De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

12.4.De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden
Vanaf wanneer start je manoeuvre voor de wet eigenlijk? Van zodra je je pinker aanzet? Want hier slaat de wegcode wel op het feit een manoeuvre te willen uitvoeren. In dit specifieke voorval hier is de camionette toch al bezig aan het manoeuvreren?

Heb onlangs zelf ook zoiets meegemaakt: ik draai achterwaarts om te keren in een 2 richting straat met in beide richtingen geparkeerde wagens. Voldoende tijd om aan mijn manoeuvre te beginnen, dus ik draai achteruit tussen 2 geparkeerde wagens in. Tezelfdertijd komt er vanop een 50-tal meter om de hoek een auto uit een zijstraat (zone 30). Op het moment dat ik dwars sta en dus terug voorwaarts wil uitdraaien in de juiste rijrichting heeft die de intentie om zich daartussen te schieten om voor mij te zijn voor ik ben uitgedraaid. Ik moest dan zogezegd even wachten en terwijl mijn rijstrook en een deeltje van haar rijstrook maar blokkeren. Uiteraard niet gedaan. Ze heeft moeten wachten.

Vanaf wanneer start je manoeuvre voor de wet eigenlijk? Van zodra je je pinker aanzet? Want hier slaat de wegcode wel op het feit een manoeuvre te willen uitvoeren. In dit specifieke voorval hier is de camionette toch al bezig aan het manoeuvreren?

Heb onlangs zelf ook zoiets meegemaakt: ik draai achterwaarts om te keren in een 2 richting straat met in beide richtingen geparkeerde wagens. Voldoende tijd om aan mijn manoeuvre te beginnen, dus ik draai achteruit tussen 2 geparkeerde wagens in. Tezelfdertijd komt er vanop een 50-tal meter om de hoek een auto uit een zijstraat (zone 30). Op het moment dat ik dwars sta en dus terug voorwaarts wil uitdraaien in de juiste rijrichting heeft die de intentie om zich daartussen te schieten om voor mij te zijn voor ik ben uitgedraaid. Ik moest dan zogezegd even wachten en terwijl mijn rijstrook en een deeltje van haar rijstrook maar blokkeren. Uiteraard niet gedaan. Ze heeft moeten wachten.
Dat je voorrang hebt als je al bezig bent aan je manoeuvre is een van die vele ideeën die algemeen bij het volk zijn ingeprent, maar dat staat nergens vermeld. Of je nu wil beginnen of je bent er al aan bezig: diegene die manoeuvreert moet voorrang verlenen.

Het is meestal wel hoffelijk en vlotter voor iedereen als je wat ruimte laat voor diegene die een manoeuvre uitvoert, maar de ongeduldige auto in jouw voorbeeld had je dus eigenlijk moeten laten passeren. Wat je schetst in je voorbeeld is trouwens een van de zaken die op het examen gebeuren tijdens het manoeuvre "keren in een smalle straat". Kandidaat-bestuurder staat al dwars als plots een ongeduldige bestuurder er tussen wil. Als je dan toch vooruit rijdt ipv te wachten, mag je eens terug komen.

Dat je voorrang hebt als je al bezig bent aan je manoeuvre is een van die vele ideeën die algemeen bij het volk zijn ingeprent, maar dat staat nergens vermeld. Of je nu wil beginnen of je bent er al aan bezig: diegene die manoeuvreert moet voorrang verlenen.

Het is meestal wel hoffelijk en vlotter voor iedereen als je wat ruimte laat voor diegene die een manoeuvre uitvoert, maar de ongeduldige auto in jouw voorbeeld had je dus eigenlijk moeten laten passeren. Wat je schetst in je voorbeeld is trouwens een van de zaken die op het examen gebeuren tijdens het manoeuvre "keren in een smalle straat". Kandidaat-bestuurder staat al dwars als plots een ongeduldige bestuurder er tussen wil. Als je dan toch vooruit rijdt ipv te wachten, mag je eens terug komen.
Belachelijk wel. Men zou van hoffelijkheid best een regel mogen maken 💁🏻‍♂️

In jouw voorbeeld is het ook een kwestie van risico vind ik. Ik ga toch nooit nog tussen wringen als er iemand al bezig is met een manoeuvre, want je weet nooit of die je wel gezien heeft.
Ik ben daar inderdaad assertief geweest. Vooral door mijn irritatie dat er geen geduld is in het verkeer, niet omwille van de eerste te willen zijn.

Ik ben daar inderdaad assertief geweest. Vooral door mijn irritatie dat er geen geduld is in het verkeer, niet omwille van de eerste te willen zijn.
Ik zou dat mss ook geweest zijn hoor, maar ik wilde toch eens verduidelijken hoe het volgens het reglement zit. Stel dat je in zo'n situatie ooit een aanrijding krijgt, dat je er niet van uit gaat dat je in je recht zal zijn.
Had ik die andere auto geweest, had je niet assertief moeten zijn, want ik ging je laten doen. Maar het ontbreekt veel mensen jammer genoeg aan inzicht of goede manieren om iemand iets te gunnen in het verkeer.

ik sta te wachten met de fiets aan het rood licht, ik krijg groen en zet aan om over te steken, vliegt er daar nog ene over het kruispunt door het rood.

Had niet veel gescheeld of ik was een pannenkoek.

boodschap aan mensen die nog vlug jou inhalen op de snelweg om dan vlak voor je neus alles dicht te moeten gooien om hun afrit te kunnen nemen en dat terwijl er achter je +20m vrij is: "Je bent geen sportieve chauffeur, maar nen eikel"

Wegenwerken waarbij 1 richting volledig afgezet is maar ze geen verkeerslichten plaatsen zodat je:
1) kan gokken of het afgezette stuk onafgebroken 50m is of een paar korte stukken waar je nog tussen kan stoppen
2) kan gokken of je als 3e auto in de rij wel plaats zal hebben om tussen de uitgegraven stukken te stoppen

Gevaarlijkste stuk is een blinde bocht van 40-50m lang. Auto's en vrachtwagens hebben geen andere keuze dan door te rijden, verkeer in de andere richting moet dan noodgedwongen uitwijken op het fietspad = accident waiting to happen.

Het was voor alle duidelijkheid een smalle eenrichtingstraat, en een straat met geparkeerde wagens in dezelfde richting aan beide kanten van de weg. De fietser was nog niet in de buurt van de camionette toen die tot stilstand kwam en zich in achteruit zette. De fietser kwam tegen hogere snelheid aangereden tijdens het maneouvre van de camionette. Wat moest die man dan doen? Verdwijnen in de lucht? Wat als de fietser een auto was. Mag je dan nooit inparkeren als er een wagen achter je rijdt? Interessant. Ik dacht dat je enkel voorrang moest verlenen in zo'n geval aan verkeer in de tegemoetkomende richting.
Of die fietser "in de buurt" was of niet, doet er niet toe voor de wegcode.
En het is een fietser, dus hoge snelheid is relatief. Maar ik vermoed dat jij even slecht bent in verkeer/snelheid inschatten als de bestuurder van de camionette want je stelde in je voorgaande post ook stellig dat die step aan 45/u reed op het voetpad. Wat mij om te beginnen zeer onwaarschijnlijk lijkt maar vooral onmogelijk in te schatten is als bijstander.

En je mag tuurlijk wel achterwaarts inparkeren. Maar de persoon achter jou heeft voorang dus als de persoon achter jou het gat dichtrijdt dan heb je gewoon pech volgens de wegcode.
Het is meestal wel hoffelijk en vlotter voor iedereen als je wat ruimte laat voor diegene die een manoeuvre uitvoert, maar de ongeduldige auto in jouw voorbeeld had je dus eigenlijk moeten laten passeren.
Dit.
En dus voor de duidelijkheid: ik had het over wegcode en niet hoffelijkheid. Zoals bij het laatste hierboven: het is hoffelijk om je voorang af te staan en de persoon voor jou plek te geven om achterwaarts in te parkeren maar het moet niet.

Vandaag weer een gezellige Fransman die met z'n faren zat te flitsen vlak achter mij. Het is 90 volgens dynamische borden, ik rijd linkerrijvak 94 en haal andere auto's in. Die kwiet kwam steeds korter, dus ben dan maar even rechts in geschoven toen het kon. Haalt hem mij in met een hoop gebaren. Tja, triest.

Gister nog prachtige achtervolging gezien tss 2 wagens die van links naar rechts overal tussenvlogen aan zeker 150km/u. Gekken zijn het.

Maar ik vermoed dat jij even slecht bent in verkeer/snelheid inschatten als de bestuurder van de camionette want je stelde in je voorgaande post ook stellig dat die step aan 45/u reed op het voetpad. Wat mij om te beginnen zeer onwaarschijnlijk lijkt maar vooral onmogelijk in te schatten is als bijstander.
Ik ben perfect in staat verkeer en snelheid in te schatten, waar haal je de arrogantie vandaan om me daar even onder de bus te willen gooien?
Als ik zelf 30km/h op gps rij in zone 30 en de step steekt mij op het trottoir parallel voorbij met een groot snelheidsverschil en houdt de persoon die voor mij lekker 50km/h blijft rijden bijna bij... 😁
In onze omgeving zijn sterk opgevoerde steps schering en inslag. Ik heb er ook al tegen 60 zien rijden op het fietspad hoor, wordt amper iets aan gedaan.

De straat van m'n dochter haar school is een fietsstraat, die straat is enerzijds wel lang en onderbroken door een kruispunt maar niettemin blijft het een fietsstraat (de borden herhalen zich na het kruispunt + logo/melding op de grond). Ik blijf - als ik met de auto ben - altijd achter de fietser (of het nu 1, 2 of 20 zijn). Al enkele weken krijg ik telkens ongeduldige chauffeurs achter mij die heen en weer zwalpen om toch maar te kijken of ze kunnen inhalen (mij en de fietser(s)). Ondertussen is het ook al een paar keer gebeurd, levensgevaarlijk en ik wordt er woedend van. :angry::angry:

Ondertussen is het vocabularium van m'n dochter ook wat uitgebreid met vloekwoorden.. :shy:

Deze week iemand met een Volvo XC40 die wat voor mij reed en sterk naar rechts helde. Even later gezien dat de 2 rechtse banden plat stonden. Die heeft dus nog een goeie 5 (!) km gereden tot ze aan de kant ging staan omdat iedereen voor en achter haar teken deed. Wtf ook. Kan toch niet anders dan dater er verschillende sensoren afgaan? In zo'n nieuw model?

Toen ik maandagnamiddag dan met de fiets naar huis reed, ben ik gepasseerd waar ze aan de kant stond. Die stond daar gewoon quasi op de 2 velgen. Er hing gewoon nog een losse flap rubber aan beide.
Mijn auto geeft een melding van zodra de bandenspanning al 2.2 of 2.3 bar is denk ik, en normale spanning is 2.5. Dus kan idd bijna niet anders dan dat haar auto dat ook aangaf.

Belachelijk wel. Men zou van hoffelijkheid best een regel mogen maken 💁🏻‍♂️
Nu ja de wegcode is nooit 100% sluitend voor elk mogelijk (schijt)scenario hé :) Zo moet je ook ten allertijden het kruispunt vrijhouden.

Ik heb onlangs nog mee gemaakt dat iemand die al overgestoken was, plots achteruit reed (verkeerd geschakeld?) :shutup: Daardoor blokkeerde ik plots het kruispunt. (het was ondertussen groen voor de andere rijrichting).

Wie is volgens de wegcode in fout? Mmm. Is dit een noodsituatie? Niet echt hé. Wat als een agent mij had beboet? Veel geluk gewenst zeker? :)

Laatst bewerkt:
Daarstraks om 19u van Heist naar Lier gereden. Heen en terug maar liefst 3 chauffeurs tegengekomen met hun mistlichten op. Ik wist niet dat er hier ergens mist hing?

Gisteren ook weer zo ben toffen. Op de fly-over Ledeberg ineens trager gaan rijden. Goed, ik blijf erachter hangen, want ik moet richting E40, en ik moet bijna van baan veranderen.
Aan die rode lichten ernaast gezet, met de gedachte: ik ben toch sneller weg.
Niks van: meneer gaat bij groen ook vol op zijn gas.
Om dan op de verkeerswisselaar weer fel te vertragen.... En dan wéér gas te geven als ik er voorbij wil.

En in de bocht van de oprit naar de E40 weer naar 50 te gaan, en op het moment dat hij moet versnellen nog eens bij te remmen.

En dan weer tegen 140 weg te vlammen

In Erpe Mere kom ik dan weer achter hem, en hij geeft alweer gas

Ik snap echt niet met welke instelling sommige mensen achter hun stuur zitten

Wat een ramp dit land als het sneeuwt. Elke keer hetzelfde liedje.

Zelfs het gedacht aan sneeuw/ijzel doet mensen rare dingen doen.

Het kan toeval zijn, maar gisteren op een 70 baan aan 70 achter een andere auto.
In het Oosten van het land, nog geen sneeuw/vries te bespeuren. (de sneeuwzone trok van kust naar Oost)
Dan op de radio: baan kan gevaarlijk glad zijn, wees voorzichtig.

Voor mij gingen de remlichtjes aan en meneer vertraagde naar 40km/u en bleef zo verder bollen.
Voor de rest geen hindernissen of reden om te vertragen.

Terug
Bovenaan