rubenvb
Well-known member
Laat dit nu net een van de dingen zijn waar AI echt wel gevaarlijk kan zijn; exacte berekeningen.Ikzelf zit nu in een ingenieursjob in de bouw en ik zie toch ook wel wat mogelijke toepassingen van AI. Gegeven een gebouw is quasi nooit identiek maar de fysica erachter wel. Het is vaak dezelfde input geven met ietwat verschillende parameters en ik zie dit voor 80% toch geautomatiseerd worden door AI. Dit is nu enkel van toepassing op mijn vakgebied maar ik veronderstel dat er in andere vakgebieden ook wel mogelijkheden bestaan waardoor een werkgever beter een AI inschakelt dan een morrende werknemer![]()
Wat de huidige modellen en netwerken eigenlijk doen is een gigantische set van parameters van een hoop wiskundige operaties fitten aan een, in vergelijking, enorm kleine dataset.
Je krijgt dus een hele hoop randgevallen waarbij de input niet in de trainingsdata zit en je dus bogus antwoorden krijgt. Bouwfysica is net een van de dingen waar AI zijn doel zou voorbijschieten, want je hebt alle wiskunde en fysica die je ooit zou kunnen nodig hebben gewoon klaarliggen om uit te rekenen. Waarom zou je dan in godsnaam een of andere black box daar wat laten in poteren? Dat slaat gewoon op niets.
Wat die wel zou kunnen doen is ontwerpsuggesties genereren, die dan exact worden nagerekend.
Zo zijn er wel meer dingen te vinden, zoals ze eigenlijk de Folding@Home dingen formeel hebben vervangen door een AI die gewoon duizenden mogelijke proteïnestructuren genereert.
Maar zoiets exacte dingen laten bepalen of berekenen is gewoon een recipe for disaster...