De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

5000km per jaar op Zwift. Damn. Netjes!
Dan zie je meteen ook dat het echt niet enkel met talent is dat je goed wordt.
Kilometers op zwift zegt ook niet alles natuurlijk.
200u op de rollen gezeten in 2023. Of anders gezegd meer dan 8 volle dagen op de rollen.
Ik ben gedegouteerd van mezelf…

Ik ben blij dat je met toewijding toch nog iets kan bereiken, anders was het helemaal triestig :P

Vanaf 2023 ben ik die TTT's beginnen rijden, dan beland je ook in een groep van mensen die heel veel op zwift rijden (sommigen alleen maar op zwift). Dat heeft wel een groot verschil gemaakt qua consistentie en niveau, je pusht elkaar om beter te worden. Dit jaar zal ik boven de 7000km op Zwift gaan, en iets van een 7500km buiten. Zolang ik meer buiten fiets als binnen :scream:

De tijd dat ik op Zwift geregeld van die lange ritten deed ligt ook al enkele jaren achter mij hoor. De kilometers komen vooral door heel frequent en ook quasi het ganse jaar door op Zwift te rijden. Als je 3x per week 50km op Zwift rijdt x 50 weken ...

Ik zit nu aan ongeveer 6500 kilometer in totaal en hoop dit jaar de 7000 nog te halen.
Dat zal dan veruit de meeste kilometers van de laatste jaren zijn.

Net even gekeken op strava, en ik zit nu al aan de meeste kilometers en ook de meeste uren.
1000 kilometer meer nu al dan in 2018, met voorlopig slechts 10u meer.
Dusja, rauwe kilometers vergelijken is ook niet eerlijk.

Ik ben eigenlijk een beetje verrast hoe 'weinig' kilometers ik heb gemaakt al die jaren.
Wat echter niet is meegerekend tot 2022 zijn de 20 pendelkilometers (per dag, niet enkel) die ik vroeger 5 dagen per week ook deed.

Tegenwoordig doe ik maar twee keer per week een pendelrit met de (elektrische) fiets

Ik zit op volgende voorlopig 😅
Hardlopen: 1.838km 145h17
Fietsen: 9.527km 299u25
Zwemmen: 275.925m 92u31
Dat is meer dan 10u per week gemiddeld, stevig!

Ik kom maar aan een totaaltijd van 241u 😅

Wel van januari tem augustus 200u, 41 van september tem nu. De geboorte van mijn zoon en blessure aan de knie waardoor ik niet kan lopen hebben duidelijk hun invloed.

Fietsen: 17030km 567h waarvan 2555km 96h op mywhoosh
lopen: 1267km 122h
Zwemmen: 141km 48h

Er zal nog wel een beetje bijkomen maar niet zo heel veel, toch een beetje beu gefietst laatste tijd.

Amai.
En is dit puur plezier of ook echt trainen voor wedstrijden enzo?

Goeie vraag,
Het is niet puur plezier en ook geen competitie. Ik train wel met een volle triatlon in het achterhoofd, maar door loopblessures is het meer onderhouden dan echt voor de fun.

Een volledige werkweek is natuurlijk ook al 270km met de fiets.
Denk dat ik met goeie trainingsschema’s en minder km’s zelf beter af zou zijn, lijkt mij alleen zo moeilijk verenigbaar met dat pendelen.

Goeie vraag,
Het is niet puur plezier en ook geen competitie. Ik train wel met een volle triatlon in het achterhoofd, maar door loopblessures is het meer onderhouden dan echt voor de fun.

Een volledige werkweek is natuurlijk ook al 270km met de fiets.
Denk dat ik met goeie trainingsschema’s en minder km’s zelf beter af zou zijn, lijkt mij alleen zo moeilijk verenigbaar met dat pendelen.
Je pendelt dan met de koersfiets?
Is inderdaad niet altijd evident als je wilt combineren met trainen. Na uw werk gewoon doorrijden en uw training doen is ideaal, maar moet mogelijk zijn.
Plus dat je na u werk ook geen 4u of meer gaat rijden, en je in het weekend ook niet altijd meer de fut of zin hebt om een rondje van 4u te doen als je al 12-14u in de week hebt gereden.

Wat wel zeker is dat is als het niet meer leuk of doelgericht is dat het onhoudbaar is op lange termijn. Ervaring leert dat je dat geen 5-6j volhoudt.
En die consistentie is wel belangrijk als je beter wilt worden. Van is 2j alles ervoor te doen haal je niet uw topniveau, dat is werk van 5j consistentie en langer.

Je pendelt dan met de koersfiets?
Is inderdaad niet altijd evident als je wilt combineren met trainen. Na uw werk gewoon doorrijden en uw training doen is ideaal, maar moet mogelijk zijn.
Plus dat je na u werk ook geen 4u of meer gaat rijden, en je in het weekend ook niet altijd meer de fut of zin hebt om een rondje van 4u te doen als je al 12-14u in de week hebt gereden.

Wat wel zeker is dat is als het niet meer leuk of doelgericht is dat het onhoudbaar is op lange termijn. Ervaring leert dat je dat geen 5-6j volhoudt.
En die consistentie is wel belangrijk als je beter wilt worden. Van is 2j alles ervoor te doen haal je niet uw topniveau, dat is werk van 5j consistentie en langer.

Inderdaad koersfiets.
Als het lang genoeg licht is & droog, lukt het me wel vaak om in het naar huis gaan een omweg te maken van 73km dan heb ik iets van een 100km gefietst, op een werkdag van 8h en ben ik klaar om 18.30 met werken & fietsen.
En als er dan in het weekend een cyclo te doen is, of een ritje met vrienden kan mij dat nog wel motiveren voor een echte lange lsd

90% van al de km’s zijn alleen gereden wat het soms wel wat eenzaam maakt.
+ ik haat het niet, maar een passie is het zeker en vast ook niet.
Dan komt de vraag wel vaak boven, waarom?
Geen idee, ik heb veel tijd & ik eet graag…
Mss om mijn saaie werkdagen te compenseren
Ik zie wel hoe het verder evolueert…

Vandaag mijn eerste race gereden na een dikke maand rustig op te bouwen. 167ste van de 222... Nog heel wat werk voor de boeg dus. Ik kreeg in de laatste 5km echt een hongerklop en had nog een 75 hoogtemeters te gaan wat echt dodelijk was. Iemand nog wat tips qua voeding buiten een banaan en sportdrank? Iets wat ik misschien makkelijk kan vinden in delhaize of dergelijke?

Niks mis met een banaan en sportdrank. Maar dat laatste zegt niet veel :)

Kijk eens naar de hoeveelheid carbs die je neemt tijdens/voor de race, dat zal meer zeggen… en de duur van de inspanning is ook wel belangrijk

Goeiemorgen allemaal,

Al een tijdje de Zwift Ride aan het opvolgen, en met de sale die net begonnen is, lijkt het mij de ideale moment om er ook aan te beginnen.
Nu zit ik wel nog met enkele vragen.

Wat raden jullie aan voor een beginner om Zwift op te draaien? Een tablet, Apple TV, Mac Mini (maar lijkt mij al wat overdreven)?
Had dit artikel gelezen Van Tablet naar Mac mini M4 + 50” 4K TV: De Weg naar de Ultieme Zwift Pain Cave, maar zou toch ook eens naar jullie meningen/ervaringen willen luisteren?
Zelf heb ik momenteel geen tablet, Apple TV.., enkel mijn eigen desktop, maar dat is geen optie om Zwift op te draaien.
Misschien kan er met de aankomende solden nog wel iets bekomen worden met wat korting.

Als tweede had ik ook nog een vraag over de schoenen en pedalen.
Heb helemaal geen ervaring met Zwift, dus echt wel voor een beginner, maar lijkt mij wel best om direct voor klikpedalen te gaan?
Had deze op het oog SHIMANO Racefietspedalen RS500 SPD-SL, gecombineerd met de VAN RYSEL Wielrenschoenen ROAD 100 zwart & ROCKRIDER SPD schoenplaatjes zwart

Klopt deze opstelling? Goede aankoop voor een beginner?

Bedankt alvast voor jullie info en fijne feestdagen!

Goeiemorgen allemaal,

Al een tijdje de Zwift Ride aan het opvolgen, en met de sale die net begonnen is, lijkt het mij de ideale moment om er ook aan te beginnen.
Nu zit ik wel nog met enkele vragen.

Wat raden jullie aan voor een beginner om Zwift op te draaien? Een tablet, Apple TV, Mac Mini (maar lijkt mij al wat overdreven)?
Had dit artikel gelezen Van Tablet naar Mac mini M4 + 50” 4K TV: De Weg naar de Ultieme Zwift Pain Cave, maar zou toch ook eens naar jullie meningen/ervaringen willen luisteren?
Zelf heb ik momenteel geen tablet, Apple TV.., enkel mijn eigen desktop, maar dat is geen optie om Zwift op te draaien.
Misschien kan er met de aankomende solden nog wel iets bekomen worden met wat korting.

Als tweede had ik ook nog een vraag over de schoenen en pedalen.
Heb helemaal geen ervaring met Zwift, dus echt wel voor een beginner, maar lijkt mij wel best om direct voor klikpedalen te gaan?
Had deze op het oog SHIMANO Racefietspedalen RS500 SPD-SL, gecombineerd met de VAN RYSEL Wielrenschoenen ROAD 100 zwart & ROCKRIDER SPD schoenplaatjes zwart

Klopt deze opstelling? Goede aankoop voor een beginner?

Bedankt alvast voor jullie info en fijne feestdagen!
Begrijp ik het goed dat je nu niet fietst en wilt beginnen met uitsluitend op de rollen te fietsen?

Zo ja, waarom? Heb je er enige ervaring mee?

Ik ken veel mensen die op de rollen rijden omdat het een handige ondersteuning is voor de ritten buiten. Daar ligt dan veelal ook de motivatie.

Ik ken persoonlijk niemand die uitsluitend op de rollen fietst en dat ook kan volhouden. Vandaar de vraag: wat is jouw motivatie?

Wat betreft materiaal:
- waarom is je desktop geen optie? Persoonlijk draai ik de software op mijn laptop.
- klikpedalen zijn inderdaad handig, wel opletten. Je hebt SPD-SL pedalen en schoenen gelinkt maar SPD schoenplaatjes. SL is ontworpen voor de koersfiets, SPD voor de mountainbike, die zijn niet compatibel. Normaal komen er wel plaatjes bij je pedalen, je zou die niet extra moeten kopen om te kunnen beginnen. Qua schoenen: passen is de boodschap, het heeft weinig nut om schoenen online aan te raden. Als beginner is het wel belangrijk om te weten dat je niet mag vergelijken met gewone schoenen. De zool is best wat stijver, zodat je hele voet kan drukken op de pedaal, maar dat zorgt er ook voor dat de schoenen wat raar zijn om mee te wandelen.

Wat je zeker niet mag vergeten en best niet op bespaard is minstens 1 goede broek. Op de rollen zit je statischer waardoor dat mogelijks nog belangrijker is dan buiten.

Begrijp ik het goed dat je nu niet fietst en wilt beginnen met uitsluitend op de rollen te fietsen?

Zo ja, waarom? Heb je er enige ervaring mee?

Ik ken veel mensen die op de rollen rijden omdat het een handige ondersteuning is voor de ritten buiten. Daar ligt dan veelal ook de motivatie.

Ik ken persoonlijk niemand die uitsluitend op de rollen fietst en dat ook kan volhouden. Vandaar de vraag: wat is jouw motivatie?

Wat betreft materiaal:
- waarom is je desktop geen optie? Persoonlijk draai ik de software op mijn laptop.
- klikpedalen zijn inderdaad handig, wel opletten. Je hebt SPD-SL pedalen en schoenen gelinkt maar SPD schoenplaatjes. SL is ontworpen voor de koersfiets, SPD voor de mountainbike, die zijn niet compatibel. Normaal komen er wel plaatjes bij je pedalen, je zou die niet extra moeten kopen om te kunnen beginnen. Qua schoenen: passen is de boodschap, het heeft weinig nut om schoenen online aan te raden. Als beginner is het wel belangrijk om te weten dat je niet mag vergelijken met gewone schoenen. De zool is best wat stijver, zodat je hele voet kan drukken op de pedaal, maar dat zorgt er ook voor dat de schoenen wat raar zijn om mee te wandelen.

Wat je zeker niet mag vergeten en best niet op bespaard is minstens 1 goede broek. Op de rollen zit je statischer waardoor dat mogelijks nog belangrijker is dan buiten.
Momenteel fiets ik inderdaad niet, en ervaring met de rollen heb ik helemaal niet.
Tot 3 jaar geleden was ik wel een fervent mountainbiker, maar na een zware rugoperatie en lange revalidatie, het niet meer terug opgenomen.
Grotendeels met reden dat de neurochirurg het ten zeerste afraadt, tenzij ik investeer in een goede full suspension MTB, en dan nog is het afwachten en zien of het lukt.

Nu ondertussen ook een knieoperatie ondergaan, en het is daar dat mijn chirurg en kinesist eigenlijk aangeven om er goed de pees op te leggen en zoveel mogelijk te fietsen. Ik had hun toen de vraag gesteld naar de Zwift Ride, vermits ik bij mijn kinesist ook een Kickr Core zag staan.
Momenteel zou het in eerste instantie dus gebruikt worden voor het verder trainen van de knie, conditie weer opkrikken, en het gebruik kunnen maken van "vaste" schema's/trainingen. Dit in combinatie met het verderzetten van mijn revalidatie bij de kinesist. Het competitiebeest zit ook wel in mij, dus naar de toekomst toe (als de knie het hopelijk snel weer toelaat), zien de races er mij ook wel echt geestig uit. En eens die knie weer helemaal op orde is (wat ergens voor de zomer zou moeten zijn), is de kans zeker wel groot dat ik verder investeer in een fiets voor op de baan, om daar de kilometers verder te zetten met vrienden en collega's.
Dan kan de Zwift Ride nog steeds gebruikt worden voor wanneer het slechter weer is, voor een snelle, efficiënte training..

Nu naar alle waarschijnlijkheid zal het nooit mijn hoofdactiviteit worden, daar het eerder als extra zal dienen in combinatie met mijn andere sporten.

Aangaande materiaal:
- Desktop is geen optie, vermits deze niet in dezelfde ruimte zal staan als de Zwift. Laptop zou eventueel nog kunnen, maar is echt een oud beestje (zelfs niet full hd), dat ik niet eens weet of deze het wel zal draaien.
- De schoenplaatjes had ik over het hoofd gezien. Nu online ga ik het zeker niet kopen, vermits ik inderdaad de schoenen eerst wil passen. Dan kan ik daar ook nog wel zien vermoed ik welke schoenen bij welke pedalen passen. Maar om zeker te zijn dat ik het juist heb, de pedalen en schoenen passen dus wel samen. Want had al gelezen dat ook niet alle pedalen passen op de Zwift Ride, maar die RS500 van Shimano wel?
- Aangaande de broek, daar heb ik er nog enkele goeie van, van tijdens het mountainbiken, dus dat zit normaal wel al goed.

Terug
Bovenaan