De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Serieus? Waren bij mij echt de slechtste banden ooit op mijn gravelbike. Ik stond daar meer lek mee dan dat er lucht in zat.
Soms krijg je een maandagband geleverd ook. Ooit een gp5000 gehad die al lek ging als je er naar keek.

Zelfs de zijwand lekte na een 100tal km al melk via de zijkant. Alle banden ervoor en erna waren ook gp5000 zonder problemen.

Ik rijd met een Kona Rove LTD en 38mm Vredestein Aventura banden.
Momenteel overweeg ik om voor de herfst/winter over te schakelen naar de Cinturato Mixed Terrain (40mm, zouden 42mm uitvallen op de velg) icm mijn spatborden (deze kunnen max 42mm aan).
Heeft iemand ervaring met deze band?

Ik ben altijd heel tevreden geweest over de Aventura's, naar volgende zomer toe zou ik de 44mm versie durven overwegen :)
Ik rij jaar rond met die Aventura’s in 44mm. Goeie bandjes. Ik doe de moeite niet om te wisselen zomer/winter, grip is overrated :LOL: .

Hier ook al bijna een jaartje een gravelbike aangeschaft als “slecht weer fiets” en winterfiets. Rij meer op mijn road bike, wel heel tevreden van. Enkel de Vittoria Terreno Dry banden zijn dikke brol maar nog geen zin gehad om ze te wisselen.

7ZP0EVK.jpeg

ylfL7a0.jpeg

ibCYhsI.jpeg

vK6onbX.jpeg

JddJHiO.jpeg

Hier ook al bijna een jaartje een gravelbike aangeschaft als “slecht weer fiets” en winterfiets. Rij meer op mijn road bike, wel heel tevreden van. Enkel de Vittoria Terreno Dry banden zijn dikke brol maar nog geen zin gehad om ze te wisselen.

Waarom niet tevreden over de terreno dry’s?

7ZP0EVK.jpeg

ylfL7a0.jpeg

ibCYhsI.jpeg

vK6onbX.jpeg

JddJHiO.jpeg
Mooie fiets en leuke kleur!

Waarom niet tevreden over de terreno dry’s?
Onder andere hoge slijtage van de band. Onderstaande foto is mijn achterband na 1500km. Ook tijdens het rijden niet de meest aangename band, op losse ondergrond zou je uit de bocht vliegen met het vlakke loopvlak van de band om dan op de zijkant opeens terug grip te krijgen door de noppen. Mij al een paar keer laten verrassen hierdoor.

nbfPBnx.jpeg

Juist nog die stuurbuis inkorten.

Ben op een leeftijd gekomen dat mij niet veel kan schelen :D

Zaterdag ook eens de heide op getrokken hier in Limburg/Noord Brabant. Wat een prachtige stukjes natuur en heerlijke gravelbaantjes.
Oa gepasseerd op de Somerense heide, Strabrechtse heide, Groote Heide, Malpieven, Leenderbos, Achelse Kluis, ...

IMG-0485.jpg

IMG-0481.jpg

IMG-0483.jpg

IMG-0491.jpg

IMG-0492.jpg

Onder andere hoge slijtage van de band.
Slijtage heb ik hier ook al gemerkt, ik heb amper km's en die noppen beginnen al duidelijk tekenen van slijtage te tonen. Misschien te veel asfalt? Problemen met grip niet echt maar goed aan mijn snelheden is dat allemaal relatief natuurlijk :unsure:

Dat slijten is van op asfalt of beton te rijden, ik merk dat ook op mijn achterband. Maar dat maakt dat je wat actiever onverharde bochtjes moet benaderen é. Tokyo drift style!

1420946577_bicycle_drift.gif

Nieuwe bandjes besteld: Pirelli CINTURATO GRAVELBAND MIXED TERRAIN

Volgende week vrijdag moet ik voor het werk naar Brussel, ga dagje vroeger vertrekken en ga PlugPlug Zoniënwoud (100km) rijden, anders moet ik nooit van mijn leven daar zijn dus ga er gebruik van maken. Als er iemand zin heeft om mee te rijden, laat maar iets weten. Alleen is maar alleen :)

Hmmm, elke reden is goed om de PlugPlug Zoniënwoud te rijden! Eens zien of ik donderdag een dag verlof kan scoren.

Vorige zaterdag de 'Smugglers Path: French Borders' gereden. 150km, kleine 2500hm, niet ver van Bouillon. Deze staat toch zeker bij 1 van de mooiste ritten die ik in België al heb gereden.
Hun aanbeveling om zo breed mogelijk te gaan in bandenkeuze was niet onterecht. Hier en daar een kronkelende afdaling met veel losse keien en verraderlijke bochten. Wat volk zien sukkelen en horen vloeken, maar dat is wel te verwachten als je daar toekomt met een commuter fiets met 30mm bandjes onder. Relatief weinig hellingen boven de 15%, dus qua intensiteit ook zeker te doen.

Volgend weekend plugplug Zoniënwoud.

Laatst bewerkt:
Hebben jullie tips voor een 'voorspatbord' voor de Grizl? Ik heb die fender set gekocht, maar krijg die precies niet top afgesteld en moet daarbij af en toe bij woon-werk licht bijstellen omdat die sleept. Ik ben zelf ook grotere fan van clip-on spatborden, die sluiten dan iets minder strak aan maar dan beslis ik 's ochtends op basis van het weer of ze er al dan niet op gaan. In het weekend ga ik er vaak mee rijden en heb ik ze in theorie toch niet nodig gezien ik niet vertrek bij regen.

Op de MTB had ik zo'n plastieken flapje dat rond de voorvork ging en voldoende beschermde, maar zoek dus iets gelijkaardigs voor de gravelbike.

Terug
Bovenaan