De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Nope - al kan ben je desgewenst wel op de hoogte van welke fietsen wanneer (terug) beschikbaar zullen zijn zodat je er tijdig bij kan zijn - maar de beschikbare aantallen zijn zeer beperkt.

Is dat dan door een gelimiteerde productie of door de spreiding van de beschikbare fietsen over de verschillende markten (met bv meer stock voor de Franse markt)?

Beiden, vermoed ik. Vrij gelimiteerde productie waarvan slechts een klein percentage voor de Belgische markt beschikbaar is. Het loont dan soms wel om eens op Nederlandse/Franse/Duitse website te snuffelen.

RIP voorspatbord van de grizl...
Deze ochtend op het werk aangekomen, ik rij het gebouw binnen en draai rechtsaf en ik trap terug.
Natuurlijk duw ik met de tip van mijn schoen mijn spatbord omhoog wat tegen mijn band komt en meegepakt wordt achter een nop van de band.
Scheurt natuurlijk onderaan het boutje af en plooit helemaal omhoog...

Het zal dus zonder voorbord worden :P
Nu twijfel ik of ik een nieuw setje zou kopen voor dat voorspatbord of op zoek moet gaan voor een los bordje of gewoon zonder bord vooraan verder zou gaan.

Af en toe zie je een annonceke op 2dehands passeren van een voorspatbord alleen, van mensen die de Grizl Suspension kopen (waar die niet op past)

Voor Cube moet ge bij Dirk in Brakel zijn he
Je kan er mee lachen, maar het is de enige verdeler die moeite gedaan heeft en me die fiets kan aanbieden rond week 13 :)
Geen enkele dealer dat ik gecontacteerd heb heeft de moeite gedaan de importeur te bellen of mailen.
Gisteren stuurde ik dan maar zelf een mail naar de importeur en deze ochtend had ik positief antwoord.

Je kan er mee lachen, maar het is de enige verdeler die moeite gedaan heeft en me die fiets kan aanbieden rond week 13 :)
Geen enkele dealer dat ik gecontacteerd heb heeft de moeite gedaan de importeur te bellen of mailen.
Gisteren stuurde ik dan maar zelf een mail naar de importeur en deze ochtend had ik positief antwoord.
Waarom zou dat moeten gebeuren? Vind ik een hele vreemde reactie.

Als er een digitale inventaris is waarin je perfect kunt zien als fietsen handel wat /wel niet beschikbaar is, waarom zou je dan nog naar een importeur moeten gaan bellen /mailen?

Als er dan plots wel iets gaat geeft me alleen minder vertrouwen, want dat wilt eigenlijk zeggen dat hun systeem op niks trekt. Dat je daar via de importeur beter geholpen wordt geeft me geen vertrouwen in dat systeem.

Waarom zou dat moeten gebeuren? Vind ik een hele vreemde reactie.

Als er een digitale inventaris is waarin je perfect kunt zien als fietsen handel wat /wel niet beschikbaar is, waarom zou je dan nog naar een importeur moeten gaan bellen /mailen?

Als er dan plots wel iets gaat geeft me alleen minder vertrouwen, want dat wilt eigenlijk zeggen dat hun systeem op niks trekt. Dat je daar via de importeur beter geholpen wordt geeft me geen vertrouwen in dat systeem.

Het viel me op dat elke fietsenhandel me snel afwimpelde richting "Ik kan u alleen aanbieden wat ik in de winkel heb." Dat waren dan fietsen ruim boven mijn budget, en dat had ik reeds aangegeven. Pas na wat aandringen deden sommigen de moeite om te kijken in hun bestand naar wat mogelijk was. Bij 1 handelaar was die fiets terug te vinden, maar in een te grote maat. Slechts 1 handelaar heeft m'n gegevens genoteerd en ging "nog eens verder kijken".

Het kan idd aan hun systeem liggen of aan de handelaars die het de moeite niet vinden om te zoeken naar een voor hun relatief goedkope fiets waarop ze waarschijnlijk niet veel verdienen. Maar een extra klant verdienen ze op die manier ook niet. Contact opnemen met de importeur is zo moeilijk niet, lijkt me.

Mijn ervaringen met fietsenwinkels doet me toch ook gewoon direct kijken naar online merken. Als je geen moeite wilt doen voor mij als klant, geen probleem, dan koop ik gewoon online waar ik meer krijg voor hetzelfde geld (allé, toch vaak).
Mocht ik iets niet kunnen maken aan mijn fiets zijn er genoeg plaatsen waar ik wel terecht zou kunnen als ik wat zoek. Voor die ene keer zal ik dan ook wel iets extra betalenn.

Bon de gravelkoorts begint te stijgen, deze maand start de nieuwe leasing ronde dus ik moet stilaan eens iets gaan kiezen. Canyon en andere online merken zijn nog steeds geen optie dus daar kan ik niet terecht. Budget is €3999 euro max.

• Cube Nuroad C62 SLT: Vederlicht en eTap aan een zeer bescheiden prijs. Is er een catch?
  • Wilier Jena: Italiaanse flair, niet de beste bang for the buck maar die Italiaanse flair he ...
  • Trek Checkpoint SL5: Trek altijd degelijk wel de duurste uit dit lijstje?
  • Canondale Topstone Carbon 3 of 4: Ik vind hun modellen nogal een zooitje, enorme prijsverschillen voor fietsen met dezelfde naam...
  • Scott Addict Gravel 20: eTap maar enkel leverbaar in een vreselijk groen.
  • BMC URS ONE: Met Rival 1, allicht niet de beste bang for the buck maar ja Greg rijdt ook met BMC he :unsure:

Heeft er nog iemand suggesties of bedenkingen?

Bon de gravelkoorts begint te stijgen, deze maand start de nieuwe leasing ronde dus ik moet stilaan eens iets gaan kiezen. Canyon en andere online merken zijn nog steeds geen optie dus daar kan ik niet terecht. Budget is €3999 euro max.

• Cube Nuroad C62 SLT: Vederlicht en eTap aan een zeer bescheiden prijs. Is er een catch?
  • Wilier Jena: Italiaanse flair, niet de beste bang for the buck maar die Italiaanse flair he ...
  • Canondale Topstone Carbon 3 of 4: Ik vind hun modellen nogal een zooitje, enorme prijsverschillen voor fietsen met dezelfde naam...
  • BMC URS ONE: Met Rival 1, allicht niet de beste bang for the buck maar ja Greg rijdt ook met BMC he :unsure:

Goh, altijd diegene kopen die het meest aantrekt, afmontage is bij die prijscategorie altijd wel ok (en laten we eerlijk zijn, Sram Apex of Grx400 werken beide perfect hoor).
Wij zeggen soms eens "Gravel is een spectrum", gravelbike kan afhankelijk van geometrie en afmontage eerder neigen naar een koersfiets met dikkere banden, of eerder een variant op een mtb (700c vs 650b, 1x vs 2x, stack/reach verhouding,...). Mijn eerste advies zou zijn om eerst eens te zien wat je exact wil. Snelheid en perfecte cadans zijn belangrijkst? Of eerder veelzijdigheid? Comfort op lange afstand? Eerder offroad?

Mijn eerste advies zou zijn om eerst eens te zien wat je exact wil. Snelheid en perfecte cadans zijn belangrijkst? Of eerder veelzijdigheid? Comfort op lange afstand? Eerder offroad?

Misschien moet ik inderdaad even wat kaderen, het is de bedoeling dat het mijn N=1 fiets wordt.

Ik heb op deze moment geen andere racefiets of mountainbike en het wordt sowieso niet mijn voornaamste sport. Ik ben vooral een hardloper maar wil meer gaan fietsen omdat het mijn lichaam iets minder belast, plus je komt ook al eens wat verder dan met een paar loopschoenen.

Waarom dan gravel voornamelijk omdat ze comfortabeler zijn, ze in veel gevallen te voorzien zijn van spatborden te voorzien zodat ik er ook mee naar m'n werk kan. Het is zeker niet de bedoeling om zeer technische parcours op te zoeken maar mag wel niet vies zijn van het onverharde werk natuurlijk.

Ik ben nog een beginner dus ik vermoed dat ik best voor veelzijdigheid ga.

Cube en Willier zou ik achterwege laten vanwege de herverkoopwaarde, de BMC vanwege 1X11 want das toch wel heel mager qua bereik anno 2023 (die prijzen van BMC trouwens, yikes).
Scott zeer goed behalve de wielen, en die kleur inderdaad, herlakken dan maar?

Blijft nog Trek en Cannondale. Cannondale vind ik de kleuren ook niet schitterend, wel interessant veersysteem. Blijft over: Trek. Graag gedaan 😁.

Cube en Willier zou ik achterwege laten vanwege de herverkoopwaarde, de BMC vanwege 1X11 want das toch wel heel mager qua bereik anno 2023 (die prijzen van BMC trouwens, yikes).
Scott zeer goed behalve de wielen, en die kleur inderdaad, herlakken dan maar?

Blijft nog Trek en Cannondale. Cannondale vind ik de kleuren ook niet schitterend, wel interessant veersysteem. Blijft over: Trek. Graag gedaan 😁.
Ik zou net BMC, Cannondale en Trek overhouden. Wil je spatborden/bagagedrager: schiet enkel de Trek over.
Ik blijf fan van 1x veel simpeler, ook makkelijker te kuisen. niet genoeg bereik? Vind ik persoonlijk een beetje nonsens.

Ik zou net BMC, Cannondale en Trek overhouden. Wil je spatborden/bagagedrager: schiet enkel de Trek over.
Ik blijf fan van 1x veel simpeler, ook makkelijker te kuisen. niet genoeg bereik? Vind ik persoonlijk een beetje nonsens.

Waarom nog kiezen voor 1X11 als er 1X12 of 1X13 is, of een dubbel vooraan voor diegene die hun fiets breed willen inzetten? 1X11 is gewoon achterhaald anno 2023. Rij er zelf ook al 10 jaar mee op mijn MTB's, dus ben niet tegen het systeem hoor.

Laatst bewerkt:
Waarom nog kiezen voor 1X11 als er 1X12 of 1X13 is, of een dubbel vooraan voor diegene die hun fiets breed willen inzetten? 1X11 is gewoon achterhaald anno 2023. Rij er zelf ook al 10 jaar mee op mijn MTB's, dus ben niet tegen het systeem hoor.
De stapjes zijn klein genoeg om quasi overal mee te kunnen, en het bereik is groot genoeg om overal op en af te kunnen. Waarom niet dan hé?

De enige keren dat ik het écht lastig heb is
1. In een groepje aan hoge snelheid, waar ik soms “in between cadences” beland
2. Op écht steile offroad shizzle, genre +20% omdat ik met een 40 zit vooraan die vnl past bij verhard wegdek.

De 'waarom' is toch heel simpel. 1x11 is stukken goedkoper?

Zo'n ekar zou ik graag hebben, maar minder graag betalen.

Terug
Bovenaan