De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Ik heb hier een Trek Madone uit 2011 die al jaren gebruikt word om op de rollen te rijden en daartussen ook nog buiten.
Daar heb ik nog niet aan gemerkt van eventuele schade of problemen door indoor te trainen.
Heeft zowel op Wheel-on als Direct-drive (huidige setup) gestaan.

Ik zet toch ook bewust enkel mijn alu fiets op de rollen. Zoals ik tijdens een sprint zit te wringen en duwen aan die kader dat wil ik mijn carbon niet aandoen.
Ik heb nochtans al gelezen dat AL minder goed tegen torsie bestand is dan carbon... maar wat weet ik er van. Ik care ook niet mijn fiets is 6-7 jaar oud... tis toch stilaan tijd voor iets nieuws :)

Ik bedoel dat de bovenste buis blijft staan.
En dat ge uw heel crankstel centimeters naar links en rechts ziet gaan.
Dat is dan uw fiets die zo slap als een vod is natuurlijk :P
Nee maar uw frame moet wel effectief flexen, dat hoort gewoon zo. Als je een frame zou hebben dat niks flext dat zou echt niet comfortabel zijn. Het mag gewoon niet flexen in de richting waar jij kracht zet, waardoor je dus kracht verliest.
Bijvoorbeeld ook voor een carbon zadel, dat hoort net te flexen die rails.

Het grote voordeel van carbon is dat het licht, sterk en beweeglijk is.
Maar dat beweeglijke is dus ook een belangrijke eigenschap.

Ik heb nochtans al gelezen dat AL minder goed tegen torsie bestand is dan carbon... maar wat weet ik er van. Ik care ook niet mijn fiets is 6-7 jaar oud... tis toch stilaan tijd voor iets nieuws :)
Klopt idd. Ik doe eigenlijk ook alles verkeerd 😁. Mijn alu fiets met externe kabels gebruik ik als winterfiets en voor de rollen.

En mijn carbon fiets met interne bekabeling als zomerfiets terwijl die eigenlijk juist beter tegen zout e.d zou kunnen want carbon corrodeerd niet en de kabels lopen intern.

Tijdens het youtuben kwam ik een reeks van Pinkbike tegen, zij hebben blijkbaar iets gelijkaardigs gedaan om op zoek te gaan naar de volgende pro enduro rijder. Het is me niet meteen duidelijk hoe de selectie gegaan is, want er zit nogal wat tussen... Het is wel minder goed gedaan met meer drama <skip> en de sponsoring ligt er superdik op <skip>.

Soit, de tweede proef is een ramptest. Er lijken er maar 2-3 van de tien die dat ooit al eens gedaan hebben. :eek: Als je iets met professioneel fietsen te maken wil hebben, lijkt me dat toch een strikt minimum om te trainen... De eerste afvaller mocht naar huis met zijn 2,7 W/kg.

Heb tot hiertoe altijd op een Wahoo Kickr gereden, die uiteindelijk deze zomer in een opwelling verkocht en nu ik het begon te missen bij Futurumshop een Neo2 op te kop kunnen tikken.

Ik heb toch het gevoel dat die Neo2 iets realistischer aanvoelt dan de Kickr, en volgens mijn vrouw vooral veel stiller.

Heb tot hiertoe altijd op een Wahoo Kickr gereden, die uiteindelijk deze zomer in een opwelling verkocht en nu ik het begon te missen bij Futurumshop een Neo2 op te kop kunnen tikken.

Ik heb toch het gevoel dat die Neo2 iets realistischer aanvoelt dan de Kickr, en volgens mijn vrouw vooral veel stiller.
Welke kickr had je?

Neo is idd realistischer omdat die blijkbaar ook downhill simuleert door een ingebouwde motor.

Hij is stiller doordat hij uw geen zwaar vliegwiel heeft maar puur met elektromagneten u afremt/wattage genereert.

Hij is stiller doordat hij uw geen zwaar vliegwiel heeft maar puur met elektromagneten u afremt/wattage genereert.
Als ik mij niet vergis waren de test voor de Neo en de laatste gens (v4 & v5) van de Kickr vrij gelijk bij de test van DCrainmaker.

Natuurlijk, wat is "vrij gelijk" op gebied van geluid? Als je weet dat bij elke 3db increase u geluidintensiteit verdubbeld kan een verschil van 1db of zelfs een halve db wel een waarneembaar verschil maken natuurlijk.

Na 3 maanden op zwift heb ik zin om eens een race te rijden. Nu al veel 'grouprides' gereden die wel halve wedstrijden leken en dit doe ik toch enorm graag.
Ik heb mijn oog laten vallen op een race overmorgen van 20km anti sandbagging. Ik heb momenteel een ftp van 270w, 3.5w/kg maar wel nog nooit een ftp test gedaan wel al meerdere +1u ritten gedaan aan +-260W en goed verteert. Dus te goed voor C en ik ga me bij de B's inschrijven. Wat denken jullie zal ik er daar direct afgeknald worden of zie je met deze waardes wel potentieel om het in het peloton uit te zingen? 20km aan 3.9w/kg ofwel 300W is max een half uur. Maar het zal afhangen hoe hard die start is denk ik.

Crit city? Want daar zit wel een aardig hupje bergop in (vooral als men tegenwijzerzin rijdt) en is het dus kwestie van +/- 45" hard te kunnen gaan. En dat x10. Explosiviteit en recuperatie zijn belangrijker als constant een vermogen duwen.
Op die korte races kan je wel verwachten dat er effectief tegen de 4w/kg wordt gereden.

Succes!

Crit city? Want daar zit wel een aardig hupje bergop in (vooral als men tegenwijzerzin rijdt) en is het dus kwestie van +/- 45" hard te kunnen gaan. En dat x10. Explosiviteit en recuperatie zijn belangrijker als constant een vermogen duwen.
Op die korte races kan je wel verwachten dat er effectief tegen de 4w/kg wordt gereden.

Succes!
Crit city inderdaad. Net enkele filmpjes bekeken van B races op crit en ik zie het helemaal zitten en ik zal iedere ronde keihard doodgaan. Ik breng wel verslag uit hier.

Crit city inderdaad. Net enkele filmpjes bekeken van B races op crit en ik zie het helemaal zitten en ik zal iedere ronde keihard doodgaan. Ik breng wel verslag uit hier.
Crit city is echt een ongelofelijke smeerlap.
Je hebt een klein stukje bergaf voor je over de rimpels moet, dus eerst gaat het goed en voelen de pedalen los aan.
Maar vanaf de eerste rimpel is het alsof uw pedalen ineens blokkeren, en net daar moet je vol doortrappen.
Als je daar een gat laat vallen kom je nooit meer terug, door het verlies aan draft moet je dan aan 6 of 7w/kg gaan rijden om nog kans te maken om de groep te grijpen.
Val je alleen dan is het een helse tocht.

Om de quarantaine Festive 500 draaglijker te maken ging ik mijn eerste group ride doen op Zwift, zo passeren de kilometers toch wat sneller.

5 min in crashed Zwift (geluid blijft in een loop lopen maar scherm wordt eerst zwart en nadien wit) waarna ik het programma geforceerd moet afsluiten. Shit happens, ik log terug in, ga terug naar de group ride, heb wel de eerste ronde gemist maar no biggy. 30 min in gebeurt exact hetzelfde...

Iemand enig idee hoe dit komt?

Eergisteren 2u40 min solo, gisteren 1u40min solo, beiden zonder enig probleem.

Terug
Bovenaan