De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vrouwen in een veel te grote auto is al een even grote ergernis als vrouwen in een te kleine auto waarvan ze denken dat die niet tegen 100km/u de autostrade op kan. Een probleem dat ook oude mensen hebben, die denken dat die vrachtwagen van 40 ton makkelijk van 90 naar 50 kan remmen als zij zoals debielen zonder te kijken de autostrade op rijden.
Toet toet, één (of twee) corona vaccintjes minder nodig.

Toch wel hilarisch hoeveel volk niet beseft wat de impact is van enkele tonnen die tot stilstand moeten komen. Een pruts stadsautoke dat in zijn schaapachtige waas eens zijn rempedaal door de bodemplaat probeert te stampen bij de microseconde dat groen switcht naar oranje kan wel eens ne keer heel hard verschieten dat em toch nog door de lichten door geraakt (al dan niet geassisteerd door de kamion achter hem).

Ik had het overlaatst ook voor, (ik reed er achter) 50 is echt een debiel gevaarlijke snelheid om van den oprit af te komen. Meestal zit ik al aan 120 bij het einde van de invoeg strook.

Sowieso met vrachtwagens die hier max 90 mogen rijden kan dat systeem al niet werken.
En ik heb recent ook gehoord van een Amerikaan dat het keep your lane principe serieus aan het uitsterven is daar, het zou bijna overal ook al rechts aanhouden zijn.
Vooral de hoeveelheid en korte nabijheid van afritten gaat hier het probleem zijn. Bij elke afrit krijg je een hoop verkeer dat moet wisselen. Als je daar dan nog eens de hoeveelheid wagens bij kapt dan kan het weliswaar wel enkele lastige situaties opleveren. Overlaatst hadden ze de filedruk laten afnemen door gewoon het pijltje te veranderen op de borden voor verderop de afrit te moeten nemen, afritten hebben een serieuze impact op dit verhaal.

Wat niet wegneemt dat ik er in de US met hun infrastructuur er mega fan van was. Rechtsafslaan bij rood was ik ook zeer content mee.

Laatst bewerkt:
Ik had het overlaatst ook voor, (ik reed er achter) 50 is echt een debiel gevaarlijke snelheid om van den oprit af te komen. Meestal zit ik al aan 120 bij het einde van de invoeg strook.

Nu je dit zegt: hoe veel mensen kunnen niet tot op het einde van een invoegstrook rijden? Iedereen zo snel mogelijk die autostrade op.
PAS OP, de invoegstrook is lava :rolleyes: Gebruik die strook toch zo lang mogelijk om snelheid te maken om zo deftig in te voegen.

Een jaar of 5 terug daar eens een discussie over gehad met een chauffeur van een R8. Hij rijdt op het linkervak van de R40 (2 rijstroken in elke richting met een verhoogde scheiding er tussen), op het rechtervak rijdt iets voor hem een Range Rover Sport. Ik maak aanstalten om over te steken van de verhoogde scheiding, de Range Rover stopt zonder drama, de R8 stopt op het zebrapad zodat ik niet kan oversteken.

Hij vond mij een totale zot, ik zag hem toch afkomen, dan moet ik wachten tot de wagens gepasseerd zijn, doordat hij zo bruusk moest remmen kon zijn wagen beschadigd zijn. De Range Rover die beduidend minder remafstand had en 600kg meer woog had er nochtans geen probleem mee, en ik had nog steeds geen voet op het zebrapad gezet...

Some people.
Wat heb je dan gezegd? Ik zou al zin krijgen om gewoon over zijn motorkap te lopen, wat een arrogantie...
Ik snap trouwens niet dat ze dat niet meer beboeten... Kan mij daar blauw aan ergeren en als voetganger trek je altijd aan het kortste eind...

Gisteren toch weer serieus wat vrachtwagens die inhalen op de e17 tijdens het regenweer.
En dan auto's die op hun rem gaan staan als ze opt linkervak die willen voorbij steken.
Gewoon gas geven en uw stuur vasthouden, niets moeilijks aan...

Wat heb je dan gezegd? Ik zou al zin krijgen om gewoon over zijn motorkap te lopen, wat een arrogantie...
Ik snap trouwens niet dat ze dat niet meer beboeten... Kan mij daar blauw aan ergeren en als voetganger trek je altijd aan het kortste eind...

Ik flikker wel met mijn lichten. Associaal? Misschien wel, maar dat is rechts inhalen ook en niet naar rechtsgaan ook. Wel niet zoals een idioot iemand zen bumper eraf rijden, dat is ook niet nodig. Als ze dan nog niet aan de kant gaan is het via rechts.

Vrouwen in een veel te grote auto is al een even grote ergernis als vrouwen in een te kleine auto waarvan ze denken dat die niet tegen 100km/u de autostrade op kan. Een probleem dat ook oude mensen hebben, die denken dat die vrachtwagen van 40 ton makkelijk van 90 naar 50 kan remmen als zij zoals debielen zonder te kijken de autostrade op rijden.
Mja maar hoe niet de fout maken om te veralgemenen.
Oma en opa die hun oude wagen nog is uit de garage gereden hebben, en aan 70 over de snelweg rijden.
Ne jonge gast die in zijn getunede en verlaagde Sportbak lang links vlamt nog voor je hem in de spiegel gezien hebt.
Ouders die meer met hun kinderen bezig zijn en niet op de weg letten.

over het algemeen maken we niet veel mee hè, gezien de hoeveelheid wagens op de baan en elke individuele verplaatsing van wagens tegenover elkaar.. maar als we iets meemaken helpt het verhaal van stereotypen ons om de situatie snel te veralgemenen.

over het algemeen maken we niet veel mee hè, gezien de hoeveelheid wagens op de baan en elke individuele verplaatsing van wagens tegenover elkaar.. maar als we iets meemaken helpt het verhaal van stereotypen ons om de situatie snel te veralgemenen.

Daarom is het ook een ergernissen topic waar je gewoon uw ergernis kan spuien en geen discussie waar je met argumenten moet onderbouwen :p

Een jaar of 5 terug daar eens een discussie over gehad met een chauffeur van een R8. Hij rijdt op het linkervak van de R40 (2 rijstroken in elke richting met een verhoogde scheiding er tussen), op het rechtervak rijdt iets voor hem een Range Rover Sport. Ik maak aanstalten om over te steken van de verhoogde scheiding, de Range Rover stopt zonder drama, de R8 stopt op het zebrapad zodat ik niet kan oversteken.

Hij vond mij een totale zot, ik zag hem toch afkomen, dan moet ik wachten tot de wagens gepasseerd zijn, doordat hij zo bruusk moest remmen kon zijn wagen beschadigd zijn. De Range Rover die beduidend minder remafstand had en 600kg meer woog had er nochtans geen probleem mee, en ik had nog steeds geen voet op het zebrapad gezet...

Some people.
Wat een onnozelaar.

Ik moest zo eens oversteken op een zebrapad, gelegen midden het centrum op een lange vluchtheuvel die aan een school gelegen is. Ook 's avonds is die extra verlicht. Ik zie geen wagen, enkel in de verte komt er ene af. Als ik oversteek zal die persoon naar alle waarschijnlijkheid wel wat moeten vertragen. Ik begin over te steken en de man die afkomt geeft gas bij in plaats van de vertragen. Maar echt, gas hé. Ik sta met mijn ene voet op het voetpad aan de andere kant als die rakelings langs mij passeert.

In een flits-draaibeweging had ik die op zijn zijruit geklopt, met de bedoeling die zijruit gewoon los in te slaan. Maar zijruiten zijn sterker dan je zou denken.

Uiteindelijk is meneer gestopt en uitgestapt om mij al roepend te zeggen dat ik als voetganger niet mag oversteken als er wagens afkomen, ook niet als die nog heel ver weg zijn. Wachten tot alle verkeer is geweken, dan pas mocht ik oversteken volgens de man.

Toen ik gisteren mijn dochter ging halen aan de schoolpoort moest ik langs een hele rij geparkeerde auto's. Elke dag is het daar uitkijken of er geen tegenligger komt, en eventueel wachten tot die eerst voorbij is.

Gisteren zag ik een tegenligger, maar die nog iets verder van het einde van de rij verwijderd dan ikzelf. Omdat hij net de zone 30 in reed, en ik nog in de zone 50 zat (de rij geparkeerde auto's staat nog net voor de zone 30), vertelt een simpele wiskundige berekening mij dat ik altijd nog voorbij die rij auto's gaat zijn voor mijn tegenligger op dat punt is. Ik vertrek dus om die rij voorbij te rijden, en ik zie al vlug dat hij rapper rijdt dan 30. Hij heeft ook totaal de intentie niet om even in te houden. Net voor ik naar rechts kan is hij dus ook bijna aan dat punt en moet hij wat vertragen om mij door te laten. Dat doet hij al nee knikkend.

Ik moest meteen aan dit topic denken, en vermoed dat hij speciaal wat gas heeft bijgegeven zodat hij nog net in een situatie kwam dat hij de ergernis hier kon komen neerzetten :).

Kortom, het is nogal hypocriet om een ander te gaan berispen dat hij de verkeersregels niet naleeft, terwijl je zelf net aan 50 of 60 per uur langs een schoolpoort bent geknald als het daar vol kinderen staat. En als hij netjes 30 had gereden zoals de regels voorschrijven had hij niet eens moeten vertragen en was er geen probleem geweest.

Niet echt een ergernis, en ook niet echt op de baan, maar ik vind dit topic toch de meest geschikte om het te plaatsen.

Net naar de keuring geweest met m'n 15j oude Ford. Groene kaart, alles in orde behalve volgend zinnetje:

Gebreken die aanleiding geven tot herstelling zonder herkeuring:
Richtingaanwijzers: licht, uitgestraalde kleur, positie, helderheid of markering niet in overeenstemming met de vereisten*

(* is voor gebreken die vanaf 1/10/2021 wel tot een rode kaart zullen leiden)

Ik heb geen flauw idee wat ze ermee bedoelen. Alle 6 mijn pinkers (2 vooraan, 2 achteraan en 2 aan de zijkant ongeveer onder de spiegels) pinken allemaal oranje, helder en er is nergens een "waas" op.

Edit, nog een ergernis op terugweg. Ik reed achter een bompa die 20 a 30 km/h onder de toegestane limiet reed. Geen optie om in te halen (centrum Stekene). Op zich niet erg, ik was niet zo gehaast en had goeie podcast opstaan.
Maar wat verder slaan we links af op een baan met langs beide kanten een fietssugesstiestrook.
Daar kon ik hem inhalen, en net als ik 3/4 naast hem ben begint die zonder te kijken in het midden te rijden, dus tussen die fietssugesstiestroken.

Ik moest uitwijken tot in het gras en net niet tegen die rij bomen om een aanrijding te vermijden.
Als ik er voorbij was zat hij schaapachtig voor hem te kijken, wss totaal geen idee wat er net gebeurd was.

Toen ik gisteren mijn dochter ging halen aan de schoolpoort moest ik langs een hele rij geparkeerde auto's. Elke dag is het daar uitkijken of er geen tegenligger komt, en eventueel wachten tot die eerst voorbij is.

Gisteren zag ik een tegenligger, maar die nog iets verder van het einde van de rij verwijderd dan ikzelf. Omdat hij net de zone 30 in reed, en ik nog in de zone 50 zat (de rij geparkeerde auto's staat nog net voor de zone 30), vertelt een simpele wiskundige berekening mij dat ik altijd nog voorbij die rij auto's gaat zijn voor mijn tegenligger op dat punt is. Ik vertrek dus om die rij voorbij te rijden, en ik zie al vlug dat hij rapper rijdt dan 30. Hij heeft ook totaal de intentie niet om even in te houden. Net voor ik naar rechts kan is hij dus ook bijna aan dat punt en moet hij wat vertragen om mij door te laten. Dat doet hij al nee knikkend.

Ik moest meteen aan dit topic denken, en vermoed dat hij speciaal wat gas heeft bijgegeven zodat hij nog net in een situatie kwam dat hij de ergernis hier kon komen neerzetten :).

Kortom, het is nogal hypocriet om een ander te gaan berispen dat hij de verkeersregels niet naleeft, terwijl je zelf net aan 50 of 60 per uur langs een schoolpoort bent geknald als het daar vol kinderen staat. En als hij netjes 30 had gereden zoals de regels voorschrijven had hij niet eens moeten vertragen en was er geen probleem geweest.
Uitstappen, portier opentrekken en uw nickname toepassen. Dat zal hem leren.

Niet echt een ergernis, en ook niet echt op de baan, maar ik vind dit topic toch de meest geschikte om het te plaatsen.

Net naar de keuring geweest met m'n 15j oude Ford. Groene kaart, alles in orde behalve volgend zinnetje:

Ik heb geen flauw idee wat ze ermee bedoelen. Alle 6 mijn pinkers (2 vooraan, 2 achteraan en 2 aan de zijkant ongeveer onder de spiegels) pinken allemaal oranje, helder en er is nergens een "waas" op.
Toch wel raar, als alles in orde zou zijn dat ze die opmerking plaatsen.
Misschien een controleur die niet goed zag?

Vooral omdat er bij staat "(* is voor gebreken die vanaf 1/10/2021 wel tot een rode kaart zullen leiden)" is het toch iets wat naar de volgende keuring toe dus voor problemen zou kunnen zorgen ...

Derde dag file op E17 door grenscontroles, derde dag op rij ongeval: trucker (37) rijdt in op voorligger en sterft in zijn cabine: https://www.hln.be/kortrijk/derde-d...voorligger-en-sterft-in-zijn-cabine~a62399e1/

Ik kan niet snappen dat een automatisch remsysteem voor vrachtwagens nog niet verplicht is...
Mijn golf had dit al standaard 7 jaar geleden. Ik kan me niet inbeelden dat de kost daarvan zo hoog is om het aantal doden die vallen op deze manier te blijven verantwoorden. (nog los van het feit dat het eigenlijk gewoon niet zou mogen voorkomen als de chauffeur oplet.)

Gisteren toch weer serieus wat vrachtwagens die inhalen op de e17 tijdens het regenweer.
En dan auto's die op hun rem gaan staan als ze opt linkervak die willen voorbij steken.
Gewoon gas geven en uw stuur vasthouden, niets moeilijks aan...
Vorige week exact dezelfde twee ergernissen gehad...
Het leek wel of dat inhaalverbod niet meer bestaat.

het valt me ook op hoeveel buitenlandse wagens nog steeds op onze wegen rijden. Ik weet dat er uitzonderingen zijn op het reisverbod maar dat zijn er dan toch veel...

Derde dag file op E17 door grenscontroles, derde dag op rij ongeval: trucker (37) rijdt in op voorligger en sterft in zijn cabine: https://www.hln.be/kortrijk/derde-d...voorligger-en-sterft-in-zijn-cabine~a62399e1/

Ik kan niet snappen dat een automatisch remsysteem voor vrachtwagens nog niet verplicht is...
Mijn golf had dit al standaard 7 jaar geleden. Ik kan me niet inbeelden dat de kost daarvan zo hoog is om het aantal doden die vallen op deze manier te blijven verantwoorden. (nog los van het feit dat het eigenlijk gewoon niet zou mogen voorkomen als de chauffeur oplet.)

Vorige week exact dezelfde twee ergernissen gehad...
Het leek wel of dat inhaalverbod niet meer bestaat.

het valt me ook op hoeveel buitenlandse wagens nog steeds op onze wegen rijden. Ik weet dat er uitzonderingen zijn op het reisverbod maar dat zijn er dan toch veel...
Een automatisch remsysteem kan maar zoveel doen hé. De basis van veel van deze ongevallen is gewoon onvoldoende afstand houden. 25 ton heeft sowieso wat afstand nodig om tot stilstand te komen...

Een automatisch remsysteem kan maar zoveel doen hé. De basis van veel van deze ongevallen is gewoon onvoldoende afstand houden. 25 ton heeft sowieso wat afstand nodig om tot stilstand te komen...
Akkoord maar dan zou de schade toch een heel stuk minder zijn en misschien geen dode veroorzaken.
Eigenlijk zou het een systeem moeten zijn die ervoor zorgt dat er altijd voldoende afstand wordt gehouden (vervelend dan als automobilisten plots tussenvoegen of niet werkend bij het plots wisselen van rijstrook). Het valt me gewoon op hoe dicht sommige vrachtwagens op elkaar rijden bij gewoon verkeer. Ik kan me niet voorstellen dat die zouden kunnen op tijd remmen en ze zien ook gewoon alleen maar hun voorligger.

Eigenlijk zou het een systeem moeten zijn die ervoor zorgt dat er altijd voldoende afstand wordt gehouden (vervelend dan als automobilisten plots tussenvoegen of niet werkend bij het plots wisselen van rijstrook).
Zoiets lijkt mij gewoon levensgevaarlijk. Auto's voegen regelmatig tussen vrachtwagens in op korte afstand. Dan wil je echt niet dat die vrachtwagen opeens in de remmen schiet.
De menselijke factor is hier gewoon te onvoorspelbaar voor.

Het was toch een 'discussie' van makkelijk 2-3 minuten waar niet veel is uit gekomen buiten dit ik het opvallend vond dat zijn sportwagen zou beschadigd raken door te remmen en dat voetgangers effectief voorrang hebben op een zebrapad zonder lichten en dat hij mij een absolute zot vond.

Gezien zijn totaal irrationeel gedrag leek het mij best om zijn wagen niet aan te vallen, of zelfs maar de verhoogde berm te verlaten alvorens hij weg was.

Met dat mijn auto UK is moet ik door die nieuwe keuringsdingen dus tegen volhende keuring mijn mistlicht van kant veranderen op mijn kofferklep, geen flauw idee hoe ik dat ga moeten doen..

Terug
Bovenaan