De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
ZUmsk85.jpg

#obligatoir
Hoe zijn de nieuw banden?

Hoe zijn de nieuw banden?
"Does what it says on the tin". Had 45mm versies besteld, maar heb de 50mm binnengekregen, ah well. Omdat ze best wel bol zijn (boller dan de WTB's van dezelfde breedte) voelen ze niet zo sponzig aan bij het bochtenwerk, dus da's een meevaller.

Maar ja, zeer goede "set and forget"-band voor de fietser die zowel verhard als onverhard doet. Is het de beste asfaltband? Neen. Is het de beste gravelband? Neen. Bolt erg lichtt en goed op verhard, maar heeft tegelijk genoeg demping en grip op het onverharde (betere grip in de modder dan de WTB venture overigens). Typisch Schwalbe G-One, dus een redelijk dikke en stugge sidewall, wat ervoor zorgt dat het niet de allerbeste roller is op lage druk, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door het vlotter lopende loopvlak en noppenpatroon. Ik voel geen verschil met mijn WTB's, met als voordeel van de Schwalbes dat die blijkbaar zo goed als niet lek te krijgen zijn, iets wat perfect is voor de (voor)stad, waar er meer glas ligt op ieder kruispunt dan op de vloer van een volkscafé na een ruzie.

Laatst bewerkt:
"Maar ja, zeer goede "set and forget"-band voor de fietser die zowel verhard als onverhard doet. Is het de beste asfaltband? Neen. Is het de beste gravelband? Neen. Bolt erg lichtt en goed op verhard...
Uit nieuwsgierigheid: wat is volgens jou een goede band voor focus op asfalt (45-55mm)? In realiteit doe ik dat wel heel frequent in de winter met de (drop-bar) mtb, maar mijn 2.2" bollen wat zwaar (goede training, dat dan weer wel). Ik heb sowieso een tweede wielset met Maxxis Ikons erop voor het stevigere werk. Ik dacht aan een WTB riddler/venture, héél goede ervaringen met hun resolutes (op een vorige fiets), bolde fantastisch op asfalt en meer dan behoorlijke grip offroad.

Als het over performance op asfalt gaat, vittoria terreno dry.
Ben echt aangenaam verrast over die banden. Op asfalt ballen die gelijk zot. En de naam doet het niet vermoeden maar van de verharde paden staat die echt goed zijn mannetje ook als het nat is.
Snel op asfalt, snel op mixed onverhard en degelijk lekbestendig. Alles waar een mens blij van wordt!

Vandaag ook de parel van het Hageland gereden, wel een heel fijne route langs heel veel onverharde stroken. Ik was met de MTB op pad wegens geen gravelbike, maar was wel wat overkill voor de droge omstandigheden en brede lanen.

Ook minder volk en minder drukte dan verwacht. We reden quasi altijd alleen en af en toe eens kleine groepjes ingehaald. In tegenstelling tot de wegroute geen enkele grote groep gezien.

Mooie route idd, en alles heerlijk droog. In de eerste helft even wat gedruppel en donkere lucht maar that's it. Pannenkoeken op de bv smaakten! Samen gereden met @515 , dus het gezelschap was ook top!

kL1v0Jel.jpeg

Laatst bewerkt:
Moppert in brunch deze voormiddag. Route mag altijd via PM eens gedeeld worden (een zien of er nieuwe baantjes voor mij in zaten).

Nuja, 't had sowieso niet gegaan, want ik vond dat mijn pedaal zo vlot ronddraaide toen ik de fiets van de haak om aan de fietscomputer te geraken, bleek er 3mm speling op de as te zitten. PD520's, dus moeilijker te servicen. Me net in Decathlon maar getrakteerd op een nieuw setje PD M8100's (10€ goedkoper als bij de Nederlandsche/Duitsche Grootgrutters voorwaar!)

Ook de parel van het Hageland gravel gereden vandaag met MTB (bij gebrek aan gravel bike). Leuke route, niet zoveel deelnemers.

Moppert in brunch deze voormiddag. Route mag altijd via PM eens gedeeld worden (een zien of er nieuwe baantjes voor mij in zaten).
K heb de route (allez routes, want er was last minute nog een kortere toegevoegd, met iets meer hm's maar die hebben we niet gereden) doorgestuurd.
Shout out ook nog naar @Reverz wiens ticket ik heb kunnen overnemen! We hebben aan u gedacht bij onze tweede pannenkoek.

Laatst bewerkt:
K heb de route (allez routes, want er was last minute nog een kortere toegevoegd, met iets meer hm's maar die hebben we niet gereden) doorgestuurd.
Shout out ook nog naar @Reverz wiens ticket ik heb kunnen overnemen! We hebben aan u gedacht bij onze tweede pannekoek.
Np, ben content om te lezen dat de organisatie in orde was hoewel ik daar wel vertrouwen in had.

Ik heb ook ingeschreven voor hun GravHell organisatie in mei. Die kan ik dan hopelijk wél rijden. :)

Np, ben content om te lezen dat de organisatie in orde was hoewel ik daar wel vertrouwen in had.

Ik heb ook ingeschreven voor hun GravHell organisatie in mei. Die kan ik dan hopelijk wél rijden. :)
Klein puntje van kritiek: wij waren laat gestart (rond kwart voor 10) en pas tegen 12 aan de bevoorrading. Daar was alles al uitverkocht, behalve bananen en isotone drank.

Op voorhand hadden ze aangekondigd dat de bevoorrading tot 14h open was, maar veel moet daar toch niet meer gelegen hebben dan.

Klein puntje van kritiek: wij waren laat gestart (rond kwart voor 10) en pas tegen 12 aan de bevoorrading. Daar was alles al uitverkocht, behalve bananen en isotone drank.

Op voorhand hadden ze aangekondigd dat de bevoorrading tot 14h open was, maar veel moet daar toch niet meer gelegen hebben dan.
Das ook wel gewoon heel laat. De bevoorrading was gedeeld met de wegrit als ik het goed begrijp en de meeste mensen vertrekken tussen 8 en 9u daar...

Maar goed, een lege bevoorrading zou per definitie niet mogen kunnen, op geen enkel moment. Ik eet bv geen banaan dus dat zou nen extra zure geweest zijn :p

Gravhell is wel een stand-alone organisatie van Fun on Wheels dus zal ook wel anders zijn.

Das ook wel gewoon heel laat. De bevoorrading was gedeeld met de wegrit als ik het goed begrijp en de meeste mensen vertrekken tussen 8 en 9u daar...

Maar goed, een lege bevoorrading zou per definitie niet mogen kunnen, op geen enkel moment. Ik eet bv geen banaan dus dat zou nen extra zure geweest zijn :p

Gravhell is wel een stand-alone organisatie van Fun on Wheels dus zal ook wel anders zijn.
Anderzijds was die nadien wel nog steeds 2 uur open, da's geen excuus vind ik. Niet iedereen fietst snel en/of start vroeg, dus als je op voorhand aankondigt dat dat tot laat open is...

We hadden gelukkig zelf eten genoeg bij en voor 7 euro ben ik ook gene moeilijke mens. Maar 1 bevoorrading na 50 km gravel en dan enkel bananen krijgen, da's toch maar povertjes. Zeker wetende dat er pannenkoeken waren :D

Anderzijds was die nadien wel nog steeds 2 uur open, da's geen excuus vind ik. Niet iedereen fietst snel en/of start vroeg, dus als je op voorhand aankondigt dat dat tot laat open is...

We hadden gelukkig zelf eten genoeg bij en voor 7 euro ben ik ook gene moeilijke mens. Maar 1 bevoorrading na 50 km gravel en dan enkel bananen krijgen, da's toch maar povertjes. Zeker wetende dat er pannenkoeken waren :D
Ik denk dat de organisatie het enthousiasme voor de pannenkoeken had onderschat 😬

Terug
Bovenaan