De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Maar indien ik 'm retour stuur heb ik natuurlijk nog altijd geen gravelbike hé.

Keuze in banden is dus blijkbaar geen probleem. Het lijkt er dus op dat ik daar verkeerd in was. Rest nog rijgedrag en dan vooral snelheid op een verhard wegdek. Zou het een groot verschil maken tussen 27.5' en 28" ? Ik zou deze fiets kopen als vervanging van mijn wegfiets. Ik zal er dus ook soms groepsritten mee rijden terwijl de anderen allemaal met koersfietsen zullen rijden. Ik zal zowiezo al benadeeld zijn met een gravelbike. Zou het nadeel nog veel groter zijn door die kleinere wielen ? Ik voel me er ook niet goed bij indien de rest altijd op mij zou moeten wachten.
Wat je ook kan doen voor de echte wegritten is een setje 28" wielen met 28 of 32mm wegbanden. De omtrek van een 32mm band op een 28" wiel is gelijk aan een 2.15" band op een 27.5" wiel.

In alle eerlijkheid, de Grail Alu is de enige van de 4 (Grail AL/CF en Grizl AL/CF) die ik niet zou overwegen.

- het unieke van de Grail CF is hate it or love it, maar het is uniek, en werkt wel een beetje dempend
- de lasnaden van de Grizl AL zijn magnifiek weggewerkt, die van de Grail AL zijn nog steeds lelijk
- de veel bredere banden op de Grizl maken dat carbon daar veel minder een impact zal hebben, dus het is veel minder "must"

De Grail AL heeft eigenlijk niets dat mij hebberig maakt. Persoonlijke mening natuurlijk, maar ik zou annuleren :D
Dat van die lasnaden klopt ook echt wel :sick: maar het zal hem toch worden. 😉
De anderen zijn ook niet in voorraad of veel duurder, kan et momenteel, voor mezelf, niet verantwoorden om er veel meer aan te geven.

Dat van die lasnaden klopt ook echt wel :sick: maar het zal hem toch worden. 😉
De anderen zijn ook niet in voorraad of veel duurder, kan et momenteel, voor mezelf, niet verantwoorden om er veel meer aan te geven.
Ik heb de oefening voor mezelf ook gemaakt en daar komt de grail al 7 er ook uit als beste van allemaal.
De grizl al is een heel pak zwaarder en de extra mounting points heb ik toch niet nodig. De grizl cf sl is 500€ duurder wat toch wat wringt, en enkel te krijgen in saai grijs of iet of wat gewaagder oranje.
De grail CF SL is dan weer 700€ duurder wat ik dan weer helemaal niet kan verantwoorden.

Conclusie is voor 1799€ heb je een relatief lichte gravelfiets uit alu met mix van GRX810/ 600/ 400 die as you buy al zeker oké is.
Als ik die 700€ investeer in betere wielen dan zit ik al lichter dan de grail CF SL 7.

En waar zit verantwoord je de extra 300 euro tussen de 6 en de 7 ? Ik vind dat verschil redelijk groot eerlijk gezegd.

En waar zit verantwoord je de extra 300 euro tussen de 6 en de 7 ? Ik vind dat verschil redelijk groot eerlijk gezegd.
Gohja 11 speed is wel makkelijker met de rollen enzo.
En ook dat de GRX810 achterderailleur beter is. en de gehele set ook lichter is. Maar het klopt dat 300€ extra niet weinig is.
Maar je krijgt er ook iets voor terug.

Ik sta altijd open voor commentaar waarom ik verkeerd zou zitten :P

Laatst bewerkt:
Gohja 11 speed is wel makkelijker met de rollen enzo.
En ook dat de GRX810 achterderailleur beter is. en de gehele set ook lichter is. Maar het klopt dat 300€ extra niet weinig is.
Maar je krijgt er ook iets voor terug.

Ik sta altijd open voor commentaar waarom ik verkeerd zou zitten :p
Als je puur bang/buck vergelijkt is de goedkoopste groepset altijd de betere keuze hé, maar het stopt natuurlijk ergens.

Bedankt voor de hulp allemaal. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat ik voor de S zou gaan, ook al had ik schrik dat de reach te groot zou zijn. Als ik dit zo lees is het merendeel er van overtuigd dat de kleinere wielen niet echt zo een groot probleem zijn. En indien wel, dan heeft mijnheer Vingers mij laten blijken dat ik een setje 28" wielen kan bijkvoor op de weg en dat die perfect passen in de grail. Eerlijk gezegd is dat een kost die ik liever niet zou doen maar moesten die kleine wielen echt tegen vallen dan is dat nog altijd een optie. Het lijkt er op dat de XS toch de beste optie voor mij is.
De S zou ik niet kopen.

174, 84.
Ik vind die S echt op de limiet van net niet te groot te zijn.
Zadel ondertussen ook volledig naar voor gezet. Voor zover ik kan zien zijn 27,5" banden heel moeilijk te vinden (op Mantel staan er bv exact 2 types (van 1 merk)). Dus ik weet niet waar de rest hier die banden dan zou vinden?

Van het weekend de grail voor de eerste keer offroad getest.

BLOSO MTB route Herentals. Jammer genoeg was het daar heel vettig. Maar die fiets voelde zich daar wel thuis.
Er zijn daar wel een paar afdalingen met drops en dan haarpselbochten. Daar ben ik nog niet echt uit. Met 1 vinger remmen is zo goed als geen remkracht, met 2 nog te weinig, en met 3 schoot ik met 1 hand over een hood.
Heb dan maar vooral billen geknepen. Dat ging blijkbaar toch ook.
Iedere MTB-er die ik heb gezien leek ongeveer stil te staan.
Verbazingwekkend hoe veel dempend vermogen dat ding heeft, zonder voorvering. Snap het nog altijd niet heel goed :)

BLOSO Heusden-Zolder. Dat is eigenlijk op maat geschreven van die fiets.
Daar is wel veel asfalt dus 3bar op de banden. Dan had ik naar het einde wel wat pijn aan handen en polsen. Maar dan kon ik op het verharde wel zonder al te veel moeite 32km/h aanhouden.

Wel zeer verrast over hoe stabiel/goed die fiets offroad paden behandelt. Ook door de modder zand. En hoeveel controle je in de hoods hebt als uw 2 wielen beginnen te glijden. En zoals gezegd over het dempend vermogen.

Ivm grail 6 vs 7.

6 heeft een mix GRX400/600 ; de 7 een mix GRX 800/600.
Zie ook : https://racefietsblog.nl/wp-content/uploads/2020/04/shimano-grx-pdf-1.jpg

Dus te vergelijken met : Deore/SLX vs SLX/XT.

Voor het extra vitesseke zou ik het niet doen. Of ge moet de 1by pakken (die offroad sowieso de betere fiets is, want die 2 bladen viel offroad wel even tegen als je een 1x MTB gewoon bent). Maar als ge ook op de weg gaat rijden is die grote plateau wel welkom. Met 2 platen vanvoor zie ik het nu van 11x achteraan compleet niet.

Laatst bewerkt:
Er zijn daar wel een paar afdalingen met drops en dan haarpselbochten. Daar ben ik nog niet echt uit. Met 1 vinger remmen is zo goed als geen remkracht, met 2 nog te weinig, en met 3 schoot ik met 1 hand over een hood.
Ik denk dat er maar één oplossing is voor dat, overigens heel herkenbare, probleem: in de drops afdalen

Ik denk dat er maar één oplossing is voor dat, overigens heel herkenbare, probleem: in de drops afdalen
mmmm....
Oké :)

Dat heb ik effectief niet geprobeerd. Maar dan kan je idd aan je remmen, en heb je uw stuur goed vast.
Dan ga ik me wel effe mentaal daarover moeten zetten denk ik.

Op het einde was ik trouwens ook al aan het bunny hoppen van de drops. Dus vertrouwen was wel reeds serieus gegroeid.

(met drops bedoel ik drops van 20cm waar je eigenlijk ook gewoon van kan af fietsen hé, geen drops van ne meter ofzo)

Ik sta altijd open voor commentaar waarom ik verkeerd zou zitten :p
Geen commentaar hoor :) . Ik vroeg me gewoon af waarom je 300euro extra zou geven voor 1 tandwieltje meer achteraan. Als je 'm op de rollen ze sbap ik het nog, maar enkel voor 1 versnelling extra ( of 2 eigenlijk) vind ik 300 euro veel geld. Ik wist wel niet van het gewicht, alhoewel dat te verwaarlozen is denk ik. Kwaliteit zal misschien ook iets minder zijn, maar als het vergelijkbaar is met SLX is het toch gene prul denk ik

Geen commentaar hoor :) . Ik vroeg me gewoon af waarom je 300euro extra zou geven voor 1 tandwieltje meer achteraan. Als je 'm op de rollen ze sbap ik het nog, maar enkel voor 1 versnelling extra ( of 2 eigenlijk) vind ik 300 euro veel geld. Ik wist wel niet van het gewicht, alhoewel dat te verwaarlozen is denk ik. Kwaliteit zal misschien ook iets minder zijn, maar als het vergelijkbaar is met SLX is het toch gene prul denk ik
Wel even opmerken dat 10 speed uitgefaseerd begint te raken.

Alle midtier/toptier shimano groepen zijn 11 speed, of zijn weldra 11 speed.
Dus over een jaar of 2 zal je geen slx/105 niveau 11 speed cassettes meer vinden. Maar dan zal het eerder Tiagra niveau zijn maximaal.

Of dat ook zo is voor GRX weet ik eigenlijk zelfs niet. Ik weet zelfs niet of dat een GRX cassette is wat daar op staat (of dat zelfs bestaat),

Wel even opmerken dat 10 speed uitgefaseerd begint te raken.

Alle midtier/toptier shimano groepen zijn 11 speed, of zijn weldra 11 speed.
Dus over een jaar of 2 zal je geen slx/105 niveau 11 speed cassettes meer vinden. Maar dan zal het eerder Tiagra niveau zijn maximaal.

Of dat ook zo is voor GRX weet ik eigenlijk zelfs niet. Ik weet zelfs niet of dat een GRX cassette is wat daar op staat (of dat zelfs bestaat),
Dat van die cassettes zou me verwonderen, aangezien ze nog steeds ultegra 9-speed cassettes verkopen en sram in de 850 series (rival) zelfs nog 8 speed.

bwa.. zelfs al zou dat zo zijn. Wat maakt het uit ? Het is niet dat 10 speed cassettes zullen verdwijnen. Misschien dat de echte high end zullen verdwijnen en dat ze afzakken naar niveau Tiagra, maat wat maakt dat uit ? Het is maar een cassette hé.
Mijn MTB is vollexig XT afgemonteerd. Alleen de cassette is blijkbaar SLX. Volgens de fm maakt dat niks uit. De SLX is misschien zelfs beter. Ze is robuuster en daardoor gaat ze waarschijnlijk langer mee dan een XT. Ze zal daardoor ook wel wat zwaarder zijn, maar dat zal het verschil niet maken. Het manneke op de fiets zal ook wel iets te zwaar zijn, en waarschijnlijlk meer dan enkele grammen :P

De S zou ik niet kopen.

174, 84.
Ik vind die S echt op de limiet van net niet te groot te zijn.
Zadel ondertussen ook volledig naar voor gezet.
Vreemd eigenlijk. Ik ben dus 170 en op die S had ik helemaal niet het gevoel dat ik te klein was voor het zadel, maar mijn reach was te kort. Ik had echt het gevoel dat mijn bovenlichaam te kort was.
Nu, Canyon zelf geeft aan dat ik een XS moet pakken bij mijn lengte en mijn Binnenbeenlengte. Maar als ik de Binnenbeenlengte langer maak en de totale lengte op 170 houdt, springt die op een bepaald moment toch over naar S. Maar in dat hrval zou mijn bovenlichaam toch nog korter zijn dus zou het vo'gens mij nog moeilijker zijn om die reach dan te halen. Of ge hebt misschien dan automatisch ook langer armen ook :D

Over die banden... bij Canyon zelf verkopen ze blijkbaar ook banden. Misschien staan er daar tussen. Ik heb nog niet gekeken...

bwa.. zelfs al zou dat zo zijn. Wat maakt het uit ? Het is niet dat 10 speed cassettes zullen verdwijnen. Misschien dat de echte high end zullen verdwijnen en dat ze afzakken naar niveau Tiagra, maat wat maakt dat uit ? Het is maar een cassette hé.
Mijn MTB is vollexig XT afgemonteerd. Alleen de cassette is blijkbaar SLX. Volgens de fm maakt dat niks uit. De SLX is misschien zelfs beter. Ze is robuuster en daardoor gaat ze waarschijnlijk langer mee dan een XT. Ze zal daardoor ook wel wat zwaarder zijn, maar dat zal het verschil niet maken. Het manneke op de fiets zal ook wel iets te zwaar zijn, en waarschijnlijlk meer dan enkele grammen :p
Laat een casette nu samen met de ketting wel een heel belangrijke component van uw fiets zijn. Het zijn de hoofdcomponenten van uw aandrijving.
Duurdere cassettes zijn niet alleen lichter maar zijn vaak ook veel preciezer gemaakt en vaak ook voorzien van andere technologie, dit alles draagt bij tot een hoge efficiëntie van aandrijving, laag aandrijfgeluid en soepeler schakelen.

Uiteindelijk kan je alles oplossen door harder op de pedalen te duwen. Maar als je door een betere casette te monteren 10w kan winnen dan is dat toch niet weinig.

Laat een casette nu samen met de ketting wel een heel belangrijke component van uw fiets zijn. Het zijn de hoofdcomponenten van uw aandrijving.
Duurdere cassettes zijn niet alleen lichter maar zijn vaak ook veel preciezer gemaakt en vaak ook voorzien van andere technologie, dit alles draagt bij tot een hoge efficiëntie van aandrijving, laag aandrijfgeluid en soepeler schakelen.

Uiteindelijk kan je alles oplossen door harder op de pedalen te duwen. Maar als je door een betere casette te monteren 10w kan winnen dan is dat toch niet weinig.
Jij moet toch echt eens stoppen met meningen te verkondigen als feiten. Straks gaan mensen die jou en/of fietsen niet kennen je nog beginnen geloven. 10W, absurd gewoon...

SLX weegt meer dan XT(R) omdat er meer staal gebruikt wordt ipv aluminium, ze hebben allemaal hyperglide+, ze hebben allemaal een BEAM-spider constructie, ze hebben allemaal microspline body.

Op vlak van kwaliteit zijn ze nagenoeg identiek, SLX zal langer meegaan omdat staal minder snel slijt, XTR zal marginaal sneller zijn omdat aluminium minder weegt.

Vreemd eigenlijk. Ik ben dus 170 en op die S had ik helemaal niet het gevoel dat ik te klein was voor het zadel, maar mijn reach was te kort. Ik had echt het gevoel dat mijn bovenlichaam te kort was.
Nu, Canyon zelf geeft aan dat ik een XS moet pakken bij mijn lengte en mijn Binnenbeenlengte. Maar als ik de Binnenbeenlengte langer maak en de totale lengte op 170 houdt, springt die op een bepaald moment toch over naar S. Maar in dat hrval zou mijn bovenlichaam toch nog korter zijn dus zou het vo'gens mij nog moeilijker zijn om die reach dan te halen. Of ge hebt misschien dan automatisch ook langer armen ook :D

Over die banden... bij Canyon zelf verkopen ze blijkbaar ook banden. Misschien staan er daar tussen. Ik heb nog niet gekeken...
Als ik kijk dan is dat pas bij 1m70 en 86 binnenbeenlengte dat hij u een S zal voorstellen.
Je moet nu voor de grap eens uw kruis 8cm hoger tekenen en u voorstellen hoe kort uw romp dan wel niet is. Je zou uw zadel ook op 751mm moeten zetten, dat is ook al serieus wat seatpost.
Uw schouders blijven altijd even hoog zitten (quasi toch), maar uw armen gaan ook niet langer worden dus ga je met veel drop zitten en ga quasi languit op de fiets liggen.
Dat is niet wat je wilt hoor.

Als 10 speed casettes niet meer bestaan kun je ze toch nog altijd zelf gaan samenstellen of een 11 speed kopen en er 1 vantussen laten?

Zou me echt wel verwonderen moest er een tijd komen dat die niet meer bestaan want er zijn toch nog heel veel beginners en mensen die fietsen kopen als woon werk verkeer die een 10 speed kopen omwille van de prijs.

Jij moet toch echt eens stoppen met meningen te verkondigen als feiten. Straks gaan mensen die jou en/of fietsen niet kennen je nog beginnen geloven. 10W, absurd gewoon...

SLX weegt meer dan XT(R) omdat er meer staal gebruikt wordt ipv aluminium, ze hebben allemaal hyperglide+, ze hebben allemaal een BEAM-spider constructie, ze hebben allemaal microspline body.

Op vlak van kwaliteit zijn ze nagenoeg identiek, SLX zal langer meegaan omdat staal minder snel slijt, XTR zal marginaal sneller zijn omdat aluminium minder weegt.
Ik heb nu toch nergens specifiek een uitspraak gedaan over een SLX cassette tegenover een XT?
Ik sprak in het algemeen over cassettes. Je moet lezen wat er staat en niet wat je denkt wat er staat.
Als 10 speed casettes niet meer bestaan kun je ze toch nog altijd zelf gaan samenstellen of een 11 speed kopen en er 1 vantussen laten?

Zou me echt wel verwonderen moest er een tijd komen dat die niet meer bestaan want er zijn toch nog heel veel beginners en mensen die fietsen kopen als woon werk verkeer die een 10 speed kopen omwille van de prijs.
Nee zo simpel werkt het niet. Een 11-speed heeft de kransjes dichter bij elkaar staan, en is maar iets breder dan een 10-speed.
Een 12-speed shimano heeft de kransjes dan nog dichter tegen elkaar zitten want deze is even breed als een 11-speed.
1426829922627_nl.jpg

Niet meer bestaan is natuurlijk veel gezegd. Mij lijkt het wel zo dat shimano tiagra casettes zal blijven maken in 10-speed.

Terug
Bovenaan