De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Kan je die ook niet halen tijdens ERG training?
Maar goed ja dan kan het zijn dat je heel lang moet rijden eer je boven bent. Hoe je het ook draait of keert de energie die je erin moet steken om boven te geraken is hetzelfde. Met ERG kan je een gelijke inspanning leveren en uw rust zelf bepalen dat klopt ja, dat maakt het iets makkelijker. Maar het is nu ook niet dat het ineens veel scheelt.

Maar goed ja dan kan het zijn dat je heel lang moet rijden eer je boven bent. Hoe je het ook draait of keert de energie die je erin moet steken om boven te geraken is hetzelfde. Met ERG kan je een gelijke inspanning leveren en uw rust zelf bepalen dat klopt ja, dat maakt het iets makkelijker. Maar het is nu ook niet dat het ineens veel scheelt.
Ik zou dan gewoon een lange intervaltraining doen he ;)
Dan maakt de omgeving weinig uit.
En op einde kan je afstappen en de rest naar beneden naast uw fiets beleven :D

Ik zou dan gewoon een lange intervaltraining doen he ;)
Dan maakt de omgeving weinig uit.
En op einde kan je afstappen en de rest naar beneden naast uw fiets beleven :D
Maar dat is net het grootste nadeel van Zwift ; geen echte afdaling. Die sensatie van een afdaling mis je toch echt op Zwift.

De eerste keer dat ik de Ventoux opreed, heb ik de beklimming vanuit Sault gedaan. Vrienden gingen toen te voet van Chalet Reynard naar de top wandelen, hebben met toen aan Chalet Reynard afgezet :woohoo: , ik ben mogen starten met een zalige afdaling tot in Sault. Dan tot boven rijden en nog eens terug naar beneden, richting Bedoin.
Twee afdalingen voor één klim, veel beter wordt het niet.:clap:

Maar dat is net het grootste nadeel van Zwift ; geen echte afdaling. Die sensatie van een afdaling mis je toch echt op Zwift.
Afdalingen gaan nochtans vrij vlot op zwift hoor. Akkoord je moet in verhouding veel meer bijtrappen voor dezelfde snelheid, maar goed het blijft een trainingsapp.

De sensatie van een echte sprint mis je ook op zwift. Iemand die enkel nog maar vol heeft gesprint op zwift gaat ook lelijk kijken als hij eens in het echt moet sprinten.

Het blijft allemaal toch maar virtueel…
En ik kan voorgaande posts bevestigen. Het is toch maar een saaie klim. Alpe du zwift is een stukje leuker om te doen.

De beklimming op het gemakske aangevat. Ik zat nog met een pijntje van het lopen en mijn mislukte races van vrijdag in de benen. Uiteindelijk halfweg toch nog wat verdappert omdat een kennis toevallig 700m voor me zat.
En de laatste km dan maar vol doorgereden om op 90min7sec te arriveren. Jammer van die 7sec :-)

De eerste keer dat ik de Ventoux opreed, heb ik de beklimming vanuit Sault gedaan. Vrienden gingen toen te voet van Chalet Reynard naar de top wandelen, hebben met toen aan Chalet Reynard afgezet :woohoo: , ik ben mogen starten met een zalige afdaling tot in Sault. Dan tot boven rijden en nog eens terug naar beneden, richting Bedoin.
Twee afdalingen voor één klim, veel beter wordt het niet.:clap:
Dat is voor mij net het positieve. Als ik eens een col ga opfietsen dan is het met de auto naar beneden.

Maar dat is net het grootste nadeel van Zwift ; geen echte afdaling.
Dat heb ik vooral in van die 'wave' secties in zwift.

Constant korte bergopjes/bergafjes. Vreselijk iritant in Zwift omdat ge niet voelt dat ge op die afdalingskes snelheid maakt.

Over hellingen en cols gesproken, in hoeverre zijn die een goede voorbereiding op het IRL werk?

Ik bedoel: als je op zwift pakweg wekelijks deftige klimmen doet, maar buiten is het zo vlak als iets. Gaat die zwift ervaring dan iets van meerwaarde hebben als je dan eens een uitstap doet naar de Vlaamse Ardennen of Vogezen of wat dan ook?
Ik spreek dan puur over het klimmen (akkoord dat uw conditie beter gaat zijn na één winter op zwift ipv de zetel). Of maken zwift hoogtemeters geen hol uit en moet je alles uit IRL klimtraining halen?

Over hellingen en cols gesproken, in hoeverre zijn die een goede voorbereiding op het IRL werk?

Ik bedoel: als je op zwift pakweg wekelijks deftige klimmen doet, maar buiten is het zo vlak als iets. Gaat die zwift ervaring dan iets van meerwaarde hebben als je dan eens een uitstap doet naar de Vlaamse Ardennen of Vogezen of wat dan ook?
Ik spreek dan puur over het klimmen (akkoord dat uw conditie beter gaat zijn na één winter op zwift ipv de zetel). Of maken zwift hoogtemeters geen hol uit en moet je alles uit IRL klimtraining halen?
Watt is watt, of je dat nu op vlakke trapt of bergop.

Watt is watt, of je dat nu op vlakke trapt of bergop.
Disagree, klimmen is toch iets anders dan op het vlakke stampen. Alleen al omdat de hellingsgraad altijd verandert.

Een betere voorbereiding dan (Alpe de) Zwift op klimmen ga je in België niet vinden denk ik.
Tijdens de Alps Epic vond ik de inspanning in't echt toch heel erg goed vergelijkbaar met wat je doet op zwift tijdens de grote klims in Watopia.

Disagree, klimmen is toch iets anders dan op het vlakke stampen. Alleen al omdat de hellingsgraad altijd verandert.

Een betere voorbereiding dan (Alpe de) Zwift op klimmen ga je in België niet vinden denk ik.
Tijdens de Alps Epic vond ik de inspanning in't echt toch heel erg goed vergelijkbaar met wat je doet op zwift tijdens de grote klims in Watopia.
Omdat je heel lastig 20min kan fietsen zonder stoppen. Maar ook op vlakke kan je perfect wisselen in tempo/wattage's.

Zwift is ook anders dan in het echt klimmen

Omdat je heel lastig 20min kan fietsen zonder stoppen. Maar ook op vlakke kan je perfect wisselen in tempo/wattage's.

Zwift is ook anders dan in het echt klimmen
Je kan wisselen op het vlakke, maar op een klim moet je wisselen.

Ik zeg ook niet dat het 1:1 is, maar sowieso veel beter dan wat te vlammen op het vlakke.

Zo voel ik het toch aan en heb ik het aan den lijve ondervonden deze zomer.

Ghoja qua wattages mss wel, de weersvoorspelling nog daar gelaten maar in het echt is klimmen toch heel anders voor mij.

Vooral de echt hele steile stukken waar je direct stil staat als je stopt met trappen voelen toch wel heel anders aan in het echt.

Mijn hartslag is veel hoger en op grote hoogtes is er ook minder zuurstof.

Je kan wisselen op het vlakke, maar op een klim moet je wisselen.

Ik zeg ook niet dat het 1:1 is, maar sowieso veel beter dan wat te vlammen op het vlakke.

Zo voel ik het toch aan en heb ik het aan den lijve ondervonden deze zomer.
Jij bent dan nog eens MTB aan het vergelijken met baanwielrennen en zwift...

Laatste tijd merk ik precies dat ik een pak harder moet stampen op mijn Tacx Neo (originele) vergeleken met buiten fietsen. Vroeger viel mij dat zo niet op. Kan je die op een manier 'herkalibreren'?

Ik rijd meestal met de Tacx app, slope training, maar slope op 0%.

Dat heb ik vooral in van die 'wave' secties in zwift.

Constant korte bergopjes/bergafjes. Vreselijk iritant in Zwift omdat ge niet voelt dat ge op die afdalingskes snelheid maakt.
Ik merk dan plots op dat mijn Wattage flink zakt :woohoo: . Oei het gaat hier bergaf volgens mij, denk ik dan.
Maar toch 100 000 keer liever Zwift dan met dit weer buiten in de modder gaan fietsen (met de bietentransporten gecombineerd met de zware leemgrond liggen alle wegen er hier vreselijk bij).

Qua wattages trappen kan je dat heel goed vergelijken. Ook qua variatie in helling en dus gevoel qua wattage dat je moet trappen.
Maar het probleem is dat je op de trainer op een heel lage cadans kan draaien, benen kan stilhouden en tegen 3km/h omhoog kan rijden in principe. Ook moet je uw lichaam niet coördineren om stabiel recht te blijven.
In het echt als je heel traag rijdt en je krijgt het niet meer rond dan lig je op je bek. Ook moet je tijdens het klimmen uw core gebruiken om wat stabiel en recht te blijven. Ook zit je met het weer als je klimt, dat heb je indoor ook niet.

Het beste om te trainen op klimmen is effectief klimmen. Maar de fysiek en het benaderende gevoel van indoor te klimmen is wel echt een heel grote hulp, je voelt dat echt wel als je echt gaat klimmen.

Jij bent dan nog eens MTB aan het vergelijken met baanwielrennen en zwift...
Alsof dat zoveel verschilt?
In de Alps Epic was het vaak gewoon op asfalt en grind de col naar boven hoor

Ik vond de inspanning klimmen op zwift en een berg beklimmen in't echt op een mtb en asfalt een heel gelijklopende inspanning. Niet te vergelijken met hard trappen op het vlakke.

Doe met die uitspraak wat je wilt.

Als je echt naar de Alpen ofzo wil, is Zwift in mijn ogen een goede training, maar ga aub toch ook eens een paar keer naar de Ardennen. 't Is toch een ander gevoel om echt bergop te rijden. En je leert een beetje dalen. (+ 't is ook gewoon een prachtige streek om in te fietsen, af en toe een slecht wegdek moet je er wel bijnemen :p)

Terug
Bovenaan