Een normalere reactie kan en mag ook. Ik vind het een heel beledigende, incorrecte en vulgaire comment. Het is niet omdat het geen racistische of homofobische comment is, dat dit wel kan en mag hé. Je bent slim genoeg om op een normalere manier te reageren. En dit is nog altijd discriminerend en onrespectvol.
Zucht... Is er nog enige ruimte voor humoristische omschrijvingen waarin er niet meteen emotioneel discriminatie of "onrespectvol" geroepen moet worden?
Ik schrijf dit dan nog vanuit een regio waarvan vaker wel dan niet met het accent gelachen wordt (Limburg).
Ik vermoed dat je waarschijnlijk "wartaal" gaat aangrijpend als beledigend, maar in de context van dat programma dat je waarschijnlijk ook gezien hebt is dat duidelijk niet zo bedoeld, maar gaat dat over bewust dialectgebruik, maar bij deze verduidelijkt met een te lange post voor deze thread.
Ik vind het ongepast als er in een moeilijk verstaanbaar dialect onderling met elkaar gesproken wordt in een mainstream programma als De Mol, niet tof jegens de andere kandidaten in het spel (er werd ook iets van gezegd overigens), en eerlijk gezegd ook niet als kijker tenzij je zelf West-Vlaming bent misschien, want zonder ondertitels verstond ik daar effectief bijna niets meer van.
Als je dan toch "discriminatie" wilt gaan zoeken en roepen, misschien beginnen bij dat telefoongesprek zelf? Oh, sorry, ik heb een niet-West-Vlaming aan de lijn, mag ik met een West-Vlaming spreken? Vervang "West-Vlaming" door heel wat andere zaken en het kot is (niet onterecht) te klein... Als de makers dit erin laten, mag ik er ook iets van zeggen denk ik dan.
Ik vind het in een spelprogramma niet verkeerd te 'hopen' dat zo'n onderonsjes geen gewoonte worden, met een kwinkslag doordat één van die kandidaten door het normale spelverloop uit het zouden verdwijnen... Dat is niet anders dan hoe mensen hier toejuichen dat Matteo Simoni er al meteen uit ligt omdat hij een B.V. is.