Vanaf wanneer start je manoeuvre voor de wet eigenlijk? Van zodra je je pinker aanzet? Want hier slaat de wegcode wel op het feit een manoeuvre te willen uitvoeren. In dit specifieke voorval hier is de camionette toch al bezig aan het manoeuvreren?12.4.De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden
Heb onlangs zelf ook zoiets meegemaakt: ik draai achterwaarts om te keren in een 2 richting straat met in beide richtingen geparkeerde wagens. Voldoende tijd om aan mijn manoeuvre te beginnen, dus ik draai achteruit tussen 2 geparkeerde wagens in. Tezelfdertijd komt er vanop een 50-tal meter om de hoek een auto uit een zijstraat (zone 30). Op het moment dat ik dwars sta en dus terug voorwaarts wil uitdraaien in de juiste rijrichting heeft die de intentie om zich daartussen te schieten om voor mij te zijn voor ik ben uitgedraaid. Ik moest dan zogezegd even wachten en terwijl mijn rijstrook en een deeltje van haar rijstrook maar blokkeren. Uiteraard niet gedaan. Ze heeft moeten wachten.

Zo moet je ook ten allertijden het kruispunt vrijhouden.
Daardoor blokkeerde ik plots het kruispunt. (het was ondertussen groen voor de andere rijrichting).