En dat is nu een beetje waar ik op doel: we zijn allemaal al heel veel gewoon. We vinden bv. een eigen auto de doodnormaalste zaak ter wereld en een absolute minimum, en eens je dat gewoon bent is het moeilijk om nog gas terug te geven (pun intended).

Maar stel nu dat je in of dicht bij een grootstad woont en je werk is perfect vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (bijvoorbeeld al voor iedereen die in Brussel werkt), dan kan je je de rationele vraag stellen: heb ik nu eigenlijk wel een auto nodig?
Of is het niet beter om bv. een brommer aan te schaffen voor in de stad en rand zelf (+ treintickets) en dan voor de sporadische uitstappen naar ergens in the middle of nowhere een deelauto?
Onlangs nog iemand gehoord (een goede 40'er) die na jaren van letterlijk alles te doen met de auto (zoals veel Vlamingen) zijn auto heeft verkocht en nu 'multimodaal' door het leven gaat. Man is even mobiel (en gezien de files enzo misschien nog mobieler), maar houdt op het einde van het jaar een heel dik maandloon extra over aan wat hij uitspaart aan alleen de auto (en alle kosten) + staanplaats.
En zo is dat met nog wel wat zaken. En met dat 'uitgespaard' geld kan je zaken doen die je misschien echt gelukkiger maken: zoals die ene droomreis maken, sneller op pensioen gaan, etc.

Choices, choices, choices.
Maar dan is het al een hobby. Is iets anders dan louter een auto hebben omdat je het jezelf gewoon hebt gemaakt dat je zonder auto nergens geraakt.
Allemaal leuk en wel. Je bent jong, ik snap het. Maar met een gezin is het niet hebben van een auto wel relatief problematisch.
Hier lopen er 3 kinderen rond. We hebben 2 auto's. Een standaard weekdag ziet er als volgt uit:
6.30: opstaan
6.45: kinderen wakker maken, eten, kleren aandoen
7.45: ouder 1 vertrekt naar school met kwik en kwak en daarna naar de creche om nummer 3 af te leveren
8.05-8.15: Arriveren aan school en droppen. de school is open tussen 8.15 en 8.30. De rit is tussen de 13 en 30 min ifv de file. Relatief crap om op tijd te kunnen droppen...
8.15-8.30: 5 min door rijden naar de creche en nr 3 droppen
Als ik thuiswerk, is het ik of de madam die ze afzet. Als ik naar kantoor ga, de madam.
Als ik thuiswerk: tegen 8.45 thuis. Nog rap de kippen voederen, stort opruimen van die 3 terroristen en dan om 9h werken.
Als ik op kantoor werk, ben ik tegen 8h ten laatste weg met auto 2 en mag madam met mijn auto de 3 afzetten
's avonds: Wie ze afgezet heeft, gaat ze ophalen rond 17h (tenzij de schoonouders ze zijn gaan halen, dan worden ze bij ons gedropt). Als ik van kantoor kom, dan ben ik met auto 2 rond 19.00 thuis.
Hoe je dat zonder eigen auto ooit geregeld krijgt of met een linkie winkie huurfiets, Cambio, brommer, ... , mij een raadsel.
By the way, deelautos met kinderzitjes (of zelfs meer dan 1 kinderzitje), good luck with that...
Eh?
Er zijn een bom mensen die cohousen en deelwagens gebruiken. Ik zou niet zeggen de meerderheid, maar het gaat toch een significant aandeel zijn.
Een bom mensen. 10% van de 20-25 jarigen? Dat is in the bigger scheme of things beperkt. Ik heb ook paar jaar geco-housed met een vriend van mij. Geen partner, geen kinderen. Het grootste probleem is wie het bier in de frigo bijvult. Vanaf er een partner was bij 1 van de 2, was het snel gedaan...
In de jeugd cohouse je met uw ouders, daarna ga je over naar cohousen met uw partner, om daarna te cohousen met uw gezin. Waarbij de wagen die de eigendom is van de ouders met ons als kinderen gedeeld werd, om daarna exact dezelfde progressie door te maken als voor het cohousen. Delen met partner, delen met gezin.
Dus zo raar is dat allemaal niet.
Enkel voor personen buiten het gezin kijken we er nog wat afkerig tegenaan. Maar dat is dan ook omdat we die luxe gewonnen hebben in de tijd. Ik herinner mij nog de tijd van de gemeenschappelijke TV, buiten het gezin... binnen het gezin was dat echt uitzonderlijk om een eigen TV op uw slaapkamer te hebben... ik mocht gewoon mee familie kijken met de ouders of de grootouders of peter/meter/tante/nonkel dan dat ik het op film/serie x of y kon zetten.
Uiteindelijk draait het dan ook niet om soberheid, maar het feit dat als je wilt, dat je enorm zwaar de knip kunt zetten in de uitgaven. En dat dan ook als gewoon ervaren zonder verder te kijken dan wat uw portemonnee aankan.
Leven is geen synoniem voor consumeren.
Allemaal leuk en wel, maar time is so precious. Ik had vroeger een bosmaaier, kettingzaag, heggenschaar, ... gedeeld met mijn schoonbroer en schoonpa. Die wonen 15 min van waar ik woon. Je bespaart 50 of 100 euro, maar je zet jezelf vast. Voor alles wat je wil doen, moet je 17 berichten sturen om te weten waar iets ligt, wie gaat het halen, is het nog in goeie staat, ...
Als ik op thuiswerkdag 30min break heb 's middags en ik wil plots een boom snoeien of gras afrijden, dan wil ik dat doen. Ik ga niet 3d wachten om dat georganiseerd te krijgen.
Resultaat: Ik heb geconsumeerd.
Waarom zou je een auto absoluut nodig hebben? Dat is misschien zo als je ergens woont in het kleinste gehucht in de Westhoek of Limburg, maar ergens anders?
Wederom, je hebt duidelijk geen gezin. De weekdag staat hierboven. De zaterdag ziet er typisch als volgt uit:
9.00: Colruyt met 2 of 3 kinderen, afhankelijk hoe chill de madam het thuis wil hebben. Sleep minstens 1 12pack melk naar huis, 1 of 2 6packs water voor de babyflessen. 2 dozen ontbijtgranen. En andere loempe grote verpakkingen. Elke week. Ik wil dat gerust met mijn step of brommertje doen. Maar dan ben ik van 9.00 tot 16.00 bezig. Ik heb een koffer van ongeveer 1000l. Die zit toch bijna elk weekend redelijk vol...
Daarna naar de slager en/of kruidvat en/of bakker en/of andere winkels. Ik ben meestal op stap van 9.00 tot 12.00. Kinderen in, kinderen uit, kinderen in, kinderen uit. Good luck dat met de bus of brommer of whatever te doen.
Ik woon zelf op zo'n 8km van Antwerpen-centrum. Letterlijk alles wat ik doe in Antwerpen is met de fiets of per (e-)brommer (en ik ben echt niet langer onderweg dan max. 30 minuten): probeer het maar eens met de auto. Als je er al binnen een half uur geraakt kan je overal een halfuur aanschuiven en u blauw betalen aan parking, LEZ, etc.
Als ik naar ergens in de omgeving rond Antwerpen moet zijn, juist hetzelfde. Gisteren nog een hele dag bij een vriendin in Kontich gezeten (20km): een kleine drie kwartier onderweg op rustige binnenwegjes.
Donderdag zat ik nog in Gent. 8€ voor een treinticket heen en terug en op nog geen uur ben ik er (naar station + 40 minuten trein): doe je het na?
Zelfde als ik ga werken in Brussel (krijg wel abonnement, maar bon): op een uur ben ik van bij mij thuis tot aan de voordeur van het Vlaams Parlement.
Pas op, ik ga niet zeggen dat een auto niet comfortabel is eh. Zeker als het regent of je moet vaak ergens zijn dat heel moeilijk bereikbaar is, dan heeft dat idd grote voordelen. Maar in alle andere gevallen is het denk ik eerlijk om te zeggen dat een auto niet meer dan een gewoonte is
Had iemand er maar aan gedacht dat een auto niet echt nodig is. Je onderschat de mensheid nogal. Denk je dat al die gezinsauto's rondrijden uit money flashing gedrag? Is het niet logischer dat die rondrijden omdat er geen alternatief is ?
. Voor de paar gevallen waar een auto echt veel beter/sneller is, is het die grote prijs die je betaalt het dan wel waard?
Is misschien een generatiekloof, maar voor mij in ieder geval niet. Ik geef die uitgespaarde 3/4000+€ per jaar (wat dan nog een onderschatting is voor velen) dan véél liever uit aan pakweg een grote reis, een mooiere woonst of zelfs meer etentjes/dure avondjes uit.
Afprinten en inkaderen. Check eens 10y from now als je een gezin hebt