Iemand die ik ken heeft die fiets (zelfs in die uitvoering geloof ik, maar dan van afgelopen jaar), en zij is daar erg tevreden van. Heeft er haar Cannondale Topstone voor weggedaan. Die "decoupler" achteraan brengt toch wat comfort op de ruigere stukken, maar 't is inderdaad wel zoals je zegt: een beetje de geometrie en het rijgedrag van een tractor. Lees: aan de meer relaxe kant van het geometriespectrum. Gaat nog steeds goed op asfalt hoor, maar 't zal nooit een vinnige fiets worden (door de lange wielbasis, de nogal slappe balhoofdhoek en de decoupler in de achtervork).
Qua onderdelen: Weinig af te dingen aan SRAM Apex (het equivalent van Shimano 105). Mechanische SRAM is nogal "direct" qua feedback, en maakt best wel wat geluid wanneer je schakelt, maar da's gewoon hoe SRAM is. Shimano is eerder "tik, tik, tik", SRAM is "TAK, TAK, TAK". Maar het is BMC, dus het is vrij duur voor hetgeen je krijgt. Ook proprietary seatpost, dus geen mogelijkheid om evt een dropperpost te plaatsen.
Het is echt een gravel-fiets, dus voor het merendeel van de tijd weg van het asfalt mee te gaan rijden: genre: "ik rij op asfalt om tot aan de gravelregio's te geraken". Als je een meer allround fiets zoekt, zijn er betere keuzes dan de URS.