De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Morgen de hele analyse, maar de sleutel vandaag van de sterke match en het overwicht lag toch echt bij het middenveld. Raskin - Vanaken - KDB werkte zeer goed en waren voetballend en recupererend echt top.
de 3 doelpunten komen door een steal van DeCuyper of een actie van Saelemaekers..

Ervoor was alles veel te steriel, teveel uit stilstand. Je hebt mensen nodig die eens durven infiltreren of hun man voorbij lopen (en nee nie zoals Doku keer op keer)

Het belangrijkste was dat je terug gretigheid zag, zeker in de 2e helft. Ik kan mij zelfs niet herinneren wanneer we nog zo gespeeld hebben, misschien 2e helft tegen Denemarken op het EK?

Hopelijk is deze trainer wat slimmer dan de laatste paar en ziet hij ook dat Vanaken beter past naast KDB ipv Tielemans. Hopelijk valt hij niet terug op oude gewoontes zoals al die vorige met hun vriendjes politiek.

Genoten van de 2e helft!
Raskin speelt een berematch op de 6 en mag voor mijn part gerust blijven staan. Net als Vanaken die het ook gewoon goed deed op die 8. KDB was eigenlijk de minste vd 3 centrale middenvelders. Al lag het zeker niet aan zijn wil, het kwam er gewoon niet altijd even goed uit.

Achteraan kan ik eigenlijk enkel iets zeggen over de backs aangezien de verdeding niet heeft moeten werken want Oekraïne had totaal geen drang naar voor. Meunier zit vol goeie wil maar die is duidelijk ver over zijn vervaldatum. Idem Castagne eigenlijk, al is die eigenlijk nooit wauw geweest imo. De Cuyper bewees gisteren opnieuw dat hij altijd in de ploeg moet staan en ik hoop dat Garcia gewoon elke verdediger eens wou zien spelen en nu voor Maxim kiest. Seys wordt dan imo de logische opvolger op de andere flank.

Qua flankaanvallers werd ik hoegenaamd niet warm van Trossard, die mag terug als invaller proberen imo. Saelemaekers viel heel gretig in en maakte direct veel meer verschil. Doku is zowat vis noch vlees. Deed een aantal heel goeie acties en brengt duidelijk gevaar (en zorgt voor ruimte omdat hij vaak dubbel gedekt wordt) maar het is toch iets te vaak kop in de grond voor mij.

Met wel wat nuance dat Oekraïne gisteren kwam om een voorsprong te verdedigen en niet om de match zelf te beslissen.
Klopt. Het middenveld werd niet overlopen maar er was ook wel geen enkele drang naar voor bij de tegenstander dus het valt nog af te wachten hoe ze een storm gaan overleven maar ik had in elk geval wel het gevoel dat het klikte daar dus dat stemt me wel positief.

Ik zou wel Tielemans meer en meer gaan gebruiken als doublure voor KDB. Die gaat sowieso nog matchen missen en zijn niveau is duidelijk minder dan vroeger. Als hij opt eind vh seizoen naar de woestijn verkast gaat dat er ook niet op beteren. En Vanaken doet het gewoon beter op de 8 dan Youri.

In dat interview met Lukaku is toch duidelijk dat hij Vanaken in de ploeg wilt, zegt dat hij zowel met KDB en Vanaken elkaar heel goed aanvoelen. (En lijkt tussen de lijnen dus dat hij dat niet met andere spelers had/heeft)

de 3 doelpunten komen door een steal van DeCuyper of een actie van Saelemaekers..

Ervoor was alles veel te steriel, teveel uit stilstand. Je hebt mensen nodig die eens durven infiltreren of hun man voorbij lopen (en nee nie zoals Doku keer op keer)
Doku heeft toch een enorme waarde in dit elftal. Straalt onwaarschijnlijk gevaar uit en trekt steeds 2 of 3 verdedigers naar zich toe als bliksemafleider. Hij maakt het mogelijk dat de rest meer ruimte krijgt. Dat is gewoon ook zijn taak. Scoren of assist zijn een leuke bijkomstigheid als de verdedigers het toelaten. Voetbal is meer dan scoren, assists of andere statistieken.

Heerlijke match gisteren. Ik moet wel zeggen dat ik een vreemd gevoel had met al die andere fans in 'mijn stadion'. Maar op zich was de sfeer heel goed. Ik zat wel langs een bende Oekraïners die nogal vrij luid waren. Nu goed, ik gun het die mensen.

Heynen die inviel was wel een prachtig moment. Ik zag ook dat er een hoop 'Genkies' waren die uit de bol gingen bij dat moment.

Zwaar genoten gisteren.

1: het stadion. Ik ga de thuismatchen van België quasi allemaal in het stadion kijken (sinds 2014 na het WK) en dit was toch wel een verademing. Ik zou liever nooit meer het Koning Boudewijnstadion hebben. Speel gewoon afwisselend in de stadions van Genk, Standard, Club, Gent en Anderlecht. Echt 100x leuker als fan in het stadion en volgens mij beter voor de spelers ook.

2: de grinta en passie. België wou gisteren knallen. Vanaf de eerste minuut. Lastig aan kansen komen tegen de dubbele gordel van Oekraïne die niet wilden voetballen (veel tijdrekken en spel dood maken). Maar echt chapeau om te blijven proberen met veel pressing, snelle balrecuperatie en drang naar voren.

3: de klasse. Vooral dat middenveld zeg. KDB, Vanaken en Raskin waren de reden van de dominatie in het spel. Sterk in de recuperatie, voetballend secuur en af en toe een moment van absolute klasse (KDB en Vanaken bij de 3e goal bv). De 2 goals van Lukaku, zelfs na eerst een reuze misser en een zeer lastige match tegen (te) felle verdedigers, zijn ook fenomenaal.

4: de jokers. Sterke en bepalende invalbeurten van De Cuyper en Saelemaekers die uitdrukkelijk solliciteren naar een basisplek (De Cuyper zou zelfs een no brainer moeten zijn op de LB). Zorgden voor schwung net toen de wedstrijd even leek dood te bloeden.

5: de extase. Een zeer straffe remontada in een dol kwartier. Zelden het stadion zo weten ontploffen (vooral bij de 2e en 3e goal) bij een match van België.

Laatst bewerkt:
Heynen die inviel was wel een prachtig moment. Ik zag ook dat er een hoop 'Genkies' waren die uit de bol gingen bij dat moment.

Was mooi om te zien dat, chapeau (ookal is dat vrij normaal in mijn ogen) dat Garcia Heynen dan effectief er nog op zet. Ik kan mij goed voorstellen dat een Tedesco daar toch foert had tegen gezegd en zoiets menselijk vergeet. Nu vraag ik mij wel af hoeveel Heynen we in de toekomst nog gaan zien. Gezien Raskin zijn goede prestatie, dan heb je ook nog Onana en (hopelijk) Lavia die denk ik nog steeds een trapje hoger gaan staan in rangorde als DM. Met daarachter dan eigenlijk ook nog een Vermeeren & Mangala zou het mij niet verbazen als iedereen terug gezond is dat we Heynen niet vaak meer gaan zien.

Los daarvan doet het deugd om eindelijk combinaties te zien die eens werken. KDB & Vanaken samen werkte super goed. Doku zal niet ook wel altijd starten op de flanken. Hopelijk is De Cuyper nu ook vertrokken. Dan heb je toch altijd Lukaku, Doku, Vanaken, KDB, De Cuyper & Courtois als vaste waarden. Ik ga er vanuit dat Onana dat ook wel zal zijn, dan heb je toch al 7 van je 11 spelers die altijd horen te spelen en kan je wel aan een bepaald systeem beginnen werken.

Was even Doku vergeten hierboven. Is niet voldoende efficiënt met z'n acties, maar is hoe dan ook een énorm wapen. Valt eigenlijk niet af te stoppen dus trekt keer op keer 2/3 man naar zich toe. Daar moet veel mee te doen zijn uiteindelijk (ook qua ruimte voor de andere spelers). Het moet alleen dan niet teveel vanuit pure stilstand gebeuren. Telkens hij aan de bal is met een beetje ruimte, voel je ook in het stadion dat iedereen op hun puntje van z'n stoel gaat zitten.

Men is hier wel heel lyrisch, waar men hier anders overdreven negatief zit te doen. Het is eens iets anders. :)
Het was een goeie match, daar niet van. Maar laten we het allemaal nog wat afwachten.
Vorige week was Garcia hier voor sommigen zelfs even slecht als Tedesco. Terwijl die eerste helft zo slecht niet was imo.

Ook dat middenveld. Geweldig tegen dit Oekraïne, maar ik wil het allemaal nog wel eens zien tegen een sterkere tegenstander die hier geen voorsprong komt verdedigen.
Blij dat we in de A-league blijven wel. Want echt geen zin in ook daar matchen tegen Albanië, Finland, ...

Het blijft voor mij toch onbegrijpelijk dat Tedesco Vanaken en Saelemakers (bijna) nooit gebruikt heeft. Die moesten trouwens altijd mee naar het EK vorig jaar, imo.

Zeker, @Hans Moleman. Al ben ik zelf zelden heel negatief over de RD (ik zie vaak de goede dingen, wellicht om mijn aanwezigheid in het stadion te blijven verantwoorden voor mezelf ;) ).

Maar ik ben toch nog aan het nagenieten van gisteren, hetgeen veelbelovend is op een heel aantal vlakken.

Om wat minpunten te noemen: Faes en Debast zijn m.i. echt niet zo sterk, zowel verdedigend als opbouwend laten ze toch geregeld steken vallen. Trossard was relatief onzichtbaar en deed geregeld ook iets fout. Doku is niet efficiënt genoeg (maar toch een enorm wapen; zie hierboven). De rechtsback moet voor Castagne zijn, maar zelfs dan, is het ook een mindere positie bij de RD.

In ieder geval is de negatieve spiraal hopelijk doorbroken. Heel veel heeft ook te maken met vertrouwen, hetgeen op een zeer laag niveau stond na het matige EK en de zwakke matchen nadien dus hopelijk is dit nu toch wat hersteld.

Tis gewoon al eens leuk om eindelijk nog eens positief te zijn als Rode Duivel fan, tzijn zware jaren geweest he! Frankrijk enzo zal nog altijd over ons lopen en onze verdediging is nog altijd dramatisch maar kom, das een probleem voor binnen een paar maand :D

Terug
Bovenaan