje van gebruik en zweet afhangen. De mijne is nog puntgaaf, en heeft zelfs een transplantatie naar een andere handlebar overleefd (zit sinds gisteren verborgen onder een andere laag). Doorgaans is de levensduur van tape 1 seizoen, dus...

(moet wel zeggen dat ik geen fan ben van die nieuwe rubberachtige tape, de vorige tape met het kurk-profiel was veel beter, zeker in de regen)

Zal ook een beetje van gebruik en zweet afhangen. De mijne is nog puntgaaf, en heeft zelfs een transplantatie naar een andere handlebar overleefd (zit sinds gisteren verborgen onder een andere laag). Doorgaans is de levensduur van tape 1 seizoen, dus...

(moet wel zeggen dat ik geen fan ben van die nieuwe rubberachtige tape, de vorige tape met het kurk-profiel was veel beter, zeker in de regen)

Die met kurkprofiel heb ik op mijn ultimate en is na 3 jaar nog steeds als nieuw. Op het eerste zicht zou je eigenlijk net het omgekeerde denken aangezien die van op de grizl wel heel dik en stevig aanvoelt.

Dat ligt dan toch niet aan mij gelukkig. Is dat makkelijk zelf te vervangen? (ik heb wel dat irritant dubbeldekker stuur van de Grail)
Geen idee...
Ik rij nog altijd zo rond.....

Mijn buur heeft een Aeroad. Ook binnen de 5 ritten naar de haaien.
Denk dat ze eens nieuwe wiellint monteurs moeten aannemen bij Canyon.

Welke band zouden jullie nemen voor de gravelbike om nu en dan een plaatselijk mtb rit te rijden in de vooral vlakke modder boerewegen? Ik dacht aan de G one Ultrabite. Nu heb ik de G one allround en deze heeft te weinig grip op de natte winter wegen.
Ultribite ? Je moet ook niet te veel grip hebben ook niet hé. Glibberen en glijden hoor net bij offroaden. Als je even veel grip wil als op asfalt rij je beter gewoon op asfalt.
Dat ligt dan toch niet aan mij gelukkig. Is dat makkelijk zelf te vervangen? (ik heb wel dat irritant dubbeldekker stuur van de Grail)
Nope, ligt niet aan u. Ik heb net hetzelfde aan de hand. het lint is wel geen scheur in maar het staat gewoon open. Als ik zo blijf rijden zal er wel een scheur in komen. Ik ga dat double wrappen eens proberen. Zo moeilijk kan het niet zijn volgens mij.

Nieuwe carbon gravelfiets van decathlon (met rival xplr axs en 42mm clearance) voor 2800 euro:

Collega - voormalige eliterenner - rijdt er al enkele weken mee rond en is er tevreden mee. Had ik niet net mijn Salsa gekocht, ik had er ook eentje weggekaapt. Met 30% werknemerskorting zou ik er geeneens 2000 voor moeten neertellen.

Nieuwe carbon gravelfiets van decathlon (met rival xplr axs en 42mm clearance) voor 2800 euro:

Uiteraard al direct onbeschikbaar. In 2021 lanceerden ze hun riverside touring, een drop-bar adventure bike. Naar decathlon standaarden, heel betaalbaar en net zoals hun nieuwe gravelfiets, best wel goed afgemonteerd en goed ontworpen. Maar beschikbaarheid..... :confused2:
Wel jammer natuurlijk, want ik heb de idee dat Decathlon (en zeker hun fietsen) toch wel beter en beter beginnen worden.

Uiteraard al direct onbeschikbaar. In 2021 lanceerden ze hun riverside touring, een drop-bar adventure bike. Naar decathlon standaarden, heel betaalbaar en net zoals hun nieuwe gravelfiets, best wel goed afgemonteerd en goed ontworpen. Maar beschikbaarheid..... :confused2:
Wel jammer natuurlijk, want ik heb de idee dat Decathlon (en zeker hun fietsen) toch wel beter en beter beginnen worden.
Hun fietsen krijgen eigenlijk al altijd goeie reviews, zelfs los van het budget.

Waar ze meestal slecht in zijn, en dat zie je ook weer terug bij die recente MTB die ze lanceerden, is trends volgen. Die MTB heeft een HTA van 69°, een STA van 73° (dacht ik) en een reach van 450 voor een L. Da's de geometrie van een fiets uit 2018, niet die van een modern apparaat.

Bij de racefietsen hebben ze ook extreem lang rimbrake-only gehad.

Terug
Bovenaan