De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Met dat mijn auto UK is moet ik door die nieuwe keuringsdingen dus tegen volhende keuring mijn mistlicht van kant veranderen op mijn kofferklep, geen flauw idee hoe ik dat ga moeten doen..

Ale,je hebt weer de hoofdvogel afgeschoten en de slimsten vd keuring aan u been gehad. Een kleintje in opbouw mss een optie?

Zijn er daar dan regels rond, langs welke kant dat is?
Sommige hebben er 2, sommige hebben die aan 1 kant, sommige hebben die in het midden... lijkt zo al lukraak genoeg.
Dus de kant zou toch al helemaal niet mogen uitmaken lijkt me.

blijkba
Sommige hebben er 2, sommige hebben die aan 1 kant, sommige hebben die in het midden... lijkt zo al lukraak genoeg.

blijkbaar wel, en dit bestaat al even. Ze hebben er alleen geen controle op gedaan.

15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
[BS 28.03.1968]

12. Achtermistlicht.

De achtermistlichten moeten voldoen aan de bepalingen van het koninklijk besluit van 6 maart 1975 betreffende de goedkeuring van achtermistlichten voor de auto's en hun aanhangwagens.

De achtermistlichten mogen slechts ontstoken kunnen worden door een afzonderlijke schakelaar, die slechts werkt wanneer de achterlichten branden. Die schakelaar mag evenwel ook dienen om de voormistlichten te ontsteken.

De ontstoken achtermistlichten moeten aan de bestuurder gesignaleerd worden door een oranje verklikkerlichtje, aangebracht op een in het oog vallende plaats.

Wanneer er een achtermistlicht is, moet dit aangebracht zijn in het vertikale vlak door de lengteas van het voertuig of tussen dit vlak en de linkerrand van het voertuig.

De rand van het lichtdoorlatend gedeelte van het achtermistlicht moet zich bevinden op ten minste 10 cm van de rand van het lichtdoorlatend gedeelte van hel stoplicht.

De maximum-hoogte van het achtermistlicht mag 190 cm zijn voor de voertuigen voor traag vervoer.

In het geval van een sleep mag het achtermistlicht van het gesleepte voertuig alleen branden wanneer het montagesysteem van het achtermistlicht van het trekkend voertuig dusdanig is, dat de electrische stroomkring van dat licht automatisch opengesteld wordt als het achtermistlicht van de aanhangwagen brandt.

Eigenlijk is het vrij simpel, heb je er 2 mistachterlichten (links en rechts eentje), geen probleem, heb je maar 1 mistachterlicht dan moet dat ofwel in het midden, ofwel aan de linker kant gemonteerd zijn.

blijkba

blijkbaar wel, en dit bestaat al even. Ze hebben er alleen geen controle op gedaan.

15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

[BS 28.03.1968]​

12. Achtermistlicht.

De achtermistlichten moeten voldoen aan de bepalingen van het koninklijk besluit van 6 maart 1975 betreffende de goedkeuring van achtermistlichten voor de auto's en hun aanhangwagens.

De achtermistlichten mogen slechts ontstoken kunnen worden door een afzonderlijke schakelaar, die slechts werkt wanneer de achterlichten branden. Die schakelaar mag evenwel ook dienen om de voormistlichten te ontsteken.

De ontstoken achtermistlichten moeten aan de bestuurder gesignaleerd worden door een oranje verklikkerlichtje, aangebracht op een in het oog vallende plaats.

Wanneer er een achtermistlicht is, moet dit aangebracht zijn in het vertikale vlak door de lengteas van het voertuig of tussen dit vlak en de linkerrand van het voertuig.

De rand van het lichtdoorlatend gedeelte van het achtermistlicht moet zich bevinden op ten minste 10 cm van de rand van het lichtdoorlatend gedeelte van hel stoplicht.

De maximum-hoogte van het achtermistlicht mag 190 cm zijn voor de voertuigen voor traag vervoer.

In het geval van een sleep mag het achtermistlicht van het gesleepte voertuig alleen branden wanneer het montagesysteem van het achtermistlicht van het trekkend voertuig dusdanig is, dat de electrische stroomkring van dat licht automatisch opengesteld wordt als het achtermistlicht van de aanhangwagen brandt.
1 punt daarvan begrijp ik toch niet zo goed, namelijk dit:
"De rand van het lichtdoorlatend gedeelte van het achtermistlicht moet zich bevinden op ten minste 10 cm van de rand van het lichtdoorlatend gedeelte van hel stoplicht."

Wanneer het mistlicht afzonderlijk is, dan word hier uiteraard aan voldaan, maar wanneer dit in hetzelfde lichtblok met de andere verlichting geïntegreerd is, dan staan die die soms toch wel dichter bij elkaar?

Laatst bewerkt:
Daarstraks bij het oprijden van de autostrade reed ik achter iemand. Op het moment dat we aan de autostrade zelf komen rijden we evenwijdig met twee camions geloof ik. In plaats van meer snelheid te maken en willen invoegen vóór die camions, gaat hij serieus remmen naar 50 à 60 km per uur om erachter in te voegen. :rolleyes: Sommige mensen hebben echt totaal geen verkeersinzicht.

Daarstraks bij het oprijden van de autostrade reed ik achter iemand. Op het moment dat we aan de autostrade zelf komen rijden we evenwijdig met twee camions geloof ik. In plaats van meer snelheid te maken en willen invoegen vóór die camions, gaat hij serieus remmen naar 50 à 60 km per uur om erachter in te voegen. :rolleyes: Sommige mensen hebben echt totaal geen verkeersinzicht.

Gebeurd heel vaak. Je ziet ze dan verschrikt in hun spiegel kijken.
Een ongeschreven regel is dat je met een kamion niet opschuift voor een auto, ook al is er niemand op het tweede rijvak.

Niet echt een ergernis, en ook niet echt op de baan, maar ik vind dit topic toch de meest geschikte om het te plaatsen.

Net naar de keuring geweest met m'n 15j oude Ford. Groene kaart, alles in orde behalve volgend zinnetje:

Ik heb geen flauw idee wat ze ermee bedoelen. Alle 6 mijn pinkers (2 vooraan, 2 achteraan en 2 aan de zijkant ongeveer onder de spiegels) pinken allemaal oranje, helder en er is nergens een "waas" op.

Edit, nog een ergernis op terugweg. Ik reed achter een bompa die 20 a 30 km/h onder de toegestane limiet reed. Geen optie om in te halen (centrum Stekene). Op zich niet erg, ik was niet zo gehaast en had goeie podcast opstaan.
Maar wat verder slaan we links af op een baan met langs beide kanten een fietssugesstiestrook.
Daar kon ik hem inhalen, en net als ik 3/4 naast hem ben begint die zonder te kijken in het midden te rijden, dus tussen die fietssugesstiestroken.

Ik moest uitwijken tot in het gras en net niet tegen die rij bomen om een aanrijding te vermijden.
Als ik er voorbij was zat hij schaapachtig voor hem te kijken, wss totaal geen idee wat er net gebeurd was.
Zeker dat je niet ergens met een barst zit of een oranje lamp die aan het afschilferen is en dus wit licht uitstraalt.

Deze morgen op de ring weer middenvakrijders terwijl het derde vak nog vol sneeuw lag en rechts alles mooi vrij. Fucking idioten toch. Na wat claxoneren zijn ze toch opzij gegaan.

Er was toch wel ééne slimme bij die zijn richtingaanwijzer naar links deed gaan (zo van : haal mij maar links in), maar dat ziet ge van hier. Kzal ff het risico nemen door in de sneeuw te gaan rijden omdat hij te dom / tam is om opzij te gaan. Hij is toch uiteindelijk op het eerste vak gaan rijden.

Gebeurd heel vaak. Je ziet ze dan verschrikt in hun spiegel kijken.
Een ongeschreven regel is dat je met een kamion niet opschuift voor een auto, ook al is er niemand op het tweede rijvak.
Klopt en van mij part hoeven camions daar niet op te schuiven naar het tweede vak, maar als er voor die camions ruimte genoeg is dan vraag ik mij af waarom je in hemelsnaam gaat remmen om erachter in te voegen. Je maakt het alleen maar gevaarlijker voor jezelf en voor de auto('s) achter u.

Omdat het verboden is? Het is volgens mij op een oprit gewoon verboden om rechts in te halen tov het snelwegverkeer (voldoet niet aan de uitzonderingen: de rijstroken zijn niet verdeeld in verschillende richtingen, het is geen bebouwde kom, de auto’s op de autostrade geven niet aan naar links af te slaan en het snelwegverkeer is geen spoorvoertuig).

Ik ben er wel mee akkoord dat het veiliger is als er voor het voertuig een groot gat is en er achter niet.

Laatst bewerkt:
Ongelooflijk hoeveel mensen vandaag weer op de baan zijn en maar vakjes van 20 centimeter op hun ruiten hebben sneeuwvrij gemaakt.

Gisteren op de E313 van hasselt naar antwerpen.
Het werd duidelijk wat gladder op de linkerbaan (sneeuwwater en rond het vriespunt).
Elke normale goede bestuurder gaat dan snelheid minderen, geen bruuske bewegingen uitvoeren of plots remmen.

Echter, er waren weer enkele chauffeurs die dachten dat de wetten van de natuur niet op hen van toepassing waren.
Gevolg: aan de overkant 2 auto's in de decor zien vliegen en 1 auto los over de pechstrook in de gracht. Aan mijn kant 1 auto die veel te snel over de besneeuwde linkerbaan reed en volgensmij in zijn broek deed toen zijn achterkant uitbrak. Ik moet hem wel credits geven, want hij kreeg snel terug controle over zijn wagen. Daarna is die braaf de colonne op het rechtervak gevolgd. Na een tijdje zag je iedereen rustig rechts tuffen tegen +- 70km/h.

Omdat het verboden is? Het is volgens mij op een oprit gewoon verboden om rechts in te halen tov het snelwegverkeer (voldoet niet aan de uitzonderingen: de rijstroken zijn niet verdeeld in verschillende richtingen, het is geen bebouwde kom, de auto’s op de autostrade geven niet aan naar links af te slaan en het snelwegverkeer is geen spoorvoertuig).

Als ik me niet vergis gaat dat niet om rechts inhalen maar om "voorbijrijden" en is er dan ook wettelijk gezien geen probleem mee.

Als ik me niet vergis gaat dat niet om rechts inhalen maar om "voorbijrijden" en is er dan ook wettelijk gezien geen probleem mee.

Je hebt dit artikel in gedachten denk ik? https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/174-art16
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
(Verkeersborden F13 en F15 zijn de borden die aankondigen dat de rijstroken naar verschillende richtingen gaan, 9.4 is bebouwde kom en 9.5 is filerijden.)

Terug
Bovenaan