De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gisteren een bijna ongeval tussen een auto en een fietser

Auto wil zijn inrit oprijden die links langs de weg ligt, hij moet echter wachten op een tegenligger tot die voorbij is.
Alleen zat er schuin achter die auto blijkbaar ook nog een fietser die hij niet gezien had of niet op gelet, geen idee.
Die fietser heeft sowieso gelijk en de auto moet wachten, maar ge zag het gebeuren en toch niet anticiperen, niet defensie op de weg, niet een beetje afremmen, nee gewoon tot aan de wagen en dan nog een goeie slag geven op de achterruit/C-stijl

Oké ge zijt 100% in uw recht, en die bestuurder is absoluut in de fout gegaan, maar waarom moet ge nog een slag op die auto geven?! Blijf toch gewoon van andermans spullen af ook al is het irritant en hebt ge gelijk.
Of doen die dat met de auto ook, ah die coupeert mij, effe rammen dat zal hem leren
Dat is er inderdaad over, in dat geval is het toch vrij duidelijk dat dat een simpele vergissing is. Mensen die zich daarin zo opjagen krijgen toch op hun 40e een hartaanval van de stress lijkt me. En het dan fysiek afreageren is helemaal not done.

Gisteren ook bijna 2 ongevallen gezien op minder dan een halve minuut. Ik stond weer aan te schuiven aan de school, en achter mij zie ik iemand aankomen, achter aan schuiven en plots spullen zoeken. Net als ik kan doorrijden wil de achterligger uitstappen, en kletst gewoon de deur open terwijl iemand ons aan het inhalen is. Ze kon nog net op tijd de deur weer wat dicht trekken.
Intussen stond daarachter ook een auto te wachten ("de witte" vanaf nu), en die had blijkbaar de hint van het gevaar inhalende auto's niet goed begrepen. Zonder te kijken vliegt die daar naar links om in te halen, ware het niet dat ze intussen al ingehaald werd door eveneens een auto die niet aan school moest zijn. Die laatste kon nog net uitwijken op de stoep en stoppen. De witte deed rustig verder, en er kon een lach vanaf. Vermoedelijk aan het bellen (wel mooi handenvrij dan), en totaal geen idee gehad van haar afsnijden. En waarschijnlijk ook niet van het incident van 10 seconden daarvoor, want dat was een hele mooie waarschuwing van in de spiegels te kijken voor je een manoevre doet.

Gisteren een bijna ongeval tussen een auto en een fietser

Auto wil zijn inrit oprijden die links langs de weg ligt, hij moet echter wachten op een tegenligger tot die voorbij is.
Alleen zat er schuin achter die auto blijkbaar ook nog een fietser die hij niet gezien had of niet op gelet, geen idee.
Die fietser heeft sowieso gelijk en de auto moet wachten, maar ge zag het gebeuren en toch niet anticiperen, niet defensie op de weg, niet een beetje afremmen, nee gewoon tot aan de wagen en dan nog een goeie slag geven op de achterruit/C-stijl

Oké ge zijt 100% in uw recht, en die bestuurder is absoluut in de fout gegaan, maar waarom moet ge nog een slag op die auto geven?! Blijf toch gewoon van andermans spullen af ook al is het irritant en hebt ge gelijk.
Of doen die dat met de auto ook, ah die coupeert mij, effe rammen dat zal hem leren
Maar als je dat langs de andere kant bekijkt is het 'die kerel met zijn auto kan geen 10 seconden uit zijn doppen kijken en lijkt het zich niet aan te trekken om mij omver te rijden, hij mag blij zijn dat hij maar gewoon een lap op zijn auto krijgt.'

dus ipv vn 'van andermans spullen blijf je af' kan je ook zeggen 'met andermans leven speel je niet'

Maar als je dat langs de andere kant bekijkt is het 'die kerel met zijn auto kan geen 10 seconden uit zijn doppen kijken en lijkt het zich niet aan te trekken om mij omver te rijden, hij mag blij zijn dat hij maar gewoon een lap op zijn auto krijgt.'

dus ipv vn 'van andermans spullen blijf je af' kan je ook zeggen 'met andermans leven speel je niet'

Tuurlijk moet die chauffeur beter opletten, maar hij stond stil om in te draaien en het is niet dat hij zijn inrit opvloog.
En dat ge effe stopt of roept om het die mens duidelijk te maken zal niemand niks zeggen, Voor hetzelfde heeft die zich even hard verschoten.
Maar om nu op zijn auto te kloppen dat vind ik er dan wel over, maar in jou ogen mag hij precies al blij zijn dat het niet op zijn gezicht kreeg

Tuurlijk moet die chauffeur beter opletten, maar hij stond stil om in te draaien en het is niet dat hij zijn inrit opvloog.
En dat ge effe stopt of roept om het die mens duidelijk te maken zal niemand niks zeggen, Voor hetzelfde heeft die zich even hard verschoten.
Maar om nu op zijn auto te kloppen dat vind ik er dan wel over, maar in jou ogen mag hij precies al blij zijn dat het niet op zijn gezicht kreeg
Tuurlijk moet hij niet op zijn gezicht krijgen, zijn rijbewijs even inleveren misschien wel. Er worden veel te veel van dingetjes door de vingers gekeken. Maar uiteraard kan je dat nooit bewijzen, dat is puur hypothetisch.

Tuurlijk moet hij niet op zijn gezicht krijgen, zijn rijbewijs even inleveren misschien wel. Er worden veel te veel van dingetjes door de vingers gekeken. Maar uiteraard kan je dat nooit bewijzen, dat is puur hypothetisch.
:rofl:
Goh ja in mijn ogen moeten ze gewoon alle2 beter opletten. Die chauffeur moet stoppen als hij die fietser alsnog ziet en wachten met zijn manoeuvre, die fietser kan ook heel even zijn rem toe knijpen of stoppen met trappen. Gewoon alletwee iets meer defensief en iets minder agressief op de baan komen

Ik wil het nog wel es zien als die man een bluts of een kras op zijn auto heeft op dat moment, het zal dan ook gedaan zijn met het haantje uit te hangen

Goh ja in mijn ogen moeten ze gewoon alle2 beter opletten. Die chauffeur moet stoppen als hij die fietser alsnog ziet en wachten met zijn manoeuvre, die fietser kan ook heel even zijn rem toe knijpen of stoppen met trappen. Gewoon alletwee iets meer defensief en iets minder agressief op de baan komen

Ik wil het nog wel es zien als die man een bluts of een kras op zijn auto heeft op dat moment, het zal dan ook gedaan zijn met het haantje uit te hangen
Het probleem is dat als fietser dit dagelijks verschillende keren gebeurd. Op een zeker moment ben je het beu en reageer je verkeerd. Je kan niet aan elke oprit en zijstraat vertragen omdat er misschien iemand je niet gezien heeft, dan sta je gewoon stil.

Het probleem is dat als fietser dit dagelijks verschillende keren gebeurd. Op een zeker moment ben je het beu en reageer je verkeerd. Je kan niet aan elke oprit en zijstraat vertragen omdat er misschien iemand je niet gezien heeft, dan sta je gewoon stil.
Helemaal correct. Toen ik vroeger in de spits rondfietste door een stad, kon ik het aantal keer dat ik bijna omver werd gekegeld soms niet op 1 hand tellen voor 1 rit. En nee, ik rijd niet agressief of supersonisch snel met de fiets. Vaak zie je wel aankomen dat de autobestuurders je niet gezien hebben. Wat ik dan deed, was altijd net ver genoeg doorrijden dat ze toch even zouden schrikken, maar wel op zo'n manier dat ik altijd perfect nog op tijd kon stoppen.
Die actie was vanuit de gedachte dat die bestuurder dan hopelijk volgende keer beter oplet. Kwestie van een minder anticiperende fietser te redden van een aanrijding.

Maar het is natuurlijk wel een groot verschil tussen een bluts in uw auto en een bluts in uw schedel. Dus er is daar wel een verschil qua impact dus ook een verschil qua verantwoordelijkheid.

Maar het is natuurlijk wel een groot verschil tussen een bluts in uw auto en een bluts in uw schedel. Dus er is daar wel een verschil qua impact dus ook een verschil qua verantwoordelijkheid.
Het is ook enorm verschieten op de moment zelf. Het gevoel van machteloos zijn icm een hele hoop adrenaline …

Ik begrijp dat iemand dan een reflex heeft om te slaan op het blok metaal dat hem/haar ging omver rijden.

Het is ook enorm verschieten op de moment zelf. Het gevoel van machteloos zijn icm een hele hoop adrenaline …

Ik begrijp dat iemand dan een reflex heeft om te slaan op het blok metaal dat hem/haar ging omver rijden.
Als fietser heb je ook geen andere manier om de autobestuurder iets duidelijk te maken. Bellen horen ze ni, zelfs roepen hoor je bijna niet in een moderne auto. De enige manier om ze te bereiken is tik/klop op de auto.

Als fietser heb je ook geen andere manier om de autobestuurder iets duidelijk te maken. Bellen horen ze ni, zelfs roepen hoor je bijna niet in een moderne auto. De enige manier om ze te bereiken is tik/klop op de auto.
Dan is er nog altijd een vriendelijk tikje op de ruit in plaats van een klop op de C-stijl. Dat tikje op de ruit is sowieso veel beter hoorbaar. En in dit geval heeft @Silence ook aangegeven dat de fietser even had kunnen inhouden, dus ik vermoed niet dat dit een heel nipt geval was. Ik krijg de indruk dat de fietser opzettelijk niet heeft geremd om het tot een bijna aandrijing te laten komen. Ja de fietser is in zijn recht, maar dat rechtvaardigd geen fysiek geweld (want ik interpreteer het dus als geweld zoals het er staat, en niet als een waarschuwend tikje).

Of mag ik de volgende fietser die op de straat fietst in plaats van op het fietspad ook doen stoppen en eens goed tegen zijn spaken schoppen? Hij veroorzaakt daarmee bijna een ongeval als ik er niet voor opzij ga. Of mag ik dan mijn recht nemen, ook zoals deze fietser doen alsof ie er niet is en hem tegen zijn achterwiel rijden?

Nee, hij is zwakke weggebruiker, dus hij hoeft niet te remmen bij een gevaarlijke situatie, en mag nog eens gratis de vandaal uithangen om een ander duidelijk te maken dat ie even onoplettend was.

Ik kan begrijpen dat het frustrerend is, maar we zitten hier niet in een grote stad, dit was gewoon een straat in dorp op het limburgse platteland.
aangezien die mens daar woont zal die ook wel weten dat er daar dan eens af en toe fietsers zijn waar hij voor moet opletten

Die fietser is aan de auto gekomen ter hoogte van zijn achterdeur. Dan zowat stuntelig stoppen en in frustratie eens een vuist omhoog en dan een slag op de auto gegeven
Deze straat voor wie het wilt weten

Waarom moet je het die autobestuurder nog duidelijk maken ? Hij is al ingereden hé en jij kan er voorbij en er is uiteindelijk niks gebeurd. Moet je duidelijk maken dat het gevaarlijk was en je gefrustreerd bent ? Dan doe ik met de auto niet veel anders meer als je ze stunten ziet uithalen soms.
En een bluts in uw schedel, misschien dan ook al eens gewoon beginnen met een helm op te zetten want die had hij ook niet op.

Toch eens moeten kijken voor een dashcam aan te schaffen :D

Heb zo ooit eens een dossier op het parket tegen mij gehad omdat ik een drinkfles naar een auto had gegooid die mij bijna had omvergereden omdat mevrouw een file inhaalde over het fietspad. Ze was familie van een lokale politiecommissaris. :cautious:

tjah, als je op deze manier rondrijdt ga je je constant ergeren. Als goede bestuurder hou je rekening met de fouten van een ander en reageer je ook daarop.
Wat bereik je door als een idioot ergens op te slaan?

tjah, als je op deze manier rondrijdt ga je je constant ergeren. Als goede bestuurder hou je rekening met de fouten van een ander en reageer je ook daarop.
Wat bereik je door als een idioot ergens op te slaan?
Dat is toch wel een mooi staaltje de rollen omkeren eh. Wat bereik je met even op een hoop metaal te slaan? Niks, behalve zoals hierboven gezegd de adrenaline kwijt spelen van bijna overhoop gereden te zijn. En wie verliest er bij, ook niemand. Ergste geval is er een deukje in de auto, oh nee.

Dat is toch wel een mooi staaltje de rollen omkeren eh. Wat bereik je met even op een hoop metaal te slaan? Niks, behalve zoals hierboven gezegd de adrenaline kwijt spelen van bijna overhoop gereden te zijn. En wie verliest er bij, ook niemand. Ergste geval is er een deukje in de auto, oh nee.
Als de wagen tegen die fiets zat was er overigens wel meer dan een deukje. Je zou zelfs kunnen stellen dat de wagen er nu goed vanaf komt.

Verder erger ik me rot aan brommertjes die in stedelijke gebieden de volledige plaats van een autoplaats innemen om te parkeren.

Laatst bewerkt:
Da's idd gewoon een reactie van het moment. Pas op: als ik in de auto zou zitten zou mijn eerste reactie ook zijn: wtf dude. Maar een halve minuut later: hij heeft wel gelijk.

Btw: als de fietser schuin achter die tegenligger zat, is het waarschijnlijk dat die fietser die wagen die wou indraaien ook te laat heeft gezien he.
Zoals gezegd: die kan moeilijk bij iedere oprit gaan inhouden.

Ooit eens ene die rechts insloeg terwijl ik daar reed met mijn fiets. Dan sla ik ook op die wagen. Of eens een achterligt kapot gestampt omdat die persoon in achteruit op mij gereden had.

Anderzijds heeft er ook ooit eens ne vent op mijn dak geslagen. Midden centrum. Heel druk kruispunt. Haaientanden en net voor de haaientanden een zebrapad. Als je dus wilt kijken of je het kruispunt over kan, moet je op het zebrapad gaan staan. Niemand die wou oversteken, dus ik netjes aanschuiven. Natuurlijk enorm veel auto's op het kruispunt, dus sta ik daar even (lees: langer dan een minuut). Komt een man af, die wilt oversteken (zebrapad van 3-4 meter breed) en zich blijkbaar enorm ergerde aan het feit dat ik op dat zebrapad stond. Slaat met zijn platte hand op het dak van mijn auto. Heel luide knal gaf dat. Uitgestapt en de platte van mijn hand op z'n kaak gezet.

Mijn ergernis van de laatste maanden: die DAX brommertjes die niet vooruit gaan maar enorm veel lawaai maken.

Dat is er inderdaad over, in dat geval is het toch vrij duidelijk dat dat een simpele vergissing is. Mensen die zich daarin zo opjagen krijgen toch op hun 40e een hartaanval van de stress lijkt me. En het dan fysiek afreageren is helemaal not done.
Ik begrijp dat je er zo over denkt, maar toch. In de tijd dat ik nog wekelijks bijna-aanrijdingen meemaakte met de fiets merk je gewoon dat er een heel hardnekkige laksisme is bij veel autorijders t.o.v. fietsers.

Bijna-aanrijdingen met een fietser als autobestuurder? Het passeert gewoon. Velen hebben het zelfs niet eens in de gaten dat ze iemand bijna aangereden hebben. Er is geen enkel schrik-effect omdat ze veilig in hun 2 ton zware stalen kolos zitten en hen niets kan overkomen. Dat vrolijk fietsbelletje geeft ook geen schrik-effect of horen ze zelfs niet eens.

Resultaat? Het hardnekkig laksisme blijft.

Oplossing? Dat schrik-effect creëren door op die auto's te meppen. Je doet er geen enkele schade mee door eens goed op die ruit te tikken maar in het beste geval schrikken ze misschien toch eventjes: "Ah oei, bijna ene doodgereden. Misschien toch beter wat oppassen in het vervolg." Sorry maar het is de enige manier weet ik uit ervaring. Ik ben al 2 keer effectief aangereden (volledig in mijn recht) en ontelbare keren bijna-aangereden (volledig in mijn recht), mocht ik niet zo jong en fit geweest zijn om het telkens te ontwijken of om goed te vallen, had ik al in een rolstoel gezeten. Dan ga je wel eventjes anders naar die problematiek kijken dan "andermans spullen raak je niet aan".

Laatst bewerkt:
Oplossing? Dat schrik-effect creëren door op die auto's te meppen. Je doet er geen enkele schade mee door eens goed op die ruit te tikken maar in het beste geval schrikken ze misschien toch eventjes: "Ah oei, bijna ene doodgereden. Misschien toch beter wat oppassen in het vervolg."
Dat is al helemaal iets anders. Ik heb zelf al gezegd dat een tik op de ruit prima is. Ik had het erover dat een forse slag op de C-stijl not done is. Dat is wel het verschil tussen even iemand attent maken en agressie waar we hierover spreken.

Overigens los je daar natuurlijk niks mee op. Je maakt op dat moment 1 van de 5 miljoen autobestuurders duidelijk dat ie beter moet opletten. De helft gaat misschien al zijn schouders ophalen en het incident na 5 minuten vergeten, en van de andere helft is 80% het na 3 weken wel vergeten. Bovendien gaat onoplettenheid altijd blijven, dat kan je niet uitsluiten.

Oplossingen zijn een betere infrastructuur (al is dat ondoenbaar om elke weg in België aan te pakken), nog beter opleiding (niet alleen voor autobestuurders maar ook om defensief te fietsen, zelfs al zijn ze de slachtoffers) en betere detectiesystemen in auto's.

Maar intussen kan een tikje op de ruit geen kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet. Maar dus niet die vuistslag waarover het hier ging.

Terug
Bovenaan