De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Iemand die ik ken heeft die fiets (zelfs in die uitvoering geloof ik, maar dan van afgelopen jaar), en zij is daar erg tevreden van. Heeft er haar Cannondale Topstone voor weggedaan. Die "decoupler" achteraan brengt toch wat comfort op de ruigere stukken, maar 't is inderdaad wel zoals je zegt: een beetje de geometrie en het rijgedrag van een tractor. Lees: aan de meer relaxe kant van het geometriespectrum. Gaat nog steeds goed op asfalt hoor, maar 't zal nooit een vinnige fiets worden (door de lange wielbasis, de nogal slappe balhoofdhoek en de decoupler in de achtervork).

Qua onderdelen: Weinig af te dingen aan SRAM Apex (het equivalent van Shimano 105). Mechanische SRAM is nogal "direct" qua feedback, en maakt best wel wat geluid wanneer je schakelt, maar da's gewoon hoe SRAM is. Shimano is eerder "tik, tik, tik", SRAM is "TAK, TAK, TAK". Maar het is BMC, dus het is vrij duur voor hetgeen je krijgt. Ook proprietary seatpost, dus geen mogelijkheid om evt een dropperpost te plaatsen.

Het is echt een gravel-fiets, dus voor het merendeel van de tijd weg van het asfalt mee te gaan rijden: genre: "ik rij op asfalt om tot aan de gravelregio's te geraken". Als je een meer allround fiets zoekt, zijn er betere keuzes dan de URS.

Iemand die ik ken heeft die fiets (zelfs in die uitvoering geloof ik, maar dan van afgelopen jaar), en zij is daar erg tevreden van. Heeft er haar Cannondale Topstone voor weggedaan. Die "decoupler" achteraan brengt toch wat comfort op de ruigere stukken, maar 't is inderdaad wel zoals je zegt: een beetje de geometrie en het rijgedrag van een tractor. Lees: aan de meer relaxe kant van het geometriespectrum. Gaat nog steeds goed op asfalt hoor, maar 't zal nooit een vinnige fiets worden (door de lange wielbasis, de nogal slappe balhoofdhoek en de decoupler in de achtervork).

Qua onderdelen: Weinig af te dingen aan SRAM Apex (het equivalent van Shimano 105). Mechanische SRAM is nogal "direct" qua feedback, en maakt best wel wat geluid wanneer je schakelt, maar da's gewoon hoe SRAM is. Shimano is eerder "tik, tik, tik", SRAM is "TAK, TAK, TAK". Maar het is BMC, dus het is vrij duur voor hetgeen je krijgt. Ook proprietary seatpost, dus geen mogelijkheid om evt een dropperpost te plaatsen.

Het is echt een gravel-fiets, dus voor het merendeel van de tijd weg van het asfalt mee te gaan rijden: genre: "ik rij op asfalt om tot aan de gravelregio's te geraken". Als je een meer allround fiets zoekt, zijn er betere keuzes dan de URS.
Welke gravelbikes zitten meer in het allround segment rond budget van 2.000 euro?

Je doelt op een "50/50" fiets? Dus eentje die zowel voor gravel als voor weg gebruikt kan worden, zonder de echt gnarly stuff?

Canyon Grail, Cannondale Topstone, Trek Checkpoint ALR, Boardman ADV, Giant Revolt, Specialized Diverge,...

Ja die is iets later toegevoegd aan hun gamma.
Kgebruik die zelf als 50/50 fiets (vorige model). Perfect voor mijn manier van rijden.

Het voordeel van de Grizl is dat je er 50mm banden op 28" in kwijt kunt (bij vele andere fietsen moet je daarvoor naar een 650b wiel gaan), dus ik heb (noodgedwongen, wegens de schaarste op de bandenmarkt) mij een setje 50mm WTB Ventures op de kop getikt. Zou goed moeten zijn voor meer rulle omstandigheden. Beetje een speciaal profielpatroon, maar 't proberen waard.

s-l1600.jpg

Zo tevreden dat ik was van de Schwalbe G-One bite banden op 40mm, zo teleurgesteld was ik erin in de 45mm versie. Veel fragieler en meer slijtagegevoelig. Jammer, want ik ben wel een fan van dat (eenvoudig) noppenpatroon voor de gulden middenweg van grip of het ruwe en weinig rolweerstand op het harde.

Die zijnoppen zijn iets speciaals idd.

Rij jij eigenlijk ook vaak asfalt met de Grizl? Ik zit nog steeds te dubben om al dan niet een fiets met wat meer clearance te kopen ipv mijn speedster met max 38mm. Al heb ik daar vorig weekend ook nog een mtb-toertocht mee gereden (weliswaar in het waasland, dus niets echt ruig)...

Het voordeel van de Grizl is dat je er 50mm banden op 28" in kwijt kunt (bij vele andere fietsen moet je daarvoor naar een 650b wiel gaan), dus ik heb (noodgedwongen, wegens de schaarste op de bandenmarkt) mij een setje 50mm WTB Ventures op de kop getikt. Zou goed moeten zijn voor meer rulle omstandigheden. Beetje een speciaal profielpatroon, maar 't proberen waard.

s-l1600.jpg

Zo tevreden dat ik was van de Schwalbe G-One bite banden op 40mm, zo teleurgesteld was ik erin in de 45mm versie. Veel fragieler en meer slijtagegevoelig. Jammer, want ik ben wel een fan van dat (eenvoudig) noppenpatroon voor de gulden middenweg van grip of het ruwe en weinig rolweerstand op het harde.
De mijne werd geleverd met een ander merk. De pirelli cinturato. Ben eens benieuwd, voorlopig ben ik er wel tevreden van. Enkel in modderige omstandigheden komt hij wel tekort en slipt hij vlug. Maar goed ja, het is ook geen mtb band natuurlijk.

En ik vond dat die 40mm al verrekt snel versleet. :unsure: Heb nu eerder op goed geluk een setje 40mm Maxxis Ravagers besteld, ben benieuwd. Wou eigenlijk 45mm, of alternatief Vittoria Mezcals omdat ik mogelijk mijn graveltourfietscontraptie moet gebruiken om een week door Griekenland te bikepacken als ik mijn 29'er niet tijdig opgebouwd krijg. On verra.

De mijne werd geleverd met een ander merk. De pirelli cinturato. Ben eens benieuwd, voorlopig ben ik er wel tevreden van. Enkel in modderige omstandigheden komt hij wel tekort en slipt hij vlug. Maar goed ja, het is ook geen mtb band natuurlijk.
Die zijn van goudwaarde (zie ook bicyclerollingresistance)

"The Pirelli Cinturato Gravel H is an excellent choice if you're looking for a gravel bike tire that performs well on hard terrain. Rolling resistance comes close to the fastest gravel bike tires at the highest air pressures although it drops off a bit faster at lower air pressures. Protection is better than most other gravel bike tires but this does come at the cost of quite a high weight."

Zeker voor 50/50, waar de druk vaak iets hoger ligt, is dat een extreem goeie band. Met de bruine (en geen lelijke beige) sidewalls is het ook een prachtige band imho

Maar van zodra het nat ligt is het all hands on bars

Ik heb al een paar keer getwijfeld om van band te wisselen (evt. naar die Pirelli van Poeperman), maar ik heb nu Schwalbe G-One en die hebben me voorlopig nog niet echt teleurgesteld qua grip.

Schwalbe is volgens mij heel goed in snel verslijten.

MTB Schwalbe Racing Ralph is na 3 maanden opgereden bij mij.
Heb nu een Pirelli Scorpion R. Die ligt er al 8 maanden op ofzo en eigenlijk niet veel aan te zien.
Ook eens gereden met iets van Bontrager. Ging ook een heel pak langer mee.

Tubeless. Wat een topuitvinding zeg. Mss de 3de keer dat ik echt offroad ga en daar stond ik mooi met mijn tubeless die totaal niet werkte. Te voet naar huis mogen gaan.

2x co erin geprobeerd omdat ik hoopte dat het gaatje toe ging zijn, maar hij liep rapper leeg dan dat er co in ging. Veel goesting om gewoon weer met binnenband te rijden.

Ik weet nu eigenlijk ook niet wat ik moet doen ermee.

Tubeless. Wat een topuitvinding zeg. Mss de 3de keer dat ik echt offroad ga en daar stond ik mooi met mijn tubeless die totaal niet werkte. Te voet naar huis mogen gaan.

2x co erin geprobeerd omdat ik hoopte dat het gaatje toe ging zijn, maar hij liep rapper leeg dan dat er co in ging. Veel goesting om gewoon weer met binnenband te rijden.

Ik weet nu eigenlijk ook niet wat ik moet doen ermee.
An sich moet het gat gevuld zijn vooraleer je er lucht bijsteekt. CO heb je in normale omstandigheden totaal niet nodig. Ik heb 1x quasi heel mijn band opnieuw moeten oppompen omdat het een groot gat was, maar de sealant deed wel zijn werk. Het is ook de bedoeling natuurlijk om er als de kippen bij te zijn als het een groter gat betreft. Kleine gaatjes gaat vanzelf wel. Maar als de sealant uit je band komt spuiten, is het meestal een kwestie van snel af te stappen, gat naar onderen en wat heen en weer te bewegen met je wiel. Dat is me altijd gelukt tot nu toe. Eénmaal heb ik achteraf toch een plug gestoken (in het scenario dat ik hierboven beschreef, maar die plug stak ik pas nadat ik al thuis was)

An sich moet het gat gevuld zijn vooraleer je er lucht bijsteekt. CO heb je in normale omstandigheden totaal niet nodig. Ik heb 1x quasi heel mijn band opnieuw moeten oppompen omdat het een groot gat was, maar de sealant deed wel zijn werk. Het is ook de bedoeling natuurlijk om er als de kippen bij te zijn als het een groter gat betreft. Kleine gaatjes gaat vanzelf wel. Maar als de sealant uit je band komt spuiten, is het meestal een kwestie van snel af te stappen, gat naar onderen en wat heen en weer te bewegen met je wiel. Dat is me altijd gelukt tot nu toe. Eénmaal heb ik achteraf toch een plug gestoken (in het scenario dat ik hierboven beschreef, maar die plug stak ik pas nadat ik al thuis was)
Goh binnen de minuut was hij volledig leeg. De steen zat er nog in. Was een driehoekige steen die met de punt erin zat. Uitgetrokjen en direct met het gat naar beneden maar help totaal niet.

Zelfs nu krijg ik hem nog steeds niet opgeblazen. Sealant komt er zelfs aan de zijkant uit op sommige plekken.

Morgen eens gaan tonen naar de FM ik wil eens weten of dat eigenlijk normaal is.

De meeste rijden jaren zonder lek te rijden met tubeless als je het mag geloven en ik heb na 800km al prijs.

Ben zelf ook niet zo een grote fan van tubeless eigenlijk.
Op de MTB rij ik er wel mee. Maar op de gravel voorlopig toch geen goesting om die tubeless te zetten.

Soms toch echt een gepruts. Terwijl met een binnenband ge zeker verder kunt.

Terug
Bovenaan