De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Dat is toch niet enkel in West-Vlaanderen zo, dat is in elke Vlaamse provincie zo.
Ik zie dat echt overal, alleen op plaatsen waar ze weten dat er een trajectcontrole is, daar houden ze zich uiteraard wel wat in.
Ik ben een half jaar geleden van de kempen naar West-Vlaanderen verhuist en ik merk toch wel degelijk een groot verschil.

In West-Vlaanderen rijden ze precies graag te snel.
Ik word elke dag wel voorbij gestoken op 70km/h wegen, ookal rijd ik zelf al 75-80.
Hier in Oost-Vlaanderen (Waasland en Denderstreek) compleet het tegenovergestelde nochtans.

Iedereen rijdt tegenwoordig (sinds na de Lockdown eigenlijk) zo verdomd traag.

Als ik gewoon de max toegelaten snelheid wil (blijven) rijden moet ik constant inhalen. En bij alle wegenwerken zorgen ze ervoor dat je nergens meer kan of mag inhalen.
Binnenkort kan je op de N70 van in Antwerpen tot Gent nergens meer inhalen. Leuk als je achter een tractor hangt.

Ik rij vooral in Limburg en Vlaams-Brabant en ik word ook constant ingehaald als ik rond de 75 tot soms 80 km/h rij waar 70 de max snelheid is.

Ik weet nu niet waarom je die ongevallen er bij haalt, het is nu niet dat er een aangetoond verband bestaat tussen het inhaalgedrag en het aantal ongevallen.
Het gaat me niet zozeer om inhalen, maar rijgedrag in het algemeen. Uit eigen ervaringen valt het me op dat er doorgaans "gevaarlijker" wordt rondgereden in het westen van het land.

Was daarnet door een woonerf aan het rijden waar ik vaak passeer, 20 per uur en ik reed ook achter een fietser dus ja, ik ging sowieso niet snel.
Komt daar opeens een tegenliggende fietsers tot voor mijn auto rijden om mij de pas af te snijden. Roepend en tierend dat ik kalm moest zijn en dat dit een woonerf is. Oké dan I guess? Ik zag een opening, dus ik besloot gewoon door te rijden, ik wou mijn raam niet opendoen en ook niet uitstappen, die kerel zag er zat of high uit. Begint die opeens met de vuist zo hard hij kon te meppen tegen mijn auto. Gelukkig tegen de ruiten en niet tegen de lak. De afdrukken van zijn vettige huid staan er nog in :laugh:

Wel zeer bizarre situatie. Wat als ik een agressieve mens was? Of wat als ik had gepanikeerd en was doorgereden tegen hem? Ik was dan nog niet eens het juiste doelwit.

Had een parkeerticket gekocht, maar was tien minuten te laat terug. Lag al een boete onder de ruitenwisser, geschreven vlak na aflopen van ticket. Echt man. Staat er daar dan zo'n parkeerwachter met een puistenkop naast de auto te wachten omdat het bijna tijd is, om vervolgens met een paal in zijn broek een boete te kunnen schrijven? Uw maatschappelijk nut is weer bewezen ze, onnozelaar.

Heb nog mensen gekend die parkeerwachter waren.

Kort gezegd: ja, ze staan inderdaad met een paal in hun broek naast jouw auto te wachten. Vaak zijn dat bedrijfjes die van de stad het alleenrecht krijgen om boetes uit te delen. Die boetes zijn dan ook hun omzet (een % gaat naar de stad), en parkeerwachters moeten een bepaald quotum halen om hun rendabel te zijn (lees: hun job niet kwijt te zijn). Dus als ze merken dat in straat X er een paar auto's bijna door hun tijd zijn, dan blijven ze daar even om te cashen.

Het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer is dat ‘more of a guideline than an actual code’ misschien? Wat voor toeren ik die zie uithalen soms.

Ik ben op weg met de fiets. Ik rij de rotonde op. Een auto komt daar met behoorlijke snelheid de rotonde opgevlamd. Meneer wilt afrijden daar waar ik mijn weg vervolg op de rotonde. Ik was al lichtjes aan het vertragen, want ik vertrouwde het niet zo. Maar goed, meneer stopt en ik rij door.

Doet hij achter mijn rug zijn raam open en roept dat ik voor mij moet leren kijken.
Euh, ten eerste stonden de haaientanden aan zijn kant, want hij moet de fietsers die op de rotonde rijden voorrang geven alvorens af te rijden. En ten tweede, ik had hem gezien gezien ik aan het vertragen was omdat ik hem niet vertrouwde met zijn snelheid.

Dus wie moet leren kijken?
Misschien moet hij eens met minder hoge snelheid de rotonde oprijden... meer tijd weet je wel om bijvoorbeeld die haaientanden te zien, die fietser die ook al op de rotonde reed enz?

Het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer is dat ‘more of a guideline than an actual code’ misschien? Wat voor toeren ik die zie uithalen soms.
Blijkbaar is het een probleem in de wet dat het moeilijk te bepalen is wanneer het exact regenweer is jammer genoeg :(
En dat regenweer boeit mij op zich niet, het is vooral dat opspattend water dat de factor zou moeten zijn.

Blijkbaar is het een probleem in de wet dat het moeilijk te bepalen is wanneer het exact regenweer is jammer genoeg :(
En dat regenweer boeit mij op zich niet, het is vooral dat opspattend water dat de factor zou moeten zijn.
Het was gisteren pijpenstelen aan het regenen met water dat ruim over mijn wagen opspatte. Ik denk niet dat er een definitie van regenweer is waar dat niet ondervalt.

Dat er bij motregen twijfel is, wil ik gerust inkomen, maar niet als het drasht. Ook reguliere inhaalverboden op tweevaksbanen/snelwegen worden regelmatig genegeerd zie ik :s

Blijkbaar zijn er nog mensen die niet weten dat je geen fietsers mag inhalen in een fietsstraat en dat je er netjes moet achterblijven .

Gisteren dus rijdend in een fietstraat netjes een paar meter achter een fietser die zijne tijd nam , plotseling ingehaald door een bmw die al een tijdje achter mij hing ….natuurlijk besluit die fietser net op dat moment om links af te slagen en doet dit dus zonder te kijken …(wat zijn recht is want normaal moogt ge die niet inhalen dus ) , zat natuurlijk bijna onder die bmw maar soit , niks ergs gebeurt maar natuurlijk die bmw rijder zijn vingertje gebruiken met de nodige gebaren en woordenschat .
Soit , moest hem die fietser aangereden hebben zou hij misschien verbaasd zijn geweest dat hem niet in zijn recht ging zijn geweest denk ik .

(Ik zou nog in het voordeel van die fietser getuigd hebben ook en nee heb niets tegen bmw rijders . ;) )
Los van dit voorval, maar een fietsstraat is 'imo' de meest belachelijke uitvinding ooit op onze weg...
Er zijn zo plaatsen waar je met verdorie 2 auto's naast elkaar kunt rijden, waar je dan achter de fietser moet blijven rijden omdat je er niet voorbij mag.. gewoon debiel.

Laatst bewerkt:
Ergernis: mensen die langs relatief kleine baantjes willen rijden maar wel midden op de baan blijven rijden als er tegenliggers zijn.

Drukslang van de turbo was plots tijdens het rijden gescheurd, dus in noodloop en turboloos nog naar de garage kunnen tuffen. Blijkt dat dat slangetje 381 euro kost tegenwoordig (incl werk wel). Maken ze die van goud? :thinking:
Wel dikke sound als die darm er af ligt, zo een brullende 5 cilinder met extreem luide whoosh-sound laat precies wel veel kopjes draaien. Extra beschamend als je dan aan 60 per uur passeert omdat hij niet meer sneller kan. :unsure:

Ik ben op weg met de fiets. Ik rij de rotonde op. Een auto komt daar met behoorlijke snelheid de rotonde opgevlamd. Meneer wilt afrijden daar waar ik mijn weg vervolg op de rotonde. Ik was al lichtjes aan het vertragen, want ik vertrouwde het niet zo. Maar goed, meneer stopt en ik rij door.

Doet hij achter mijn rug zijn raam open en roept dat ik voor mij moet leren kijken.
Euh, ten eerste stonden de haaientanden aan zijn kant, want hij moet de fietsers die op de rotonde rijden voorrang geven alvorens af te rijden. En ten tweede, ik had hem gezien gezien ik aan het vertragen was omdat ik hem niet vertrouwde met zijn snelheid.

Dus wie moet leren kijken?
Misschien moet hij eens met minder hoge snelheid de rotonde oprijden... meer tijd weet je wel om bijvoorbeeld die haaientanden te zien, die fietser die ook al op de rotonde reed enz?
Als het fietspad op de rotonde ligt, of wanneer er zelfs helemaal geen fietspad is en de fietsers gewoon de rotonde moeten volgen, dan moeten de autobestuurders inderdaad voorrang geven aan de fietsers die de rotonde volgen voordat zij de rotonde verlaten.
Maar jij hebt het over haaientanden aan de kant van de auto? Ik heb nog nooit haaientanden op een rotonde zien staan?

Als het fietspad op de rotonde ligt, of wanneer er zelfs helemaal geen fietspad is en de fietsers gewoon de rotonde moeten volgen, dan moeten de autobestuurders inderdaad voorrang geven aan de fietsers die de rotonde volgen voordat zij de rotonde verlaten.
Maar jij hebt het over haaientanden aan de kant van de auto? Ik heb nog nooit haaientanden op een rotonde zien staan?
Nochtans staan ze er hoor. Ik heb deze morgen nog eens gekeken toen ik er voorbij liep om naar de bushalte te gaan.

Als er helemaal geen fietspad is, moeten de fietsers toch gewoon achter de auto's blijven rijden en niet plots rechts voorbij komen?

Nochtans staan ze er hoor. Ik heb deze morgen nog eens gekeken toen ik er voorbij liep om naar de bushalte te gaan.
Haaientanden om de rotonde op te komen toch? Ik heb nog nergens een rotonde gezien met haaientanden om van een rotonde af te gaan. Wat ik wel al heb gezien zijn rotondes met een fietspad er rond, en meestal staan er dan haaientanden op de stukken fietspad die kruisen met de baan.

Bij een normale rotonde met één rijstrook blijf je achter elkaar. Ik heb wel al gezien dat auto's daar fietsers inhalen en zo de pas afsnijden bij het verlaten van de rotonde. Wat dus niet mag bij een rotonde met 1 rijstrook, want een andere auto zou je daar ook niet (kunnen) inhalen. Maar ik heb wat moeite met jouw situatie in te beelden.

Haaientanden om de rotonde op te komen toch? Ik heb nog nergens een rotonde gezien met haaientanden om van een rotonde af te gaan. Wat ik wel al heb gezien zijn rotondes met een fietspad er rond, en meestal staan er dan haaientanden op de stukken fietspad die kruisen met de baan.
Ik ken toch ook 1 rotonde met haaientanden om af te rijden, maar dat is niet meer dan visueel duidelijk maken dat het fietspad voorrang krijgt ook al ligt het naast de rotonde. Het is gelukkig wel een uitzondering, want op die manier heb je alweer een andere voorrangsregel ipv uniformiteit.

Bij een normale rotonde met één rijstrook blijf je achter elkaar. Ik heb wel al gezien dat auto's daar fietsers inhalen en zo de pas afsnijden bij het verlaten van de rotonde. Wat dus niet mag bij een rotonde met 1 rijstrook, want een andere auto zou je daar ook niet (kunnen) inhalen. Maar ik heb wat moeite met jouw situatie in te beelden.
Dat mag wel hoor. Als je een voertuig kan inhalen op een rotonde met 1 vak, mag dat gewoon. Of het verstandig is, laat ik in het midden. De pas afsnijden nadien hoort uiteraard niet.
Is toevallig een vraag die vaak terugkeert bij de VSV quiz omdat blijkbaar niemand dat weet (en ik wist dat eerlijk gezegd ook niet tot een klein jaar terug).

Dat mag wel hoor. Als je een voertuig kan inhalen op een rotonde met 1 vak, mag dat gewoon. Of het verstandig is, laat ik in het midden. De pas afsnijden nadien hoort uiteraard niet.
Is toevallig een vraag die vaak terugkeert bij de VSV quiz omdat blijkbaar niemand dat weet (en ik wist dat eerlijk gezegd ook niet tot een klein jaar terug).

Was vorige week nog een vraag! Wel alleen links inhalen mag denk ik.

Terug
Bovenaan