De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Vergeten ventilator op te zetten vandaag, garagepoort wat open was niet genoeg (en verder dan is dat zo koud aan de beentjes :unsure:)

Van 18 naar 22° op een half uurtje tijd zegt mijn wahoo :laugh:

Vergeten ventilator op te zetten vandaag, garagepoort wat open was niet genoeg (en verder dan is dat zo koud aan de beentjes :unsure:)

Van 18 naar 22° op een half uurtje tijd zegt mijn wahoo :laugh:
En das omgevingstemperatuur rond u head unit. De temperatuur van de lucht die onmiddelijk rond u lichaam hangt ligt dus nog een pak hoger...

En dat is dus de reden dat je, zelfs in een garage waar het 10°C is oid, altijd een ventilator zou moeten aanzetten. Tenzij je enkel maar rustig los gaat rijden.

Iemand tips voor een goede Trainermat?
De Wahoo, Tacx, Elites rekenen nogal goed door..
Geen idee of het een goede is. Goedkoop wel.

Aan de Boonen fans die wahoo systm eens willen proberen. Ik raad u de training 'Butter' af, ook nu won Hayman Roubaix '16 😬

Ik wil het voor u gerust proberen, zal je mijn rekeningnummer doorsturen.
Las onlangs een artikel van hem waar hij dit zou gezegd hebben.

“Mocht ik als jeugdrenner getest zijn zoals ze tegenwoordig testen - naar een klim in de Ardennen en dan puur afgaan op de watts -, dan was ik nooit profrenner geworden”

Stel u voor mocht dat realiteit geweest zijn :P
Ik denk wel dat hij gelijk heeft.
Ik was daarnet aan het kijken op GCN naar dag 1 van de finale van de zwift academy.
Ja die jongens en meisjes kunnen serieus hard trappen. Maar sommige zaten daar gelijk een strijkijzer op hun fiets of trokken bijna hun stuur uit hun frame. Dat kan je doen op de rollen, maar zo win je gewoon geen koers. Laat staan dat je zo in een peloton kan rijden. Rijden in het echte leven is meer dan alleen maar watts trappen.
Kijk nog maar simpel naar RGT, als je daar een race rijdt dan moet je ook rekening houden met bochten, dat je niet nutteloos energie verspilt. Op zwift is het gewoon watts trappen en nog eens watts trappen.

Ik heb daarnet ook de eerste aflevering bekeken. Morgen gaan ze buiten rijden hé 🙂.

Uiteindelijk kijkt men ook wel naar andere zaken. Bij één gast had men het over zijn heel lage cadans. Je kan wel eens een half uur of uur heel hard duwen aan bijvoorbeeld 60 cadans. Maar als dat de enige pijl in je boog is ga je niet ver komen.
En hoe trainbaar is iemand nog? Die Zuid-Afrikaan was al ettelijke jaren fulltime bezig. Tenzij die veruit de beste wattages trapt zou ik die niet kiezen.

Het blijft op zich wel een mooie manier om renners te scouten in landen met zo geen wielertraditie. Als je in België een exceptioneel talent bent dan krijg je alle kansen. In Australië is de weg naar een profcontract toch wel iets ingewikkelder.

Dat is natuurlijk heel de essentie die hier al even loopt, zijnde watt per kilogram :p
Jij haalt met uw 235watt een 3.0w/kg. Die persoon die 215 reed weegt misschien maar 68 kg en haalt zo dus 3,16w/kg en zal dus sneller zijn dan u.
En zo zal jij op uw beurt sneller zijn dan iemand die 260w trapt en 90kg weegt.

Wel, dat is eigenlijk totaal niet correct :) Het hangt volledig af van het profiel van de race.
W/Kg is enkel van tel in races met veel hoogtemeters. Op het vlakke tellen enkel de watts (en aero, maar op Zwift rijdt iedereen quasi even aero).

Iemand die 235w haalt op 67 kilo (3.5w/kg) verliest op een vlakke rit keihard van iemand die 260w haalt op 87 kilo (2.9w/kg).

Dat is mijn persoonlijk issue met Zwift races.

Ik ben nét B (277w op 74 kg = 3.74w/kg) - waarde berekend door gemiddelde van races op Zwiftpower, maar ik kan totaaaal niet volgen omdat de meeste races plat zijn. De meeste van mijn teamgenoten hebben een W/kg dat gelijkaardig is, maar ze wegen allemaal 10-15 kilo meer, dus ik kan totaal niet volgen als ze doorstoempen (hun FTP zit dan ook eerder op +310w)

Wel, dat is eigenlijk totaal niet correct :) Het hangt volledig af van het profiel van de race.
W/Kg is enkel van tel in races met veel hoogtemeters. Op het vlakke tellen enkel de watts (en aero, maar op Zwift rijdt iedereen quasi even aero).

Iemand die 235w haalt op 67 kilo (3.5w/kg) verliest op een vlakke rit keihard van iemand die 260w haalt op 87 kilo (2.9w/kg).

Ik ben nét B (277w op 74 kg = 3.74w/kg) - waarde berekend door gemiddelde van races op Zwiftpower, maar ik kan totaaaal niet volgen omdat de meeste races plat zijn. De meeste van mijn teamgenoten hebben een W/kg dat gelijkaardig is, maar ze wegen allemaal 10-15 kilo meer, dus ik kan totaal niet volgen als ze doorstoempen (hun FTP zit dan ook eerder op +310w)
En dan zit er in Zwift nog een overcorrectie ingebouwd die ervoor zorgt dat wkg op het vlakke nog steeds relevant blijft volgens mij. Anders zouden al die 9 jarigen met hun 25kg / 120W FTP verloren gereden worden en dat is niet zo.

Distance: 17 987,8km
Time: 22d 4h 36m
Elevation: 153 186m
Calories: 340 820cal (of 1 196 pizza slices :unsure:)
Lijkt misschien veel maar ik heb even gespiekt naar @Airjinx zen stats omdat ik er vrij zeker van was dat die nog meer had... en die gaat daar nog héél vlotjes over. Talking factor 1.5 :laugh: :unsure:

Ik heb echt wel aero nadeel op zwift 😥

Nu goed in het echt nog meer :lol:

Terug
Bovenaan