De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Dit recent tegengekomen, nog niet getest aangezien ik door de aankoop van Wahoo rollen 3 maanden Wahoo Systm heb, nadien eens bekijken.

Als het blijft bestaan zal het ook wel niet gratis blijven.

Dit recent tegengekomen, nog niet getest aangezien ik door de aankoop van Wahoo rollen 3 maanden Wahoo Systm heb, nadien eens bekijken.

Als het blijft bestaan zal het ook wel niet gratis blijven.

De gratis versie is beperkt tot 1 route upload, en 6 ritten dat je kan doen.
't Is maar 6$/maand dus dat valt wel mee.

De gratis versie is beperkt tot 1 route upload, en 6 ritten dat je kan doen.
't Is maar 6$/maand dus dat valt wel mee.
Een route uploaden is zelf een gpx uploaden om die nadien na te rijden, op zich heb je dat niet nodig.

Daarnaast kan je inderdaad maar 6 routes rijden, maar om te trainen heb je er eigenlijk maar 1 nodig.

Ik gebruik biketerra nu al een hele tijd omdat ik zwift te duur vind en rouvy dan ook ineens even duur werd.
Ik doe bijna alleen workouts dus maakt op zich ni uit hoeveel routes ik kan doen.
Ik heb wel 60euro voor een jaar betaald, kwestie van de ontwikkeling wat te supporten. Ik rijdt er al meer dan 3 maanden mee dus het is nog steeds goedkoper dan zwift ;)

Laatst bewerkt:
Vandaag nog eens een FTP Ramp test gedaan op Zwift. Lichte verbetering naar 316 Watt. Ik weet weer waarom ik die test niet graag doe. 🥲

Zwift is gewoon te duur eh.
Nu ook met de uitbreiding van New York. Allemaal mooi en wel maar spectaculair is dat toch allerminst.

Iemand die hier recent een Zwift ride gekocht heeft waarvan het frame ook niet recht is? Een kameraad heeft die toen gekocht, en met nu een tablethouder op zijn stuur te zetten viel hem op dat die niet vlak te krijgen was. Als je op het Zwift forum of Facebook zoekt zijn er nog wel.

IMG-20251111-WA0006.jpg

IMG-20251111-WA0011.jpg

Vandaag nog eens een FTP Ramp test gedaan op Zwift. Lichte verbetering naar 316 Watt. Ik weet weer waarom ik die test niet graag doe. 🥲
Ik heb zonet de FTP test standard gedaan met een tegenvallend resultaat. Wanneer ik een FTP builder plan wil beginnen zegt Zwift dat ik nu plots de FTP Ramp moet doen. Is er dan zo'n groot verschil in beide testen?

Ik heb zonet de FTP test standard gedaan met een tegenvallend resultaat. Wanneer ik een FTP builder plan wil beginnen zegt Zwift dat ik nu plots de FTP Ramp moet doen. Is er dan zo'n groot verschil in beide testen?

Ik denk dat dat gewoon standaard in dat programma zit, gewoon huidig ftp invullen en de ramptest skippen

Qua resultaat gaat er quasi geen verschil zijn tussen de FTP ramp test en de klassieke FTP test. De klassieke FTP test (20 minuten) is wat mij betreft vergelijkbaar met de hel op aarde, terwijl je bij de FTP ramp test veel korter echt diep zal moeten gaan.

Ik moet eerlijk zeggen dat bij mij die waardes (Ramp vs 20') vaak toch wel vrij ver uit elkaar liggen (Ramp > 20' uiteraard). 20' geeft dus voor mij een meer realistisch resultaat.

dat hangt natuurlijk samen met het type renner dat je bent.

Ik kan mij inbeelden dat El Tractor urenlang 360w kan duwen, maar moet afhaken als hij een minuut aan 500w moet trappen. Zijn 20 min test zal dan wellicht hoger uitkomen dan zijn ramptest.

Iemand die goed is in korte inspanningen maar geen lange adem heeft zal wellicht beter uitkomen bij een ramp.

En daarnaast moet je bij een ramptest totaal niet kunnen pacen, dus voor amateurs is dat veel makkelijker. Bij een 20 min test ga je traditioneel veel te hevig van start, om dan een gigantische inzinking te krijgen (dit hou ik nooit vol!), om dan naar het einde toe weer betere waarden te rijden. Dit is natuurlijk nefast want het kost veel meer energie dan een steady effort.

Het beste vind ik: eerst een ramptest, en nadien in een vervolgtest dat wattage te proberen halen in de 20min test.

dat hangt natuurlijk samen met het type renner dat je bent.

Ik kan mij inbeelden dat El Tractor urenlang 360w kan duwen, maar moet afhaken als hij een minuut aan 500w moet trappen. Zijn 20 min test zal dan wellicht hoger uitkomen dan zijn ramptest.

Iemand die goed is in korte inspanningen maar geen lange adem heeft zal wellicht beter uitkomen bij een ramp.

En daarnaast moet je bij een ramptest totaal niet kunnen pacen, dus voor amateurs is dat veel makkelijker. Bij een 20 min test ga je traditioneel veel te hevig van start, om dan een gigantische inzinking te krijgen (dit hou ik nooit vol!), om dan naar het einde toe weer betere waarden te rijden. Dit is natuurlijk nefast want het kost veel meer energie dan een steady effort.

Het beste vind ik: eerst een ramptest, en nadien in een vervolgtest dat wattage te proberen halen in de 20min test.
Wat gaat het verschil zijn? 5 watt? Dat zal even veel zijn als het verschil bij een goede/slechte dag. Voor mij geen reden om die 20 minuten test te doen.

Wat gaat het verschil zijn? 5 watt? Dat zal even veel zijn als het verschil bij een goede/slechte dag. Voor mij geen reden om die 20 minuten test te doen.
Ik kan u verzekeren dat mijn ramptest veel beter is dan 5 watt verschil en dat je morgen een begrafenisondernemer mag contacteren als ik die waardes 20 minuten ga aanhouden.

The Grade is op dat vlak wel een goede toevoeging. Naargelang je conditie tussen de 10 a 15 minuten gas geven, minder monotoon als een gewone 20' test, en met minder foutmarge als een ramp test.

Voor iemand die net start is zo'n ramp test ideaal omdat het laagdrempelig is. Iemand die al wat langer aan het fietsen is kan toch beter eens een langere inspanning doen. Wat kan je effectief rijden in een race van 45'? Wat kan je effectief rijden op de Alpe du Zwift?

Terug
Bovenaan