Hoe zit je berekening precies in elkaar van die 500 euro gas tegenover 1500 euro hout?Zelf dat goed gestookt hout stinkt en is letterlijk kanker geven aan uw buren .
Ik kan hier 4 maand op een jaar geen raam openzetten omdat ik 2 buren heb die op deze middeleeuwse manier Hun huis verwarmen.
Er ligt gas in de straat , koop een cv ketel van 1500 euro en betaal uw 500 euro gas per jaar ipv elk jaar voor 1500 euro aan bomen te verstoken en uw buren te vergassen.
Er baat ook letterlijk niemand bij. Zelf niet de eigenaar van zo een onding.
Voor de eigenaar van de houtkachel : je ontrekt massa’s zuurstof uit je woning en zorgt voor koppijn , je betaald je blauw aan hout ( stoken op hout is gemiddeld 2-3 keer duurder dan op gas) .
Als je die stralingswarmte wilt , installeer een infrarood paneel ofzo of bouw om naar een gashaard.
Vergelijking met auto’s en vliegreizen gaat ook niet op. Daar zijn geen alternatieven voor. Voor verwarming wel en ze zijn dan nog eens goedkoper en zuiniger.
Daarnaast is 1500 euro voor een ketel ook wel een grote onderschatting. Als je de ketel nog moet kopen, moet je de rest ook nog installeren natuurlijk.
. Kies iets dichterbij als het allemaal zo nauw aan je hart ligt. Gebruiksgemak primeert en de keuze is even "egoïstisch" als die van mij om mijn kachel aan te steken.