De multiculturele samenleving is mislukt?

Multiculturele samenleving is mislukt?

• Ja

• Nee

• Het is niet helemaal OK maar het valt wel mee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Brt

Banned
Is de multiculturele samenleving mislukt?

Gevangenissen: statistische oververtegenwoordiging van allochtonen
Werkloosheid : statistische oververtegenwoordiging van allochtonen
Leefloon: statistische oververtegenwoordiging van allochtonen
School verlaten zonder diploma: statistische oververtegenwoordiging van allochtonen
Huwelijken tussen allochtonen en autochtonen ( in het bijzonder moslims): verwaarloosbaar
Kleine criminaliteit: statistische oververtegenwoordiging van allochtonen
Allochtonen en autochtonen gaan nauwelijks met elkaar om
Allochtonen houding tov LBTGQ: zeer negatief

Of klopt dit niet en is de multiculturele samenleving wel geslaagd?

Hier staat dat in Nederland bij 13% van de huwelijken 1 of 2 partners uit het buitenland komen. En bij de helft is dat beide partners en de helft is gemengd huwelijk (slechts 1 partner uit het buitenland).

Dus zo weinig is dat nu ook weer niet.

Los daarvan vind ik het grootste probleem dat ons sociaal vangnet te gul is. Waardoor sommige migranten minder werkend dan ze fysiek zouden aankunnen.

Voor de rest zijn er gelukkig nog wel immigranten die werken en die lagere jobs zijn ook broodnodig. Het houd kuisen/bouwen/... goedkoop voor de rest van ons. Dus het zou nog wel is kunnen dat het netto effect van immigratie nog altijd positief is.

Ben ook fan dat een hoeveelheid immigranten ook de regels wat milder/redelijker maakt. In een stad als Antwerpen voelt het allemaal wat laxer aan dan in een klein dorpje. Ook wat minder Vlaamse hivemind waar iedereen hetzelfde nieuws volgt.

Je ziet dat met scholen. Een school met een hoop allochtonen houd zich niet bezig met muggenzift regeltjes want velen snappen dat toch niet/lezen smartschool niet/komen niet naar het oudercontact.

Kwa type migrant zijn de vluchtelingen waarschijnlijk het minst renderend. Dus daar zouden ze wel wat strenger mogen zijn, maar good old arbeidsmigratie van oost Europa bijvoorbeeld draagt zeker wel bij tot de welvaart denkik.

Laatst bewerkt:
Binnen een paar decennia gaan we hier in West-Europa gewoon zoals de USA zijn, een smeltkroes van verschillende rassen.
Maar de rassenhaat is er na een eeuw of 2 nog belange na niet uit in de USA, dus of dat wenselijk is is nog maar de vraag.

Ik denk dat het mislukt is. En als ik zie wat decroo weer lult over Syriërs terugsturen die hier al jaren zijn, maar dan wel "verse" immigranten wil halen uit het buitenland voor te werken.. tja dan denk ik dat het miss niet aan de migranten zelf ligt.

Wat is de definitie van multiculturele samenleving in de vraagstelling? Openingspost met verwijzing naar allochtonen lijkt vooral gericht op de moslimgemeenschappen (Turkse, Marokkaanse, etc. origine)? Terwijl de helft van de Belgen van buitenlandse origine uit Europa komen (met toch ook een aantal culturele verschillen).

Wat mij betreft "niet helemaal OK" maar ook niet mislukt. Duidelijk wel de nodige spanningen en uitdagingen, waarover het hier ook in een andere thread gaat. Combinatie van factoren inclusief beleidskeuzes lijkt me. Het is ook niet dat er een weg terug is.

We zien toch ook stilaan meer schermgezichten en politici van niet-Europese achtergronden, wat mij een goede evolutie lijkt.

Ik snap dit topic niet zo goed. TS doet precies alsof we ergens in de 20ste eeuw de beslissing maakten om van ons land een multiculturele samenleving te maken en vervolgens hopen buitenlanders zijn beginnen importeren

Zo is het niet gegaan, he. We zijn massaal buitenlanders gaan importeren om goedkope mijnarbeid voor ons te verrichten, waarna we besloten alle mijnen te sluiten. Zonder goed plan over wat dan met die mensen moet gebeuren.

Met alle gevolgen die je opsomt: lager opleidingsniveau, grote culturele kloof, lager inkomen, armoede, en weinig sociale mobiliteit hebben al die mensen gedurende decennia in een nieuwe soort armoedeklasse geduwd. Dat was allemaal voor we hier spraken van multiculturalisme.

Multiculturalisme is een langdurig generationeel project om de idiote fouten van een puur op winst gericht project van politici en ondernemers uit de 20ste eeuw op te lossen. Bijna alle problemen die je opsomt vinden niet hun wortels in het multiculturalisme, maar zijn zeer vaak gelinkt aan de afstammelingen van die oorspronkelijke generatie migranten die hier naar toe kwam halfweg de twintigste eeuw. En nee, het gaat niet fantastisch om die fouten op te lossen. België is zowat de slechtste leerling in de klas als het integratie aankomt. Maar hoeveel daarvan heeft te maken met huidig beleid en hoeveel met de historische schuld van fouten uit het verleden?

Als ik een lelijke veralgemening zou maken zou ik het een wansmakelijke poging van rechts noemen om de idiote fouten van de ondernemers die ze zo aanbidden op links te proberen spelden.

Laatst bewerkt:
Of klopt dit niet en is de multiculturele samenleving wel geslaagd?

Cultuur bepaalt net de verschillen die je opnoemt. Met andere woorden, de enige toekomst waar allochtonen hetzelfde presteren en hetzelfde denken als de autochtone bevolking is wanneer ze onze cultuur hebben overgenomen, met uitzondering van enkele oppervlakkigheden. Een multiculturele samenleving impliceert spanningen en ongelijkheden en mensen die het tegendeel beweren maken je volgens mij iets wijs of zijn naïef.

Ik vind dat we een onderscheid moeten maken tussen de multiculturele realiteit en het multiculturalisme als idee. Op het tweede pint rechts zich erg hard vast, met begrippen als "omvolking". Alsof de multiculturele samenleving een oikofobisch complot is van een cultuurmarxistische elite. Je hebt natuurlijk bakfietsbobo's in Borgerhout, maar je kan die moeilijk gaan bekijken als onze woke reptilian overlords.

En de multiculturele realiteit kan je laten "beginnen" in België met de Italianen die eerst naar hier kwamen voor de mijnen en later de Turken en Marokkanen. Migratie bestaat al vele duizenden jaren. Grensgebieden kennen al veel langer het fenomeen van seizoensarbeiders. De mens is een migrerend wezen en dat heeft naast economische welvaart ook geleid tot een kruisbestuiving van ideeën. Dat heeft allemaal een impact gehad op wie we zijn en hoe we denken tot hoe we eten.

Ik twijfel er niet aan dat we arbeidsmigratie van de jaren '50, '60 en '70 verkeerd hebben aangepakt, zoals @Kas de Kalebas terecht aanhaalt. Maar hindight is 20/20. We maken vandaag wellicht ook fouten die op korte termijn geen fouten lijken, maar op lange termijn bijzonder problematisch zijn.

Je hebt mensen die hier al van een derde generatie wonen, maar de Nederlandse taal niet goed machtig zijn en sociaal-economisch in een generationele armoedespiraal zijn beland.

Ik denk dat het mislukt is. En als ik zie wat decroo weer lult over Syriërs terugsturen die hier al jaren zijn, maar dan wel "verse" immigranten wil halen uit het buitenland voor te werken.. tja dan denk ik dat het miss niet aan de migranten zelf ligt.
Een groot probleem, dat hierboven ook wordt aangehaald door @Kas de Kalebas en @Avondland, is dat men niet echt wakker lag van integratie in het verleden. Misschien vanuit het naïeve idee dat iedereen braaf ging teruggaan, en sowieso vanuit de politieke cultuur dat er geen probleem is als niemand klaagt. Het resultaat is dan hele wijken die in bepaalde mate getto's zijn geworden, waar je als werkelijke nieuwkomer van vandaag nog altijd in je eigen taal een leven kan opbouwen, en waar kinderen worden geboren die na 3-4 generaties nog altijd met een accent een landstaal spreken en tussen België en het thuisland van hun voorouders vallen.

En eerlijk gezegd is dat een erfenis die we nog lang gaan meedragen, in zoverre we die niet gewoon aan het herhalen zijn.

Specifiek op jouw voorbeeld: ik weet dat er al even plannen zijn om bv. verpleegkundigen uit Mexico aan te trekken. Volgens mij is dat geen slecht idee, er zijn daar hopen mensen met de juiste kwalificaties die hier een beter leven kunnen opbouwen, en die cultureel/taalkundig volgens mij snel gaan integreren.

Ik vind het geen probleem dat mensen met een accent spreken of dat ze hun eigen cultuur nog koesteren en ben op zich geen voorstander van een assimilatie waar de derde generatie Mohamed per sé een kroegentocht moet doen en zat op zijn fiets kruipt na een kerstmarktje te doen. Dat die hun geloof behouden is geen probleem. Het is wel een probleem dat die groep niet volledig meedraait in de samenleving en dat er leerachterstand is en dat ze sociaal-economisch achterstaan. Er zijn uiteraard voorbeelden van mensen die zich succesvol hebben opgewerkt, maar helaas ook mensen die dat helemaal niet zijn. De verhalen van mijn vrouw van toen ze op een concentratieschool zat vond ik best schrijnend.

Er zijn ook blanke Vlamingen die in de marge van de maatschappij leven, dus dat fenomeen ga je altijd hebben. Maar als de verhoudingen al in positieve richting zouden verschuiven, zou dat een goede zaak zijn.

Ik denk niet dat je de multicul samenleving in termen van ‘mislukt’ of ‘gelukt’ kunt omschrijven. Stel nu puur hypothetisch dat er geen allochtonen zijn. Dan kun je in de beginpost de term ‘allochtoon’ misschien vervangen door ‘Antwerpenaar’. Fijn, maar wat moet je daar dan mee? Dat is dan een bewijs van wat?

De multicul samenleving is er en je kunt deze niet meer terugdraaien. Wel integendeel, neemt nog in versneld tempo toe. Zie https://statbel.fgov.be/nl/themas/bevolking/structuur-van-de-bevolking/herkomst

Bij de 0-17 jarigen is nog maar 51,8% “Belg met Belgische achtergrond”. Dus heel binnenkort is de groep ‘Belg met buitenlandse achtergrond’ in de meerderheid. Antwerpen schiet de hoofdvogel af met 57,2%

https://provincies.incijfers.be/dat...t=In Antwerpen ging het aandeel,42,7% in 2024.

Voor wie de PVDA-score aldaar een wake-u call was: dit is nog maar het begin. De impact (op alle vlakken) zal alleen maar toenemen.

Of je dat nu leuk vindt of niet, dit is de realiteit. Maar moeten we dan terug gaan naar de tijd dat iemand uit een dorp 5km verder als een ‘vreemde’ werd beschouwd? Ik denk dat niemand op een terugkeer naar die bekrompen tijden zit te wachten.

Alles terugbrengen naar de mijnwerkers is natuurlijk ook een fabeltje. Tot ver in de jaren ’80 sprak men nog van ‘gastarbeiders’ vooraleer het over allochtonen ging. M.a.w. men ging er van uit dat de meesten vrijwillig het statuut van ‘gast’ gingen opheffen na de ‘arbeid’ en teruggaan naar het land van herkomst. Dé grote flater was niet de arbeidsmigratie an sich maar wel de open-grenzen politiek die nadien werd gevoerd op het vlak van een wel heel ruim geïnterpreteerde gezinshereniging en constructies als de snel-Belg wet. Dit natuurlijk samen met het gebrek aan culturele assimilatie waar je niet in termen van 'schuld' kan spreken (maar dat is een ander topic...)

Ik vind het geen probleem dat mensen met een accent spreken of dat ze hun eigen cultuur nog koesteren en ben op zich geen voorstander van een assimilatie waar de derde generatie Mohamed per sé een kroegentocht moet doen en zat op zijn fiets kruipt na een kerstmarktje te doen. Dat die hun geloof behouden is geen probleem. Het is wel een probleem dat die groep niet volledig meedraait in de samenleving en dat er leerachterstand is en dat ze sociaal-economisch achterstaan. Er zijn uiteraard voorbeelden van mensen die zich succesvol hebben opgewerkt, maar helaas ook mensen die dat helemaal niet zijn. De verhalen van mijn vrouw van toen ze op een concentratieschool zat vond ik best schrijnend.

Er zijn ook blanke Vlamingen die in de marge van de maatschappij leven, dus dat fenomeen ga je altijd hebben. Maar als de verhoudingen al in positieve richting zouden verschuiven, zou dat een goede zaak zijn.
Ik pleit ook niet voor assimilatie hoor. Misschien was accent verkeerd uitgedrukt, het gaat me dan inderdaad om taalachterstand: zaken zoals na door het middelbaar te spartelen nog spreken over "de huis". Op dat vlak is de Amerikaanse melting pot wel beter geslaagd, met mensen die zich omschrijven als <insert nationality>-American, maar verder wel gewoon aan de maatschappij deelnemen.

Ik pleit ook niet voor assimilatie hoor. Misschien was accent verkeerd uitgedrukt, het gaat me dan inderdaad om taalachterstand: zaken zoals na door het middelbaar te spartelen nog spreken over "de huis". Op dat vlak is de Amerikaanse melting pot wel beter geslaagd, met mensen die zich omschrijven als <insert nationality>-American, maar verder wel gewoon aan de maatschappij deelnemen.
Dat wel, maar dat is toch wel een andere situatie en context. Een beetje zoals het vergelijken met openbaar vervoer in België en Japan.

Voor mij is multi-culturaliteit geen oorzaak van hetgeen TS in de OP zet. Wel aansluiting met de maatschappij.

Personen van welke achtergrond dan ook die geen aansluiting hebben/krijgen met de maatschappij hebben meer risico om ongewenst gedrag te vertonen.

Onze maatschappij (ik zie de maatschappij niet enkel als onze overheid, maar ook burgers) heeft zelf (bewust/onbewust) drempels gelegd voor bepaalde groepen zodat deze moeilijker kunnen connecteren met deze maatschappij.

Dit kan gaan van een kerktoren mentaliteit in een boerendorp tot het vroeger wegsteken van personen met een handicap in een voorziening ver weg van bewoning.

Ik vind het dan ook jammer dat we blijven het hebben bij multi-culturaliteit over andere buitenlandse culturen die zich moeten integreren hier, terwijl wij zelf geen eengemaakte cultuur hebben. We geraken op dit forum er nog altijd niet uit dat het echt wel een lange hamburger is. Er zijn echt wel verschillen tussen streken hoe we met elkaar omgaan, welke taal we tegen elkaar praten enz...

Hetgeen wel is, is dat onze maatschappij (tov andere landen) op korte tijd snel veranderd is en zeker de meer landelijke gemeenten. Als ik bijvoorbeeld naar Maastricht ga, hoor ik verschillende talen door elkaar, zie ik ook verschillende voedingswinkels met buitenlandse specialiteiten. Als ik mijn eigen boerendorp kijk, weet ik dat bestuur moord en brand schreeuwt als er in het "stadscentrum" een buitenlandse supermarkt zou komen.

Buitenlandse supermarkten worden dan ook zeer vaak beschouwd als ongure witwaspraktijken. De meeste Vlaamse dorpen hebben inmiddels toch wel een afhaalpizzeria die uitgebaat wordt door Turken. lk weet zelfs niet of Italo-Belgen zo'n afhaalpizzeria's uitbaten, tenzij misschien in gemeentes zoals Genk waar veel Italiaanse Belgen zitten?

En dat is het ding ook: ook al ben je van de derde generatie, je gaat bekeken blijven worden als een "Marokkaanse Belg" in plaats van een Belg.

De kern van het probleem is/was niet gastarbeid an sich, want laten we wél wezen: de eerste generatie arbeidsmigranten waren Italianen, Grieken en Spanjaarden, en hoeveel problemen zijn er nog met mensen in ons land die 2 à 3, laat staan 4 generaties geleden buitenlandse roots hadden?
Hebben we problemen met kinderen die op school enkel Italiaans spreken? Generaties van huwelijksmigratie? Volwassenen die zich qua hobby-clubs volledig afzonderen? (Eigen) vrouwen die relatief minder participeren aan de arbeidsmarkt?
Religieus fundamentalisme tot zelfs ronduit dodelijk terrorisme?
Ik zou praktisch durven zeggen: neen, niets van dat alles. Ik zie op dit vlak eigenlijk vooral nog wat échte verrijking: zowel culinair als cultureel, maar vooral mensen die zich quasi perfect geïntegreerd hebben.

Na de uitbreiding van de EU hebben we ook heel wat (arbeids)migratie uit Oost-Europese landen gehad, ook daar weinig tot geen problemen.

Het probleem waarom de multiculturele samenleving die wél degelijk op dit moment mislukt genoemd mag worden, is er één dat afkomstig is van enerzijds een deel van de gastarbeiders maar even goed een aantal specifieke migratiegolven erna, o.a. na de oorlog in Syrië.
Dit is een probleem van botsende beschavingen, waarbij de kleur of de biologische afkomst van de betrokken mensen er niet toe doet, maar waarbij de culturele en religieuze elementen niet op dezelfde manier integreren zoals de Europese landen hierboven, soms met zéér verregaande gevolgen. Je kan binnen dit P&A forum maar weinig andere onderwerpen aansnijden waar het niet aan raakt: het dalende niveau van het onderwijs (maar niet alleen door) doordat thuis soms zelfs na meerdere generaties Nederlands niet de standaardtaal is, religieus geïnspireerde radicalisering binnen datzelfde onderwijs, de gevolgen van oorlogen ver buiten Europa die desondanks toch naar hier geïmporteerd worden, of zelfs dodelijk terroristisch geweld in onze eigen Europese (hoofd)steden (bv. vorig jaar nog 2 Zweedse voetbalsupporters doodgeschoten door een illegale migrant als "wraak" omdat anderen in Zweden het aandurven een Koran te verbranden).

Dit heeft niets te maken met kerktorenmentaliteit, niemand hier heeft een probleem met een voedingswinkel met buitenlandse specialiteiten: of dat nu een Italiaanse, Turkse of voor mijn part Chinese supermarkt is. Een aantal daarvan liggen hier ook, ik heb nog nooit maar dan ook nog nooit daar een haan achter horen kraaien.
Maastricht is inderdaad een prachtige stad, daar is ongetwijfeld veel meer tolerantie voor Engelstalige obers, maar euhm, Maastricht is ook een grotere stad dan zowat elke stad in Belgisch Limburg, bijna dubbel zo groot als Hasselt, internationaler... je moet Maastricht nu ook niet gaan vergelijken met Zutendaal. Verantwoordelijkheid voor aansluiting bij de samenleving? Ik denk dan als When in Rome... geldt voor toeristen, zou het zéker moeten gelden voor mensen die migreren.

De vergelijking wordt hier gemaakt met de Verenigde Staten, alleen de V.S. zijn eigenlijk in mijn ogen véél minder een multiculturele samenleving, ze doen wel graag alsof hun afkomst énorm belangrijk is, en zelfs als één van je acht overgrootouders Iers was, ben je daar blijkbaar zelf ook nog Irish-American... maar boven alles is men daar ook wél Amerikaan, heeft men meer een gemeenschappelijk project, één taal (al botst dat wél meer in het Zuiden met het Spaans). De rassenkwestie speelt daar nog omwille van het slavernij- & segregatieverleden, maar dat is eigenlijk niet echt een andere cultuur.

Buitenlandse supermarkten worden dan ook zeer vaak beschouwd als ongure witwaspraktijken. De meeste Vlaamse dorpen hebben inmiddels toch wel een afhaalpizzeria die uitgebaat wordt door Turken. lk weet zelfs niet of Italo-Belgen zo'n afhaalpizzeria's uitbaten, tenzij misschien in gemeentes zoals Genk waar veel Italiaanse Belgen zitten?
een afhaal restaurant is geen probleem, daar maken we allemaal gebruik van, maar een supermarkt met enkel/hoofdzakelijk voedsel van een bepaald land/regio. In mijn boerendorp, vergeet het.
En dat is het ding ook: ook al ben je van de derde generatie, je gaat bekeken blijven worden als een "Marokkaanse Belg" in plaats van een Belg.
klopt, tot ze in Nederland gaan werken en daar zijn ze wel gewoon Belg. Daar maken ze die onderscheiding gewoon veel minder als ik dit zo hoor.

De kern van het probleem is/was niet gastarbeid an sich, want laten we wél wezen: de eerste generatie arbeidsmigranten waren Italianen, Grieken en Spanjaarden, en hoeveel problemen zijn er nog met mensen in ons land die 2 à 3, laat staan 4 generaties geleden buitenlandse roots hadden?
Hebben we problemen met kinderen die op school enkel Italiaans spreken? Generaties van huwelijksmigratie? Volwassenen die zich qua hobby-clubs volledig afzonderen? (Eigen) vrouwen die relatief minder participeren aan de arbeidsmarkt?
Religieus fundamentalisme tot zelfs ronduit dodelijk terrorisme?
Ik zou praktisch durven zeggen: neen, niets van dat alles. Ik zie op dit vlak eigenlijk vooral nog wat échte verrijking: zowel culinair als cultureel, maar vooral mensen die zich quasi perfect geïntegreerd hebben.

In Genk is er zelfs een lokale radiozender die enkel in het Italiaans uitzendt. Genoeg Italiaanse en Portugese cafés enz...
Na de uitbreiding van de EU hebben we ook heel wat (arbeids)migratie uit Oost-Europese landen gehad, ook daar weinig tot geen problemen.
Dus is er geen enkel probleem met volgende personen: Roemenen, Bulgaren, Tsjetjenen, Roma? Allez zelfs Rousseau kon het benoemen. Voor de duidelijk leg ik geen verband tussen nationaliteit en criminaliteit.
Het probleem waarom de multiculturele samenleving die wél degelijk op dit moment mislukt genoemd mag worden, is er één dat afkomstig is van enerzijds een deel van de gastarbeiders maar even goed een aantal specifieke migratiegolven erna, o.a. na de oorlog in Syrië.
Dit is een probleem van botsende beschavingen, waarbij de kleur of de biologische afkomst van de betrokken mensen er niet toe doet, maar waarbij de culturele en religieuze elementen niet op dezelfde manier integreren zoals de Europese landen hierboven, soms met zéér verregaande gevolgen.
Neen vluchtelingen van oorlogen zitten met trauma's/ indoctrinaties van hun autoritaire leiders. Volgens mij dient er dan ook eerst een genezingsproces in gang gezet te worden eer ze aansluiting met onze maatschappij kunnen vinden.
Je kan binnen dit P&A forum maar weinig andere onderwerpen aansnijden waar het niet aan raakt: het dalende niveau van het onderwijs (maar niet alleen door) doordat thuis soms zelfs na meerdere generaties Nederlands niet de standaardtaal is, religieus geïnspireerde radicalisering binnen datzelfde onderwijs, de gevolgen van oorlogen ver buiten Europa die desondanks toch naar hier geïmporteerd worden, of zelfs dodelijk terroristisch geweld in onze eigen Europese (hoofd)steden (bv. vorig jaar nog 2 Zweedse voetbalsupporters doodgeschoten door een illegale migrant als "wraak" omdat anderen in Zweden het aandurven een Koran te verbranden).
Ga je het gedrag van enkelingen overdragen aan een hele bevolkingsgroep. Misschien best dan ook alle mannen castreren, dan zijn er geen verkrachtingen meer...
Dit heeft niets te maken met kerktorenmentaliteit, niemand hier heeft een probleem met een voedingswinkel met buitenlandse specialiteiten: of dat nu een Italiaanse, Turkse of voor mijn part Chinese supermarkt is. Een aantal daarvan liggen hier ook, ik heb nog nooit maar dan ook nog nooit daar een haan achter horen kraaien.
bij u niet nee, in mijn boerendorp worden deze winkels door het beleid systematisch geweigerd.
Maastricht is inderdaad een prachtige stad, daar is ongetwijfeld veel meer tolerantie voor Engelstalige obers, maar euhm, Maastricht is ook een grotere stad dan zowat elke stad in Belgisch Limburg, bijna dubbel zo groot als Hasselt, internationaler... je moet Maastricht nu ook niet gaan vergelijken met Zutendaal.
wat is voor u het verschil tussen internationaler en multi-culturaliteit? Want ik mag hopen dat ik niet tot dezelfde culturele groep als een Hollander mag gerekend worden.
Verantwoordelijkheid voor aansluiting bij de samenleving? Ik denk dan als When in Rome... geldt voor toeristen, zou het zéker moeten gelden voor mensen die migreren.
neen toeristen verblijven er tijdelijk, geven geld uit, sommige breken de boel af (vele steden die iets aan massa toerisme willen doen) ik heb over personen die hun leven hier gaan opbouwen.
De vergelijking wordt hier gemaakt met de Verenigde Staten, alleen de V.S. zijn eigenlijk in mijn ogen véél minder een multiculturele samenleving, ze doen wel graag alsof hun afkomst énorm belangrijk is, en zelfs als één van je acht overgrootouders Iers was, ben je daar blijkbaar zelf ook nog Irish-American... maar boven alles is men daar ook wél Amerikaan, heeft men meer een gemeenschappelijk project, één taal (al botst dat wél meer in het Zuiden met het Spaans). De rassenkwestie speelt daar nog omwille van het slavernij- & segregatieverleden, maar dat is eigenlijk niet echt een andere cultuur.
Er is daar vooral een groot cultureel verschil tussen de grote steden en bv the Rust Belt. Daarbovenop spreken we over verenigde staten, met elke echt wel een andere cultuur (maar dit is mijn persoonlijke mening, ben geen Amerika kenner)

Er liggen in Genk Italiaanse pizzeria's waar je pizza kan afhalen (voor mij net iets te ver, dus ik eet wel ter plaatse) waar géén enkele Turkse of andere afhaalpizzeria in héél België volgens mij aan kunnen toppen. Waar je voor nog geen € 15 à 20 bijna elke pizza van de kaart kan krijgen en beter eten dan in menig toprestaurant.
Dan zitten er mensen in mijn vrienden/kennissenkring wél helaas die nog liever uit gemakzucht hun pizza halen bij één specifieke niet-Italiaanse zaak die dichterbij zit en een betere website heeft/levert, maar waar alles halal is, en je dus géén goede Italiaanse salami op je pizza kan krijgen (noch andere authentieke Italiaanse ingrediënten), maar wil je kippenfrikandel of dönervlees of nog een hoop andere rotzooi (zelfs kippennuggets) op je "Junk Pizza" (en dat is géén racisme, dat staat effectief onder de categorie Junk Pizza's op hun kaart)? Geen probleem.

Als ik er een grappige draai aan moet geven: wie denkt dat de Pizza Hawaï de grootste belediging is voor de prachtige Italiaanse keuken, die heeft duidelijk een welbepaalde niet-Italiaanse afhaalpizzeria in het Genkse nog niet ontdekt.

Als ik in het kader van deze thread moet bekijken: dan zie je in de samenstelling van die menukaart wat mij betreft ook een gebrek aan integratie aan de lokale (eet)cultuur waarbij de eigen normen en waarden voor alles gaan.

Zeg wat je wilt, maar bij een "frietchinees" doet men z'n uiterste best om goede Belgische frieten te serveren denk ik dan, en die gaat niet bepaalde ingrediënten vermijden uit ideologische overtuigingen.

Dat is ook een eigen verantwoordelijkheid. Het bewust aanhouden (en zelfs legerdienst afkopen) van een dubbele nationaliteit bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
Dat is ook een eigen verantwoordelijkheid. Het bewust aanhouden (en zelfs legerdienst afkopen) van een dubbele nationaliteit bijvoorbeeld.

Typisch Vlaams toogpraat, gebaseerd op buikgevoel en je eigen leefwereld in plaats van feiten. Mijn eigen ervaring: ik ben Belg met Marokkaanse roots. Mijn moeder is hier in België geboren, al heeft zij ook Marokkaanse ouders die in de tijden van de gastarbeiders naar België zijn gekomen.

Ik ben opgevoed in een volledig westerse context, en hoewel ik ook de Marokkaanse taal en cultuur apprecieer, beschouw ik mezelf in de eerste plaats als Belg. Ook gelovig opgevoed, maar zelf niet gelovig.

En toch: ondanks mijn achtergrond, opvoeding en bijdrage aan de samenleving, merk ik keer op keer dat mijn familie en ik vaak niet als "echte" Belgen worden beschouwd. Dit heeft niets te maken met "dubbele nationaliteiten" of "ideologische keuzes" over menu’s. Het ligt dieper: in hoe mensen ons blijven bekijken, los van hoe "geïntegreerd" (hier geboren dus niet van toepassing voor mezelf) of "Westers" we zijn.

En dat weet je zelf ook.

Dus ja @Avondland heeft 100% gelijk.

Terug
Bovenaan