utolor.
Well-known member
Respect! Ik zie/hoor veel mensen verwijtend doen naar anderen die fouten maken (zowel in het verkeer als daarbuiten), alsof ze zelf blijkbaar nooit fouten maken. Ik heb vroeger ook enkele keren met iets te veel op achter het stuur gezeten en ik denk velen hier onder ons (al zullen velen dat waarschijnlijk niet toegeven). We zijn allemaal jong geweest. Wil dat zeggen dat ik dat goedpraat? Nee, maar we moeten ook niet heiliger zijn dan de paus. Iedereen maakt fouten en meestal zal dat goed aflopen, soms spijtig genoeg niet. Maar zijn die waarbij het verkeerd afloopt daarom slechter dan de rest? Ik vind van niet. Al zijn er natuurlijk verzwarende omstandigheden zoals bij dronken rijden ook nog eens extreem snel te gaan rijden en overal door rood te rijden.Ik zal het je even uitleggen (ik heb dit al eens gedaan maar je zal die post toen niet gelezen hebben)
Ik ben 1x dronken naar huis gereden toen ik een idiote snotaap was van +-18 jaar (schiet me niet dood als ik toen 19 jaar was of zo, in ieder geval was het op de unif) Ik had 4 biertjes op. Genoeg om niet meer in staat te zijn met de wagen te rijden maar onvoldoende om niet door te hebben, wat ik aan het doen was. Het issue was dat ik dus opmerkte dat ik in feite een het zwalpen was over de rijbaan. Ik was echt een gevaar over de weg en ik ben toen letterlijk badend in het angstzweet naar huis gereden. Toen ik thuis kwam dacht ik: Waar was ik mee bezig? Dit doe ik nooit meer.
Sindsdien heb ik mijn lesje geleerd en ik kan nu zeggen dat ik al 29 jaar lang nooit nog dronken achter het stuur heb gezeten. Je kan mij die ene dag verwijten, maar ja, die dag uitwissen kan ik nooit meer, ook al zou ik dat willen. Vandaar dat ik soms misschien wat voorzichtig ben ik het uitdrukken van mijzelf als ik lees over 'drank en rijden'. Wie ben ik om dan met een vingertje naar iemand te wijzen, als ik ooit dit zelf ook gedaan heb?
Met die laatste zin ben ik het niet 100%, maar 200% mee eens. Drinken en rijden --> Voor diegenen die het ooit al gedaan hebben. Mijn antwoord: "STOP ERMEE". Het is het risico niet waard, trust me. Je denkt misschien dat het nog wel gaat, maar dat is in feite gewoon onzin.
Daarnaast vind ik niet dat het aan mij is om iemand te gaan zeggen wat hij/zij wel of niet kan doen (in dwingende vorm). Zelf vind ik het ook not done als iemand mij gaat zeggen wat ik wel of niet moet doen. Raad geven daarentegen is iets anders. In het voorbeeld van @Topgear zou ik dan gewoon tegen die kennis/vriend/collega zeggen dat het beter is dat hij zich laat rijden of dat ik hem/haar desnoods naar huis zal brengen, maar als hij/zij toch liever zelf rijdt ga ik echt niet zeggen dat dat niet mag. We zijn allemaal volwassen mensen en kunnen allemaal zelf onze keuzes maken.
.
Ik begrijp niet goed hoe dat een ergernis kan zijn.