Begrijp ik het goed dat je nu niet fietst en wilt beginnen met uitsluitend op de rollen te fietsen?
Zo ja, waarom? Heb je er enige ervaring mee?
Ik ken veel mensen die op de rollen rijden omdat het een handige ondersteuning is voor de ritten buiten. Daar ligt dan veelal ook de motivatie.
Ik ken persoonlijk niemand die uitsluitend op de rollen fietst en dat ook kan volhouden. Vandaar de vraag: wat is jouw motivatie?
Wat betreft materiaal:
- waarom is je desktop geen optie? Persoonlijk draai ik de software op mijn laptop.
- klikpedalen zijn inderdaad handig, wel opletten. Je hebt SPD-SL pedalen en schoenen gelinkt maar SPD schoenplaatjes. SL is ontworpen voor de koersfiets, SPD voor de mountainbike, die zijn niet compatibel. Normaal komen er wel plaatjes bij je pedalen, je zou die niet extra moeten kopen om te kunnen beginnen. Qua schoenen: passen is de boodschap, het heeft weinig nut om schoenen online aan te raden. Als beginner is het wel belangrijk om te weten dat je niet mag vergelijken met gewone schoenen. De zool is best wat stijver, zodat je hele voet kan drukken op de pedaal, maar dat zorgt er ook voor dat de schoenen wat raar zijn om mee te wandelen.
Wat je zeker niet mag vergeten en best niet op bespaard is minstens 1 goede broek. Op de rollen zit je statischer waardoor dat mogelijks nog belangrijker is dan buiten.
Momenteel fiets ik inderdaad niet, en ervaring met de rollen heb ik helemaal niet.
Tot 3 jaar geleden was ik wel een fervent mountainbiker, maar na een zware rugoperatie en lange revalidatie, het niet meer terug opgenomen.
Grotendeels met reden dat de neurochirurg het ten zeerste afraadt, tenzij ik investeer in een goede full suspension MTB, en dan nog is het afwachten en zien of het lukt.
Nu ondertussen ook een knieoperatie ondergaan, en het is daar dat mijn chirurg en kinesist eigenlijk aangeven om er goed de pees op te leggen en zoveel mogelijk te fietsen. Ik had hun toen de vraag gesteld naar de Zwift Ride, vermits ik bij mijn kinesist ook een Kickr Core zag staan.
Momenteel zou het in eerste instantie dus gebruikt worden voor het verder trainen van de knie, conditie weer opkrikken, en het gebruik kunnen maken van "vaste" schema's/trainingen. Dit in combinatie met het verderzetten van mijn revalidatie bij de kinesist. Het competitiebeest zit ook wel in mij, dus naar de toekomst toe (als de knie het hopelijk snel weer toelaat), zien de races er mij ook wel echt geestig uit. En eens die knie weer helemaal op orde is (wat ergens voor de zomer zou moeten zijn), is de kans zeker wel groot dat ik verder investeer in een fiets voor op de baan, om daar de kilometers verder te zetten met vrienden en collega's.
Dan kan de Zwift Ride nog steeds gebruikt worden voor wanneer het slechter weer is, voor een snelle, efficiënte training..
Nu naar alle waarschijnlijkheid zal het nooit mijn hoofdactiviteit worden, daar het eerder als extra zal dienen in combinatie met mijn andere sporten.
Aangaande materiaal:
- Desktop is geen optie, vermits deze niet in dezelfde ruimte zal staan als de Zwift. Laptop zou eventueel nog kunnen, maar is echt een oud beestje (zelfs niet full hd), dat ik niet eens weet of deze het wel zal draaien.
- De schoenplaatjes had ik over het hoofd gezien. Nu online ga ik het zeker niet kopen, vermits ik inderdaad de schoenen eerst wil passen. Dan kan ik daar ook nog wel zien vermoed ik welke schoenen bij welke pedalen passen. Maar om zeker te zijn dat ik het juist heb, de pedalen en schoenen passen dus wel samen. Want had al gelezen dat ook niet alle pedalen passen op de Zwift Ride, maar die RS500 van Shimano wel?
- Aangaande de broek, daar heb ik er nog enkele goeie van, van tijdens het mountainbiken, dus dat zit normaal wel al goed.